Gigantische keuken of ruime keuken?

21-11-2025 18:33 111 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een bod gedaan op een huis dat is gerenoveerd door een architect/projectontwikkelaar. De architect heeft bedacht dat daarin een woonkeuken kan komen van 34 vierkante meter met kookeiland. Nu ben ik geen fan van kookeilanden, maar wij zouden wel een extra slaapkamer willen hebben (voor een meeverhuizend volwassen kind, dat dan lekker ver bij onze eigen slaapkamer vandaan zit). Dat is daar te realiseren maar dan ontstaat er een keuken van pakweg 4 x 4 m. Een U is mogelijk of gewoon een hoek en dan een vierpersoons eettafel.
Ik zie echter wel het plaatje van die gigantische keuken met aangrenzend dakterras waar je urenlang kunt tafelen met vrienden. In de praktijk krijgen wij enkele keren per jaar kinderen of ouders te eten :)
Wat zouden jullie kiezen?
MissNuada schreef:
23-11-2025 13:02
Welke kamers, vergeten oude mensen wat ze al jaren horen op het nieuws binnen een nanoseconde?

Wat op het nieuws wordt gezegd is dat het woningprobleem een meerkoppig monster is. Met allerlei facetten. Ik vroeg me hardop af of één van die facetten ook is dat mensen niet meer met vrienden samen gaan wonen, maar vanuit ouderlijk huis naar een woning voor henzelf willen. Omdat TO zo aangaf dat kind particuliere huur niet kon betalen, en met vriend samenwonen te vroeg vond.

Ik heb van mijn 18e tot mijn 30ste samen met anderen gewoond, voordat ik mijn eigen plekje kreeg. Dat was in mijn bubbel ook heel normaal. Sterker nog, ik was vroeg vergeleken met de rest. We woonden allemaal met meerdere mensen in één huis.
Tavistock schreef:
23-11-2025 13:16
Wat op het nieuws wordt gezegd is dat het woningprobleem een meerkoppig monster is. Met allerlei facetten. Ik vroeg me hardop af of één van die facetten ook is dat mensen niet meer met vrienden samen gaan wonen, maar vanuit ouderlijk huis naar een woning voor henzelf willen. Omdat TO zo aangaf dat kind particuliere huur niet kon betalen, en met vriend samenwonen te vroeg vond.

Ik heb van mijn 18e tot mijn 30ste samen met anderen gewoond, voordat ik mijn eigen plekje kreeg. Dat was in mijn bubbel ook heel normaal. Sterker nog, ik was vroeg vergeleken met de rest. We woonden allemaal met meerdere mensen in één huis.
Hier is het bijna onmogelijk om een appartement oid te huren zonder dat er een samenlevingscontract is om aan te tonen dat de huurders een stel zijn.
Kamers zijn zo’n 700-900 euro en alleen nog maar via via aan te komen.

De man van TO is een volwassen man, hij kan toch nog wel 2 jaar op dat ene zeer bijzondere kamertje wachten?
Of vindt hij het oprecht een goed idee om de keuken te halveren, te verbouwen en er een kamer in te maken?
Look me in the eyes and tell me what you see.
Tavistock schreef:
23-11-2025 12:57
Gaan kinderen niet eerst met vrienden of collega’s ofzo samenwonen of moet het altijd gelijk vanuit het ouderlijk huis naar een romantisch samenwonen? Gaan jonge mensen niet meer op kamers?
Met collega's samenwonen???
Appletje schreef:
23-11-2025 14:17
Met collega's samenwonen???
Ja, dat is in Amsterdam bijvoorbeeld al best wel lang vrij normaal, gezien de bizarre prijzen voor huur en helemaal voor koop. Ik studeerde aan het begin van deze eeuw af en heb nog een paar jaar daarna met collega's gewoond, dat gold eigenlijk voor de meeste mensen in mijn omgeving.
Maar goed, TO's dochter is 21. Tegenwoordig ligt de gemiddelde leeftijd om uit huis te gaan op 24, twintig jaar geleden lag die op 23. Dus ze is vooralsnog op geen enkele manier een laatbloeier wat dit betreft.
Eens wel met degenen die stellen dat TO's vriend prima de komende jaren een kleinere werkkamer kan hebben zodat kind een ruimer vertrek heeft. Lijkt me ook in ieders voordeel, als zij wat meer plek heeft om haar tijd door te brengen. Dan hebben TO en haar vriend ook meer prive ruimte.
Ook in deze tijd zijn er echt wel mogelijkheden om uit huis te gaan. Misschien niet direct naar een prachtig koophuis. Maar genoeg jongvolwassenen die op kamers zitten of samenwonen met een huisgenoot. Of bijvoorbeeld in jongerenhuisvesting. Dat het lastig is wil niet zeggen dat het onmogelijk is! Alleen veel jongvolwassenen hebben daar geen zin in. Zeker als ze nooit zelfstandig zijn geweest en alleen de luxe van het ouderlijk huis kennen.

En je kunt lachen om religieuze redenen. Hier op viva komt dat niet voor waarschijnlijk (ander publiek). Maar ik ken er genoeg waar alleenstaande vrouwen echt niet alleen wonen. En de norm is om vanuit huis te gaan samenwonen (met een verloofde).

In het geval van to zou ik gaan voor die droomkeuken en met dochter wel het gesprek aangaan over haar toekomstplannen.
Beiden mogelijkheden lijken me op zich prima:
1) dochter de grotere kamer, vriend het kleine kamertje (voorlopig)
2) verbouwen en extra kamer
Ik vind zelf een grote keuken waarin je kan eten en direct naar het dakterras kan gaan wel fijn dus ik zou waarschijnlijk voor optie 1 gaan.
Als er een mogelijkheid is om de keuken redelijk ruim te houden en directe toegang tot het dakterras behouden dan is optie 2 ook een goede mogelijkheid.

Ik vind het voor vriend niet zo zielig dat hij tijdelijk het kleine kamertje moet hebben, hij kiest er zelf voor om te gaan samenwonen. Dat is geen verplichting. En als hij dat heel erg zou vinden dan zou hij ook nog altijd voor een ander huis kunnen kiezen. Het hoeft tenslotte niet dit huis te worden.
evelien2010 schreef:
23-11-2025 16:16
Ook in deze tijd zijn er echt wel mogelijkheden om uit huis te gaan. Misschien niet direct naar een prachtig koophuis. Maar genoeg jongvolwassenen die op kamers zitten of samenwonen met een huisgenoot. Of bijvoorbeeld in jongerenhuisvesting. Dat het lastig is wil niet zeggen dat het onmogelijk is! Alleen veel jongvolwassenen hebben daar geen zin in. Zeker als ze nooit zelfstandig zijn geweest en alleen de luxe van het ouderlijk huis kennen.

En je kunt lachen om religieuze redenen. Hier op viva komt dat niet voor waarschijnlijk (ander publiek). Maar ik ken er genoeg waar alleenstaande vrouwen echt niet alleen wonen. En de norm is om vanuit huis te gaan samenwonen (met een verloofde).

In het geval van to zou ik gaan voor die droomkeuken en met dochter wel het gesprek aangaan over haar toekomstplannen.
Tuurlijk. Al die cijfers over woning- en kamertekorten zijn allemaal onzin.
Er zijn gewoon meer woningzoekenden dan woningen. En als al die 18-24 jarigen ook allemaal het huis uit zouden gaan, zijn die tekorten alleen maar groter.
evelien2010 schreef:
23-11-2025 16:16

Ja dat ligt hier echt voor de hand aangezien TO zelf jarenlang alleen woonde (met kinderen). Koekoek.
Pelle schreef:
23-11-2025 17:44
Tuurlijk. Al die cijfers over woning- en kamertekorten zijn allemaal onzin.
Er zijn gewoon meer woningzoekenden dan woningen. En als al die 18-24 jarigen ook allemaal het huis uit zouden gaan, zijn die tekorten alleen maar groter.
Er zijn tekorten. Dat wil niet zeggen dat er helemaal niets mogelijk is. En de verschillen zijn per regio ook anders. In dit geval vind dochter het te duur en wil zelf thuisblijven tot ze gaat samenwonen. Dat is een bewuste keuze. Dat kan als to het ermee eens is. Maar ik zou daar mijn huis niet op aanpassen. Dan zit ze straks in een lelijke kleine keuken. Op een gegeven moment is het voor kinderen tijd om volwassen te worden. En dat kan thuis niet. Daarom een gesprek over de toekomst. Anders heb je straks een nestklever van 30 in je huis.
evelien2010 schreef:
23-11-2025 23:17
Er zijn tekorten. Dat wil niet zeggen dat er helemaal niets mogelijk is. En de verschillen zijn per regio ook anders. In dit geval vind dochter het te duur en wil zelf thuisblijven tot ze gaat samenwonen. Dat is een bewuste keuze. Dat kan als to het ermee eens is. Maar ik zou daar mijn huis niet op aanpassen. Dan zit ze straks in een lelijke kleine keuken. Op een gegeven moment is het voor kinderen tijd om volwassen te worden. En dat kan thuis niet. Daarom een gesprek over de toekomst. Anders heb je straks een nestklever van 30 in je huis.
Het wordt in ieder geval geen lelijke kleine keuken. Ik heb nu een mooie keuken van 3,5 x 2,5 waar ik alles mee kan, alleen geen tafel.
LolplusLolisHiHi schreef:
23-11-2025 14:50
Ja, dat is in Amsterdam bijvoorbeeld al best wel lang vrij normaal, gezien de bizarre prijzen voor huur en helemaal voor koop. Ik studeerde aan het begin van deze eeuw af en heb nog een paar jaar daarna met collega's gewoond, dat gold eigenlijk voor de meeste mensen in mijn omgeving.
Maar goed, TO's dochter is 21. Tegenwoordig ligt de gemiddelde leeftijd om uit huis te gaan op 24, twintig jaar geleden lag die op 23. Dus ze is vooralsnog op geen enkele manier een laatbloeier wat dit betreft.
Eens wel met degenen die stellen dat TO's vriend prima de komende jaren een kleinere werkkamer kan hebben zodat kind een ruimer vertrek heeft. Lijkt me ook in ieders voordeel, als zij wat meer plek heeft om haar tijd door te brengen. Dan hebben TO en haar vriend ook meer prive ruimte.
Dat zal dan heel specifieke delen van Amsterdam betreffen ofzo, want ik werk hier al jaren en heb dit slechts een enkele keer gehoord (en die mensen waren dan al vrienden voordat ze collega's werden).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven