Het grote urban-kamerplantenjungle-topic

29-08-2018 10:05 2199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Urban Jungles zijn helemaal in!

Afbeelding

Enkele jaren geleden heb ik een poging gedaan tot een kamerplantentopic want toen had het groene virus mij al te pakken maar er was weinig animo. Inmiddels denk ik dat dat anders is, planten zijn hip! Maar daarnaast ook gezond, stressverlagend en natuurlijk ook gewoon heel erg mooi.

Hebben jullie veel planten? Wat zijn jullie favoriete? Lopen jullie ergens tegenaan? Krijg je steeds meer dode punten? Welke plant zou het overleven in je vensterbank? Welke plant vind je echt een dramaqueen en welke populaire plant vind je stiekem echt heel suf?

Kom mee kletsen in het plantjestopic! :cheer2:

Afbeelding
Afbeelding
Bedankt voor de goede tips alvast! Uit ons oude huis heb ik overigens nog zo’n 7 planten (2 grote en 5 kleine) mee kunnen nemen, dus we beginnen niet helemaal met niets. Ik ga me er eens in verdiepen hoe die planten heten en of ik die ook zou kunnen stekken.1 van de grote planten heb ik zelfs al 16 jaar, dat was een cadeau toen we naar ons vorige huis verhuisde. Ik heb de plant wel al een paar keer verpot, maar hij doet het nog steeds erg goed.

Wat betreft sfeer vindt ik de plaatjes uit de openingspost erg mooi. Een soort combi tussen modern en klassiek/vintage.
Ik vergeet mijn clyclaam die in winterslaap is , hopelijk als ik hem verse aarde geef in de lente groeit hij weer .
Wat een leuk topic! Bij mij thuis is er absoluut nog geen sprake van een urban jungle, maar ik probeer wel mijn niet zo groene vingers op de proef te stellen. Begin het hebben van en genieten van planten te ontdekken. Momenteel ben ik vooral verliefd op mijn calathea, verder heb ik twee tradescantia's, een pannenkoekplant, een clusia (over makkelijke planten gesproken), een fittonia, bromelia en nog drie wat saaiere planten. Die planten die ik wat saaier vind (dracaena en schefflera en nog iets..) staan er omdat m'n vriend ze leuk vindt haha.

Op de slaapkamer had ik ook nog wat plantjes, maar die hebben het niet gered. Ik had een ananasplant, maar die had het denk ik te koud? Ik lees graag mee om zo wat meer te kunnen leren over de plantjes. Momenteel gebruik ik de plantsome app om ze niet allemaal te verzuipen, dat is nogal mijn valkuil.
Alle reacties Link kopieren
Hilo, werkt die app goed voor jou? Ik gebruik hem zelf alleen nog maar om alle namen op te slaan, van de waterindicatie heb ik het gevoel dat het niet klopt...
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Ja ik heb het idee dat het werkt, het geeft in ieder geval een beetje een indicatie voor de dagen waarop ik water moet geven. Was laatst bij mijn ouders thuis, mijn vader beweert dat de app veel te veel water aangeeft...

Ik vind het zelf vooral lastig als er meerdere 'stammen' in 1 pot staan. Zoals bij mijn schefflera..
Alle reacties Link kopieren
Als ik het doe met de app verzuip ik alles. Die geeft echt veel te veel water aan.
Dan heeft mijn vader dus toch gelijk... Dan te bedenken dat ik vaak nog zo'n 50-100 ml boven die indicatie zit. Best knap dat m'n planten nog leven. Vooral mijn tradescantia heb ik gered van de dood. Ik zal er wel even wat beter op gaan letten.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel ze nodig hebben ligt vooral aan het licht. Ik voel gewoon, sommige mogen (moeten) een tijdje droog staan voor ze weer krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Eames, als jij houdt van het stijltje van de foto' s in de OP, kun je dus van alles mixen. Monstera's, calatea's, lepelplanten, bladbegonia's, pothos, pannenkoekjes, crassula, philodendron soorten, asparagus plumosus, de keus is zo groot! Ik vind het leuk om verschillende bladvormen en kleuren te combineren. Bontbladige planten zijn ook mooi. Ficus soorten zijn er ook vaak in groene en bonte varianten. In die stijl is het ook leuk om potten in verschillende vormen en maten bij elkaar te gebruiken. De kringloopwinkel is een goeie leverancier van potten. Ik houd ervan om planten in dingen te zetten die er niet voor bedoeld zijn, zoals oude theepotten, soepterrines, juskommen en dat soort fratsen.
Alle reacties Link kopieren
Koettie, oh nou dat stekje gaat op mijn "heb ik nodig in mijn leven" lijstje. :)

Leuk Eames! Ik kan de Monstera delicosa aanraden, die is goedkoop als je hem klein/middelgroot koopt, extreem makkelijk en vindt bijna alles best en ziet er super mooi uit. Is ook makkelijk te stekken en zowel als klein stekje op een plankje als grote kamerplant op de grond met een stok om langs te groeien te houden. Ik ben ben gek van de mijne! Iets makkelijks te verzorgen wat bloeit is de orchidee, die bloeit steeds weer opnieuw, staat zo gezellig. En Ficus microcarpa is schattig en ook extreem makkelijk (nou ja de hete zomer vond hij iets minder).

Ik haal ze van tuincentra, bloemisten, Praxis en Ikea. Maar net waar ik iets leuks tegen het lijf loop.

Walpurgisnacht, oh cyclamen, die van mij was binnen een week dood. :'-( Schijnt normaal te zijn want het zijn krengen om voor te zorgen. Blijkbaar.

Nou ik heb na nieuwe gele blaadjes bij mijn Calathea orbifolia hem maar bij het raam gezet, hij plakte meteen zijn blaadjes tegen de ruit. Ah gossie toch, volgens mij was dat een "ik stond echt veel te donker" hint. :shame:
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
17-01-2019 20:34
Koettie, oh nou dat stekje gaat op mijn "heb ik nodig in mijn leven" lijstje. :)

Leuk Eames! Ik kan de Monstera delicosa aanraden, die is goedkoop als je hem klein/middelgroot koopt, extreem makkelijk en vindt bijna alles best en ziet er super mooi uit. Is ook makkelijk te stekken en zowel als klein stekje op een plankje als grote kamerplant op de grond met een stok om langs te groeien te houden. Ik ben ben gek van de mijne! Iets makkelijks te verzorgen wat bloeit is de orchidee, die bloeit steeds weer opnieuw, staat zo gezellig. En Ficus microcarpa is schattig en ook extreem makkelijk (nou ja de hete zomer vond hij iets minder).

Ik haal ze van tuincentra, bloemisten, Praxis en Ikea. Maar net waar ik iets leuks tegen het lijf loop.

Walpurgisnacht, oh cyclamen, die van mij was binnen een week dood. :'-( Schijnt normaal te zijn want het zijn krengen om voor te zorgen. Blijkbaar.

Nou ik heb na nieuwe gele blaadjes bij mijn Calathea orbifolia hem maar bij het raam gezet, hij plakte meteen zijn blaadjes tegen de ruit. Ah gossie toch, volgens mij was dat een "ik stond echt veel te donker" hint. :shame:
De Orbifolia wil juist best donker staan. Indirect licht kan maar directe zon of de hele dag teveel licht niet.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ga ik weer lekker rommelen met mijn planten. Er gaan er weer een paar onder de douche, er worden een paar verpot en ik ga nog wat stekkies maken. Vorige week heb ik bij Ikea een paar zachtroze potten gekocht (ik ben dol op roze) en die wil ik gaan vullen met planten die nu een maatje te klein staan. De kleine potjes kan ik dan weer gebruiken voor stekken.
Op die manier hoef ik geen planten te kopen om toch mijn verzameling uit te breiden. Ik weet het, hartstikke sneaky. Man had me door. 'Meer potten is meer planten. Je laat die kleintjes toch niet leeg en ongebruikt'. Tja, na 31 jaar kent hij me wel een beetje :rofl:
De kleine potjes ga ik als verzameling op een dienblad zetten op de eettafel. Ik ben echt van de verzamelingen. Boven op de boekenkast een verzameling blauw/wit porcelein uit China, Japan en Delft, gecombineerd met planten. Bij een raam met kastje eronder een verzameling roze potten met planten, een schemerlamp met zelfgehaakte kap met roze voering, kortom een roze hoekje, onder bij het andere raam een blauwig hoekje. Dan nog een vensterbank met kamelenverzameling van man, gecombineerd met aqua blauw/groene potten en rood koperen potten. Wel veel verschillende kleuren, maar daar houd ik van. Omdat ik het gegroepeerd neerzet op kleur wordt het niet te rommelig.
ugli: ik heb ondertussen door dat clyclaamen bosplanten zijn. Dus zet ik ze in de w.c. hier . Die ruimte is onverwarmd en weinig direct licht , zo heb ik ze een paar maanden goed gehouden en een keer per week een grote scheut water+ een beetje mest . De grond moet vochtig blijven . Ik heb zonet mijn pannekoeken verpot en ik gebruik alles van waterflessen tot theepotten enz......
Alle reacties Link kopieren
Walpurgisnacht: wat eet een orchidee nou op?

Ik heb ook een verzameling kleine potjes op een dienblad, nou ja, een draaiplateau. In goed Engels een “lazy Susan”. Ik vind Susan niet lui, eerder slim en efficiënt.

Om het passend in mijn interieur te krijgen, heb ik het plateau geschilderd en beplakt (stof opgelijmd en daarna afgelakt) in dezelfde stof waarmee ik het ronde tafelblad heb gelijmd/gelakt.

Af en toe draai ik een stukje door voor een gelijkmatige belichting. Of gewoon, voor de lol omdat mijn theemok ergens tussen moet passen.
@Tuingravin, je bent lekker bezig geweest volgens mij! Heerlijk zo lekker aan de slag met de plantjes. Hoeveel potjes zijn er bij gekomen?

Mijn calathea heeft bruine puntjes gekregen aan de uiteindes van de bladeren. Nu ben ik er net achter gekomen dat hij dus ook te weinig licht heeft, wat ik ook wel snap gezien z'n plekje. Dus ik heb 'm snel verplaatst, maar wat kan ik het beste doen met die puntjes? Kwestie van wachten tot er weer gezonde bladeren komen? :-(
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
17-01-2019 20:57
De Orbifolia wil juist best donker staan. Indirect licht kan maar directe zon of de hele dag teveel licht niet.
ja dacht ik ook want van de zomer vond hij het echt niet fijn in mijn woonkamer, maar hij stond nu in de keuken weg te kwijnen, daar is het in de winter toch te donker dan denk ik. Hij staat nu weer in de woonkamer maar op de salontafel want de zon schijnt nu en ik weet nu al dat meneer dan weer gaat piepen in de zon bij het raam. Hij ziet er al stukken beter uit dus ik laat hem maar tot de lente, dan kan hij misschien wèl in de keuken.

Walpurgisnacht, aha de mijne stond vol in de zon in hartje zomer dus die is levend vebrand dan haha. :A:

Leuk Tuingravin! Inderdaad stekjes zijn net zo leuk als nieuwe plantjes! Ik heb vandaag een spinneplant stekje van mijn opa meegenomen om in het lege potje te zetten waar mijn overleden vetplantje in zat. Ik hoop echt dat-ie spinnetjes gaat maken, mijn 1e spinneplantje doet 3x niks en ik begin te twijfelen of het wel de soort is die ik dacht dat het was.

De bruine randjes weet ik ook niet, als het erg is knip ik gewoon het hele blad eraf en anders laat ik het maar.
mermidina : Mijn orcideeen zaten vol witte pluizen en plakkerige dingen en er zat iets te knagen aan de knoppen . Misschien kwam het door de hittegolf van afgelopen zomer .
Alle reacties Link kopieren
Plakkerige orchideeën? Waarschijnlijk schildluis. Kijk maar eens goed of je kleine, bruinige knobbeltjes ziet op de stengels en onder het blad. Ik had ze ook, ik heb alles er handmatig afgehaald tot ik ze niet meer zag. Het blad goed afgenomen met een doekje, om de plakbende te verwijderen.

Ik ben nog niet klaar met verpotten en stekken, maar ik ben een eindje gekomen. Ik doe dan ook meteen de ramen en poets de koperen potten. Er zijn qua aantallen nu nog geen planten bij gekomen, want ik heb ook stekken bij al oudere planten in gezet, om de plant wat te verjongen. Ik heb wel weer een en ander verplaatst, een paar uitgebloeide planten naar de logeerkamer gebracht en daarvoor in de plaats heb ik planten die boven stonden, weer naar beneden gebracht.
Ik vind het dan ook leuk om alles weer een beetje anders neer te zetten en nieuwe combinaties te maken.

Morgen ga ik weer verder, want er moeten nog twee planten verpot worden. En eigenlijk heb ik voor een plant een wat ruimere pot nodig. Toch nog even naar de kringloop denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een bon gekregen van de planten winkel dus ik ben direct mijn collectie uit gaan breiden :biggrin:
Ik heb een alocasia Polly, een calathea lancifolia en wat cactus en vetplantjes als aanvulling op mijn woestijn landschapje.
Ook heb ik een nieuwe avocadopit in het water gezet, een van de twee boompjes doet het erg slecht. Geen idee waarom, ik heb twee even oude boompjes die naast elkaar staan en dezelfde pot en verzorging hebben. De een groeit gewoon door en bij de ander verschrompelen de bladeren steeds... :-[
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Alle reacties Link kopieren
Zooo. Even weer wat liefde gegeven. Man heb veel weg kunnen doen in de winter. Volgend jaar investeren in een goed lichtplan want dit is echt zoooooo zonde.
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad zonde dat je planten weg moet doen omdat ze het gebrek aan licht niet trekken. Bij mij hebben de planten in het midden van de woonkamer nu ook minder licht, maar ik heb het geluk dat onze woonkamer maar liefst vier ramen heeft. Bij mij is de lichtintensiteit dus best goed. Bijna alles doet het goed, behalve mijn bontbladige lantaarnplantje. Die heb ik verhuisd naar een lichtere plek, en ik heb de 'zielige' slierten ook gestekt. De plant is niet dood, maar verschrompelt van onderaf. Ik baal ervan, want ik was juist zo blij met die bontbladige versie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb maar één raam in de huiskamer. Op het westen. Maar smalle straat dus weinig licht, helemaal nu.
tuingravin : ik heb geen bruine dingen gezien op mijn orchidee ; ik heb ze uiteindelijk in de afvalbak moeten gooien . Er was geen redden meer gaan, De bladeren vielen eraf uiteindelijk en ze waren niet eens geel . bloemen verdroogden en hop eraf . jammer ik hoop dat ik ooit weer paarse ga vinden of violet .
Alle reacties Link kopieren
Walpurgisnacht: als de plant helemaal geen blad meer heeft houdt het op. Wat voor soort was het? Phaleanopsis (vlinderorchidee) of een Vanda? Ik weet wel dat de paarse soorten het bij mij ook niet zo fantastisch doen. Net of die kwetsbaarder zijn ofzo. Die met witte, roze of wit met roze bloemen doen het beter en bloeien langer. Ook de mini's doen het bij mij goed. Ik zet ze met z'n drieën in een grote pot, en dan doen ze het jaren. In mijn vorige huis had ik zo'n drietal, dat heeft vijftien jaar bijna onafgebroken gebloeid. Steeds weer nieuwe bloemstelen, echt prachtig. Toen we verhuisden was het gedaan met de pret, en heb ik ze uiteindelijk ook weg moeten gooien. In mijn huidige huis heb ik drie van die grote potten met drie orchideeën, en die bloeien nu ook prachtig. Nog niet zo uitbundig als hun voorgangers, maar ze zijn ook nog niet zo groot. Die planten heb ik nu drie jaar.
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
19-01-2019 09:16
Walpurgisnacht: als de plant helemaal geen blad meer heeft houdt het op. Wat voor soort was het? Phaleanopsis (vlinderorchidee) of een Vanda? Ik weet wel dat de paarse soorten het bij mij ook niet zo fantastisch doen. Net of die kwetsbaarder zijn ofzo. Die met witte, roze of wit met roze bloemen doen het beter en bloeien langer.
Aha mijn opa en ik zijn daar ook van overtuigd, dat de witte of wit met paarse stippen het het beste doen van alle kleuren. Grappig dat meer mensen deze ervaring hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven