Goedkoper wonen voor en nadelen

17-09-2020 11:38 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik woon al 10 jaar in een vrije sector huurwoning, eerst met partner, daarna met huisgenoten en sinds kort zonder huisgenoot. De huisgenoten waren een aantal jaar echt nodig om de huur te kunnen betalen, nu niet meer. Ik sta nu eindelijk lang genoeg ingeschreven om kans te maken op een sociale huurwoning in mijn stad. En nu twijfel ik.... Hieronder de vergelijking, dingen die gelijk blijven zoals OV en parkeren niet genoemd alleen de verschillen)

Huidige voordelen:
Groot huis, alle ruimte, geweldige keuken, bad en aparte douche, garage, dicht bij stad (maar wel een buitenwijk), fietsafstand van station. Ik voel me echt thuis in dit huis.

Huidige nadelen:
Veel geld (1050pm), niet in de buurt van basisschool waar rozetje over een jaar naar toe gaat, grote tuin (ben slecht in onderhoud, vind ik niet leuk ook). geen speeltuin in zicht

Voordelen verhuizen:
350 euro in de maand goedkoper. loop/fiets afstand van school rozetje. speeltuin voor de deur/in zicht

Nadelen verhuizen:
Wennen aan nieuw huis, gedoe van verhuizen, geen bad, kleine dichte keuken, wijk die niet bij iedereen goed staat aangeschreven (een intake gesprek is ook onderdeel van de procedure, dus ze zijn bezig de balans/sfeer van de wijk aan te pakken)

De hoofdvraag lijkt te zijn, is 350 euro per maand voldoende om net minder fijn te gaan wonen. En hoe belangrijk is dat dicht bij school wonen nou?
Qua budget zou ik het goed kunnen gebruiken ik kan mn schuldaflos verdubbelen (stomme dingen uit verleden, in huidig tempo nog 4 jaar en dan 2) en iets meer besteedbaar inkomen overhouden.

Ik sta nog niet als eerste op de lijst trouwens, 6e voor de woning die nu beschikbaar is, kan heel goed zijn dat deze het sowieso niet wordt dus, maar ik ben er zo druk mee in mn hoofd!

Wat denken jullie?
---

Eind conclusie: ik heb mijn interesse in de woning terug getrokken. Niet verhuizen.
-rosings- wijzigde dit bericht op 17-09-2020 15:03
2.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Ik vind ruimte in huis wel heel fijn en je klinkt niet enthousiast over de andere woning.
Tegelijk vind ik dicht bij school wonen heel fijn. Dochter speelt de laatste tijd wel 3/4 keer in de week met vriendinnen. Ik heb weinig zin om haar vaak buiten de wijk te gaan halen. Kost veel tijd en dan moet ik jongste ook nog meeslepen.
Je maakt van je financiële schuld een soort morele schuld. Die gedachte zou ik loslaten. Als jij je deze woning en je maandelijkse termijnen kunt veroorloven hoef je niet te verhuizen omdat je nog een krediet bij de bank hebt lopen.

Neemt niet weg dat je een aantal redenen hebt om misschien te willen verhuizen, zoals de afstand tot de school en de tuin die je energie kost. Maar kijk dan rond naar een andere woning binnen je budget die wél naar je zin is.

Of dat per se sociale huurwoning moet zijn zou ik laten afhangen van wat hierboven al werd gesteld: hoe zeker ben je van je inkomen? In wat voor soort sector werk je, kan je makkelijk een andere baan vinden als er op je huidige plek iets verandert, etc. Dus heb je dat vangnet nodig?
Ik vind een dichte keuken best onhandig als ik alleen met kind ben en moet koken, afwassen ed. Het is vaak krapper, weinig speelruimte en als kind in woonkamer is heb je weinig zicht erop. Mijn kind komt dan continu bij mij en vermaakt zichzelf slecht in de keuken. Zou dat dus echt een nadeel vinden.
Met je beschrijving van de beide woningen zou ik, bewoonster van een sociale huurwoning, het niet doen. Ten eerste krijg je voor de 350,00 maar bitter weinig terug en ten tweede zou ik nog niet dood gevonden willen worden in zo'n buurt.

Ik denk dat jij te haastig aan het worden bent en wil happen naar alles dat je aangeboden krijgt en dat terwijl je al zolang ingeschreven staat en je kansen op een mooie, goede woning in een goede buurt steeds beter worden, dus beidt je tijd, wacht rustig af en dan komt die woning die voor jou bedoelt is vanzelf een keer op je pad.


Ik wens je heel veel wijsheid en geduld.
Alle reacties Link kopieren
froufrou80 schreef:
17-09-2020 12:43
Je maakt van je financiële schuld een soort morele schuld. Die gedachte zou ik loslaten. Als jij je deze woning en je maandelijkse termijnen kunt veroorloven hoef je niet te verhuizen omdat je nog een krediet bij de bank hebt lopen.

Neemt niet weg dat je een aantal redenen hebt om misschien te willen verhuizen, zoals de afstand tot de school en de tuin die je energie kost. Maar kijk dan rond naar een andere woning binnen je budget die wél naar je zin is.

Of dat per se sociale huurwoning moet zijn zou ik laten afhangen van wat hierboven al werd gesteld: hoe zeker ben je van je inkomen? In wat voor soort sector werk je, kan je makkelijk een andere baan vinden als er op je huidige plek iets verandert, etc. Dus heb je dat vangnet nodig?
Ja dat klopt, ik kon mn vinger er niet op leggen, maar dat is het inderdaad.

Ik heb nog geen vast contract maar werk in een ICT vakgebied waar ik zeker ben van inkomen, dus dat is gelukkig geen zorg.

Mocht ik tot kijken uitgenodigd worden dan zal ik dat sowieso wel doen, want die paar woorden in een advertentie en foto's van alleen de buitenkant zeggen niet zo veel natuurlijk, en dan een beetje naar mn gevoel proberen te luisteren.

Dank voor jullie reacties !
Alle reacties Link kopieren
Verhuizen is ook niet goedkoop he, kost je zo een paar duizend euro.

Misschien gaan je kosten als je kind naar school gaat ook wel omlaag? Onze BSO kost veel minder dan het KDV, ook met toeslagen. En misschien kun je dan meer gaan werken om je inkomen te verhogen.

Wij wonen niet dicht bij school, we kozen bewust voor een bepaald soort onderwijs. Deze school zit op fietsafstand, de dorpsschool wel op loopafstand (maar niet om de hoek). Het is nog maar sinds een half jaar en speelmiddagen hebben we nog nauwelijks gehad. Ja, we zullen de komende 6 jaar sowieso mee moeten fietsen, het is zoals het is. Voor ons wogen de voordelen van de school niet op tegen de nadelen van de afstand.

In jouw geval zou ik blijven zitten waar je zit. Ik heb in verschillende sociale woningbouwwijken gewoond en woon er nu in een gemengde wijk (koop/sociale huur). In onze vorige woning (grote stad) hadden we enorm veel overlast; vechtpartijen op straat, onze overbuurman was een dealer, 3 huizen naast ons woonde een mafkees die nodig vond het elke dag dat het mooi weer was met z'n karaokeset buiten te gaan galmen op volume 11 (nederlandstalig uiteraard!).

Ons huidige nieuwbouwwijkje is superfijn met hier en daar een tokkiefamilie die een paar keer per jaar flinke geluidsoverlast veroorzaken wegens feestjes (ja, compleet met politie e.d.).

Dus als er in de toekomst iets geweldigs voorbij komt in een goede wijk, dan zou je daar eens kunnen gaan kijken. Maar dit.. compleet met intakegesprekken.. nee, ik zou er niet aan beginnen. Onderschat een fijne woonsituatie niet! Dat geeft heel veel mentale rust. Die afstand naar school overleeft je kind heus.
Overigens, heb je zolang ingeschreven gestaan, zo vreselijk lang gewacht en dan eindig je nog in een shithol. Lekker dan...
Plus in zo'n buurt kan je kind niet lekker buitenspelen.
Cateautje schreef:
17-09-2020 12:48
Overigens, heb je zolang ingeschreven gestaan, zo vreselijk lang gewacht en dan eindig je nog in een shithol. Lekker dan...

Ik moest laatst mijn inschrijving weer verlengen, inmiddels sta ik 14 jaar ingeschreven. Uit nieuwsgierigheid ging ik gelijk 's kijken wat er zoal voor aanbod was. Nou, de enige woningen waar ik nu voor in aanmerking kom zijn kleine flatjes in slechte wijken. Het is echt absurd, ik ben heel blij dat het niet nodig is om te verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
17-09-2020 12:16
Zet even voor jezelf op een rij wat verhuizen kost. Nieuwe vloer, iets op de muren, nieuwe gordijnen...
Ja, dit ook. Daar kun je weer een flink aantal maanden de extra huur van je huidige woning van betalen.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf volgend jaar val ik waarschijnlijk buiten de boot qua salaris om nog in aanmerking te komen voor sociale huur, daarom voel ik wel een soort van tijdsdruk. (want minder huur, sneller aflossen!)

Dichter bij school wonen kan ook in een vrije sector woning trouwens. En 1 van mijn 'plannen' is ook om na al het aflossen een appartementje te kopen om daarmee voor mn pensioentijd te sparen en dan minder woonlasten te hebben, dan is nu eerst verhuizen ook onzinnig natuurlijk.

op de school zal rozetje 3 dagen tot 15 uur les hebben en gaat ze naar BSO, (waar ze later ook in die tijd naar speelafspraakjes kan) de andere twee middagen ben ik vrij en dan kunnen speelafspraakjes bij ons.

Gemene deler van alle antwoorden: Verhuis alleen als het ook fijn is en voelt (en laat dat geld argument los)
Liara schreef:
17-09-2020 12:52
Ik moest laatst mijn inschrijving weer verlengen, inmiddels sta ik 14 jaar ingeschreven. Uit nieuwsgierigheid ging ik gelijk 's kijken wat er zoal voor aanbod was. Nou, de enige woningen waar ik nu voor in aanmerking kom zijn kleine flatjes in slechte wijken. Het is echt absurd, ik ben heel blij dat het niet nodig is om te verhuizen.
Ligt aan de stad hè waar je woont en hoeveel jaar je nodig hebt om echt goed te kunnen kiezen.
Ik had geluk, mijn woning werd gesloopt voor onnodige nieuwbouw, dus ik kreeg een urgentieverklaring en kon heel arrogant alles afslaan waar een stofje lag. :-D Dat was overigens net op tijd, want zelfs met urgentie kom je niet heel ver meer in Rotterdam.
Alle reacties Link kopieren
In de buurt van school wonen lijkt me ook wel fijn. Hoe ver is het vanuit de huidige woning?
Heb je ook eventuele huurtoeslag in het verschil van huurprijs meegenomen?
Cateautje schreef:
17-09-2020 12:57
Ligt aan de stad hè waar je woont en hoeveel jaar je nodig hebt om echt goed te kunnen kiezen.
Ik had geluk, mijn woning werd gesloopt voor onnodige nieuwbouw, dus ik kreeg een urgentieverklaring en kon heel arrogant alles afslaan waar een stofje lag. :-D Dat was overigens net op tijd, want zelfs met urgentie kom je niet heel ver meer in Rotterdam.
:D had jij geluk! Mijn stad is een ramp qua huizen. Alle sociale huur wordt verkocht en alles wat gebouwd wordt zijn dure vrijstaande woningen. Tja, daar wordt de wachtlijst niet korter van natuurlijk :facepalm:

(ik heb helemaal geen woning nodig gelukkig hoor, ik sta alleen maar ingeschreven voor de zekerheid)
Alle reacties Link kopieren
Het is 3.1 km van huidige huis naar de school, dus dat is ook niet onoverkomelijk ofzo.

Huurtoeslag heb ik sowieso geen recht op.
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
17-09-2020 13:01
Het is 3.1 km van huidige huis naar de school, dus dat is ook niet onoverkomelijk ofzo.

Huurtoeslag heb ik sowieso geen recht op.
Wij wonen 5 km van de school en dat gaat prima. Oké, ik rijd iets vaker heen en weer, maar dat doe ik nu al 10 jaar (laatste jaar nu) en ik heb het nooit erg gevonden. Dus daarvoor zou ik niet gaan verhuizen.
Liara schreef:
17-09-2020 13:00
:D had jij geluk! Mijn stad is een ramp qua huizen. Alle sociale huur wordt verkocht en alles wat gebouwd wordt zijn dure vrijstaande woningen. Tja, daar wordt de wachtlijst niet korter van natuurlijk :facepalm:

(ik heb helemaal geen woning nodig gelukkig hoor, ik sta alleen maar ingeschreven voor de zekerheid)
Is hier ook veel aan de hand hoor, vandaar dar het allemaal zo veranderd is. Ze donderen zonder ommezien zomaar 5000 goede woningen tegen de vlakte voor dure nieuwbouw.
Helemaal eens met Cateautje. Je kunt dit moment ook als een soort wake-up call zien om eens na te denken over wat voor eisen je aan een andere woning stelt. Zodat je die kans kunt aangrijpen als die voorbijkomt. En je niet in het scenario terechtkomt dat hierboven iemand schetste, dat je bij tegenslag een gedwongen keuze moet maken die dan heel slecht voor je uitpakt.
Ik zou wachten tot er een woning komt waar je echt een goed gevoel bij hebt. Het is wel echt prettig om in de buurt van de school van je kind te wonen, onze kinderen gaan nu naar de opvang waar ze straks ook naar school gaan. Verschil in kosten vind ik erg groot, zou voor mij zeker een reden zijn om het wel te doen. Blijft het bizar vinden de huizenprijzen, prijs mezelf gelukkig dat wij zeer gunstig hebben gekocht.
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
17-09-2020 12:57
Vanaf volgend jaar val ik waarschijnlijk buiten de boot qua salaris om nog in aanmerking te komen voor sociale huur, daarom voel ik wel een soort van tijdsdruk. (want minder huur, sneller aflossen!)

Dichter bij school wonen kan ook in een vrije sector woning trouwens. En 1 van mijn 'plannen' is ook om na al het aflossen een appartementje te kopen om daarmee voor mn pensioentijd te sparen en dan minder woonlasten te hebben, dan is nu eerst verhuizen ook onzinnig natuurlijk.

op de school zal rozetje 3 dagen tot 15 uur les hebben en gaat ze naar BSO, (waar ze later ook in die tijd naar speelafspraakjes kan) de andere twee middagen ben ik vrij en dan kunnen speelafspraakjes bij ons.

Gemene deler van alle antwoorden: Verhuis alleen als het ook fijn is en voelt (en laat dat geld argument los)
En wat betreft het geldargument: die extra aflossingen en zo die twee jaar looptijd verkorten is ook een ding. Na verhuiskosten, inrichten en opleveren oude huurwoning (herstellen in oorspronkelijke staat) sta je wat betreft extra aflossen weer een paar maanden achter.

Mijn ervaring met een opgroeiend kind: ik leef nog liever in een kippenhok in een leuke en veilige wijk, dan in een villa in een shitwijk.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn pas naar de wijk verhuisd waar onze jongens straks naar school gaan met speeltuintje voor de deur. Maar dit koophuis is ook een betere wijk dan de vorige.

Ik vind dichtbij school wonen prettig, woonde vroeger ook in deze wijk. Maar wat is ver? Is ver 10 minuten fietsen en kan een vriendje of vriendinnetje wel bij jullie spelen mocht die uit school mee willen?
Alle reacties Link kopieren
Na alleen de OP te hebben gelezen dacht ik: verhuizen! 350 per maand vind ik echt veel geld en dichtbij school is ook fijn.

Maar als ik begrijp dat je nu maar 3 km van school woont en het echt om een slechte wijk gaat zou ik het niet doen. Een van de voordelen zou nou juist zijn dat je kind lekker buiten kan spelen en zelf naar school, maar als het geen fijne wijk is heb je daar weinig aan. En 3 km vind ik niet ver. Dat is 10 minuten fietsen ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Het is ook weer niet dat het een overduidelijke schorriemorrie buurt is, maar die intake gesprekken als onderdeel van de procedure zullen er wel voor een reden zijn (waar nu aan wordt gewerkt, dat dan weer wel).

Ik heb momenteel ruimte om een verhuizing te bekostigen, maar idd, dat gaat wel van afloscapaciteit af. En de energie rekening zal omhoog gaan (woon goed geisoleerd nu). dus de financiele baten zijn lager dan de 'twee jaar eerder klaar met aflossen'.
Maar na die 4 jaar aflossen heb je wel weer ruimte om de huidige woning gewoon te kunnen bekostigen? Dan is het een kwestie van doorbijten misschien?

Is er geen goede basisschool in jouw buurt of heb je moeten inloten?
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
17-09-2020 14:44
Maar na die 4 jaar aflossen heb je wel weer ruimte om de huidige woning gewoon te kunnen bekostigen? Dan is het een kwestie van doorbijten misschien?

Is er geen goede basisschool in jouw buurt of heb je moeten inloten?
Als ik klaar ben met aflossen heb ik 500 euro pm extra. Dat gaat een leuk verschil zijn. De woning nu bekostigen lukt ook van m'n salaris zonder huisgenoot inmiddels

De basisschool in die wijk is een hele fijne kleine Montessori basisschool, mijn dichtsbijzijnde basisschool is enorm en is er voor 5 wijken
-Rosings- schreef:
17-09-2020 14:50
Als ik klaar ben met aflossen heb ik 500 euro pm extra. Dat gaat een leuk verschil zijn.

De basisschool in die wijk is een hele fijne kleine Montessori basisschool, mijn dichtsbijzijnde basisschool is enorm en is er voor 5 wijken
Ga je dan geen spijt hebben als je om die vier jaar zuinig doen bent verhuisd uit een woning waar zo te lezen een kind heel fijn in kan opgroeien?

Het is helemaal niet raar om te reizen naar een basisschool. Zeker een school met een bijzondere inslag. Investeer anders voor die eerste kleuterjaren in een fietskar (evt. tweedehands) zodat je vriendjes makkelijk mee kunt nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven