Help! Rode vlekken van de verhuisstress!

31-03-2020 11:40 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal! Ik ben een vrouw van 27 jaar uit Deventer die voor het eerst van haar leven een huis samen met haar vriend heeft gekocht en daar in juli in gaat trekken. We wonen nu samen in een klein appartement maar vertrekken naar een ruime twee onder 1 kap. Ik ben nooit iemand geweest die stressbestendig is en zie er dan ook als een kei tegenop om straks al die dozen in te pakken en te gaan verhuizen. Hoe hebben jullie dat gedaan? Heeft iemand tips hoe ik de verhuizing het beste kan aanpakken? Let me know!
Alle reacties Link kopieren
Waarom zie je er tegenop om dozen in te pakken? Omdat je het een stomme klus vindt? Omdat je niet weet waar te beginnen? Of wanneer te beginnen?

Gaan jullie zelf verhuizen of doet een verhuizer dit? De laatste keer dat ik ging verhuizen, heb ik alles door een verhuizer laten doen. Heerlijk. Die pakten in de ochtend alles in, in de middag vertrokken ze naar het nieuwe huis en laden daar alles weer uit. Ik begon ondertussen met uitpakken.

Als je het zelf doet zou ik het volgende stappenplan aanhouden:

- begin nu alvast met al je kastruimte door te gaan en weg te gooien wat je niet mee wil nemen naar het nieuwe huis. Wacht daar niet mee tot je gaat inpakken, maar doe dit nu alvast.
- bedenk wat je de laatste week echt nodig hebt en waar je best een weekje zonder kan (servies heb je nodig, je gezelschapsspellen niet)
- begin 2 weken vantevoren met inpakken, waarbij je begint met de spullen die je niet nodig hebt. Plak duidelijke labels op de doos waarop staat wat er in zit en naar welke kamer het in het nieuwe huis moet (maak een plattegrondje van je nieuwe huis met genummerde kamers en zet dat nummer op de doos)


Zorg dat je heel veel dozen hebt. Dat is echt heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Hi Feyre! Rustig ademhalen eerst! Bedenk dat je iets nieuws tegemoet gaat! Het lijkt een grote stap, maar probeer eerst goed voor jezelf alles op een rijtje te zetten. Dat geeft al meer rust.
Alle reacties Link kopieren
je hebt websites met hele handige planningen
Met wat je een half jaar van te voren doet, 2 weken etc.

Ook met lijsten met dingen die je eventjes doen/regelen moet

Maak een draaiboek voor jezelf, dat geeft rust

(en weggooien, heel veel weggooien)
Alle reacties Link kopieren
Relax, je gaat van klein naar groot, dat is makkelijker dan andersom.
en je hebt nog 3 maanden.
winterkleding kun je al in dozen pakken, als die niet in de weg staan, anders gewoon in de kast laten hangen. Zelfde met andere spullen, je kunt de boekenkast al leeghalen, maar nog bijna 3 maanden met een lege kast zitten is erg ongezellig.
verder moet je toch eerst je nieuwe huis schoonmaken, opknappen of wat er ook moet gebeuren.
Als je dat gaat doen neem je elke keer wat dozen mee, en als je het allemaal zelf wil doen roep dan hulptroepen op onder familie en vrienden. Vergeet niet de verhuizers te voorzien van genoeg eten en drinken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Het is voornamelijk omdat ik een chaot ben en daarom niet goed vooruit kan kijken en organiseren. Haha hebben hier meer mensen last van? We doen het gedeeltelijk zelf en een gedeeltelijk door een verhuisbedrijf.

Dat van de winterkleding is al een top idee. Kijk hier denk ik dus zelf nooit aan. Eerste keer echt echt verhuizen..
Alle reacties Link kopieren
FeyreVrijhof schreef:
31-03-2020 12:13
Het is voornamelijk omdat ik een chaot ben en daarom niet goed vooruit kan kijken en organiseren. Haha hebben hier meer mensen last van? We doen het gedeeltelijk zelf en een gedeeltelijk door een verhuisbedrijf.

laat de planning dan bij je man
hoef je alleen maar de uitvoering te doen, hij geeft je gewoon een lijstje klusjes
Alle reacties Link kopieren
Rustig aan, je hebt nog de tijd.
Begin met dingen in te pakken die je de komende tijd toch niet nodig hebt: winterkleding, kerstspullen, regenlaarzen etc.
Alle reacties Link kopieren
Begin bij je opslag/schuurtje/zolder/rommelkamer en al het andere dat op opslag lijkt.
Gooi weg wat je al meer dan een jaar niet hebt gebruikt en nu voor nieuwe huis niet direct nodig hebt.
Doe dan de kledingkasten en pak je winterkleren vast in.
Keuken leeg en alleen wat je dagelijks gebruikt terug, rest vast in dozen.

5minutes craft heeft heel veel filmpjes over het makkelijk en goed inpakken van je spullen: kijk die eens dan krijg je wat inspriratie.
Alle reacties Link kopieren
Goeie tips al!
Ik heb je even een PB gestuurd; die komen niet altijd goed aan, dus vandaar dat ik het hier even meld.
Alle reacties Link kopieren
FeyreVrijhof schreef:
31-03-2020 12:13
Het is voornamelijk omdat ik een chaot ben en daarom niet goed vooruit kan kijken en organiseren. Haha hebben hier meer mensen last van? We doen het gedeeltelijk zelf en een gedeeltelijk door een verhuisbedrijf.

Dat van de winterkleding is al een top idee. Kijk hier denk ik dus zelf nooit aan. Eerste keer echt echt verhuizen..

Dan laat jij je vriend de planning maken, en volg jij de planning.

week 23 kleding inpakken
week 24 woonkamer
etc etc

Laat in ieder geval los dat jij het moet regelen, je gaat dit minimaal met je vriend samen regelen. Dus bespreek een planning.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
31-03-2020 13:07
Dan laat jij je vriend de planning maken, en volg jij de planning.

week 23 kleding inpakken
week 24 woonkamer
etc etc

Laat in ieder geval los dat jij het moet regelen, je gaat dit minimaal met je vriend samen regelen. Dus bespreek een planning.
Is eigenlijk ook zo. Ik ga het vanavond maar eens met hem bespreken. Ik denk dat dat al voor minder stress zorgt
Alle reacties Link kopieren
Hoe hebben jullie het met het inpakken precies gedaan? Eerst de keuken bijvoorbeeld uitzoeken?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog ff zitten denken, maar er zijn ook checklists op Google die je goed op weg kunnen helpen en je rust in je hoofd geven. Ik heb zelf ooit deze gebruikt: https://www.veldhoenverhuizingen.nl/zel ... checklist/ Ik kwam er via een kennis bij en het heeft mij goed geholpen.
jillrose wijzigde dit bericht op 31-03-2020 15:02
55.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedankt!
anoniem_396813 wijzigde dit bericht op 31-03-2020 14:37
97.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De beste tip is, zorg dat je NU begint met alles weggooien wat je weg wil gooien. Het maakt daarbij niet uit waar je begint, maar alleen maar dat je elke dag een plank/la/vak/kapstok/hangdeel van je kast doet en je uiteindelijk alles hebt gedaan wat er in huis te vinden is.

Ik heb na onze verhuizing nog 1/2 vuilniszak aan dingen weggegooid waarvan ik dacht dat gaan we toch niet meer gebruiken, dat is een prima score, maar alles wat je nog meer mee verhuisd is echt zonde werk.

Als je door al je kasten heen bent gegaan dan weet je ongeveer wat je hebt, dan ga je bedenken wat waar moet in je nieuwe huis. Kampeer spullen naar zolder, je studieboeken ook, maar je romans misschien wel juist in de woonkamer. Als je dat een beetje weet kun je beginnen met inpakken.

Je begint met dingen die naar zolder gaan, dan dingen die naar de andere kamers gaan, je eigen slaapkamer (alle dingen die je twee weken niet mist), dan de woonkamer (idem) en dan het laatste rondje slaapkamer en woonkamer.

Trouwens, ik was echt ver met inpakken, maar het heeft met uiteindelijk alsnog een dag gekost om alle laatste dingen in te pakken. Vooral de keuken was echt nog verschrikkelijk veel werk, want stiekem staan die kastjes allemaal hartstikke vol....
Alle reacties Link kopieren
Er zijn nog wel meer checklist verhuizen te vinden als je googlet. Als je er twee of drie pakt weet je zeker dat je alle belangrijke dingen hebt gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
31-03-2020 14:13
De beste tip is, zorg dat je NU begint met alles weggooien wat je weg wil gooien. Het maakt daarbij niet uit waar je begint, maar alleen maar dat je elke dag een plank/la/vak/kapstok/hangdeel van je kast doet en je uiteindelijk alles hebt gedaan wat er in huis te vinden is.

Ik heb na onze verhuizing nog 1/2 vuilniszak aan dingen weggegooid waarvan ik dacht dat gaan we toch niet meer gebruiken, dat is een prima score, maar alles wat je nog meer mee verhuisd is echt zonde werk.

Als je door al je kasten heen bent gegaan dan weet je ongeveer wat je hebt, dan ga je bedenken wat waar moet in je nieuwe huis. Kampeer spullen naar zolder, je studieboeken ook, maar je romans misschien wel juist in de woonkamer. Als je dat een beetje weet kun je beginnen met inpakken.

Je begint met dingen die naar zolder gaan, dan dingen die naar de andere kamers gaan, je eigen slaapkamer (alle dingen die je twee weken niet mist), dan de woonkamer (idem) en dan het laatste rondje slaapkamer en woonkamer.

Trouwens, ik was echt ver met inpakken, maar het heeft met uiteindelijk alsnog een dag gekost om alle laatste dingen in te pakken. Vooral de keuken was echt nog verschrikkelijk veel werk, want stiekem staan die kastjes allemaal hartstikke vol....
Jeetje, dat is ook een tegenvaller inderdaad de keuken.... Dat je het gered hebt in een dag o_o
Alle reacties Link kopieren
FeyreVrijhof schreef:
31-03-2020 14:41
Jeetje, dat is ook een tegenvaller inderdaad de keuken.... Dat je het gered hebt in een dag o_o
Ik denk dat weggooien het makkelijkst gaat zijn. Opnieuw beginnen!
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
31-03-2020 13:07
Dan laat jij je vriend de planning maken, en volg jij de planning.

week 23 kleding inpakken
week 24 woonkamer
etc etc

Laat in ieder geval los dat jij het moet regelen, je gaat dit minimaal met je vriend samen regelen. Dus bespreek een planning.
Is wel het handigst inderdaad. Hij heeft alles meer op een rijtje :-D Zal het vanavond eens bespreken!
Alle reacties Link kopieren
FeyreVrijhof schreef:
31-03-2020 14:42
Ik denk dat weggooien het makkelijkst gaat zijn. Opnieuw beginnen!
Nouu.. weggooien is misschien nog best een dingetje. Ik zou beginnen in een ruimte en daar dozen en vuilniszakken neerzetten: Op de dozen schrijf je dan keuken en zo kun je te werk gaan. Later met uitpakken heeft dat ook voordeel, je zet gewoon de dozen in de daar voorbestemde ruimtes. Zo heb je een systeem!
Alle reacties Link kopieren
Hoe komen jullie aan jullie verhuisdozen?
Alle reacties Link kopieren
FeyreVrijhof schreef:
31-03-2020 14:43
Is wel het handigst inderdaad. Hij heeft alles meer op een rijtje :-D Zal het vanavond eens bespreken!
Nou top; laat hem het even op papier zetten, dan kunnen jullie beiden afvinken.
Zijn jullie nu alletwee vol aan het werk?
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
31-03-2020 16:11
Nou top; laat hem het even op papier zetten, dan kunnen jullie beiden afvinken.
Zijn jullie nu alletwee vol aan het werk?
Yes we zijn beide fulltimers! Maar werken nu in deze situatie allebei thuis dus planning is eigenlijk heel belangrijk nu
Alle reacties Link kopieren
FeyreVrijhof schreef:
31-03-2020 15:30
Hoe komen jullie aan jullie verhuisdozen?
Bij het verhuisbedrijf dat een deel gaat doen, anders bij praxis ofzo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven