Haken in plooiband zetten

27-05-2020 00:02 10 berichten
Morgen is het zover: ik heb alles binnen en ik kan eindelijk de gordijnen ophangen, maarrrrrr.....

Ik dacht dus dat je bij de aanschaf van een van de tig verschillende producten wel ergens een beschrijving zou krijgen van hoe je de haken in de plooiband moet zetten. Maar dat is niet zo. Ook op YouTube is de informatie die ik zoek erg matig/mager. Wie kan mij helpen?

Mijn materiaal:

-Lange linnen gordijnen, waar ik veel van heb. Het mag qua plooi ook veel stof nemen, dat is niet erg.
-Twee-vinger-haken van de Hema
-Rails (met runners dus)

1.Wat zijn de richtlijnen? Ik las ergens 10 cm tussen de plooien?
2. Hoeveel stof moet ik nemen voor zo'n plooi?
3. En hoe doe je de uiteinden? Daar komt een haak die in de stopper gaat, maar begin je daar ook met een plooi of laat je een stukje vrij die buiten de rails komt?
4. En hoe bind je twee stukken gordijnen aan elkaar? Ga je dat doortellen met het plooien en dan twee haken in een runner of zeg ik nu echt iets geks?

Een week geleden had ik niet bedacht dat ik me zo zou verdiepen in de gordijnen dat ik al deze vragen kon stellen, maar het is een vak op zich. En omdat ik een vreselijke perfectionist ben, wil ik voorkomen dat ik alles weer opnieuw ga doen. Dus, ben benieuwd wie deze kennis met mij wil delen :hyper:
Alle reacties Link kopieren
1 en 2: Ik ga proberen wat mooi staat en hang dan een stukje gordijn voor het raam. Vind ik het niks, dan haal ik al die haken weer uit en probeer meer/minder lusjes. Ik noteer bij elke versie hoeveel lussen per haak en ertussenin, vind ik handig en nou ja, perfectionisme herkenbaar hier :-D
Bij dun lichtdoorlatend linnen en hoge ramen zou ik beginnen met de plooien vrij dicht op elkaar doen, verwacht dat dat onderaan het mooiste valt.
3. Stukje stof vrij zodat je de stopper net niet ziet. 1-2 cm. Wel ook een plooi maken met de haak die in de stopper komt.
3 B: bij de uiteinden (waar je de gordijnen openschuift) net iets minder stof tussen de laatste en een-na-laatste plooi dan tussen de plooien in het midden
4. Wil je de losse gordijndelen aan elkaar naaien? Dan doortellen. Zo niet, dan per gordijnstuk de haken verdelen. Weet niet zeker of dit je vraag is
5. Disclaimer: amateur hier, er komen vast betere antwoorden, succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt die plastic haken nemen die je eenmalig moet innaaien; die geven een mooier resultaat.
https://www.fourniturenhuis.nl/images/i ... 0groot.png

Liggen er vermoedelijk naast.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Zéker als je een perfectionist bent. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Maar dat doen ze toch al decennialang in de winkel voor je?

Ik zou op Youtube zoeken naar een tutorial. Zullen er wel veel van zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hangt er ook vanaf hoeveel gordijnen je je hebt en hoe breed je ramen zijn. Je kunt niet oneindig plooien als je daar onvoldoende gordijnen voor hebt.

Gewoon een beetje rekenen en uitproberen, je ziet vanzelf of het er goed uitziet.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
27-05-2020 07:06
Ik zou echt die plastic haken nemen die je eenmalig moet innaaien; die geven een mooier resultaat.
https://www.fourniturenhuis.nl/images/i ... 0groot.png

Liggen er vermoedelijk naast.
Deze haken heb ik, idd vele malen mooier. De haken die je nu hebt geven echt geen mooie plooi.
frambozentaartje schreef:
27-05-2020 03:31
1 en 2: Ik ga proberen wat mooi staat en hang dan een stukje gordijn voor het raam. Vind ik het niks, dan haal ik al die haken weer uit en probeer meer/minder lusjes. Ik noteer bij elke versie hoeveel lussen per haak en ertussenin, vind ik handig en nou ja, perfectionisme herkenbaar hier :-D
Bij dun lichtdoorlatend linnen en hoge ramen zou ik beginnen met de plooien vrij dicht op elkaar doen, verwacht dat dat onderaan het mooiste valt.
3. Stukje stof vrij zodat je de stopper net niet ziet. 1-2 cm. Wel ook een plooi maken met de haak die in de stopper komt.
3 B: bij de uiteinden (waar je de gordijnen openschuift) net iets minder stof tussen de laatste en een-na-laatste plooi dan tussen de plooien in het midden
4. Wil je de losse gordijndelen aan elkaar naaien? Dan doortellen. Zo niet, dan per gordijnstuk de haken verdelen. Weet niet zeker of dit je vraag is
5. Disclaimer: amateur hier, er komen vast betere antwoorden, succes!

Haha je klinkt niet als een amateur! Dankjewel, kan hier zeker wat mee!
retrostar schreef:
27-05-2020 07:06
Ik zou echt die plastic haken nemen die je eenmalig moet innaaien; die geven een mooier resultaat.
https://www.fourniturenhuis.nl/images/i ... 0groot.png

Liggen er vermoedelijk naast.
Meen je niet. Is het verschil echt zichtbaar? Zo geen zin om de deur nog uit te gaan, en wil ze vandaag echt opgehangen hebben.
flipje2 schreef:
27-05-2020 07:16
Hangt er ook vanaf hoeveel gordijnen je je hebt en hoe breed je ramen zijn. Je kunt niet oneindig plooien als je daar onvoldoende gordijnen voor hebt.

Gewoon een beetje rekenen en uitproberen, je ziet vanzelf of het er goed uitziet.
Ik heb meer dan twee keer de lengte van de muur die ik wil bedekken, dus kan echt wel wat wegplooien. Maar het moet wel mooi zijn. En het is linnen, dus flink doorschijnend dus het mag wel dik worden om wat zon (warmte) te kunnen weren. Niet veel, maar iets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven