Het grote urban-kamerplantenjungle-topic

29-08-2018 10:05 2199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Urban Jungles zijn helemaal in!

Afbeelding

Enkele jaren geleden heb ik een poging gedaan tot een kamerplantentopic want toen had het groene virus mij al te pakken maar er was weinig animo. Inmiddels denk ik dat dat anders is, planten zijn hip! Maar daarnaast ook gezond, stressverlagend en natuurlijk ook gewoon heel erg mooi.

Hebben jullie veel planten? Wat zijn jullie favoriete? Lopen jullie ergens tegenaan? Krijg je steeds meer dode punten? Welke plant zou het overleven in je vensterbank? Welke plant vind je echt een dramaqueen en welke populaire plant vind je stiekem echt heel suf?

Kom mee kletsen in het plantjestopic! :cheer2:

Afbeelding
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Alleen ze houden niet van kraanwater, teveel kalk. Dus regenwater geven!
Alle reacties Link kopieren
Gekookt water ook oke?
Regenwater is nogal schaars
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een pannenkoekenplant vanaf dat hij een iniminiestekje was en nu word hij geplaagd door mini vliegjes. Heb hem al bij de andere planten weg gehaald en kaneel gestrooid (google tip) maar werkt voor geen meter. Ook gezorgd dat de grond niet te nat is.
Wie heeft dé tip voor mij? Ik wilde hem overpotten maar het is zo'n fragiel plantje dat ik bang ben dat hij dat niet overleefd..
Alle reacties Link kopieren
Als kaneel niet helpt, toch overpotten. Voorzichtig ruim uit de aarde scheppen en de grond van de wortels spoelen onder een lauwe kraan. Niet te ver open, zacht straaltje. Vervolgens doe de de nieuwe potgrond in een schaal en zet je die in de magnetron. Een of twee minuten, en dan zijn alle beestjes en vliegeneitjes wel dood. Opnieuw oppotten, en ter voorkoming van nieuwe ellende kaneel toe voegen aan de potgrond. Elke week een snufje kaneel toevoegen, tot je vliegjesplaag over is.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en niet je plantje in de nog hete potgrond zetten, anders heb je gebakken pannekoek...
Tegen rouwvliegjes gebruik ik gele plakkers die je in de pot kan steken. Vroeger van ecostyle, nu van een Duits merk (google gelb-sticker). De vliegjes komen op de kleur af en plakken vast aan de lijm. Duurt even voor ze allemaal gevangen zijn, maar ik vind het prima werken
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
04-11-2018 16:33
Dat dacht ik dus ook. Wart heb je als standplaats op t kaartje?
'deze moerasplant houdt van een lichte plek, zet de pot in een schotel met ruim water."

(ik laat de kaartjes meestal verstopt in de plant zitten, anders weet ik het ook niet.)
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
04-11-2018 17:50
Oh ja, en niet je plantje in de nog hete potgrond zetten, anders heb je gebakken pannekoek...
:HA:
Dank voor de tips beide, ga er van de week als ik tijd heb eens mee aan de gang.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedacht in een helder moment dat ik ook planten in het trappenhuis kan zetten. Beetje lastig uitleggen maar ik heb nog plek bij mijn voordeur. Het is dan wel binnen, maar wel koel. Wel een heel licht trappenhuis. Een varen moet lukken denk ik.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Zo raar. Had begin september een thai constallation besteld vanuit thailand. Nooit track en trace ontvangen dus na twee weken maar eens gemaild. Jaa pff nou was vast door postnl maar omdat ik zo zeurde stuurde ze wel een nieuwe op. Okee.

Twee dagen later kreeg ik de plant opeens binnen. Snel gemaild dat ik hem al had. Nooit antwoord gehad en paar dagen later een berichtje dat mn pakketje verzonden was. Dat was op 28 september. Nooit meer wat van gehoord.

Krijg ik vandaag opeens een pakketje! Met de plant en hij leeft nog! Zag er best goed uit. Dus joepie. Ik had er ergens anders ook nog een besteld en die is compleet verrot zag ik vanmorgen. Dus die staat nu op water en ga ik vanmiddag op mos zetten, hopelijk gaat ie nog wat doen.

Verder vanmorgen een hoop plantjes in de douch gezet met de voetjes in het water. Wat een werk, maar was een beetje lui geweest de afgelopen twee weken dus alles had nogal dorst.

Nu eerst leren en dan alles weer op z'n plek vanmiddag en alle losse blaadjes maar eens opruimen. Wat een werk soms!
Alle reacties Link kopieren
Wow Koettie, dat moet een sterke plant zijn!

Tuingravin, ik heb een vraag aan jou. Ik heb een koperen vaas gekocht vorig jaar, bij een winkel in decoratiespullen. Ik had er bloemen in gezet, een ruime week geleden. Vandaag bloemen weg gedaan maar er zit heel veel drap in de vaas, Beetje bruinig.
Kun je eigenlijk wel gewoon water met bloemen in zo'n koperen vaas doen of is hij gewoon voor de sier?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Wauw die Thai ziet er erg gaaf uit!
Hier een paar planten in de ziekenboeg, het stekje(baby) van de calathea network heeft het niet gered maar de wortel was wel flink gegroeid. Die heb ik dus maar teruggestopt, zou die nog weer kunnen gaan groeien?
En mijn mimosa heeft het waarschijnlijk te droog en te koud gehad tijdens de vakantie en staat er verdord en zielig bij. Een paar bladeren zijn nog mooi dus ik hoop dat ie nog weer opknapt.

De andere stekjes slaan wel aan gelukkig. Mijn lantaarnplantje en avocado doen het wel goed en hebben besloten aan een groeispurt te beginnen. Ook de pannekoeken die ik als stekje kreeg beginnen nu zelf babies te produceren. Binnenkort maar eens uitzoeken waar ik ze kwijt kan :P
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa, is je koperen vaas van binnen verzinkt of niet? ( zeg maar zilverkleurig van binnen). Is het messing ( geel koper) of rood koper? Als het verzinkt is moet water geen probleem zijn. Messing krijgt zwarte vlekken van nattigheid, rood koper krijgt groene aanslag. Als je niet houdt van poetsen kun je koper het best zo droog mogelijk houden. Voor je bloemen is koper niet slecht, ik kan me zelfs herinneren dat mijn oma koperen stuivers bij de bloemenvazen in deed om de bloemen langer goed te houden. Zelf heb ik geen koperen vazen, alleen maar glas. Planten staan natuurlijk niet zo nat als een boeket... Ik heb ook niet vaak bloemen, ik heb liever een bloeiende plant :proud:
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor je antwoord. Het is rood koper. Gezien de winkel waar hij vandaan komt denk ik dat hij vooral bedoeld is om zo neer te zetten, zonder bloemen. Er kwam idd wat groenige drab uit het water.

Evt kan ik er nog iets anders decoratiefs in doen, zoals takken of veren. Zonder water bedoel ik.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind frutsels juist leuk! Ik heb overal beeldjes en friemels staan en ik pas mijn decoratie een beetje aan op de seizoenen. Met kerst heb ik een giga boom + nog een klein boompje uit mijn meisjeskamer in mijn ieniemienie appartementje en hebben waar mogelijk de plantjes ook ballen en slingers. Planten zijn voor mij gewoon extra prul, haha.

Koettie, hoe werkt dat, bestellen uit Azië? Ik kan me voorstellen dat er risico's aan vast zitten met betrekking tot beschermde soorten en veiligheid? Ik vergeet steeds mijn Calathea te douchen, stomme ik. Gelukkig is die de enige die het echt nodig heeft denk ik haha.

Zonde van je Mimosa Full Moon. Die plantjes zijn oh zo leuk maar zo verschrikkelijk teer. Ik had er ook eentje gekocht ooit en olijk op de fiets mee naar huis genomen. Nou onderweg klapte hij zijn blaadjes in en die klapten nooit meer uit, meteen ter plekke van schrik gestorven. :')

Ik ben soms zo'n slechte plantenmamma he, ik wilde kijken hoe het ging met mijn Monstera stekje want die had ik met mijn domme hoofd al in de aarde gezet. Helemaal niet handig natuurlijk want dan zie je de wortels niet groeien. Dus ik heb hem uit de aarde getrokken, trof tot mijn blijheid 1 gegroeid worteltje aan en...Brak die vervolgens per ongeluk. :facepalm: Ik heb hem nu in een vaas met water staan en hou mijn phalanges gekruisd op een nieuw worteltje voor het stekje de geest geeft.

In other news; mijn 2e orchidee is ook weer aan het ontspruiten! Ik ben zo blij met die orchideetjes, die zijn echt altijd blij hoe veel fouten ik ook maak, inclusief 2 val partijen. :') Ik blijf blij verrast als er na een tijdje rust weer een sprietje met knoppen tevoorschijn komt. En mijn Calathea orbifolia staat nu toch in de keuken, want de slaapkamer is denk ik toch te koud. Hij werd steeds geler. Duimen dat meneer het hier wèl naar zijn zin heeft want dit is al plaats 4 ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Full moon, ja echt vette plant. Ik heb baby's dus duurt nog jaren voor ze echt mooi zijn, maar een vrouw mag dromen!

Ugli, er zit een Belgische kweker in Thailand. Wel makkelijk, hoeft niet alles in het slecht Engels. Moet zeggen dat ik, ondanks m'n nieuwe aangekomen plant, niet snel nog eens zal bestellen. Communicatie was beetje vaag en kwam nogal shady over allemaal. Je moet een document kopen om te bewijzen dat je plant geen ziektes heeft.
Alle reacties Link kopieren
Zonde van je Mimosa Full Moon. Die plantjes zijn oh zo leuk maar zo verschrikkelijk teer. Ik had er ook eentje gekocht ooit en olijk op de fiets mee naar huis genomen. Nou onderweg klapte hij zijn blaadjes in en die klapten nooit meer uit, meteen ter plekke van schrik gestorven. :')
Ah wat een zielig verhaal! Ik heb het plantje inderdaad gekocht omdat ze op vakantie altijd zo leuk waren. Hele muren die eronder zaten, en dan met je hand er doorheen en kijken hoe de blaadjes inklappen. :clown:

Mijn mimosa krijgt nu lichttherapie, hopen dat het licht en de warmte hem weer opknappen. De Tradescantia doet ook mee, ik wil dat ie weer paars wordt :P
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Alle reacties Link kopieren
Net een paar planten van terracotta naar plastic binnenpotten overgezet. Ze werden er wel heel ongelukkig van. Jammer, vind terracotta wel mooi maar moet wel echt een binnenpot in, anders droogt de grond zo uit. Dacht 't kan wel als ik veel water geef maar helaas. Hopelijk gaat m'n banaan nu een stuk harder!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben mijn verzameling aan het uitbreiden! Ik heb er een epipremnumstekje en een hertshoornvaren bij :)
De verkoopster zei dat de varen prima bij mijn lantaarnplantje in een pot kan (daar heb ik hem op uitgezocht) maar ik lees nu dat je de pot het beste af en toe even kan onderdompelen. Wat denken jullie, is dit een match? Ik denk dat de epipremnum en de ceropegia ook niet samen gaan dus anders moet ik nog een plant erbij :A:
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Alle reacties Link kopieren
Full moon: een varen bij een lantaren in zetten? Beetje rare combi. Een varen moet vochtig, en een lantaarnplantje tegen droog aan. Qua lichtbehoefte kunnen ze wel samen, al zal je lantaarntje niet snel bloeien op een wat schaduwrijkere plek. En die bloemetjes zijn nou net zo lollig! Ik heb twee lantaarntjes, een groene die voor het raam hang en aan een stuk bloeit, en een bontbladige op een kast midden in de woonkamer. Die groeit wel, maar bloeien doet ie niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat lijkt mij nu ook. Maar het was een speciaalzaak en de potgrond van de varen was ook erg droog. Hij komt wel uit Australië dus ik dacht dat ze wel gelijk zou hebben. En ik vond hem te leuk om te laten staan haha.
1 Google search later is die aanname wel de wereld uit :P

Wat zou er leuk bij zijn? Het moet een plant zijn die dus wat meer de hoogte in gaat. Ik zou een philodendronstek of calathea kunnen verplaatsen, maar echt geschikt lijken me die ook niet..
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Alle reacties Link kopieren
Calathea en varens matchen juist goed! Houden beide van schaduw, hoge luchtvochtigheid en vochtige grond.
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
13-11-2018 19:35
Calathea en varens matchen juist goed! Houden beide van schaduw, hoge luchtvochtigheid en vochtige grond.
Ik was eigenlijk nog op zoek naar een potgenoot van de lantaarn :clown:

Oh ik zag vandaag trouwens zulke gave calathea in de winkel! Echt enorme bladeren hadden ze. Ik heb me flink in moeten houden, in dit huis helaas geen ruimte voor grote planten...
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Alle reacties Link kopieren
Full_Moon schreef:
13-11-2018 19:44
Ik was eigenlijk nog op zoek naar een potgenoot van de lantaarn :clown:

Oh ik zag vandaag trouwens zulke gave calathea in de winkel! Echt enorme bladeren hadden ze. Ik heb me flink in moeten houden, in dit huis helaas geen ruimte voor grote planten...
Ohh haha oeps. Iets vetplant achtigs, lantaren is ook een vetplant. Ik vind vetplanten maar lastig!
Alle reacties Link kopieren
Wat Koettie zegt, alle vetplant en succulent achtigen kun je samen met lantaarntjes combineren. Koet, wat vind je zo lastig aan vetplanten? Ik vind ze echt super simpel te verzorgen, ze doen het goed op liefdevolle verwaarlozing. Af en toe een slokje. Easypeasy.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven