Het grote urban-kamerplantenjungle-topic

29-08-2018 10:05 2199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Urban Jungles zijn helemaal in!

Afbeelding

Enkele jaren geleden heb ik een poging gedaan tot een kamerplantentopic want toen had het groene virus mij al te pakken maar er was weinig animo. Inmiddels denk ik dat dat anders is, planten zijn hip! Maar daarnaast ook gezond, stressverlagend en natuurlijk ook gewoon heel erg mooi.

Hebben jullie veel planten? Wat zijn jullie favoriete? Lopen jullie ergens tegenaan? Krijg je steeds meer dode punten? Welke plant zou het overleven in je vensterbank? Welke plant vind je echt een dramaqueen en welke populaire plant vind je stiekem echt heel suf?

Kom mee kletsen in het plantjestopic! :cheer2:

Afbeelding
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Apatura, ruilen? :mrgreen:
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
23-09-2018 12:35
Mijn calathea blijft maar bladeren en bloemen maken. Maf ding.
Alleen de nieuwe bladeren zijn behoorlijk licht van kleur. Is dat normaal of mist hij iets?
Kan heel veel oorzaken hebben van prille jeugd tot slechte wortelwerking tot zonnebrand.

Als ze na een paar weken nog te licht zijn dan zou ik pas de twee laatste mogelijke oorzaken overwegen.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Zonnebrand sowieso niet en ik heb hem gekocht als grote plant dus er blijft maar 1 optie over.
Ik hoop dat t bijtrekt.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
23-09-2018 12:51
Zonnebrand sowieso niet en ik heb hem gekocht als grote plant dus er blijft maar 1 optie over.
Ik hoop dat t bijtrekt.
Ik zou me geen zorgen maken. Je moet er gewoon nú plezier van hebben. Als hij enige weken of maanden je huis opfleurt dan is hij zijn geld toch waard geweest? Natuurlijk, je wil graag dat hij twee keer zo groot wordt maar mijn ervaring is dat dan je niet meer weet waar je hem zetten moet.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Het is heeeeel moeilijk om dezelfde condities in je kamer te scheppen als in de kas of in zijn natuurlijke omgeving. Dus je moet je verwachtingen niet hoog stellen dan valt het altijd mee.

Alles staat bij mij tamelijk diep de kamer in door het gebrek aan vensterbanken. Ik ben wel makkelijker geworden en daardoor blijven ze juist allemaal leven denk ik. Een enkele keer droogt een varen teveel in omdat hij zijn water sneller ophad dan ik dacht en dat vinden ze niet leuk maar verder gaat alles goed. :)

Andere planten kunnen heel goed tegen een tijdelijk droge bodem maar varens dan weer niet. :)
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig hebben mn planten ruimte zat. Ik koop planten niet voor maanden. Minimaal een paar jaar.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga zo naar het tuincentrum en daar eens kijken en informeren naar lampen.

Ik koop planten ook voor lange tijd hoor. Het zijn net levende wezens die ik zo goed en lang mogelijk verzorg. Als dat niet lukt heb ik gefaald, zo voelt het.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Ze staan daar goed Apatura!

Als een plant het niet goed doet vraag ik me wel af wat er aan de hand is, dat wel. Vaak helpt het om hem ergens anders neer te zetten. Mits hij daar leuk staat. Anders niet.

Ik kom uit een tuinbouwfamilie; dat zal mijn nuchterheid verklaren. :proud:
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
tv-icoon schreef:
23-09-2018 12:29
Ze kunnen alleen maar groeien met licht; anders kunnen hun kleine zetmeelfabriekjes niet draaien, daar heb je uiteraard gelijk in. Maar veel planten weten zich heel aardig in stand te houden met heel weinig licht. Zo had ik een monstera in de gang die twee jaar lang zijn vijf bladeren heeft gehouden en heel af en toe maakte hij een nieuwe. Dus dat bedoel ik: als het puur om "wat groens" gaat dan zijn er heel wat sterke planten die beter tegen weinig licht dan tegen veel water kunnen. :proud:
True. Maar voor mij is de uitdaging wel om m'n planten in goede conditie te houden en te zien groeien. En mooi worden. Heb nu bijv van iemand plantenvoeding gehad en ik kan gewoon zien dat m'n plant groener wordt en harder groeit. Zo leuk. Anders koop ik liever nep planten. Als een plant hier niet goed gaat dan geef ik 'm weg of ruil ik hem tegen iets wat beter past. Zo'n net niet dood plant vind ik echt vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Hi, net terug van het tuincentrum en hierbij de info omtrent lampen: een daglichtlamp volstaat. Optimaal zou zijn een ledlamp met 6000K (Kelvin). Indien je cactussen hebt zou een terrariumlamp het beste zijn aangezien die ook warmte uitstraalt. Ik ben nu aan het kijken naar een ledlamp 27ek die ik in een gewone stalamp wil zetten of een ledlamppaneel.

Verder mijn portemonnee een stuk lichter gemaakt met de aankoop van 9 planten. Straks ga ik proberen foto's te plaatsen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
23-09-2018 12:51
Zonnebrand sowieso niet en ik heb hem gekocht als grote plant dus er blijft maar 1 optie over.
Ik hoop dat t bijtrekt.
Jonge bladeren zijn vaak lichter inderdaad. Trekt vanzelf weer bij als ze ouder worden. Zo niet zou ik eens kijken naar voeding, hoewel thea's niet zoveel nodig hebben. Sowieso niet richting winter. Misschien dat verpotten in de lente wel een idee is als je dat niet recent gedaan hebt.
Alle reacties Link kopieren
louise1 schreef:
23-09-2018 16:15
Hi, net terug van het tuincentrum en hierbij de info omtrent lampen: een daglichtlamp volstaat. Optimaal zou zijn een ledlamp met 6000K (Kelvin). Indien je cactussen hebt zou een terrariumlamp het beste zijn aangezien die ook warmte uitstraalt. Ik ben nu aan het kijken naar een ledlamp 27ek die ik in een gewone stalamp wil zetten of een ledlamppaneel.

Verder mijn portemonnee een stuk lichter gemaakt met de aankoop van 9 planten. Straks ga ik proberen foto's te plaatsen.
Hee das handig om te weten! Kan ik er ook even achter aan.
Alle reacties Link kopieren
Hi, net terug van het tuincentrum en hierbij de info omtrent lampen: een daglichtlamp volstaat. Optimaal zou zijn een ledlamp met 6000K (Kelvin). Indien je cactussen hebt zou een terrariumlamp het beste zijn aangezien die ook warmte uitstraalt. Ik ben nu aan het kijken naar een ledlamp 27ek die ik in een gewone stalamp wil zetten of een ledlamppaneel.

Verder mijn portemonnee een stuk lichter gemaakt met de aankoop van 9 planten. Straks ga ik proberen foto's te plaatsen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd Louise!

Goed idee Koettie, ik kan best een beetje voeding geven. Mijn Thea komt uit de koopjeshoek dus heeft misschien al heel lang in het tuincentrum gestaan.
Je kunt méér.
Apatura schreef:
23-09-2018 13:20
Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig hebben mn planten ruimte zat. Ik koop planten niet voor maanden. Minimaal een paar jaar.
Dit vind ik echt mooi! Ik hou van grote planten! Maar ik heb daar dus gewoon geen goede plek voor. Alleen hele donkere plekken of naast de verwarming. Daar staat ook elk jaar de kerstboom en die overleeft het net een week of 4. Lijkt me voor een plant dus geen goede plek :)
Alle reacties Link kopieren
Een kerstboom overleeft het meestal sowieso niet dus dat zou ik niet als graadmeter nemen :)
Je kunt méér.
Moon-Alisa schreef:
23-09-2018 20:28
Een kerstboom overleeft het meestal sowieso niet dus dat zou ik niet als graadmeter nemen :)
Dat snap ik, maar ik merk wel echt verschil in droogte met de kerstboom in dit huis en dus naast de verwarming en in ons oude huis waar hij er niet naast stond :) hier is hij na 3 weken echt gortdroog. Dus voor een normale kamerplant lijkt me dat dan toch geen hele goede plek.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
23-09-2018 17:36
Ben benieuwd Louise!

Goed idee Koettie, ik kan best een beetje voeding geven. Mijn Thea komt uit de koopjeshoek dus heeft misschien al heel lang in het tuincentrum gestaan.
Ik zou het of deze week doen of van de lente.Tenminste, ik geef geen voeding van okt tm maart. Maar zal best nog kunnen. Alleen m'n twee grote planten op vulka geef ik wat.
Alle reacties Link kopieren
Whomi, een sanseveria oid kun je misschien nog proberen. Die zijn vrij makkelijk.

Koettie dank je. Ik heb m gisteren gedoucht en er kwam heel bruin water uit. Alsof er nog wel voeding in zit bedoel ik. Dan laat ik het maar even zo, het lijkt of hij wel opgeknapt is.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
23-09-2018 16:14
True. Maar voor mij is de uitdaging wel om m'n planten in goede conditie te houden en te zien groeien. En mooi worden. Heb nu bijv van iemand plantenvoeding gehad en ik kan gewoon zien dat m'n plant groener wordt en harder groeit. Zo leuk. Anders koop ik liever nep planten. Als een plant hier niet goed gaat dan geef ik 'm weg of ruil ik hem tegen iets wat beter past. Zo'n net niet dood plant vind ik echt vreselijk.
Nee... nepplanten zijn nooit mooi. Je ziet het altijd. Inderdaad kom je soms bij iemand thuis die een soort ziekenhuis aan planten heeft. Dat vind ik erg treurig staan. Voor een paar euro heb je een nieuwe, maar dan kunnen ze er geen afstand van doen. Toch kan iemand die geen feeling heeft voor planten het beste oefenen op sterke, goedkope, kerngezonde planten. Bijvoorbeeld de sprietenplant (of moederplant) (Chlorophytum), Yucca, Nestvaren (Asplenium) e.d. Die herstellen zich als je fouten maakt.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
23-09-2018 21:24
Dat snap ik, maar ik merk wel echt verschil in droogte met de kerstboom in dit huis en dus naast de verwarming en in ons oude huis waar hij er niet naast stond :) hier is hij na 3 weken echt gortdroog. Dus voor een normale kamerplant lijkt me dat dan toch geen hele goede plek.
Moederplant is de ultieme survivor. Hij houdt best van de zon, kan ook in betrekkelijk donker, overleeft droogte en af en toe een sloot water (mits het water van onderen wegkan). En hij maakt zijn eigen jonkies die je met enkele tegelijk in een potje met aarde kan planten. En voor je het weet staat je hele huis vol met nakomelingen.

Je hebt grofweg twee soorten, één met bont blad (dat is de populairste) en een geheel groene.
Dan moet het maar zoals het kan
tv-icoon schreef:
24-09-2018 18:11
Moederplant is de ultieme survivor. Hij houdt best van de zon, kan ook in betrekkelijk donker, overleeft droogte en af en toe een sloot water (mits het water van onderen wegkan). En hij maakt zijn eigen jonkies die je met enkele tegelijk in een potje met aarde kan planten. En voor je het weet staat je hele huis vol met nakomelingen.

Je hebt grofweg twee soorten, één met bont blad (dat is de populairste) en een geheel groene.
als ik Google op moederplant, kom ik bij wietplanten uit. Die was ik niet van plan in mijn huis te zetten. Maar misschien bedoel je wat anders?
Moon-Alisa schreef:
24-09-2018 09:47
Whomi, een sanseveria oid kun je misschien nog proberen. Die zijn vrij makkelijk.

Koettie dank je. Ik heb m gisteren gedoucht en er kwam heel bruin water uit. Alsof er nog wel voeding in zit bedoel ik. Dan laat ik het maar even zo, het lijkt of hij wel opgeknapt is.
Sanseveria vind ik niet zo mooi. Ik hou van planten met echt bladeren :)
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
24-09-2018 18:18
als ik Google op moederplant, kom ik bij wietplanten uit. Die was ik niet van plan in mijn huis te zetten. Maar misschien bedoel je wat anders?
Deze is het: http://www.voorbeginners.net/chlorophytum-verzorging/

Hij kan hangend en staand.
Dan moet het maar zoals het kan
tv-icoon schreef:
24-09-2018 18:24
Deze is het: http://www.voorbeginners.net/chlorophytum-verzorging/

Hij kan hangend en staand.
Ah! Die ken ik. Had een stekje van een collega, maar die is dus ook dood gegaan :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven