Geluidsisolatie slaapkamer

05-12-2024 19:10 22 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedenavond!

Wie heeft er ervaring met voorzetwanden of andere manieren van geluidsisolatie?

Situatie: ik woon op de eerste verdieping in een woonblok gebouwd in 1913 en dit blok heeft de rijksmonument status. Het is verdeeld in kleine huurappartementen van de woningbouwvereniging (voornamelijk sociale huur en paar vrije sector). Helaas zijn de vloeren/plafonds en tussenwanden zeer gehorig en nauwelijks geïsoleerd.

Nu zijn eigenlijk al mijn buren (onder, boven en naast me) rustige mensen en niemand geeft overlast. Je hoort echter wel alles van elkaar (praten, kuchen, muziek, zingen, niezen, lopen, seksen, etc.).

Nu zou ik eigenlijk toch wel graag 1 wand in mijn slaapkamer willen isoleren voor geluid, want tsja... de slaapkamer van mijn buurman naast me grenst aan die van mij, en hij heeft een leuk seksleven (good for him!) en ik heb ook een partner : )
Toch vervelend als je alles van elkaar hoort (ook al maak je het helemaal niet bont qua geluid).

Mijn slaapkamer is niet erg groot, maar een voorzetwandje voor geluidsisolatie zou het mij wellicht toch wel waard zijn (ook al lever je dan in op ruimte). Wie heeft hier ervaring mee? Werkt het? Hoeveel ruimte was je kwijt? En zo ja, welke materialen zijn de beste optie? Heb je het zelf gedaan of laten doen? En wordt het een beetje mooi, of blijft het gewoon een lelijke wand?
Zijn er nog andere opties? je hebt natuurlijk geluidspanelen, maar die werken geloof ik beter tegen galm en voor een betere akoestiek, dan echt voor geluidsisolatie.

Ik hoor het graag!

Fijne avond iedereen en bedankt!
Wat een horror.

Sorry, heb je niets aan.

TVP
Sorry, ik heb ook geen tips maar lees even mee.
Wat een gekneuzel (langzaamaan aanklooien)
RikM schreef:
05-12-2024 19:25
Wat een horror.

Sorry, heb je niets aan.

TVP

Ach, ik woon hier alsnog met veel plezier hoor en heb vriendelijke buren. Ben ook veel gewend en stoor me niet zo snel, maar stukje slaapkamer geluidsisolatie zou toch wel prettig zijn.
Het beste is om contact op te nemen met een akoestisch adviesbureau. Zomaar iets gaan doen op basis van wat mensen hier mogelijk als oplossing plaatsen zou voor meer ellende kunnen zorgen.
Wij hebben het in onze jaren '70 woning gedaan onze zolder, toen we daar gingen slapen. Aan de andere kant van de muur zat de game-kamer van de buurpubers. Wij horen nu niets meer.
Voorzetwand met isolatie erin, daarnaast is sowieso de hele ruimte toen geïsoleerd
Geen ervaring mee maar van die akoestische wandpanelen zijn nu heel erg hip. Geen idee of die voldoende werken.
Akoestische wandpanelen laten plaatsen idd... of zelf een wand plaatsen met mupan er tussen en zorgen dat die wand to veel mogelijk los staat en geen contact maakt met de muur waar het geluid vandaan komt
RikM schreef:
05-12-2024 19:25
Wat een horror.

Sorry, heb je niets aan.

TVP
Zeg dat wel @( ik ben opgroeit in hele gehorige huizen, oude huizen. Nu gelukkig al 13 jaar nieuwbouw en wil nooit meer anders.
Voor iedereen een groene tuin
Graze schreef:
05-12-2024 20:31
Geen ervaring mee maar van die akoestische wandpanelen zijn nu heel erg hip. Geen idee of die voldoende werken.
Die panelen absorberen het geluid wat je zelf maakt. Dus tenzij alle buren die panelen ook plaatsen is dat geen oplossing.
Afbeelding

Dit is de beste geluid isolatie, de noppen moeten richting je buren, aan jouw kant moet je een nieuwe wand plaatsen met zo min mogelijk contact met de muur daarvoor kun je het best platen gebruiken met mes & groef dan moet een lat tegen het plafond en op de vloer voldoende zijn. De isolatie platen plak je op je nieuwe wand en zorg er voor dat de isolatie een paar mm van je oude wand vrij blijft. Niet goedkoop maar werkt perfect, ook toegepast in muziekstudio en technische ruimtes.
Begin met kamerbreed tapijt op je vloer, lekker ondertapijt eronder. Velours overgordijnen, flink geplooid. Zachte materialen dempen geluid, ook hetgeen wat van buiten de ruimte komt.
Voorzetwandje zou je hooguit 15cm kosten.
Zeker een goed idee! Zoek uit hoe je het gaat doen.
Het best is een 'zwevende' wand die geen vaste verbinding heeft met de tussenmuur. En dan geluidsisolatie er tussen inderdaad.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
ninanoname schreef:
05-12-2024 22:13
Begin met kamerbreed tapijt op je vloer, lekker ondertapijt eronder. Velours overgordijnen, flink geplooid. Zachte materialen dempen geluid, ook hetgeen wat van buiten de ruimte komt.
Voorzetwandje zou je hooguit 15cm kosten.
Dit zijn allemaal maatregelen die zorgen dat to zelf minder geluid produceert.
Buiten de voorzetwanden heeft het geen invloed op geluid dat door de buren geproduceerd wordt.
Ik zal contact opnemen met de Nederlandse stichting geluidshinder. Daar werkt die krullenbol die altijd bij Frank Visser doet uitspraak ook.
Zij hebben mij toen prima geadviseerd weliswaar op een ander vraagstuk, maar ze wel het e.e.a. van vloeren, muren en contructies.
granny71 schreef:
05-12-2024 21:15
Die panelen absorberen het geluid wat je zelf maakt. Dus tenzij alle buren die panelen ook plaatsen is dat geen oplossing.
In het burenoverlast topic had iemand ze geplaatst tegen overlast van de buren dus niet wat ze zelf maakte en die zei toen dat ze goed hielpen tegen die overlast.
https://www.hornbach.nl/p/mollis-wandku ... /10700499/

Ik heb deze op een van mijn wanden (gehele muur). Scheelt een hoop.
Weet je trouwens zeker dat het geluid door de muren komt? Bij ons verplaatst het geluid zich via de vloeren, en daar is heel weinig aan te doen.
Tupperware schreef:
06-12-2024 07:49
Weet je trouwens zeker dat het geluid door de muren komt? Bij ons verplaatst het geluid zich via de vloeren, en daar is heel weinig aan te doen.
Ik wou dit ook zeggen, weet je of het geluid echt via de muur komt of via plafond, vloer of leidingen bijv.
Wij hebben een kamer in ons huis omgebouwd tot studio waar de band van mijn vriend in repeteert. Voorzet wanden met van die noppen werkt super goed.

In huis merk ik er bijna niets meer van en de buren ook niet ;-)
Tupperware schreef:
06-12-2024 07:49
Ja ik weet zeker dat de geluiden die van mijn buur naast me ook echt van daar komen.

Iedereen erg bedankt voor het meedenken en de tips!
granny71 schreef:
06-12-2024 00:03
Dit zijn allemaal maatregelen die zorgen dat to zelf minder geluid produceert.
Buiten de voorzetwanden heeft het geen invloed op geluid dat door de buren geproduceerd wordt.
Da's niet waar, in een kamer met veel zachte materialen wordt ook geluid van buiten geabsorbeerd. Het maakt de geluidsgolf niet uit waar hij vandaan komt. Door veel zachte materialen breekt de golf.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven