Gewillig huis kopen op inschrijving

05-06-2020 10:11 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wij zijn al anderhalf jaar bezig om een woning te kopen. Helaas komt er maar weinig in de buurt te koop of het is te duur.
Nu is er afgelopen week een woning op funda gekomen ( vrijstaande 30 jaren woning met een grote tuin ) maar wel een woning in matige staat van onderhoud, met veel gegadigden.
Wij hebben gister een bezichtiging gehad en we willen graag een bod uitbrengen.
Het betreft een woning in friesland, gister zijn de bezichtigingen begonnen en vandaag is er tussen 4 en 5 open huis. Wij kregen te horen dat het volgende week op inschrijving verkocht wordt. Er gister al 12 bezichtigingen zijn geweest.
Er woonde een oude mevrouw die al verhuist is naar een verzorgingstehuis. De kinderen verkopen het huis en willen er zo snel mogelijk vanaf.
Hoeveel bezichtigingen hebben jullie gehad en hoeveel daarvan hebben een bod gedaan?
En wat zou een beetje een goed bod met voorwaarden zijn om kans te maken op deze woning?
We hebben nu een huurwoning dus zouden snel in kunnen trekken.
anoniem_155672 wijzigde dit bericht op 05-06-2020 10:24
1.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat je snel kunt schakelen is een grote pré natuurlijk.
Wat een goed bod is, hangt van zoveel factoren af. Maar een bod (ver) onder de vraagprijs lijkt kansloos als er zoveel interesse is.
Alle reacties Link kopieren
Let op dat je heel herkenbaar bent nu, ik had het huis zo gevonden.

Er valt zo weinig over te zeggen. Als jullie al zo lang zoeken en dit echt jullie droomhuis is zou ik zelf gewoon een aankoopmakelaar inschakelen voor de onderhandelingen, dan weet je iig dat je er alles aan gedaan hebt om het huis te bemachtigen.
Alle reacties Link kopieren
Voordat je overhaast een bod doet, zou ik me er eerst heel goed in verdiepen wat er allemaal nog moet gebeuren aan dat huis. Je schrijft een matige staat van onderhoud, dat klinkt als een hele grote renovatie.
Alle reacties Link kopieren
Een goed bod hangt van zoveel zaken af.
Voor welke bedragen gaan soortgelijke huizen daar in de regio weg?
Omdat er zoveel interesse is, denk ik dat bieden onder de vraagprijs waarschijnlijk geen zin heeft.

Ben je zelf al bij een hypotheekadviseur geweest zodat je weet wat je kunt lenen?
Zou niet het maximale van wat je kunt lenen gaan bieden, aangezien je schrijft dat het een huis in een matige staat van onderhoud is. Onderhoud (kan ik uit ervaring met jaren '30 klus woning zeggen) kost heel veel geld.

En verder kan ik het niet laten toch nog deze opmerking te maken. Je titel klopt niet. Het huis is niet gewillig (volgzaam, gedwee, bereidwillig). Het is een huis waar veel belangstelling voor is. Het huis is gewild.
Alle reacties Link kopieren
Het huis waar wij nu wonen heeft lang te koop gestaan en de vorige eigenaar heeft 10% moeten zakken, we kregen het toen we besloten de onderhandelingen te staken en misschien over een half jaar terug te komen met een lager bod omdat de rentes gingen stijgen.
(Niet dus, maar dat konden we 15 jaar geleden niet weten).

Ons eigen huis is vervolgens binnen een week verkocht met twee biedingen boven de vraagprijs, 7 bezichtigingen op 1 dag en 18 bezichtigingen op de wachtlijst. De makelaar stuiterde ervan.

Er is dus weinig te zeggen over de mogelijke verkoopprijs. Bepaal wat jullie eraan willen uitgeven en houd je daaraan. Dat je niet zelf ook nog hoeft te verkopen is een pré.
De overbiedende kopers van ons huis hebben nog twee jaar met de verkoop van hún vorige huis gezeten (ze vroegen ook een belachelijke prijs) en zijn uiteindelijk meer dan 25% gezakt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
groenebroek schreef:
05-06-2020 10:24
Een goed bod hangt van zoveel zaken af.
Voor welke bedragen gaan soortgelijke huizen daar in de regio weg?
Omdat er zoveel interesse is, denk ik dat bieden onder de vraagprijs waarschijnlijk geen zin heeft.

Ben je zelf al bij een hypotheekadviseur geweest zodat je weet wat je kunt lenen?
Zou niet het maximale van wat je kunt lenen gaan bieden, aangezien je schrijft dat het een huis in een matige staat van onderhoud is. Onderhoud (kan ik uit ervaring met jaren '30 klus woning zeggen) kost heel veel geld.

En verder kan ik het niet laten toch nog deze opmerking te maken. Je titel klopt niet. Het huis is niet gewillig (volgzaam, gedwee, bereidwillig). Het is een huis waar veel belangstelling voor is. Het huis is gewild.
Ik moest ook meteen aan een gewillige dame denken... beetje een sletterig huis :$
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
05-06-2020 10:23
Voordat je overhaast een bod doet, zou ik me er eerst heel goed in verdiepen wat er allemaal nog moet gebeuren aan dat huis. Je schrijft een matige staat van onderhoud, dat klinkt als een hele grote renovatie.
Er zitten veel schrootjes in de woning, woonkamer en keuken zachtboard. Het is niet geisoleerd er zit wel dubbel glas beneden maar dat is van 1985. Boven enkel glas. Douche en keuken zijn niet van deze tijd. Paar kozijnen zijn verrot.
Alle reacties Link kopieren
Wij kijken in een hele andere regio, dus niet vergelijkbaar (Huizen waar wij naar kijken zijn wel vergelijkbaar schat ik in). We hebben vaker geboden bij een inschrijving, bij ons gaat het dan flink boven de vraagprijs weg. Maar: andere regio.

Laatst een klushuis huis met 30 kijkers en wachtlijst, er waren 15 biedingen hoorden we achteraf. :bonk: Dat huis is flink overboden. Geen peil op te trekken. Ik zou een aankoopmakelaar nemen, zeker omdat er weinig beschikbaar komt.
Alle reacties Link kopieren
Er moet dus flink wat geld tegen aan gegooid worden. Hebben jullie het er voor over? En belangrijker, hebben jullie dat? Lijkt me wel super fijm om in een vrijstaande jaren 30 woning te wonen :)
Alle reacties Link kopieren
groenebroek schreef:
05-06-2020 10:24
Een goed bod hangt van zoveel zaken af.
Voor welke bedragen gaan soortgelijke huizen daar in de regio weg?
Omdat er zoveel interesse is, denk ik dat bieden onder de vraagprijs waarschijnlijk geen zin heeft.

Ben je zelf al bij een hypotheekadviseur geweest zodat je weet wat je kunt lenen?
Zou niet het maximale van wat je kunt lenen gaan bieden, aangezien je schrijft dat het een huis in een matige staat van onderhoud is. Onderhoud (kan ik uit ervaring met jaren '30 klus woning zeggen) kost heel veel geld.

En verder kan ik het niet laten toch nog deze opmerking te maken. Je titel klopt niet. Het huis is niet gewillig (volgzaam, gedwee, bereidwillig). Het is een huis waar veel belangstelling voor is. Het huis is gewild.
Dat is juist het lastige er is weinig vergelijkingsmateriaal omdat er weinig huizen te koop komen en al helemaal niet met deze oppervlakten.

We weten wat we kunnen lenen. Maar willen geen maximale hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Intotheunknown schreef:
05-06-2020 10:35
Er moet dus flink wat geld tegen aan gegooid worden. Hebben jullie het er voor over? En belangrijker, hebben jullie dat? Lijkt me wel super fijm om in een vrijstaande jaren 30 woning te wonen :)
Ja dat hebben we er wel voor over het hoeft voor ons ook niet in een jaar klaar.
We hopen dat we het kunnen kopen zodat we dan straks in de vakantie 3 weken de tijd hebben om alvast te klussen.
Alle reacties Link kopieren
Je bent dus minstens een halve ton verder aan achterstallig onderhoud, als ik het zo lees. Heb je dat liggen?
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
05-06-2020 10:39
Je bent dus minstens een halve ton verder aan achterstallig onderhoud, als ik het zo lees. Heb je dat liggen?
Nee dat hebben we niet liggen maar dat komt wel goed.
Alle reacties Link kopieren
1990_90 schreef:
05-06-2020 10:30
Er zitten veel schrootjes in de woning, woonkamer en keuken zachtboard. Het is niet geisoleerd er zit wel dubbel glas beneden maar dat is van 1985. Boven enkel glas. Douche en keuken zijn niet van deze tijd. Paar kozijnen zijn verrot.
Hier ben je dus zo nog 50.000euro voor kwijt. Hou daar rekening mee.
-
Alle reacties Link kopieren
1990_90 schreef:
05-06-2020 10:30
Er zitten veel schrootjes in de woning, woonkamer en keuken zachtboard. Het is niet geisoleerd er zit wel dubbel glas beneden maar dat is van 1985. Boven enkel glas. Douche en keuken zijn niet van deze tijd. Paar kozijnen zijn verrot.
Kunnen/willen jullie zelf klussen? Dat scheelt natuurlijk ook.
Wij hebben net een klushuis gekocht en en flink onder de vraagprijs geboden. Maar er was dan ook niet zo veel belangstelling dachten we.

Wij gaan het zelf op het gemak opknappen. Hier ook veel bruine schrootjes! En bruine vloertegels. En bruine keuken. En bruine vloerbedekking boven.

Aankoopmakelaar lijkt me een goeie, en je kunt bij je bod zeker meenemen dat je flexibel bent qua overdracht ivm huurwoning. Ik ken iemand bij wie dat werd meegenomen.
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
05-06-2020 10:39
Je bent dus minstens een halve ton verder aan achterstallig onderhoud, als ik het zo lees. Heb je dat liggen?
Maak daar maar een ton van.
Je weet nu niet wat je tegen komt onder al die schrootjes.
Waarschijnlijk is de elektra bijvoorbeeld ook gedateerd, dat zou ik nu dan ook zeker gelijk meenemen.

Heb het huis ook al gevonden en even gekeken.
Op basis van alles wat ik de laatste jaren geleerd heb:
Het hele huis strippen (alles overal af en uit halen) en dan ruimte voor ruimte gaan opbouwen en aanpakken.
Elektriciteit als eerste en dan van boven naar beneden gaan werken.

Zou iig een bod onder voorbehoud van bouwtechnische keuring doen.
1990_90 schreef:
05-06-2020 10:42
Nee dat hebben we niet liggen maar dat komt wel goed.

Echt? Ik denk dat een halve ton een lage schatting is en dat je met gemak het dubbele uit gaat geven aan de renovatie. Sterker nog, ik denk dat een ton al laag is als je een heel huis aan moet pakken.

Heb je zin om lang in de zooi te zitten? Heb je ongeveer anderhalve ton tot he beschikking na koop van dit huis?

Ene huis renoveren is erg leuk, maar vooral duur en stressvol. Je komt allerlei onverwachte zaken tegen die een hoop geld kosten. Als je genoeg geld op de bank hebt staan, een goede aannemer hebt of zelf goed kunt verbouwen, dan zou je het kunnen kopen. Anders zou ik wachten tot er een ander huis voorbij komt.
Aankoopmakelaar inschakelen. Zeker als ik zo je OP met taalfouten lees. Dat is helemaal niet erg en bedoel ik niet vervelend, maar als er meerdere biedingen zijn, is een professionele brief een enorme pré. Ze zullen namelijk, naast het hoogste bod, de koper willen kiezen waar ze het meeste vertrouwen in hebben (een serieuze koper die de financiering makkelijk rond krijgt dus). Ik zou wel sowieso onder voorbehoud van financiering en bouwkundige keuring bieden.

Bedenk ook dat een klushuis je altijd veel meer gaat kosten dan je denkt, zeker als je van plan bent (veel) uit te besteden. Wij waren het dubbele kwijt aan achterstallig onderhoud dan wat uit de bouwkundige keuring kwam.
Adelaide, wij hebben dezelfde ervaring met een klushuis. Er is een enorme bak met geld in gegaan aan zaken die we toen niet wisten. Zo bleek er, in tegenstelling tot wat de bouwtechnicus had kunnen zien, aardig wat asbest in de keuken te zitten. Bouw werd gelijk stil gelegd en de poeplap kon weer open.

Verdere kosten zaten in het vervangen van balken, muren verplaatsen, elektra, leidingen vervangen en dergelijke. Elke centimeter die werd aangepakt was duur.

Uit de OP krijg ik niet het idee dat TO weet waar ze aan gaat beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
05-06-2020 10:50
Bedenk ook dat een klushuis je altijd veel meer gaat kosten dan je denkt, zeker als je van plan bent (veel) uit te besteden. Wij waren het dubbele kwijt aan achterstallig onderhoud dan wat uit de bouwkundige keuring kwam.
Wij ook!
Komt ook omdat de bouwtechnisch keurder natuurlijk ook geen röntgen-ogen heeft en niet achter en in wanden en plafonds kan kijken. Als je gaat strippen kom je automatisch veel meer tegen dan in je keuringsrapport staat.
Alle reacties Link kopieren
1990_90 schreef:
05-06-2020 10:42
Nee dat hebben we niet liggen maar dat komt wel goed.
Wij hebben een deel van de verbouwing meegefinancieerd. De rest doen we in de loop van de jaren wanneer we tijd/zin en weer wat gespaard hebben.

Overigens beginnen wij beneden (itt boven zoals iemand zei) aangezien wij beneden draagmuren gaan breken.

Zeker als je alles in de loop der jaren aan gaat pakken moet je er wel rekening mee houden dat je inderdaad af en toe hier en daar in de zooi zit. Grote voordeel van zo’n kluswoning is wel dat je het helemaal naar eigen wens in kan richten.
Alle reacties Link kopieren
groenebroek schreef:
05-06-2020 10:46
Maak daar maar een ton van.
Je weet nu niet wat je tegen komt onder al die schrootjes.
Waarschijnlijk is de elektra bijvoorbeeld ook gedateerd, dat zou ik nu dan ook zeker gelijk meenemen.

Heb het huis ook al gevonden en even gekeken.
Op basis van alles wat ik de laatste jaren geleerd heb:
Het hele huis strippen (alles overal af en uit halen) en dan ruimte voor ruimte gaan opbouwen en aanpakken.
Elektriciteit als eerste en dan van boven naar beneden gaan werken.

Zou iig een bod onder voorbehoud van bouwtechnische keuring doen.
Inderdaad, een ton ben je zo kwijt. Hoe is de dakconstructie? Met een beetje pech moet je die ook vervangen. Zal zomaar kunnen dat je alle houten balken in het huis moet vervangen. Volledig nieuwe elektriciteit, volledig nieuw verwarmingssysteem enz. enz.. Afvoeren van puin kost veel geld, nieuwe bouwmaterialen worden steeds duurder, arbeid wordt steeds duurder.

TO, kijk goed wat er aan het huis gedaan dient te worden. En zorg dat je tegenvallers kunt opvangen. Kun je dat niet, dan moet je het huis niet kopen.

Ik vind een huis renoveren leuk, maar vind jij het leuk om lange tijd hiermee bezig te zijn? Zelf doen kan namelijk goedkoper zijn.
Alle reacties Link kopieren
Verbouwingskosten kunnen veel hoger uitpakken dan je verwacht/ Een aankoopmakelaar kan hier een betere schatting van geven dan wij. Een deel kan je meefiniancieren in de hypotheek als bouwdepot, maar dat hangt af van de van de geschatte waarde van het huis, na verbouwing.

Je kan een bod zonder voorbehoud van keuring doen, en dan de bouwkundige keuring laten doen tussen het bod en het tekenen van het voorlopig koopcontract. Tot 3 dagen na het tekenen van het voorlopig koopcontract kan je van je aankoop af zonder opgaaf van redenen.

Verbouwen / opknappen is heel veel stress, geld, en tijd. Hoe lang kan je 2 huizen financieren? Overleg met je partner hoe hij dat voor zich ziet: alles moet af voor we verhuizen, of we verhuizen naar een half-af huis en dan gaan we elke zondag klussen? Handig als je op 1 lijn zit.

Zorg dat je een goed beeld hebt van kosten. Dan kan je een bod doen waar je achter staat. Als je het dan niet krijgt, kan je er ook vrede mee hebben.

Met zoveel bezichtigingen kan je verwachten dat er veel biedingen komen, waarschijnlijk is het laag in de markt gezet.
Alle reacties Link kopieren
groenebroek schreef:
05-06-2020 10:46
Het hele huis strippen (alles overal af en uit halen) en dan ruimte voor ruimte gaan opbouwen en aanpakken.
Elektriciteit als eerste en dan van boven naar beneden gaan werken.

Zou iig een bod onder voorbehoud van bouwtechnische keuring doen.
Nou dat dus. Alle schrootjes etc er uit, overal nieuwe electra, nieuwe meterkast met meer vermogen want je wil ook van het gas af koken, een wasdroger weet ik veel. En dan kamer voor kamer opbouwen dus stucwerk etc.
Dat is echt meer dan 50.000.
Dat komt alleen goed als je óf geld hebt óf je allereerste vrienden én je man aannemer zijn. En dat denk ik niet, gezien de vragen die je stelt, want die vrienden kunnen je dan zo vertellen hoeveel het gaat kosten/hoe ontzettend lang je aan t verbouwen zult zijn
Een zebra is geen paard met strepen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven