Het grote urban-kamerplantenjungle-topic

29-08-2018 10:05 2199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Urban Jungles zijn helemaal in!

Afbeelding

Enkele jaren geleden heb ik een poging gedaan tot een kamerplantentopic want toen had het groene virus mij al te pakken maar er was weinig animo. Inmiddels denk ik dat dat anders is, planten zijn hip! Maar daarnaast ook gezond, stressverlagend en natuurlijk ook gewoon heel erg mooi.

Hebben jullie veel planten? Wat zijn jullie favoriete? Lopen jullie ergens tegenaan? Krijg je steeds meer dode punten? Welke plant zou het overleven in je vensterbank? Welke plant vind je echt een dramaqueen en welke populaire plant vind je stiekem echt heel suf?

Kom mee kletsen in het plantjestopic! :cheer2:

Afbeelding
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik merk ook dat de planten minder drinken. Uitgezonderd de cactus/vetplanten collectie op de verwarming, want die staat nu aan. Die moet ik soms zelfs meer en vaker geven dan in de zomer.

Voor stekken in de winter heb ik een tip.

Ik gebruik een warmtematje. Dat kun je onder een kweekbakje leggen, of direct onder de (glazen) potjes waar je stekken in staan. Je hebt ook extra licht nodig, een Ikea jansjö spotje werkt al super, zelfs in een donker hoekje kun je dan stekken. Moet je alleen zelf letten op de luchtvochtigheid (wel/geen zakje of gaatjes daarin of schuifjes van kweekkasje gebruiken).

De meeste stekken gaan goed in de vensterbank, maar de echt tropische types vinden dit fijn. Basilicum trouwens ook, daar gebruik ik deze constructie nog het meeste voor.
Ik ben wel benieuwd of een van jullie een uitgebloeide orchidee ooit weer aan de praat heeft gekregen. Ik heb er diverse en de filmpjes op YouTube spreken elkaar tegen. Heb wel 1 orchidee waarbij er baby orchideeen groeien aan 1 van de uitgebloeide takken maar opnieuw bloeien ho maar. Sommigen heb ik de takken helemaal weggehaald anderen alleen het dorre gedeelte maar er gebeurt verder niets. Ze krijgen nu 1x per 3 weken een kort dompelbad. Dat was eerst 1x per 2 weken maar iemand anders zei weer dat dit te vaak was.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
06-10-2019 14:31
Ah okay:). Ze noemen ze wel monstera geloof ik.

Ben er ook achter dat ze heel moeilijk te stekken zijn... er komen maar geen wortels aan het stekje.
Ja Monstera minima wordt hij veel genoemd.

Mijn 2 orchideeën heb ik al 3 keer opnieuw in bloei gezien. Als ze uitgebloeid zijn knip ik de tak tot boven het 2e oog af. Ik laat ze gewoon in de vensterbank op het zuiden staan en geef ze 1x per week een half kopje water.

1 van de 2 is na het uitbloeien een keiki (baby orchidee/orchidee stekje) gaan maken (die ik vervolgens vermoord heb omdat ik niet genoeg research gedaan had O_o ). Volgens mij is het of keiki of bloemen, nooit beiden tegelijk i.v.m energiekosten. En ik weet ook niet zo goed hoe een plant beslist of hij een keiki gaat maken of bloemen.

Ik heb weleens ergens gelezen dat een orchidee bloemen maakt als hij denkt dat het einde nabij is en hij babies moet maken. Een orchidee is namelijk heel content als groen plantje zonder bloemen en kan prima zo leven jaren lang. Mijn opa zweert erbij om ze koud te zetten zodat ze getriggerd worden om bloemen te gaan maken, maar ik heb die ervaring dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Horror-Clown schreef:
08-10-2019 08:43
Ja thanks. Matcht lekker met mijn Nickname (not) 🤡😂

Door dit topic wil ik nog meer planten merk ik.
Ik haat clowns, maar jij mag hier gerust aanhaken in dit topic :clown: :biggrin:
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
08-10-2019 12:00
Ik haat clowns, maar jij mag hier gerust aanhaken in dit topic :clown: :biggrin:
Ik haat ze ook. Vandaar.



Wbt de orchidee ik heb er dus 1 waar nu 2 keiki aan zitten. 1 heeft wortels van omg 5 cm de ander nog geen. Beste maar even laten zitten tot het voorjaar of maakt dat niet uit. Ik las ergens dat je ze er af kan halen als de wortels ong 6 cm zijn
Alle reacties Link kopieren
Horror-Clown schreef:
08-10-2019 14:57
Ik haat ze ook. Vandaar.



Wbt de orchidee ik heb er dus 1 waar nu 2 keiki aan zitten. 1 heeft wortels van omg 5 cm de ander nog geen. Beste maar even laten zitten tot het voorjaar of maakt dat niet uit. Ik las ergens dat je ze er af kan halen als de wortels ong 6 cm zijn
De luchtwortels groeien sneller uit als de (dichte) potten op een dienblad met water staan.

Ik heb alle orchideën in glazen potten staan zodat ik goed kan zien of ze nog vochtig genoeg zijn en hoe de luchtwortels eruit zien. Volgens mij kijken de wortels ook graag door het raampje.

Die potten zijn dicht aan de onderkant en staan op een dienblad met grind en water om de omgeving vochtig te houden. Ze bloeien elk jaar. Ik krijg altijd de uitgebloeide orchideën van mijn moeder en ze bloeien vanzelf weer. Nu zijn net de laatste bloemen gevallen, ik denk te koud want ik had gelucht. Oeps, jammer van de bloemen.

Ik zou de babies laten zitten tot het voorjaar, dan zijn de natuurlijke groeihormonen weer aanwezig. Ik heb makkelijk praten, want ik haal ze er nooit af eigenlijk, tot ze zelf gaan bloeien anders wordt het zo’n warboel. Daarna groeien ze net zoals elke andere plant door.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eigenlijk nog nooit een orchidee gehad hoewel ik vaak erg mooie zie in het tuincentrum.
Wit vind ik het mooiste.

Ik neem er nooit een mee omdat ik de plek in gedachte heb waar hij moet komen te staan, en die heb ik niet. Hoge dingen gaan op de salontafel hinderen. Je moet je eroverheen kunnen kijken, ook als je ineengezakt zit. Dus hou ik het bij wat brede varentjes.

Ik heb vier nieuwe Nephrolepis Exaltata varentjes. Weer een ietsje andere cultivar maar zelfs nog mooier. Zo heb je niks; zo heb je er vijf!

Schitterend zijn ze. Heel blij mee.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Ik zoek een paar wat grotere planten die vlakbij een groot raam op het Noordoosten komen te staan.

Ik zat zelf te denken aan: (maar weet niet zeker of ze geschikt zijn voor deze plek.)
areca palm
gatenplant
alocasia
een philondendron-soort als imperial red
pachira aquatica

Of....

Heeft iemand nog andere suggesties? 🌴
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook drie keiki's gekregen aan een orchidee-moederplant. Ze zijn nog klein. Ik vraag me af hoe lang het ongeveer duurt voordat de keiki's aan de moederplant voldoende gegroeid zijn om los te maken en zelfstandig te zetten? Ik gebruik geen pasta oid.
Alle reacties Link kopieren
Lang! Ze moeten meerdere langere worteltjes hebben.

Ik kwam hier om te zeggen dat mijn adoptie-orchideeën-kind een bloemetje aan het groeien is. :) Hij komt van mijn opa die ze met geen mogelijkheid aan de praat kreeg dus heb ik hem een half jaar geleden geadopteerd en hij doet het!

Helaas is mijn aller eerste huisplant (ook een orchidee) overleden en is mijn 2e huisplant (wederom een orchidee) ook stervende. Er zit nog 1 blaadje aan, ik vrees het ergste. Helaas, maar ze waren dan ook al bijna 3, hebben meerdere malen gebloeid en 1 gaf me een keiki (die ik daarna per ongeluk om zeep hielp). Mijn pannekoekje is ook overleden denk ik, die zag het ineens niet meer zitten en mijn Rhapsodiphora is ook niet blij, krijgt allemaal gekke vlekjes in de bladen en oogt niet gezond. Google zegt dat hij te weinig water krijgt, dus die ga ik met de Calathea waterronde meenemen, de Calathea orbifolia waar ik me over blijf verbazen dat hij maar niet dood gaat ookal haat-ie me. :') Laatste tijd is zijn haat wat minder geloof ik want hij is blaadjes aan het spruiten en de meeste bladeren blijven groen op 1 sneue gele na.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om weer wa t te lezen. Hier is het ook wisselend met de planten. Mijn grote fatsia is naar buiten verhuisd in de hoop dat hij daar weer wa t gaat doen. Binnen kwijnde hij helemaal weg. Mijn kleine fatsia doet het wel heel goed...
De monstera die ik naar zolder had gebracht bloeit helemaal op. Durf hem niet naar beneden te halen, want in de woonkamer is het een stuk warmer. Even wachten tot het voor haar dus en dan maar hopen dat het van de winter niet te koud wordt boven.
Mijn drakenblad ( bestond nog uit 1 spriet met blad) kreeg een tweede spriet met blad, maar de eerste knakte .
Ik verdenk.mijn dochter >:-(
Verder doen alle kleinere plantjes in de vensterbank het goed. Stekjes en miniplantjes gaan ook gewoon goed.
Als straks de kerstboom eruit is, weer even verder kijken en misschien weer wat erbij :-D
Alle reacties Link kopieren
Mijn mini Fatsia heeft het ook moeilijk. Sowieso een lastige kamerplant. In de tuin schijnt hij het wel goed te doen.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Hier een paar kamerplanten die moeilijk doen. Er gaat een en ander dood en ik weet waardoor het komt: te weinig tijd en aandacht. Ik heb het simpelweg te druk momenteel. Ik ga er binnenkort met de bezem door, en beter voor het spul zorgen!
Alle reacties Link kopieren
En winter hoor, hier gaat het ook moeizaam. Nog drie maandjes en weer lente.. Hopelijk redden ze dat
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
02-01-2020 12:43
Hier een paar kamerplanten die moeilijk doen. Er gaat een en ander dood en ik weet waardoor het komt: te weinig tijd en aandacht. Ik heb het simpelweg te druk momenteel. Ik ga er binnenkort met de bezem door, en beter voor het spul zorgen!


Hier hetzelfde. Zelfs mijn monstera ziet er sip uit.
Heb ook te weinig tijd en aandacht gegeven en 's winters is de luchtvochtigheid bij mij in huis veel te laag.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Ik kom weer meeschrijven.
Mijn plantjes hebben het zwaar. Door trips van ik 2 of 3 van mn 7 strengen van de monstra kwijt.
Een calathea crocata heb ik bijne helemaal kaal gesnoeid en een ander calathea helaas vervangen.

Gelukkig zie ik in de gesnoeide planten alweer verse groene puntjes. Ik heb ze samen in een mooi licht hoekje bij een raam op t noord oosten gezet. ver van alle gezonde exemplaren.

Ik probeer wel alles regematig te sproeien. Helaas vergeet ik dat vaak wat vooral de planten in en boven de vensterbank zijn zo snel droog.
Ik heb een lipstickplant hangen maar dat is echt een diva. Te vochtig geeft meeldauw te droog komen de blowmknoppen niet uit. Ik hoop van het voorjaar een betere balans te vinden voor haar.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
08-01-2020 06:09
Hallo Ik kom weer meeschrijven.
Mijn plantjes hebben het zwaar. Door trips van ik 2 of 3 van mn 7 strengen van de monstra kwijt.
Een calathea crocata heb ik bijne helemaal kaal gesnoeid en een ander calathea helaas vervangen.

Gelukkig zie ik in de gesnoeide planten alweer verse groene puntjes. Ik heb ze samen in een mooi licht hoekje bij een raam op t noord oosten gezet. ver van alle gezonde exemplaren.

Ik probeer wel alles regematig te sproeien. Helaas vergeet ik dat vaak wat vooral de planten in en boven de vensterbank zijn zo snel droog.
Ik heb een lipstickplant hangen maar dat is echt een diva. Te vochtig geeft meeldauw te droog komen de blowmknoppen niet uit. Ik hoop van het voorjaar een betere balans te vinden voor haar.
Hier ook veel kamerplanten weg moeten gooien. Veel bruin blad of de wortels totaal verrot. Ik vind kamerplanten heel lastig, vooral nu in deze periode.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
De winter is echt bagger. Het voelt als uitzitten tot het beter wordt. Hier ook weer (nog steeds) trips. Ahh, als ik die toch kon afkopen voor altijd... Vrijdag vrij, dan weer paar planten de douche in en helemaal in sprayen met neemolie.
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
08-01-2020 07:45
De winter is echt bagger. Het voelt als uitzitten tot het beter wordt. Hier ook weer (nog steeds) trips. Ahh, als ik die toch kon afkopen voor altijd... Vrijdag vrij, dan weer paar planten de douche in en helemaal in sprayen met neemolie.
Ja klopt, heel erg lastig deze periode. Te droog en warm binnen, buiten te koud.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Uitzitten inderdaad. Met mijn rhapsodiphora gaat het niet goed en mijn pannekoekje is overleden. Ik wacht tot de lente met ompotten en nieuwe planten kopen want de kans dat ze omvallen van ellende is te groot.

Mijn orchidee is nog altijd blij zijn bloemstengeltje aan het groeien dus er is in elk geval iets blij. 😀 Ik probeer mijn andere mini ook zover te krijgen om een bloemetje te gaan maken maar die is having none of it tot nu toe.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben recentelijk verhuisd en heb nu weinig licht helaas. Moet mijn planten echt concentreren bij de ramen en ik wissel ze om zodat ze om de beurt genoeg licht kunnen krijgen. Zelf heb ik het druk en het is winter dus mijn planten gaan echt niet heel lekker. Ik heb een vetplant waarvan ik de naam niet weet en een gedeelte van het plantje is helemaal slap gaan hangen terwijl de andere kant het perfect doet en prima groeit. Mijn Monstera ziet er niet zo mooi uit - nooit gedaan overigens, gezien hij op het begint niet goed stond en bruine vlekken daardoor heeft gekregen.

Ik heb trouwens een photos (volgens mij is dat de naam, weet niet welke ik precies heb) die ik nu in een hangpot bij het raam heb gehangen omdat hij waar hij eerst stond gele vlekken kreeg en waar hij normaal groeit dat begon bruin te worden. Ik hoop dat hij het nu beter gaat doen dichter bij het raam. Het moet dringend voorjaar worden zodat ik kan beginnen met verpotten want het gaat nu echt niet meer met en groot deel van mijn plantjes!!
Op internet is er veel onduidelijkheid over of de rhipsalis cactus giftig is voor katten..
Weet iemand hier meer over?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een overmaat aan probleemloze krulvarens momenteel maar de adiantums zijn achteruit gegaan. Misschien hoort dat zo en doen ze aan rustperioden maar ik vind het maar niks. Het zijn tropische planten maar ze kunnen ook overleven rond het vriespunt lees ik net. Enfin overleven of niet; ze hebben hun fraaiste tijd gehad.

Sommige planten kunnen niet meer terug naar de vensterbank zolang de verwarming eronder een soort bakplaat van maakt.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Zeepje-uit-de-zee schreef:
13-01-2020 10:03
Op internet is er veel onduidelijkheid over of de rhipsalis cactus giftig is voor katten..
Weet iemand hier meer over?
Nee, maar de dierenarts heeft lijsten wat giftig is voor bepaalde dieren.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
tv-icoon schreef:
13-01-2020 10:04
Ik heb een overmaat aan probleemloze krulvarens momenteel maar de adiantums zijn achteruit gegaan. Misschien hoort dat zo en doen ze aan rustperioden maar ik vind het maar niks. Het zijn tropische planten maar ze kunnen ook overleven rond het vriespunt lees ik net. Enfin overleven of niet; ze hebben hun fraaiste tijd gehad.

Sommige planten kunnen niet meer terug naar de vensterbank zolang de verwarming eronder een soort bakplaat van maakt.
Varens overleven het bij mij sowieso niet, te warm en droog hier. Ik besproei mijn kamerplanten wel wekelijks, maar toch zijn er planten die er het bijltje erbij neer gooien @(
Voor iedereen een groene tuin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven