Heeft er iemand hele groene vingers?

08-03-2021 17:11 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn appartement heeft een balkon over de gehele breedte (ongeveer 11 meter totaal). Het is een klein beetje mijn variant op een mediterraan tuintje; er staat een vijg, een olijf, een oleander en een jasmijn. Nu we voorlopig nog steeds niet gaan vliegen wil ik ook graag van die uitpuilende Spaanse bloembakken. Ik heb alleen geen idéé hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.

Balkonbakken met waterreservoir heb ik al. Die staan nu vol primula's en violen. Leuk voor de eerste rondvliegende beestjes maar wel vrij degelijk. Zodra ze klaar zijn met bloeien wil ik ze graag vervangen door wat uitbundigers. De planten die erin komen maken me eigenlijk niet zo gek veel uit. Het balkon is op het zuiden dus ze moeten een stootje kunnen hebben qua zon. Het gaat er me meer om dat ik zo'n overdaad aan bloemen wil dat je de bakken niet meer ziet. Weet iemand hoe je dat voor elkaar krijgt?

Ik heb het over zoiets: https://www.plantenkwekerijmarcraats.nl/bloembakken.htm
Alle reacties Link kopieren
heel veel planten gebruiken, een overdaad (eventueel haal je ze weg, als het middenin de zomer te gek wordt), dus niet het aantal per m2, dat aangegeven wordt, maar het dubbele
En verschillende soorten, wat hangende, wat staande. Ik houd er van!!
Hanggeraniums. Zeer uitbundig en precies wat ze in de mediterranee in de vensterbank hebben
Alle reacties Link kopieren
Ik ken die bakken. Vaak zitten daar o.a. hanggeraniums en hangpetunia's in. Dit zijn robuuste planten. En ze krijgen veel water. Met diverse hangplanten kan je zoiets creeëren. Maar alles staat of valt met watergeven.
Planten op het zuiden water geven na zonsondergang anders gaan ze koken.
Cateautje schreef:
08-03-2021 17:16
Planten op het zuiden water geven na zonsondergang anders gaan ze koken.
Ik doe het altijd vroeg in de ochtend wanneer de aarde in de bak op zijn koelst is en er zo min mogelijk verdampt.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
08-03-2021 17:13
heel veel planten gebruiken, een overdaad (eventueel haal je ze weg, als het middenin de zomer te gek wordt), dus niet het aantal per m2, dat aangegeven wordt, maar het dubbele
En verschillende soorten, wat hangende, wat staande. Ik houd er van!!

Sterven ze dan niet af omdat hun wortels moeten vechten om een plek?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
08-03-2021 17:16
Planten op het zuiden water geven na zonsondergang anders gaan ze koken.

Dit is serieus mijn lievelingsmoment van de dag, in de schemer mijn planten verzorgen en dan naar bed.
Alle reacties Link kopieren
Geraniums doen het het beste.. altijd de dode blaadjes weghalen zodat er nieuwe komen.
Alle reacties Link kopieren
Twee hangpetunia's en twee mini hangpetunia's in een pot.
Afbeelding

Vijf hangpetunia's een een langwerpige bak
Afbeelding

De truc is iedere dag de uitgebloeide bloemen weghalen en één keer per ongeveer 2 weken een flinke scheut voeding voor eenjarige bloeiers. Je kan gerust heel veel verschillende soorten eenjarigen bij elkaar zetten. Wel wachten tot het niet meer vriest.

En v.w.b. water, als ze water nodig hebben dan moet je water geven, of dat nou overdag is of 's avonds. Eenjarigen in de volle zon zuipen echt als ketters, vooral in kleinere potten/bakken.
...
Alle reacties Link kopieren
Dit waren ze in oktober. Niet te stoppen dat spul
Afbeelding
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
08-03-2021 17:57
Dit waren ze in oktober. Niet te stoppen dat spul
Afbeelding

Wauw!!!!!
:flirting: :flirting: :flirting: :flirting: :flirting: :flirting:
Alle reacties Link kopieren
Zitten die gewoon in zo'n rechthoekige balustradebak Calamitycat?
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt. In een bak van 80 cm lang, 20 breed en 20 diep.
...
Alle reacties Link kopieren
Petunia's zijn de bom, echt waar! Ik ben trouwens ook dol op Spaanse Margrieten, al gaan die niet hangen, net als Dahlia's.

Eigenlijk kan, zoals iemand anders al zegt, bijna alles wat verkocht wordt als eenjarige perkplant. En je kunt het nu doen, als je wilt, met een beetje mazzel heb je er tot november lol van!

Heel veel plezier deze zomer!
Alle reacties Link kopieren
Nu is nog wat vroeg. Er zijn ook nauwelijks nog perkplanten beschikbaar en de kans op vorst is groot.

Pagina's groeien inderdaad eindeloos. Heb zo vorig jaar zelf gezaaid ipv planten gekocht. Lang plezier van gehad.
Alle reacties Link kopieren
Zijn perkplanten eigenlijk sterker als je ze zelf zaait in de bak? Ik heb twee grote kweekbakken staan dus daar zou ik helemaal los mee kunnen.

Ik hoef nu nog niet hoor, er zitten nu winterharde violen en primula's in de bakken. Dat is voorlopig ook wel leuk. Maar gewoon heel degelijk.
Alle reacties Link kopieren
Oh Calamitycat, wat een prachtige bakken!!

Mag ik vragen aan de kenners wat het beste kan in balkonbakken die op het noorden staan?
Afgelopen jaar had ik hanggeraniums, maar dat werd niet de volle bak die ik verwacht had.
Zijn er überhaupt bloemen voor of kan ik dat vergeten?
Alle reacties Link kopieren
zand-korrel schreef:
08-03-2021 19:22
Oh Calamitycat, wat een prachtige bakken!!

Mag ik vragen aan de kenners wat het beste kan in balkonbakken die op het noorden staan?
Afgelopen jaar had ik hanggeraniums, maar dat werd niet de volle bak die ik verwacht had.
Zijn er überhaupt bloemen voor of kan ik dat vergeten?
Niet heel veel keus voor op het noorden. Vlijtig liesjes doen het daar wel heel goed maar die gaan weer niet hangen.
...
Alle reacties Link kopieren
Moest even in mijn fotoarchief graven maar ook daar heb ik een voorbeeld van ;-D
Afbeelding
...
Alle reacties Link kopieren
sprankelend schreef:
08-03-2021 18:52
Zijn perkplanten eigenlijk sterker als je ze zelf zaait in de bak? Ik heb twee grote kweekbakken staan dus daar zou ik helemaal los mee kunnen.

Ik hoef nu nog niet hoor, er zitten nu winterharde violen en primula's in de bakken. Dat is voorlopig ook wel leuk. Maar gewoon heel degelijk.
Dat weet ik niet, ik vind het vooral leuk om te doen.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
08-03-2021 20:25
Moest even in mijn fotoarchief graven maar ook daar heb ik een voorbeeld van ;-D
Afbeelding
Oh ze zijn wel heel vrolijk! Dat fleurt het in elk geval op, dank je voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
Het is al 20 keer genoemd, maar petunia’s it is. Ik haal ze altijd bij een kweker, goedkoper dan het tuincentrum en veel en veel groter meteen. Ik haal ze begin mij en bij bloeien ze zeker tot eind september. Afgelopen najaar zelfs november. Ik pluk zeer regelmatig alle uitgebloeide bloemetjes eruit, dan wordt ie steeds groter. Een veel water als het warm is, nadat de zon er niet meer opstaat, anders verbranden de blaadjes
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan :)
Ook voor vlijtig liesjes geldt: uitgebloeide bloemetjes weghalen, veel voeding en checken op slakken want die zijn er gek op.
...
Alle reacties Link kopieren
Mijn tips:

1. Gebruik cocos potgrond. Deze neemt altijd weer water op, ook als het helemaal uitgedroogd is.

2. Geef op hete dagen, als de planten groot gegroeid zijn, 2x per dag water. Niet op de planten gieten. Geen broes gebruiken maar een ‘normaal’ straaltje direct op de aarde. Gebruik liefst water op temperatuur van de omgeving, niet kouder. Regenton en gieter zijn je vrienden.

3. Zet jonge planten niet te vroeg buiten. De groei stagneert. Echt. Een maand later buiten zetten en ze groeien alsnog sneller.

4. Na 6 weken is mesten nodig. Vloeibare mest, niet te hoog doseren. Liever de helft en wat vaker dan in 1x teveel.

5. Gebruik ‘vullers’ zoals
Helichrysum petiolare, hangverbena en bacopa. Kleinbloemige petunia kan beter tegen regen dan grootbloemige, mix ze samen. Calibrachoa is een goede keus.

6. Haal uitgebloeide bloemen elke dag weg. Elke. Dag. Mok thee in je ene hand, schaar/gieter in de andere.

Mijn zen-momentje, bloemenzee knippen & gieten :flirting: kom maar door met de zomer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven