Het auto dilemma. Koekblik oprijden of tijd voor iets anders

17-02-2020 11:39 79 berichten
Help ik heb even objectieve blikken en ongezouten meningen nodig. Dit omdat ik aan een zelfverzonnen stoornis lijd waarbij ik gebruiksvoorwerpen als auto's behandel als relaties/vriendjes. Ik blijf er vaak te lang aan plakken uit loyaliteitsgevoel en omdat ik er al genoeg in geinvesteerd heb.

Het ding:
Na mijn scheiding kocht ik van mijn laatste 600 euro mijn auto. Bessie de peugeot. In de afgelopen 2 jaar is Bessie een beetje een pechgeval gebleken. Steeds was er wat. Alles bij elkaar had ik onderhand al een andere auto kunnen kopen maar omdat het telkens kleine dingen waren dacht ik 'voor de 140, 200, 300 euro die deze reparatie me nu gaat kosten heb ik geen andere'. Dus nu heeft Bessie nieuwe sensoren in de motor, een andere stappenteller, een nieuwe uitlaat en nieuwe banden. Maar nu begint weer ander gezeik. Tussen de lagen van de ruit kruipt vocht. Het zit nu nog niet in mijn zicht maar het gaat best wel snel. Om dit te verhelpen moet er nieuwe ruit in a 400 euro. En ik hoor sinds 2 weken een rateltje in de motor wat ie eerst niet had. En dat terwijl Bessie ook al is getrakteerd op een kleine beurt nieuwe filters nieuwe bougies dat werk. Het schakelen gaat ook steeds minder soepel. Maar we zijn een team en ik ben best wel aan het ding gehecht ook al laat de binnenbekleding van de deuren los (Bessie is al 21 he, en heeft -hoe retro- nog een cassette speler)

Op zich doet Bessie het nu dus -even afkloppen- best goed.

En toen kreeg ik een appje van een vriendin. Die verkoopt haar Alto uit 2010 en hoeft daar niet de hoofdprijs voor. (ze heeft nieuwe baan inc lease auto) 110.000 op de teller (nou heeft Bessie 160.000 gelopen dus dat valt op zich ook nog wel mee) altijd dealer onderhouden en net voorzien van een verse APK. Ze weet hoeveel gedonder ik met Bessie heb gehad en dacht meteen aan mij. Alto is de helft aan wegenbelasting, loopt zo rond de 1:20 vs de 1:13,5 van Bessie en er kan gewoon E10 in waar ik met mijn huidige auto Euro 98 tank omdat alle rubbers spontaan zouden vergaan van dat nieuwe spul.

Op zich heb ik het geld voor de auto van mijn vriendin. Maar tegelijk denk ik aaargh die huidige heeft me al zoveel gekost en nu doet ie het op zich. Ik ben zo'n iemand die dus nog net niet grenst aan een hoarder zijn omdat ik dingen niet af kan danken/weg kan doen omdat ik het dan zielig vind. Ik heb geen glazen bol. Aan de ene kant kan ik nu rustig een jaar probleemloos rondkarren in Bessie en kan de koppeling in de auto van vriendin er ook spontaan mee kappen. Die auto is immers ook 10 jaar oud. Aan de andere kant leert google me dat Alto's over t algemeen vrij probleemloze bakkies zijn.

Ik doe dus weer veel en veelste moeilijk in mijn hoofd en vraag me af wat jullie zouden doen. Team Bessie of Team Alto.

Bijna een wet van wuiles post geworden zo lang haha ik ben zo slecht in dit soort gedoe.

1 kiezen (als je de OP bent doorgeworsteld)

Totaal aantal stemmen: 125

Team Bessie (2%)
Team Alto (98%)
anoniem_6375277a5f3fe wijzigde dit bericht op 17-02-2020 12:01
Reden: e 5 veranderd in e 10
0.05% gewijzigd
Welke rammelt het minste?
Alle reacties Link kopieren
Doen, niet twijfelen. Bessie heeft toch niet het eeuwige leven en gaat je de komende jaren alleen maar meer kosten.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Heb je kinderen? Een alto is niet echt een veilige auto.
En peugot staan bekend om de gebreken heb ik begrepen. Is er niet nog een andere alternatief?
Team geen van beide.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste auto was een Alto.. kostte geen drol.. ook qua onderhoud. Ik :heart: Alto. Ik heb nu een Agila. Gekocht met 5000 km op de teller. Zit nu op 80000. Heb het beestje al 12 jaar. Begin steeds meer kosten te krijgen terwijl hij qua kilometers nog wel even zou moeten kunnen. Ik merk dat ik toch wel ga kijken naar andere auto’s nu en stiekem ook weer naar Alto’s.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren
Al eens gedacht aan leasen? Je betaald dan een vast bedrag per maand en daarnaast alleen de benzine. Geen problemen met kosten voor onverwachte herstellingen , road assist en dat soort dingen. Plus het voordeel dat je een nieuwe, moderne aulto rijdt met handige veiligheidsextra’s.
Rilena schreef:
17-02-2020 11:44
Heb je kinderen? Een alto is niet echt een veilige auto.
En peugot staan bekend om de gebreken heb ik begrepen. Is er niet nog een andere alternatief?
Ik heb een dochter van 3,5 welke nog achterin in een kinderzitje zit. De alto is het nieuwere model (vanaf 2009 geproduceerd) met o.a. break assist en airbags.

Andere optie is om voor het budget wat ik heb (max 3000) allerlei garages af te lopen , mooie dealer praatjes aan te horen en door de bomen het bos niet meer te zien. Geld voor een nieuwe heb ik niet en private lease wil ik me ook niet aan branden omdat je daar jaren aan vast zit.
lise1985 schreef:
17-02-2020 11:45
Team geen van beide.
Ik kan moeilijk gaan lopen naar mijn werk. Ik begin op de gekste tijden (vroeg laat nacht rooster) dus echt afhankelijk van een auto helaas. Anders had ik m allang verkocht.
Eggo schreef:
17-02-2020 11:48
Ik kan moeilijk gaan lopen naar mijn werk. Ik begin op de gekste tijden (vroeg laat nacht rooster) dus echt afhankelijk van een auto helaas. Anders had ik m allang verkocht.
Ik bedoelde meer dat ik zou kijken naar een veiligere en nieuwere auto. De optie van private lease vind ik ook wel een goeie. Het is echt niet dat je daar jaren en jaren aan vast zit.
Alle reacties Link kopieren
ALTO!
Valentijn101 schreef:
17-02-2020 11:47
Al eens gedacht aan leasen? Je betaald dan een vast bedrag per maand en daarnaast alleen de benzine. Geen problemen met kosten voor onverwachte herstellingen , road assist en dat soort dingen. Plus het voordeel dat je een nieuwe, moderne aulto rijdt met handige veiligheidsextra’s.
Ja overwogen maar je weet nooit hoe dingen lopen ook niet qua werk en ik durf die commitment voor meerdere jaren niet aan. Ik ben alleen (heb wel een lat relatie maar die heeft geen geld over om mij te spekken) en heb een kind en vind het best eng om ergens zo lang aan vast te zitten. Plus met het aantal km wat ik rijd (20.000) zit je dan al snel op 250 a 300 p maand exclusief benzine en dat is echt wel beetje een grote hap uit mijn budget. Dus leasen valt voor mij af.
Sophiever schreef:
17-02-2020 11:43
Welke rammelt het minste?
Mijn vriendin heeft nog nooit gezeik gehad met de Alto. Jaarlijks netjes door de APK en ze heeft geloof ik 1,5 jaar geleden andere banden eronder laten zetten. De pessimist in mij denkt dan Ah 110.000 km dus dan begint straks bij mij de ellende (ik heb niet zo'n vertrouwen meer in die 4 wielige koekblikken)
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je emoties, maar zal het doen. De Alto is pas 10 jaar oud en ook kilometerstand is prima.

Dat rateltje van Bessie kan weleens een groter probleem zijn. Maar ja, ik snap ook dat je het zonde vindt van het onderhoud wat je al gepleegd hebt.

Nog even over E5, dat is voor veel mensen onduidelijk. Je hebt E5 en E10. Met de Alto kun je waarschijnlijk E10 tanken (meestal RON 95). Je hebt ook E5, soms als RON 95, meestal RON 98. Kijk even naar de stickers op de pomp.

In beide gevallen wil dat zeggen dat maximaal 5 of 10 ethanol is bijgemengd. Bij de grote merken is er geen ethanol bijgemengd bij E5 RON98 brandstof.

Qua veiligheid weet ik niet of Alto een goede keuze is. Daarover verschillen de meningen. Qua betrouwbaarheid staan ze wel goed bekend.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 17-02-2020 11:56
9.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Valentijn101 schreef:
17-02-2020 11:47
Al eens gedacht aan leasen? Je betaald dan een vast bedrag per maand en daarnaast alleen de benzine.
Als je meer dan 10.000 km per jaar rijdt en niet het kleinste model neemt, is het gelijk al een stuk duurder om te leasen.
Ook jammer dat je daardoor minder geld kunt lenen voor een hypotheek.
https://www.hypotheker.nl/begrippenlijs ... afsluiten/

Als je een auto koopt, moet je gewoon geluk hebben.
Ik heb geen plaatjes rechten maar zo een is het.

https://carsplusplus.com/pictures/2010/117602/photo.jpg
huisduif schreef:
17-02-2020 11:54
Als je meer dan 10.000 km per jaar rijdt en niet het kleinste model neemt, is het gelijk al een stuk duurder om te leasen.
Ook jammer dat je daardoor minder geld kunt lenen voor een hypotheek.
https://www.hypotheker.nl/begrippenlijs ... afsluiten/

Als je een auto koopt, moet je gewoon geluk hebben.
Ja vriend en ik zijn wel serieus met elkaar en hij is aan het onderzoeken of we eventueel zijn ouderlijk huis kunnen overkopen binnen een x aantal jaar. Geen idee op welke termijn dit gaat zijn maar ook dat is een reden dat ik liever niet aan lease vastzit.
@ Dahlia ik was in de war. In de Peugeot gaat de E5/Euro 98 en in de alto kan E10. Ik heb t even aangepast in de OP.
anoniem_6375277a5f3fe wijzigde dit bericht op 17-02-2020 12:01
17.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor die Suzuki gaan, wel eerst even na laten kijken door een garage.
Japanse auto's zijn vaak sterk en degelijk. Kun je van Peugeot niet zeggen.
Bovendien heeft hij minder gelopen en is hij goedkoper en zuiniger. Als hij door de aankoopkeuring komt, zou ik hem kopen.
Wat vraagt ze ervoor?
Alle reacties Link kopieren
Eggo schreef:
17-02-2020 11:56
Ik heb geen plaatjes rechten maar zo een is het.

https://carsplusplus.com/pictures/2010/117602/photo.jpg
Afbeelding
minnimouse schreef:
17-02-2020 12:01
Voor die Suzuki gaan, wel eerst even na laten kijken door een garage.
Japanse auto's zijn vaak sterk en degelijk. Kun je van Peugeot niet zeggen.
Bovendien heeft hij minder gelopen en is hij goedkoper en zuiniger. Als hij door de aankoopkeuring komt, zou ik hem kopen.
Wat vraagt ze ervoor?
2900 en hij is 3 weken terug voor de APK geweest en is daar doorheen gekomen zonder aandachtspunten.
Dankjewel Minnimouse.
Eggo schreef:
17-02-2020 12:02
2900 en hij is 3 weken terug voor de APK geweest en is daar doorheen gekomen zonder aandachtspunten.
De APK zegt niet zoveel over de algehele technische staat van de auto.
Alle reacties Link kopieren
Eggo schreef:
17-02-2020 12:02
2900 en hij is 3 weken terug voor de APK geweest en is daar doorheen gekomen zonder aandachtspunten.
En hoe oud is hij?
APK is een momentopname en worden belangrijke punten nagekeken. Je zou eventuele andere zaken ook nog even na kunnen laten kijken voor de zekerheid, dus andere technische dingen.

Geen risico nemen. Zeker niet omdat het je vriendin is. Als jij straks met een slechte bak zit, dan is je vriendschap misschien ook over.
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval voor een andere auto gaan. Je kan wel geld in Bessie blijven pompen, maar dat houdt niet op. Er zullen steeds nieuwe kosten komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven