Grote kattenbrokken gezocht.

25-01-2020 08:47 25 berichten
Hey allemaal,


Mijn kieskeurige zeur kater begint steeds vaker zijn nat voer te weigeren waardoor ik toch weer wat meer brokken zal moeten geven. Nu is hij geen schrokker maar wel een kat die kleine brokjes zo doorslikt zonder te kauwen ( en vaak weer uitspuugt ).
Nu heb ik laatst wat proefpakketjes voer besteld van 400 gram bij Zooplus waaronder de XL brok van Purizon ( die gaat er goed in ), brokjes van Thrive ( heel goed merk maar super klein helaas ), en een variant van Wild Freedom ( normaal juist grote brokken maar de Sterilised ineens super klein ).
Ik zie op Zooplus ook vaak Porta 21 voorbij komen maar de recensies zijn daar nogal gemengd over, ook kan ik lastig inschatten of de brokken groot zijn of niet. Op de foto's lijken ze dit wel maar dat leek Thrive ook. Ook kan je alleen maar direct 2 kilo bestellen dus als hij het niet lust of ze zijn te klein kan ik dat ook weer naar het asiel brengen en gooi ik mijn geld weg.
Purizon is vrij hoog in een bepaalde stof die schadelijk kan zijn voor katten dus ik wil hem niet alleen op Purizon zetten.

Ik wil binnenkort een zakje Wildcat bestellen ( Etosha variant ) maar ook daar weer geen idee of het grote brokken zijn of niet. Zo niet dan hoef ik het niet te bestellen.
Ik zoek trouwens wel brokken met een hoog eiwit gehalte ( minstens 42 procent ) en het liefst graanvrij en een hoog vleesaandeel. Royal Canin of dergelijke merken geef ik niet.
Smilla lust mijn kat niet, ik weet dat die ook grote brokken hebben.
Hebben er mensen ervaring met Orijen? Zijn dat een beetje grote brokken?

Een voer puzzel heeft kat wel maar dat heeft niet echt nut met het kauwen merk ik, bovendien vindt hij er niets aan en kijkt hij er niet naar om.

Ik geef altijd meerdere merken brokjes tegelijk zodat hij krijgt wat hij nodig heeft en mijn kat houdt ook van afwisseling. Laag in koolhydraten vind ik wel belangrijk want mijn kat is wat te zwaar.
Ik ben benieuwd of jullie nog merken weten die een mooie grote brok produceren.
Alle reacties Link kopieren
Orijen is heel klein. Brokken speciaal voor Maine Coon zijn vaak wat groter maar ik heb geen idee over een goede samenstelling. Ik geef prooidieren om op te kauwen. Je kunt een anti-schrok-bak proberen, dan eten ze ook langzamer. Oh wacht dat noem jij een voerpuzzel.
mermedina wijzigde dit bericht op 25-01-2020 09:02
7.66% gewijzigd
Hmm, Orijen kan ik overslaan dus. Dank je.
Ja ik let daar ook vaak op, brokken voor Main Coone's enzo maar die vind ik vaak net te laag in eiwit, helaas.
Het probleem is niet dat mijn kat te snel eet maar meer dat hij gewoon weigert te kauwen als het klein is. Ik geef hem soms 3 brokjes in zijn bak of 1 voor 1 en zelfs dan slikt hij het zo door. Heel irritant. Wild Freedom had mooie grote brokken maar is weer te laag in eiwit en eigenlijk teveel suiker.

Mijn kat is helaas ook nog een enorme zeur met eten dus het is altijd maar de vraag of hij het lust of niet. Heel irritant. :P
Alle reacties Link kopieren
Wat gebeurt er als hij niet kauwt?

Mijn ene kat heeft geen tandjes meer en die slikt brokjes zo door. Die spuugt alleen haarballen én hij spuugt als het voer op is geweest en de voerbak ineens wordt gevuld. Dan gaat hij het ook ‘ondergraven’ en kan hij zich kennelijk niet beheersen. Daarom staan er altijd brokjes, nou ja, hóren die er te staan.

Heb jij enig idee wanneer en waarom jouw kat zijn eten weer uitspuugt?
De ene keer spuugt hij dan de andere keer niet.
Meestal niet maar ik ga volgende maand 3 dagen weg en dan moeten de buren op hem passen. Dan is het wel lullig als die zijn kots op moeten ruimen vind ik. Mijn kat heeft ook altijd brokjes staan. Niet veel maar een klein bodempje.
Waarom hij het soms wel uitspuugt en soms niet, geen idee. Misschien is het toch schrokken inderdaad al vind ik dat hij niet snel eet. Zal hem nog eens minder geven per keer en kijken wat er dan gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb porta 21 sensible als noodvoer op de plank (ik voer normaal vers). Vinden ze heel erg lekker, maar helaas voor jou kleinere brokken.
Ah, jammer zeg. Het zag er best groot uit op de plaatjes. Schijnt ook erg goed voer te zijn.

Vers vlees lust hij helaas niet, verse vis ook niet.
Royal Canin Maine Coon zijn grote brokken.
Mijn katten vinden ze erg lekker.


Ik had eerder de Smilla XL maar die zijn een jaar (of 2 alweer?) geleden veranderd.
Zien er anders uit dan voorheen en mijn katten halen hun neus er nu ook voor op.
Jammer dat ik toen net 10 kilo gekocht had.
Zooplus heeft ook een proefpakket Maine Coon. Dat zijn allemaal grote brokken.
Zit Royal Canin, Sanabelle en Concept for life in.


Zo ben ik op RC uitgekomen. Die vonden ze het lekkerste.
Bedankt voor je tip maar zoals ik al aangaf geef ik geen Royal Canin.
Dat pakket voor Main Coone's ga ik wel eens naar kijken, die andere merken zijn wel interessant, fijn om te weten dat die brokken wel groot zijn.
Mijn kat lust ook graag Royal Canin maar het is voor mij te laag in eiwit en teveel toegevoegde rommel. Ik geef het liever niet.
Heeft Hills ook geen Maine coon brok in de dierenarts lijn?
Madrid87 schreef:
25-01-2020 09:46
Bedankt voor je tip maar zoals ik al aangaf geef ik geen Royal Canin.
Dat pakket voor Main Coone's ga ik wel eens naar kijken, die andere merken zijn wel interessant, fijn om te weten dat die brokken wel groot zijn.
Mijn kat lust ook graag Royal Canin maar het is voor mij te laag in eiwit en teveel toegevoegde rommel. Ik geef het liever niet.

Oh sorry, het was zo'n lap tekst dat ik die niet gezien had. Net wakker.


Ik vind RC nog niet zo belabberd maar blijkbaar zie ik dat verkeerd.
Geeft niet hoor. :)

Ik zeg ook niet dat het belabberd voer is hoor, zat katten die het er goed op doen dus slecht zal het niet zijn. Maar ik ben ook kieskeurig met het voer en baseer mijn brokken vooral op hoog eiwit en dat ontbreekt eraan bij de meeste merken. Helaas. Ik heb me weken ingelezen over de beste brokken via een aantal handige sites.

Hills ga ik eens naar kijken maar voor zover ik weet zit daar ook veel suiker in. Wellicht niet in de speciale varianten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even mijn huidige zak noodvoer voor je open gemaakt en succes!

Ik heb deze https://www.renske.com/nl/onze-voeding/ ... m-maxibrok

Veel groter krijg je ze niet denk ik. Wel minder eiwit in deze varianant. In de smaak eend zit meer eiwit, maar kan zo gauw niet vinden of die ook in maxi brokken beschikbaar is.

Mijn katten lusten geen verse vis, maar deze vinden ze wel lekker. Net uitgeprobeerd, dus hierbij ook een bedankje van mijn katten :P
blueitis wijzigde dit bericht op 25-01-2020 10:32
Reden: betere link
53.25% gewijzigd
Wat lief van je. Fijn dat je katten het lekker vinden!
Op zich ziet het voer er wel goed uit maar ook hier helaas weer wat laag in eiwitten. Wat ik wel heel goed vind is dat de omega 3 wel hoog is, het zou dus een goede brok voor erbij kunnen zijn, voor af en toe.
Mijn kat krijgt niet altijd genoeg omega 3 binnen dus op zich is het wat dat betreft zeker wel een optie. Dank je voor de tip!

Ik haal mijn informatie over de beste brokken trouwens van deze site, vind ik sowieso een fijne website voor kattenvoer en kennis over andere katten gerelateerde zaken.
https://www.catmoneo.nl/category/reviews/brok-review/
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
25-01-2020 11:21
Wat lief van je. Fijn dat je katten het lekker vinden!
Op zich ziet het voer er wel goed uit maar ook hier helaas weer wat laag in eiwitten. Wat ik wel heel goed vind is dat de omega 3 wel hoog is, het zou dus een goede brok voor erbij kunnen zijn, voor af en toe.
Mijn kat krijgt niet altijd genoeg omega 3 binnen dus op zich is het wat dat betreft zeker wel een optie. Dank je voor de tip!

Ik haal mijn informatie over de beste brokken trouwens van deze site, vind ik sowieso een fijne website voor kattenvoer en kennis over andere katten gerelateerde zaken.
https://www.catmoneo.nl/category/reviews/brok-review/
Je kunt misschien ook wat vers vlees bijvoeren voor het eiwitgehalte? Niet alle katten lusten dat, ze moeten soms wennen aan ‘naturel’ voer.

Ik geef ook 1x per week een omega capsule aan de katten, (die koop ik voor mezelf) ik smeer dat dan op hun pootje als ze het niet lekker vinden. Sommige katten eten het wel graag dus dan leg ik het op een schoteltje.
Alle reacties Link kopieren
Hij is toch wat te zwaar, nou in dat geval vul je zijn bak met smilla en je wacht tot hij het gaat eten, hij eet niks omdat ie propvol zit en waarschijnlijk erg verwend is.
Duizenden katten eten gewoon brokjes uit de supermarkt en als ze het niet lusten hebben ze pech, ze krijgen vanzelf honger.
Mermedina schreef:
25-01-2020 11:36
Je kunt misschien ook wat vers vlees bijvoeren voor het eiwitgehalte? Niet alle katten lusten dat, ze moeten soms wennen aan ‘naturel’ voer.

Ik geef ook 1x per week een omega capsule aan de katten, (die koop ik voor mezelf) ik smeer dat dan op hun pootje als ze het niet lekker vinden. Sommige katten eten het wel graag dus dan leg ik het op een schoteltje.
Vers vlees lust hij helaas niet. Al een aantal keer geprobeerd. De kip rollade van de buurvrouw vond hij dan wel weer heeeel lekker. :P
Ik kan hem wel wat vaker tonijn voeren uit blik, dat lust hij wel ( en ik ook ) en dan krijgt hij toch wat omega 3 binnen.
Capsules geven kan ook, zal ik eens naar kijken. Ik heb zijn voer puzzel weer neergezet, hij gaat er maar moeite voor doen. Het is ook een verwend nest hoor, dat kan ik niet ontkennen. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik geef mijn Maine coons Sannabelle Grande van de zooplus. Weet alleen even niet hoe dat zit met eiwitgehalte.

Maar wellicht is dat iets voor jullie ? Zijn iig grote brokken :-)
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ervaring met de Maine Coonbrokken van RC. Dat zijn inderdaad een van de grotere. Wat mijn kat er overigens niet van weerhield om ook die gewoon heel door te slikken :P

Ze vielen hier wel altijd goed in de smaak ook. Maar wellicht is het als het om doorslikken gaat dan toch beter om juist kleine brokjes te nemen, tenzij je een grote brok kunt vinden die dan ook echt gekauwd wordt. En laten checken of zijn tanden nog goed zijn, als je dat nog niet gedaan had.
Alle reacties Link kopieren
Hier krijgen ze allemaal (4) XXL brokken van Smilla
Eerder de BK van Royal Canin, maar deze zijn een slag groter. (en goedkoper)
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Zijn tanden zijn zeker nog goed, helemaal voor een oudere kat. Dierenarts is altijd onder de indruk van zijn mooie gebit. Heeft al zijn kiezen nog en kan prima kauwen. Op zich is in een keer doorslikken ook geen ramp hoor, zolang hij het er niet weer uitgooit.

Sannabelle ga ik ook naar kijken, dank je!
Smilla vind hij tot nu toe niet lekker Tickel maar ik moet zeggen dat ik die brok nog niet geprobeerd heb, andere smaken vindt hij maar niks. Maar ik kan eens een proefzakje bestellen.
Een van mijn katten heeft dat ook.Schrokt als een gek en dan komt het er weer uit alsof het nooit gegeten is.
Hij eet nu brokken van de hond :rofl:
Hij vind het heerlijk (gek beest) Verder eet hij wel blik dus krijgt hij dat. Hij vind de hondenbrokjes ook lekkerder dan de brokken die de andere katten krijgen, kan rustig 2 bakjes naast elkaar zetten. De andere kat eet alleen haar eigen brokjes.

Dat spugen is idd heel vervelend en niet alleen voor de kat.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
25-01-2020 13:31
Zijn tanden zijn zeker nog goed, helemaal voor een oudere kat. Dierenarts is altijd onder de indruk van zijn mooie gebit. Heeft al zijn kiezen nog en kan prima kauwen. Op zich is in een keer doorslikken ook geen ramp hoor, zolang hij het er niet weer uitgooit.

Sannabelle ga ik ook naar kijken, dank je!
Smilla vind hij tot nu toe niet lekker Tickel maar ik moet zeggen dat ik die brok nog niet geprobeerd heb, andere smaken vindt hij maar niks. Maar ik kan eens een proefzakje bestellen.
Ik heb geen andere brokken geprobeerd dan de xxl, en die is er maar in 1 smaak. Hier ging de overstap van BK brokken naar Smilla probleemloos. Heb dubbele bakjes en steeds 1 gevuld met Smilla en eentje met RC. Werden beide goed gegeten en nadat RC op was, alle bakken met Smilla.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Fijn dat het goed in de smaak valt bij jouw katten. Overstappen op een ander merk kan altijd lastig zijn.
Helaas geen 400 gram zakjes te koop op Zooplus, alleen grote zakken van een kilo.

Heeft niemand ervaring met het merk Wildcat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven