Het grote urban-kamerplantenjungle-topic

29-08-2018 10:05 2199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Urban Jungles zijn helemaal in!

Afbeelding

Enkele jaren geleden heb ik een poging gedaan tot een kamerplantentopic want toen had het groene virus mij al te pakken maar er was weinig animo. Inmiddels denk ik dat dat anders is, planten zijn hip! Maar daarnaast ook gezond, stressverlagend en natuurlijk ook gewoon heel erg mooi.

Hebben jullie veel planten? Wat zijn jullie favoriete? Lopen jullie ergens tegenaan? Krijg je steeds meer dode punten? Welke plant zou het overleven in je vensterbank? Welke plant vind je echt een dramaqueen en welke populaire plant vind je stiekem echt heel suf?

Kom mee kletsen in het plantjestopic! :cheer2:

Afbeelding
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Ik ben sinds circa een jaartje ook fan! Hier circa 10 stuks (binnen) en buiten eea. Ik ben met name van de meer tropische soorten zoals palmen :love: . Nieuwste aanwinst: varen die groeit op een zwarte lavasteen!
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
29-08-2018 11:00
Hoe heb je trouwens in godesnaam die plant in de fles gekregen? :-D
Want ik moet die erwtenplant ook door zo'n opening zien te wurmen...
Nou, toen waren ze allemaal nog heeel klein. Maar was nogal een gedoe. Eerst met een trechter een laagje grind, daarna beetje actieve kool tegen schimmels en een laag aarde. Toen met een bamboestokje de aarde zo gelegd als ik wilde, alle wortels van de planten afgespoeld en met heel veel gepriegel door de opening geduwd. Met stokje naar het gat en dicht proberen te duwen. Was ik wel een middagje mee bezig.

Krijg vandaag nog zo'n fles dus ga morgen weer knutselen :cheer2:


foto gevonden van toen ik hem net gemaakt had.

Afbeelding
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Wow, heel mooi, zeg. Hele leuke hobby.
Alle reacties Link kopieren
Koettie, helemaal jaloers op jouw mooie Calathea! Ik woon in het buitenland en hier zijn kamerplanten, de mooie dan, erg zeldzaam en duur. Ik heb de Calathea op m'n lijstje staan maar moet nog even wachten. Geeft niet, ivm medische aandoening kind mogen we even geen planten in huis, maar zodra we groen licht krijgen en een ander huis, is het toch ook echt mijn wens een mooie groene oase te maken in huis!
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
29-08-2018 11:07
Nou, toen waren ze allemaal nog heeel klein. Maar was nogal een gedoe. Eerst met een trechter een laagje grind, daarna beetje actieve kool tegen schimmels en een laag aarde. Toen met een bamboestokje de aarde zo gelegd als ik wilde, alle wortels van de planten afgespoeld en met heel veel gepriegel door de opening geduwd. Met stokje naar het gat en dicht proberen te duwen. Was ik wel een middagje mee bezig.

Krijg vandaag nog zo'n fles dus ga morgen weer knutselen :cheer2:


foto gevonden van toen ik hem net gemaakt had.
Oooh goeie tips! Zo ga ik het ook aanpakken! Ben echt nog een noob op plantgebied, maar ben echt enthousiast :)
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
29-08-2018 10:23
Ik ben niet zo van de bloeiers maar calatheas kunnen heel mooi in een badkamer! Niet teveel licht, lekker vochtig. En je hebt echt prachtige grote soorten zoals de orbifolia of de Ornata.
Calatheas zat ik ook al naar te kijken, wat een prachtige bladeren! Ik kan denk ik nog wel 1 zo'n grote reus kwijt, daarna zal ik moeten overstappen op de middelgrote/kleinere planten. Schuin dak boven het bad, dus grote en beperkte ruimte in een. ;-D Voor de Monstera ga ik nog een soort klimrek maken zodat hij mooi omhoog kan over de rechte muur.

Zal binnenkort ook nog eens foto's maken. Heb nu 29 kamerplanten, net even een rondje gedaan. Het lijkt veel minder zo in huis haha.

Wat ook nog echt op de wensenlijst staat is een Croton Iceton. VInd die bladeren zo mooi! :flirting: En een bananenboom!

Ik geef zelf eigenlijk nooit plantenvoeding en over het algemeen doen ze het hier prima! Behalve de cactussen, die verzoop ik altijd. Dus voor de zoveelste keer gekocht en nu ga ik echt mijn best doen om ze niet te verzuipen. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
29-08-2018 11:26
Oooh goeie tips! Zo ga ik het ook aanpakken! Ben echt nog een noob op plantgebied, maar ben echt enthousiast :)
Je hebt ook youtube filmpjes met hoe mensen het doen. Het is even aanklooien maar weet je, het groeit toch wel dicht uiteindelijk. Dus komt wel weer goed!
Alle reacties Link kopieren
Koettie, bestel ff roofmijt op internet. Werkt als een tierelier tegen spint
Alle reacties Link kopieren
Frambozen schreef:
29-08-2018 11:27
Calatheas zat ik ook al naar te kijken, wat een prachtige bladeren! Ik kan denk ik nog wel 1 zo'n grote reus kwijt, daarna zal ik moeten overstappen op de middelgrote/kleinere planten. Schuin dak boven het bad, dus grote en beperkte ruimte in een. ;-D Voor de Monstera ga ik nog een soort klimrek maken zodat hij mooi omhoog kan over de rechte muur.

Zal binnenkort ook nog eens foto's maken. Heb nu 29 kamerplanten, net even een rondje gedaan. Het lijkt veel minder zo in huis haha.

Wat ook nog echt op de wensenlijst staat is een Croton Iceton. VInd die bladeren zo mooi! :flirting: En een bananenboom!

Ik geef zelf eigenlijk nooit plantenvoeding en over het algemeen doen ze het hier prima! Behalve de cactussen, die verzoop ik altijd. Dus voor de zoveelste keer gekocht en nu ga ik echt mijn best doen om ze niet te verzuipen. :rofl:
Zo mooi zijn ze he, je hebt echt hele verschillende soorten calatheas. Met rood, paarsig, fel groen, ronde bladeren, langwerpige bladeren.. Heb denk ik tien soorten in huis, waarvan zes in de huiskamer. Vind het grappig dat ze in de avond dichtklappen, rond 7 uur begint alles hier te ritselen.

Ik zal zo even kijken of mijn bananenboom teken van stekjes heeft, dan kan ik er wel eentje opsturen als je wil? Duurt wel even want ze zijn nog super mini dus kopen gaat wel sneller. Ik kijk vaak op marktplaats voor stekjes. Er is hier een vrouw in de buurt die ook zo'n plantengek is, daar haal ik wel eens wat op. Of laten versturen, is tot nu toe altijd goed gegaan, zelfs met mijn gooigrage bezorger. Cactussen doe ik niet. Vind ze niet zo leuk en heb eigenlijk ook te weinig licht. Enige vetplanten die ik heb zijn chinees lantarenplantje en die nummerla's. Erwtenplantjes heb ik al opgegeven, dat wordt niets. En een sedum buritto maar die hangt zodra het kan buiten en die houdt van verwaarlozing. Gelukkig want hij hangt hoog in de keuken en kan er alleen bij als ik op het aanrecht klim.
Alle reacties Link kopieren
Felix_Urbexicus schreef:
29-08-2018 11:30
Koettie, bestel ff roofmijt op internet. Werkt als een tierelier tegen spint
Had ik al gedaan en was vet duur en merk er serieus geen klap van!
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic. Ik ben ook besmet met kamerplantenvirus. Eigenlijk al sinds mijn 10e maar ik had niet gedacht dat je er echt een hobby van kon maken. En kende eigenlijk alleen plantenliefhebbers die er een stoffige bende van maakten, zie nu pas de leuke foto's online.

Inmiddels lid van verschillende stekjesruilgroepen en onlangs mijn eerste ruil gehad :heart:

Twee plantjes zijn gesneuveld na de hitte. En gisteren probeerde ik een bananenstekje bij de moeder weg te halen en toen brak het en ik vind het zo erg :cry:

Van mij voorlopig geen foto's want ze staan al op FB en dan wordt het erg herkenbaar. Maar vind het leuk jullie te volgen!
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er eigenlijk teveel en dat voel ik aan rug en knieën. Niet alleen het watergeven maar ook het sjouwen van waterkan en planten. Dat komt elke dag terug.

Maar iedereen die binnenkomt zegt dat ik "gezellig veel planten" heb.

Tegen de winter houd ik grote opruiming, soms na het afnemen van stek, maar als de kerstboom weg is dan komen ze met grote snelheid weer mijn huis in.

In de huiskamer alleen al heb ik er achttien. Vooral veel varens. Ik ben niet erg gehecht aan mijn planten hoewel ik soms even de pest in kan krijgen als een pas gekochte plant omgekomen is door accuut watertekort.

Een leuke elegante plant die het hier goed doet is de Asparagus Plumosus, vooral bekend als "anjerdecoratiegroen".

Ook Tradescantia, Krulvaren en Peperomia (divers) houden van de omstandigheden die er bij mij worden geboden. Ze worden van hot naar her gegooid maar dat deert ze niet. De meesten houden van "precies genoeg" water en niet van teveel of te weinig. Eén plant is altijd ontevreden in mijn huiskamer en dat is de klimop.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
29-08-2018 11:30
Je hebt ook youtube filmpjes met hoe mensen het doen. Het is even aanklooien maar weet je, het groeit toch wel dicht uiteindelijk. Dus komt wel weer goed!
En hoe bewater jij ze dan eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
@tv-icoon, klimop heeft het hier ook nooit echt gedaan, die heb ik maar opgegeven, genoeg planten die het wel doen. Maar veel werk is het wel ja!

@ Zanahoria, ik sproei er af en toe in. Of een scheutje, denk iets van twee eetlepels. Maar dat hoeft serieus maar eens per twee maanden ofzo, zolang er nog condens in zit doe ik er niets mee, het water kan er amper uit. Als je hem ook echt afsluit met een kurk of iets hoef je maar eens in de vier maanden of minder water te geven.

Net even getelt, ik heb 105 plantjes in huis, zo'n 50 daarvan in de huiskamer. Kan iets meer of minder zijn, raak steeds de tel kwijt. :loveit:
Alle reacties Link kopieren
Wat een geweldig topic. :cheer2:

Ik heb nu helaas geen tijd om te lezen en te schrijven, dus ik doe daarom maar even een
Te Veel Planten.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Serengeti, teveel planten bestaat niet! ;-D

Koettie, oh gaaf! Dat wist ik niet dat ze dichtklappen. Ik vind die plant met die kleine blaadjes, die dicht gaat als je hem aanraakt ook zo snoezig. En graag voor het stekje! Ik heb alle tijd dus laat maar weten zodra je denkt dat die klaar is voor de wereldreis, dan pb ik je mijn adres.

Helaas hier niet zoveel planten gekken in de buurt, dus ik hou het maar bij online of lokale familie tuin bedrijf. Ook leuk! Hun assortiment wisselt continue dus er is eigenlijk bijna altijd wel iets nieuws.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Mijn hangplanten mogen ook niet ontbreken :mrgreen:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
@ Frambozen, Mimosa! Ik had vorig jaar en mooie grote maar die was ik in de winter een beetje vergeten dus oeps. Heb nieuwe stekjes besteld via mp, was echt 75 cent per stuk ofzo. Staan nu mooi te groeien.

Mooi Groentuintje. Groenehuiskamer dus ook! :D
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
29-08-2018 11:40
Had ik al gedaan en was vet duur en merk er serieus geen klap van!
Balen! Dan weet ik het ook niet meer :-?
Alle reacties Link kopieren
Groentuintje... oeh.... dat is ook mijn smaak. Mooi!

Wel probeer ik het zo low budget mogelijk te doen. Planten uit de koopjeshoek oplappen en stekjes ruilen. Binnekort kan ik ook wat planten cadeau doen denk ik, mijn Sanseveria's zijn aardig groot geworden en krijgen kleintjes. Verder bromelia's al zijn die iets lastiger denk ik.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Dankje Koettie en Moon -Alisa :) .

Werkt behoorlijk verslavend kamerplanten :biggrin: hoe meer hoe beter.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet echt van de urban jungle, dat vind ik wat teveel van het goede. Maar ik hou wel erg van planten, en het liefst groot.

In de woonkamer staan nu 3 grote planten, waaronder een recent geadopteerde Monstera die nu al allemaal nieuwe blaadjes krijgt. En dan nog een pot met Bromelia’s (Achmea) en een pot met Zamioculcas. En nog wat Orchideeën. Ik wil voor de woonkamer nog een hoge smalle plant aanschaffen, voor in een prachtige grote Balinese vaas die ik onlangs gevonden heb, maar ik weet nog niet welke. Ik denk een Strelizia oid.

In mijn werkkamer heb ik wat kleinere planten staan, omdat de kamer klein is en een schuin dak heeft. Daar staan 2 Calla’s, een Peperomia en ook een Zamioculcas. En verder staan er verspreid door het huis nog wat Orchideeën her en der.

Als onze verbouwing straks is afgerond, wil ik overal wat extra planten neer gaan zetten, waaronder wat mooie Medinella’s en een Olifantsoor.

Ik heb helaas geen groene vingers, dus ik doe altijd maar wat. Als het niet lukt, dan probeer ik weer wat anders. Maar de planten die ik nu heb staan, houden het gek genoeg al een poosje bij me uit.

Een bananplant heb ik vroeger ooit eens gehad, maar die moest volgens mijn schoonmoeder eruit. Volgens oud-Indisch bijgeloof zorgen bananenplanten in huis namelijk voor slechte relaties. En gek genoeg is onze relatie daarna wel een stuk beter geworden :P
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Ik kom vanmiddag mn plantjes showen
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Weet niemand wat ik verkeerd doe... (met die Dieffenbachia met geelbruine randen om de bladeren)?
Het zou de plek kunnen zijn (op het noorden), maar ernaast staat een bananenplant die erom bekend staat dat-ie lastig is om goed te houden.

Ik zie ook veel hangplanten... vind ik superleuk, maar hoe verzorg je die handig? Mijn gewone planten haal ik allemaal uit de buitenpotten, zet ze onder de kraan, laat ze uitlekken en zet ze dan weer terug in de buitenpot. Dit, zodat er geen water onder in de buitenpot blijft staan. Maar hoe doe je zoiets met hangplanten? Een scheutje geven is lastig omdat je niet weet of je teveel hebt gegeven...

En Koettie, dat besproeien met water met een klein beetje spiritus/handzeep is het proberen waard. Mijn plant was al aardig verzwakt voor ik het door had (oudste bladeren verslapt en aangetast), maar het lijkt niet erger te worden.
vivinnetje wijzigde dit bericht op 29-08-2018 14:33
0.23% gewijzigd
Koettie schreef:
29-08-2018 10:55
Fionitas, syngonium en degene die het vooral goed doet is callisia turtle, die gaat soms de fles uit. Oh en een Schefflera
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Wat gaaf! Hoe ben je hier mee begonnen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven