Het grote urban-kamerplantenjungle-topic

29-08-2018 10:05 2199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Urban Jungles zijn helemaal in!

Afbeelding

Enkele jaren geleden heb ik een poging gedaan tot een kamerplantentopic want toen had het groene virus mij al te pakken maar er was weinig animo. Inmiddels denk ik dat dat anders is, planten zijn hip! Maar daarnaast ook gezond, stressverlagend en natuurlijk ook gewoon heel erg mooi.

Hebben jullie veel planten? Wat zijn jullie favoriete? Lopen jullie ergens tegenaan? Krijg je steeds meer dode punten? Welke plant zou het overleven in je vensterbank? Welke plant vind je echt een dramaqueen en welke populaire plant vind je stiekem echt heel suf?

Kom mee kletsen in het plantjestopic! :cheer2:

Afbeelding
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Mijne staat aan de noordkant 3m uit t raam. De grote dan de kleine staat bij t raam en is daar ook wel vrolijk.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn Zonnedauwplantje leeft nog steeds. Hij ziet er ongeveer hetzelfde uit, is alleen wat hoger geworden.

Zo ziet hij er ongeveer uit: https://www.bakker.com/nl-nl/p/kaapse-zonnedauw-M53803

Omdat ik hem telkens vergat water te geven heb ik hem op een zichtbaardere plek gezet.

De aarde is nooit helemaal kurkdroog geweest, maar hij zag er af en toe ineens wel pips uit. Nadat ik hem nat had gemaakt herstelden veel bladeren zich en de volgende dag was hij alweer bedekt met nieuwe blaadjes. Hij is dus erg makkelijk.
Dan moet het maar zoals het kan
Ik kom me maar eens aanmelden bij jullie. Na jaren planten kopen en weer kunnen weggooien omdat ze dood gingen lijkt het nu sinds januari echt te lukken. Dit was ook mijn laatste poging, ik was al aan het investeren in nepplanten.

Maar het lukt dus. In twee klimop had ik spint, daar heb ik vanmorgen maar eens een spuitbusje voor gekocht en ze staan nu apart.
Gisteren had ik de gatenplant al in een grotere pot gedaan, maar die is toch nog te klein, dus ik mag weer naar het tuincentrum. :yes:
Onze woning is erg licht met veel zon en ook erg warm, dus ik heb vanmorgen nog een yucca en een ananasplant gekocht en ik heb zaden besteld van de regenboogeucalyptus en ylang ylang. :heart:
We hebben een hoge serre waar de eucalyptus best kan groeien. Ik laat jullie weten hoe dat lukt, als jullie dat interessant vinden.

Ik wil nu nog een bananenplant en olifantsoor kopen, die schijnen ook goed tegen warmte en licht te kunnen, maar als iemand van jullie nog suggesties heeft hoor ik ze graag.
Alle reacties Link kopieren
Leuk Ingenium.
Heb zo snel geen Planten ideeën voor je. Mijn huis is juist donker/ weinig licht.
Alle reacties Link kopieren
Voor Ingenium:

In de vensterbank overleven succulenten en catussen, verder van het raam kun je al veel meer kiezen. Met elke meter van het raam af wordt het snel donkerder.

In de serre zou ik een grote Strelitzia plaatsen maar ik heb geen serre en ook geen ervaring met deze plant.

Het tuincentrum heeft planten gearrangeerd naar lichtbehoefte, of misschien doen ze dat niet meer.
Een Strelitzia is wel mooi zeg! Die gaat ook op de lijst. Ik wil vanmiddag nog even naar een tuincentrum, zonder kind kan ik me dan net wat beter concentreren.
In de serre staan al behoorlijk wat planten, als ik in dit tempo zo doorga moet ik wat meubels gaan verplaatsen. Voordeel daar is wel dat we het verder niet echt gebruiken om te zitten, het is meer mijn indoor kas geworden.
Heb er ook mijn moestuin in bakken, die gaan ook al zo lekker.

Cactussen vind ik echt niks aan, heb ze wel overwogen, maar het wordt hem niet. Net zoals bloeiende planten, daar ben ik ook niet weg van.
Laatst kwam er een moeder van een vriendinnetje van dochter binnen en ze zei; jemig wat heb jij veel planten. Wij hebben er 3 en dat vind mijn man al veel. :facepalm:
Ben wel blij dat ik me nu niet raar hoef te voelen. Hoe meer hoe beter.
Iemand bekend met een aspargus falcatus?

Deze had ik nog nooit gezien, heeft iets weg van bamboe. Net gekocht en staat erg leuk. De medewerkster van de winkel vertelde dat de plant op een schotel met water moet staan en niet aan de bovenkant water geven. Op internet lees ik juist wel via de bovenkant water geven want de plant houdt niet van natte voeten.

https://www.google.com/search?q=asparag ... _gs4BkKkkM:
Leuke plant! Maar verder geen verstand van. Lastig dan dat iedereen wat anders zegt. Ik zou denk ik het advies van de winkelmedewerkster aanhouden. Als ‘ie niet goed gaat kun je altijd nog bovenop water geven.
Alle reacties Link kopieren
Ingenium schreef:
25-04-2019 10:01
Een Strelitzia is wel mooi zeg! Die gaat ook op de lijst. Ik wil vanmiddag nog even naar een tuincentrum, zonder kind kan ik me dan net wat beter concentreren.
In de serre staan al behoorlijk wat planten, als ik in dit tempo zo doorga moet ik wat meubels gaan verplaatsen. Voordeel daar is wel dat we het verder niet echt gebruiken om te zitten, het is meer mijn indoor kas geworden.
Heb er ook mijn moestuin in bakken, die gaan ook al zo lekker.


Cactussen vind ik echt niks aan, heb ze wel overwogen, maar het wordt hem niet. Net zoals bloeiende planten, daar ben ik ook niet weg van.
Gaaf!! Een van mijn wensen voor in mijn droomhuis, naast een bibliotheek/ boekenkamer: een orangerie :-D
Ik ben sinds vandaag trotse eigenaresse van een geraniumpje met sinaasappelgeur, een alocasia cucullata, een bananenplant, een draceana en een strelitzia. :yes:
Ook maar gelijk een lading nieuwe potten gekocht. Was ook nodig, ze groeien te hard.

@Renske, mijn boekenkast staat daar ook. Verder is het niet zo’n geweldige plek om te zitten, veel te warm. Voordeel daar is dat het plafond zo’n 4 meter hoog is, kan er ook een boompje in.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt geweldig! Laat je een keer foto's zien?

Ik heb vanmiddag een paarse calla meegenomen bij de Jumbo. In een paarse pot, zag er zo mooi uit dat ik hem niet kon weerstaan.

Heb mezelf beloofd dat ik volgende maand, als ik vakantiegeld erbij krijg, los mag gaan bij een grote intratuin. Heb een verlanglijstje op mijn telefoon met een aantal planten die ik nog graag wil, zowel voor binnen als buiten.
Ingenium schreef:
25-04-2019 17:45
Leuke plant! Maar verder geen verstand van. Lastig dan dat iedereen wat anders zegt. Ik zou denk ik het advies van de winkelmedewerkster aanhouden. Als ‘ie niet goed gaat kun je altijd nog bovenop water geven.

Ja het is een erg leuke plant. Best hoog in vaasvorm. Ik heb wel eens eens een andere soort gehad (als ik google lijkt het op de sprengerie) bedacht ik mij later. Maar deze viel heel erg uit. De soort die ik nu heb lijkt wat steviger.

Heb de plant in de originele (oppot)pot laten staan en in een andere pot met een klein beetje water op de bodem gezet. Hou het wel in de gaten.
Ik zal eens kijken of ik het voor mekaar krijg om foto’s te plaatsen. Heb dat vroeger op het forum wel gedaan, maar weet niet of het intussen al makkelijker is geworden. :huh:

Vandaag moet ik nog even op zoek naar van die kokosstokken voor de gatenplanten. Die groeien ook maar alle kanten op. En van die hondjes voor planten. Ze zijn nu te groot voor de vensterbanken dus ze staan op de grond. Dat is niet handig met stofzuigen.
Alle reacties Link kopieren
Ingenium schreef:
26-04-2019 07:43
Ik zal eens kijken of ik het voor mekaar krijg om foto’s te plaatsen. Heb dat vroeger op het forum wel gedaan, maar weet niet of het intussen al makkelijker is geworden. :huh:

Vandaag moet ik nog even op zoek naar van die kokosstokken voor de gatenplanten. Die groeien ook maar alle kanten op. En van die hondjes voor planten. Ze zijn nu te groot voor de vensterbanken dus ze staan op de grond. Dat is niet handig met stofzuigen.
Veel plezier met je Strelitzia! :heart:

Bij Action zag ik laatst van die onderzetters met wieltjes, in bruin, grijsgroen en crèmewit.
Alle reacties Link kopieren
1 van mijn maranta planten doet het enorm goed :heart:

Afbeelding
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Renee_XX schreef:
25-04-2019 16:02
Iemand bekend met een aspargus falcatus?

Deze had ik nog nooit gezien, heeft iets weg van bamboe. Net gekocht en staat erg leuk. De medewerkster van de winkel vertelde dat de plant op een schotel met water moet staan en niet aan de bovenkant water geven. Op internet lees ik juist wel via de bovenkant water geven want de plant houdt niet van natte voeten.

https://www.google.com/search?q=asparag ... _gs4BkKkkM:
Hoi Renee_XX; ik ken de asparagus niet als moerasplant, maar de medewerkster van het tuincentrum heeft in die zin gelijk, dat ze hun planten ruim bewateren, want de kans op plotselinge sterfte (en dus enorm verlies) door droogte is daar veel groter dan door teveel water. Zeker als ze pas van de kweker komen en helemaal blakend van gezondheid zijn zullen ze niet in een paar dagen wegrotten met hun voeten in het water..

Dus in dit licht moet je het zien.

Iedereen heeft zijn eigen manier van watergeven en is die succesvol dan moet je het zo houden. Ikzelf doe het zo:

- ik weeg de pot in mijn hand en schat of hij water nodig zou kunnen hebben;
- dan steek ik mijn vingertje door het gebladerte of onderdoor en voel op een leeg plekje op de aarde naar nattigheid
- denk ik dan nog steeds dat hij mogelijk water kan gebruiken, dan geef ik een scheutje, zakt het water onmiddellijk weg dan stop ik meteen, zakt het water na een paar seconden geleidelijk weg dan krijgt hij er nog een scheut bij, en blijft het plasje vijf seconden liggen dan is hij duidelijk verdroogd en krijgt hij veel meer en/of ik besluit dat ik morgenochtend nog eens kijk.

Asparagus houdt het meeste van veel licht maar niet veel zon, zoals de meeste kamerplanten.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Er staat momenteel veel in de winkels maar ik maak me op voor de vakanties (we weten nog niet wanneer of waarheen) dus ik koop zelf eigenlijk niets kostbaars meer. Er zijn ook best wel watergeefsystemen, maar die moeten dan toch eerst uitgeprobeerd worden. Ik stel mijn aanschaffen toch maar uit tot augustus.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
https://www.eigenhuisentuin.nl/huis/woo ... dtu-64Zg3s

Wat leuke plantjes voor op mn verlanglijstje. Die doorzichtige vind ik wel erg tof.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuke planten!
Alle reacties Link kopieren
@Apatura: die plantjes zien eruit of ze best wat droogte en hitte kunnen hebben.

Ik vond deze Haworthia ook erg sierlijk: http://www.cactuspedia.info/schede/HAWO ... _zebra.htm

Maar ook wel duur voor zo'n kleintje.

Ik heb er geen plek voor. Heel weinig vensterbankruimte. Alles moet op standaarden of tafeltjes op de grond. Mijn vleesetend plantje wordt van de ene plek naar de andere gegooid; hoewel, hij maakt geen bezwaar en blijft vrolijk vliegjes vangen. :proud:
Dan moet het maar zoals het kan
Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee met dit topic, word zo blij van al jullie plantjes!

Sinds ik een half jaartje geleden verhuisd ben, wordt mijn huisje ook steeds meer een urban jungle. Meer ruimte = meer planten :lol:

Maar ik heb jullie advies nodig. Twee jaar geleden kocht in een niet al te grote monstera deliciosa. Deze wordt steeds groter. Heel mooi, maar hij valt daardoor steeds meer in de breedte ipv dat hij omhoog staat. Ik zie dat het helpt om dan een mospaal in de pot te zetten, zodat hij daarlangs omhoog klimt. Maar ik begrijp niet helemaal hoe dat werkt.. Sinds een paar maandjes begint de plant luchtwortels te ontwikkelen. Maar dat zijn nu meer kleine, dikke stompjes van 1 cm dan dat het echte wortels zijn waarmee hij die mospaal zou kunnen opklimmen... Is het dus de bedoeling dat ik hem dan gewoon opbind? Hoe doe ik dat dat het er mooi uit komt te zien?

Ter voorbeeld, hij ziet er nu ongeveer zo uit (maar dan dus zonder luchtwortels):
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
chirimoya schreef:
29-04-2019 18:32
Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee met dit topic, word zo blij van al jullie plantjes!

Sinds ik een half jaartje geleden verhuisd ben, wordt mijn huisje ook steeds meer een urban jungle. Meer ruimte = meer planten :lol:

Maar ik heb jullie advies nodig. Twee jaar geleden kocht in een niet al te grote monstera deliciosa. Deze wordt steeds groter. Heel mooi, maar hij valt daardoor steeds meer in de breedte ipv dat hij omhoog staat. Ik zie dat het helpt om dan een mospaal in de pot te zetten, zodat hij daarlangs omhoog klimt. Maar ik begrijp niet helemaal hoe dat werkt.. Sinds een paar maandjes begint de plant luchtwortels te ontwikkelen. Maar dat zijn nu meer kleine, dikke stompjes van 1 cm dan dat het echte wortels zijn waarmee hij die mospaal zou kunnen opklimmen... Is het dus de bedoeling dat ik hem dan gewoon opbind? Hoe doe ik dat dat het er mooi uit komt te zien?

Ter voorbeeld, hij ziet er nu ongeveer zo uit (maar dan dus zonder luchtwortels):
Afbeelding
Hier precies hetzelfde probleem. Ik durf ze ook niet omhoog te zetten, bang dat de takken afbreken.
Voor iedereen een groene tuin
Ik heb ze vandaag vastgezet aan de kokosstam. Ging prima. Heb van die grote plantbinders gekocht zodat ze nu rustig kunnen wennen, maar de takken breken niet gauw.
dank Ingenium. ik ga dan toch maar eens kijken of ik na werk de stad in kan om een stam en wat binders op de kop te tikken.

GroenTuintje, ik laat je weten hoe het gegaan is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven