(hele)kleine (stads)tuin

21-04-2019 22:41 44 berichten
Heeft iemand tips voor een kleine tuin?
anoniem_385230 wijzigde dit bericht op 01-05-2019 11:31
93.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel ietsje groter. 40m2. Staat een schuurtje op.

Heb een grasveldje, 2 kleine stenen terrasjes, een kersenboom, een krentenboom, een Japanse Es, 2 rozenstruikjes, zonnebloemen, wat kleiner grut dat zoemers aantrekt, wat bolletjes, 2 varens, vuurdoorn, jasmijn en sieraugurk in de tuin.

Oh en zo’n schildpad met zand voor m’n zoontje. Zit te denken over een kleine schommel of glijbaan. En zou wel een kruidentuintje willen, maar heb noordelijke tuin dus te weinig zon denk ik.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
https://www.tuinenbalkon.nl/tuin-aanleg ... -voorbeeld
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://tuintuin.nl/blogs/48/kleine-stadstuin-amsterdam
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
16m2
Bestraat met houten bakken
Twee heerlijk zittende stoelen.
Alle reacties Link kopieren
Joh, er zijn stadsmensen die nog geen 12 m2 tuin hebben, dat vind ik pas een (hele) kleine tuin.

Mijne is iets groter als die van jou en daar staat een loungeset, een eetset, een schuurtje en een heel stuk aarde/beplant. Alles betegelen vind ik armoedig.
Such fun!1
MarindaH schreef:
21-04-2019 23:21
Joh, er zijn stadsmensen die nog geen 12 m2 tuin hebben, dat vind ik pas een (hele) kleine tuin.

Mijne is iets groter als die van jou en daar staat een loungeset, een eetset, een schuurtje en een heel stuk aarde/beplant. Alles betegelen vind ik armoedig.
Moet je wel de ruimte hebben voor iets anders dan tegels.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
21-04-2019 23:22
Moet je wel de ruimte hebben voor iets anders dan tegels.

Tuurlijk, maar met 25m2 heb je dat wel. Met kleiner kan je ook prachtige borders maken.
Such fun!1
MarindaH schreef:
21-04-2019 23:24
Tuurlijk, maar met 25m2 heb je dat wel. Met kleiner kan je ook prachtige borders maken.
Of prachtige houten bakken.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
21-04-2019 23:25
Of prachtige houten bakken.

Mja, maar dan kan het regenwater nog nergens heen.
Such fun!1
MarindaH schreef:
21-04-2019 23:26
Mja, maar dan kan het regenwater nog nergens heen.
Ik weet het. Maar soms moet je het doen met wat je hebt en kan het niet veel anders.
25 meter is helemaal niet klein, tenzij je allerlei wensen hebt die om de ruimte concurreren. Maar in principe heb je ruimte genoeg voor een terrasje en volop groen. Even google images doen en je hebt genoeg voorbeelden en inspiratie.
Ik heb zo’n soort hoekje in mijn tuin.

Met klimmende winden krijg ik dat in de zomer altijd heel gezellig. Zo’n zakje zaad kost echt niks, het groeit als kool, en het is geen overwinteraar zoals klimop. Ik zou hem alleen in een pot zetten en de bloemen op tijd weghalen, andere zaait hij mogelijk uit.

Afbeelding

Afbeelding

Je hebt ze in allerlei kleurtjes en deze op de foto heb ik omhoog laten klimmen dmv touw en wat spijkertjes.
Alle reacties Link kopieren
Een flink balkon met potten. Ik :heart: het. Geniet van wat je hebt en als je er geen extra geld aan wil uitgeven dan gewoon niet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Prachtig!! Maar zo groot is het echt niet.
Miss heb ik me verkeken op die 25m2
Iig staat er nog een fietsenschuurtje op van 6m2 ongeveer.
We hebben een sierbestrating laten doen en houten meubelen en oude aardappelkistjes aan de schutting en lampjes en paar potten met planten maar het is toch net-niks

Wel mooie schuifpui naar buiten. Maar gewoon heel klein
anoniem_385230 wijzigde dit bericht op 22-04-2019 14:05
0.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor klimplanten! Wat tegels aan de zijkanten eruit voor wat borders bijv. Iemand gaf mij een keer de tip te googlen op patiotuin. Wellicht voor jou ook een goede tip!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een terras met een 3 zitsbankje/lounge stoel van groupon en verder veel potten met eetbaar spul. Plantenrekken van de Lidl (5 euro) waar tomaat en komkommer tegen aan groeit gekweekt uit zaadjes. Je hebt niet veel geld nodig met een 200-300 euro kom je al een heel eind en het jaar daarna heb je amper nog kosten. Ik moet wel zeggen dat ik ook zelf compost maak e.d.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een terras met een 3 zitsbankje/lounge stoel van groupon en verder veel potten met eetbaar spul. Plantenrekken van de Lidl (5 euro) waar tomaat en komkommer tegen aan groeit gekweekt uit zaadjes. Je hebt niet veel geld nodig met een 200-300 euro kom je al een heel eind en het jaar daarna heb je amper nog kosten. Ik moet wel zeggen dat ik ook zelf compost maak e.d.

Maar goed je zit op het oosten dus veel schaduw. Kruiden doen het daar goed, sla, snijbiet, (sier)kool, ..etc
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb een stuk op het noorden , daar komt dus nooit zon.

Zelfs daar kan je nog heel wat van maken. Ik heb er borderbakken tegen de muur met bosanamonen, winterjasmijm, andere schaduwplanten en zelfs een goed bloeiende rhodondendron.
BonnieM- schreef:
22-04-2019 04:54
Prachtig!! Maar zo groot is het echt niet.
Miss heb ui me verkeken op die 25m2
Iig staat er nog een fietsenschuurtje op van 6m2 ongeveer.
We hebben een sierbestrating laten doen en houten meubelen en oude aardappelkistjes aan de schutting en lampjes en paar potten met planten maar het is toch net-niks

Wel mooie schuifpui naar buiten. Maar gewoon heel klein


Wat vind je wel mooi?
Ik zou zelf eerder voor vlonders of grind gaan dan betegeling trouwens ivm het milieu en klimaat (afwatering en opwarming van steden). Oo het oosten kan je trouwens ook nog wel een appelboom of mispel planten. Mooi, in het midden van je patio.
Alle reacties Link kopieren
BonnieM- schreef:
22-04-2019 04:54
Prachtig!! Maar zo groot is het echt niet.
Miss heb ui me verkeken op die 25m2
Iig staat er nog een fietsenschuurtje op van 6m2 ongeveer.
We hebben een sierbestrating laten doen en houten meubelen en oude aardappelkistjes aan de schutting en lampjes en paar potten met planten maar het is toch net-niks

Wel mooie schuifpui naar buiten. Maar gewoon heel klein
Het is toch net niks omdat er meer spullen dan planten staan. Meer planten dus. Klimmers op de muren doen het altijd goed in kleine patiotuinen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven