Thuis
alle pijlers
Geluidsisolatie slaapkamer
donderdag 5 december 2024 om 19:10
Goedenavond!
Wie heeft er ervaring met voorzetwanden of andere manieren van geluidsisolatie?
Situatie: ik woon op de eerste verdieping in een woonblok gebouwd in 1913 en dit blok heeft de rijksmonument status. Het is verdeeld in kleine huurappartementen van de woningbouwvereniging (voornamelijk sociale huur en paar vrije sector). Helaas zijn de vloeren/plafonds en tussenwanden zeer gehorig en nauwelijks geïsoleerd.
Nu zijn eigenlijk al mijn buren (onder, boven en naast me) rustige mensen en niemand geeft overlast. Je hoort echter wel alles van elkaar (praten, kuchen, muziek, zingen, niezen, lopen, seksen, etc.).
Nu zou ik eigenlijk toch wel graag 1 wand in mijn slaapkamer willen isoleren voor geluid, want tsja... de slaapkamer van mijn buurman naast me grenst aan die van mij, en hij heeft een leuk seksleven (good for him!) en ik heb ook een partner : )
Toch vervelend als je alles van elkaar hoort (ook al maak je het helemaal niet bont qua geluid).
Mijn slaapkamer is niet erg groot, maar een voorzetwandje voor geluidsisolatie zou het mij wellicht toch wel waard zijn (ook al lever je dan in op ruimte). Wie heeft hier ervaring mee? Werkt het? Hoeveel ruimte was je kwijt? En zo ja, welke materialen zijn de beste optie? Heb je het zelf gedaan of laten doen? En wordt het een beetje mooi, of blijft het gewoon een lelijke wand?
Zijn er nog andere opties? je hebt natuurlijk geluidspanelen, maar die werken geloof ik beter tegen galm en voor een betere akoestiek, dan echt voor geluidsisolatie.
Ik hoor het graag!
Fijne avond iedereen en bedankt!
Wie heeft er ervaring met voorzetwanden of andere manieren van geluidsisolatie?
Situatie: ik woon op de eerste verdieping in een woonblok gebouwd in 1913 en dit blok heeft de rijksmonument status. Het is verdeeld in kleine huurappartementen van de woningbouwvereniging (voornamelijk sociale huur en paar vrije sector). Helaas zijn de vloeren/plafonds en tussenwanden zeer gehorig en nauwelijks geïsoleerd.
Nu zijn eigenlijk al mijn buren (onder, boven en naast me) rustige mensen en niemand geeft overlast. Je hoort echter wel alles van elkaar (praten, kuchen, muziek, zingen, niezen, lopen, seksen, etc.).
Nu zou ik eigenlijk toch wel graag 1 wand in mijn slaapkamer willen isoleren voor geluid, want tsja... de slaapkamer van mijn buurman naast me grenst aan die van mij, en hij heeft een leuk seksleven (good for him!) en ik heb ook een partner : )
Toch vervelend als je alles van elkaar hoort (ook al maak je het helemaal niet bont qua geluid).
Mijn slaapkamer is niet erg groot, maar een voorzetwandje voor geluidsisolatie zou het mij wellicht toch wel waard zijn (ook al lever je dan in op ruimte). Wie heeft hier ervaring mee? Werkt het? Hoeveel ruimte was je kwijt? En zo ja, welke materialen zijn de beste optie? Heb je het zelf gedaan of laten doen? En wordt het een beetje mooi, of blijft het gewoon een lelijke wand?
Zijn er nog andere opties? je hebt natuurlijk geluidspanelen, maar die werken geloof ik beter tegen galm en voor een betere akoestiek, dan echt voor geluidsisolatie.
Ik hoor het graag!
Fijne avond iedereen en bedankt!
donderdag 5 december 2024 om 19:36
donderdag 5 december 2024 om 19:51
donderdag 5 december 2024 om 20:54
donderdag 5 december 2024 om 21:15
donderdag 5 december 2024 om 21:47
Dit is de beste geluid isolatie, de noppen moeten richting je buren, aan jouw kant moet je een nieuwe wand plaatsen met zo min mogelijk contact met de muur daarvoor kun je het best platen gebruiken met mes & groef dan moet een lat tegen het plafond en op de vloer voldoende zijn. De isolatie platen plak je op je nieuwe wand en zorg er voor dat de isolatie een paar mm van je oude wand vrij blijft. Niet goedkoop maar werkt perfect, ook toegepast in muziekstudio en technische ruimtes.
donderdag 5 december 2024 om 22:36
vrijdag 6 december 2024 om 00:03
Dit zijn allemaal maatregelen die zorgen dat to zelf minder geluid produceert.ninanoname schreef: ↑05-12-2024 22:13Begin met kamerbreed tapijt op je vloer, lekker ondertapijt eronder. Velours overgordijnen, flink geplooid. Zachte materialen dempen geluid, ook hetgeen wat van buiten de ruimte komt.
Voorzetwandje zou je hooguit 15cm kosten.
Buiten de voorzetwanden heeft het geen invloed op geluid dat door de buren geproduceerd wordt.
vrijdag 6 december 2024 om 00:21
vrijdag 6 december 2024 om 00:24
In het burenoverlast topic had iemand ze geplaatst tegen overlast van de buren dus niet wat ze zelf maakte en die zei toen dat ze goed hielpen tegen die overlast.
vrijdag 6 december 2024 om 01:02
https://www.hornbach.nl/p/mollis-wandku ... /10700499/
Ik heb deze op een van mijn wanden (gehele muur). Scheelt een hoop.
Ik heb deze op een van mijn wanden (gehele muur). Scheelt een hoop.
vrijdag 6 december 2024 om 07:55
Ik wou dit ook zeggen, weet je of het geluid echt via de muur komt of via plafond, vloer of leidingen bijv.Tupperware schreef: ↑06-12-2024 07:49Weet je trouwens zeker dat het geluid door de muren komt? Bij ons verplaatst het geluid zich via de vloeren, en daar is heel weinig aan te doen.
vrijdag 6 december 2024 om 17:32
Ja ik weet zeker dat de geluiden die van mijn buur naast me ook echt van daar komen.Tupperware schreef: ↑06-12-2024 07:49Weet je trouwens zeker dat het geluid door de muren komt? Bij ons verplaatst het geluid zich via de vloeren, en daar is heel weinig aan te doen.
Iedereen erg bedankt voor het meedenken en de tips!
vrijdag 6 december 2024 om 17:41
Da's niet waar, in een kamer met veel zachte materialen wordt ook geluid van buiten geabsorbeerd. Het maakt de geluidsgolf niet uit waar hij vandaan komt. Door veel zachte materialen breekt de golf.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in