Het grote urban-kamerplantenjungle-topic

29-08-2018 10:05 2199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Urban Jungles zijn helemaal in!

Afbeelding

Enkele jaren geleden heb ik een poging gedaan tot een kamerplantentopic want toen had het groene virus mij al te pakken maar er was weinig animo. Inmiddels denk ik dat dat anders is, planten zijn hip! Maar daarnaast ook gezond, stressverlagend en natuurlijk ook gewoon heel erg mooi.

Hebben jullie veel planten? Wat zijn jullie favoriete? Lopen jullie ergens tegenaan? Krijg je steeds meer dode punten? Welke plant zou het overleven in je vensterbank? Welke plant vind je echt een dramaqueen en welke populaire plant vind je stiekem echt heel suf?

Kom mee kletsen in het plantjestopic! :cheer2:

Afbeelding
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
LevadeII schreef:
03-02-2020 19:40
Nee, geen tocht. Hij staat voor een raam met de halve dag er zon op, lichte kamer. Begon direct met uitvallen toen ik hem gekocht had. Het lijkt erop dat hij daar nu mee gestopt is en er komt nieuw blad aan. Maar het leek wel of de halve boom eraf ging qua blad.

Ik heb hetzelfde met een polycias Fabian. Die nu ook weer nieuw blad maakt.

Moestuinieren kan ik, maar binnen planten zijn nog een vak apart 😅
Ficusen houden niet van verhuizingen. Dan vallen ze uit. Goede plek uitzoeken en laten staan!
Alle reacties Link kopieren
tv-icoon schreef:
03-02-2020 19:57
@Koettie - ze zijn erg verwant; allebei uit het Monstera geslacht.

Ongeveer op dezelfde manier waarop de Maranta en de Calathea verwant zijn. Bij sommige Calathea's kan je de familietrekken nog erg goed zien. En ze bewegen hun bladeren ook op een gelijkende manier.

@Levadell - je kan het zien aan een aanpassingsproces. De plant past zich op deze manier aan. In de kwekerij hebben ze veel snelgroeiend zacht blad aangemaakt om zo groot mogelijk te groeien in korte tijd; daarna een tijd in de opslag gestaan, vervoer, opslag bij de supermarkt, in de winkel en nu in jouw huis. Dan wil je wel een blaadje laten.

Op een gegeven moment is de verdamping in evenwicht met de vochtopname.

Het kan dus geen kwaad.
De Monstera en Rhaphidophora bedoel je? Zijn idd beide uit de Aracea familie maar wel andere genus. Verder wel echt twee verschillende planten. Groeien ook anders. Vind ze beide prachtig!

Heb een Rhaphidophora tegen m'n muur en een hele bak vol stekjes. Van de lente alles in een grote pot en weer tegen de muur. Nu al zin in
Alle reacties Link kopieren
Sorry, ik doelde op Monsteroidae waar zowel de M Deliciosa als de betreffende minivariant van afkomstig zijn. https://species.wikimedia.org/wiki/Monsteroideae

De taxonomie heeft wat kamerplanten betreft maar mijn matige interesse omdat ik het momenteel nergens voor nodig heb. Het is dat jij erover begint dus we kijken het nog eens na maar dan moet ik de resultaten wel helemaal correct citeren en niet slordig. Bij deze. ;-)

Ik heb 49 bakken/potten in totaal en dat geeft veel werk. Als ik niks speciaals hoef te doen duurt dat drie kwartier om alles met een zekere aandacht te inspecteren. Overslaan doe ik maar niet meer; dat leidt tot vergissingen; kan beter echt gaan kijken en niet denken: gisteren had hij nog genoeg.

Deze zag ik nog onlangs bij de supermarkt:

Afbeelding

De Cissus Striata; pretentieloos plantje voor op de boekenplank. Die vijf blaadjes aan elk steeltje staan leuk en apart maar verder heeft hij niet bijzonder iets zoals mooie glans of dergelijke. Hij lijkt me makkelijk.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
ja, suikerdruifje. ik heb hem ook. staat bij mij in een wat donker hoekje, maar het schijnt inderdaad een makkelijk plantje te zijn.
Alle reacties Link kopieren
tv-icoon schreef:
04-02-2020 12:55

; kan beter echt gaan kijken en niet denken: gisteren had hij nog genoeg.

Deze zag ik nog onlangs bij de supermarkt:

Afbeelding

De Cissus Striata; pretentieloos plantje voor op de boekenplank. Die vijf blaadjes aan elk steeltje staan leuk en apart maar verder heeft hij niet bijzonder iets zoals mooie glans of dergelijke. Hij lijkt me makkelijk.
Dat plantje heb ik ook, meerdere zelfs, en het is een typisch voorbeeld van ‘gisteren had hij nog genoeg’. Daardoor heb ik er al twee verloren, ze komen daar niet meer bovenop. Gelukkig is stekken makkelijk. Te nat willen ze ook al niet. In een klein potje is het dus goed om vaak te kijken/voelen.

Veel plezier ermee!
Alle reacties Link kopieren
Geïnspireerd door dit topic net een paar stekjes gekocht! :cheer: Hoop dat het niet te vroeg in het jaar is, maar ga het gewoon proberen. Voor mijn moestuin moet ik ook al zoveel geduld hebben (zaai dit jaar zelf), dus alvast met kamerplanten beginnen mocht van mezelf ;-D

Had altijd veel planten in huis maar nu nog maar een paar, en het leek me leuk om eens vanaf het begin te beginnen ;-D
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
En ze staan inmiddels, spannend via Marktplaats maar ze zagen er alle 10 helemaal prima uit. In elk geval nu een urban jungle op een schaal, de rest van mijn huis moet nog even geduld hebben ;-D
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
08-02-2020 12:42
En ze staan inmiddels, spannend via Marktplaats maar ze zagen er alle 10 helemaal prima uit. In elk geval nu een urban jungle op een schaal, de rest van mijn huis moet nog even geduld hebben ;-D
Wat leuk! Het groeit gratis :biggrin: , zeg ik altijd en voor de plantjes is het vaak beter om op te groeien in hetzelfde klimaat zodat ze niet ineens reageren met massale bladval door de verhuizing van kas naar kamer.

Welke soorten heb je?
Alle reacties Link kopieren
Begonia Polkadot
Epiphyllum Anguliger, N'Joy, Manjula en Pictus
Advocadoplantje
Hoya Carnosa Crimson Queen
Peperomia Hope en Kimnachii
Maranta Fascinator Leuconeura Tricolor

Net of ik verstand van heb zo ;-D
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
JONGENS!!!!! Ik heb een Thai constellation weten te bemachtigen!!! ❤️❤️❤️❤️ Rib uit m'n lijf, maar het is gelukt. Gewoon bij de Intratuin 😱
Alle reacties Link kopieren
Plantenknuffelaar schreef:
08-02-2020 17:57
JONGENS!!!!! Ik heb een Thai constellation weten te bemachtigen!!! ❤️❤️❤️❤️ Rib uit m'n lijf, maar het is gelukt. Gewoon bij de Intratuin 😱
Ik moest het even opzoeken, mooie variant. Gefeliciteerd! Altijd leuk om tegen een speciaal gewenste plant aan te lopen.

Deze is toch zo gewild? Nu kun je stekjes verkopen ;) beetje geld terugverdienen.
Alle reacties Link kopieren
Plantenknuffelaar schreef:
08-02-2020 17:57
JONGENS!!!!! Ik heb een Thai constellation weten te bemachtigen!!! ❤️❤️❤️❤️ Rib uit m'n lijf, maar het is gelukt. Gewoon bij de Intratuin 😱
Ahahaha jaloers!!! Ben al twee jaar opzoek, vind ze prachtig!
Alle reacties Link kopieren
Plantenknuffelaar schreef:
08-02-2020 17:57
JONGENS!!!!! Ik heb een Thai constellation weten te bemachtigen!!! ❤️❤️❤️❤️ Rib uit m'n lijf, maar het is gelukt. Gewoon bij de Intratuin 😱
Nou ben ik benieuwd naar de prijs :$
Voor iedereen een groene tuin
oh wauw, gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst plantenknuffelaar! aan je nick te zien gaat hij een fijne toekomst bij je tegemoet :D

ik had een iets minder positief planten-weekend, schildluis in mn planten gevonden. jakkes. ik las eerder dat jullie daar neem-olie voor gebruiken. waar bestellen jullie dat? heb je er veel van nodig?
Alle reacties Link kopieren
chirimoya schreef:
10-02-2020 11:31
oh wauw, gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst plantenknuffelaar! aan je nick te zien gaat hij een fijne toekomst bij je tegemoet :D

ik had een iets minder positief planten-weekend, schildluis in mn planten gevonden. jakkes. ik las eerder dat jullie daar neem-olie voor gebruiken. waar bestellen jullie dat? heb je er veel van nodig?
Wij hebben ooit een enorme schildluisplaag gehad in onze olijfboom. Wat goed werkte was sprayen met een mix van water, afwasmiddel en cayennepeper. Blad viel wel af, maar het jaar erna was ie weer kerngezond en luisvrij.
Alle reacties Link kopieren
chirimoya schreef:
10-02-2020 11:31
oh wauw, gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst plantenknuffelaar! aan je nick te zien gaat hij een fijne toekomst bij je tegemoet :D

ik had een iets minder positief planten-weekend, schildluis in mn planten gevonden. jakkes. ik las eerder dat jullie daar neem-olie voor gebruiken. waar bestellen jullie dat? heb je er veel van nodig?
Ik heb dat een keer in mijn cactus gehad en toen heb ik met een lange satéprikker alles weggeschraapt. Plant afgespoeld en toen gif gespoten. :sick: ik ben anti-gif maar mijn cactus is al heel oud en schade groeit er niet zo makkelijk uit. Bij elk tuincentrum kun Ecostyle tegen luis/witte vlieg halen, werkte goed tegen mijn ex-schildluizen.
dank voor de tips dames!

ik heb ze inmiddels ook allemaal eraf zitten peuteren. heb hier inderdaad gif staan en twijfelde of ik het wilde gebruiken, las dat het heel schadelijk is ook voor de natuur als je het buiten spuit. maar misschien dat ik het dan toch maar ga doen, het is gelukkig maar een klein plantje. en dat hij eerst helemaal kaal wordt door de cayenne, daar zit ik toch niet echt op te wachten..
Koettie schreef:
03-02-2020 22:35
Ficusen houden niet van verhuizingen. Dan vallen ze uit. Goede plek uitzoeken en laten staan!
😊 dank je. Hij lijkt nu blij te zijn, uitvallen is gestopt en er komt allemaal nieuw blad aan!

Bij de meeste planten nieuw blad trouwens, winterslaap is over denk ik.

Mijn zus had helaas een plant van mij , een tradescantia zebrina ,iets enthousiast water gegeven. Eigenwijs genoeg heb ik geprobeerd om stekjes te maken van wat takken en er komen nu wortels aan. Ik ben benieuwd of het echt gaat lukken! Was een enorme mooie plant, echt zonde.
anoniem_63a041da40279 wijzigde dit bericht op 12-02-2020 16:02
28.84% gewijzigd
Plantenknuffelaar schreef:
08-02-2020 17:57
JONGENS!!!!! Ik heb een Thai constellation weten te bemachtigen!!! ❤️❤️❤️❤️ Rib uit m'n lijf, maar het is gelukt. Gewoon bij de Intratuin 😱
Nou ben ik wel een beetje nieuwsgierig wat er zo bijzonder is aan deze variant? :) ik las iets met een bont blad?
Alle reacties Link kopieren
LevadeII schreef:
12-02-2020 15:57
Nou ben ik wel een beetje nieuwsgierig wat er zo bijzonder is aan deze variant? :) ik las iets met een bont blad?
Ik zag deze van het weekend ook in Intratuin. Nooit geweten dat ze zo zeldzaam zijn. Het was echt een mega plant, prachtig! Stond zelfs een beetje weggestopt in een hoekje... Helaas giftig voor huisdieren en echt veel te groot voor mijn kleine hutje. :daisy:
Alle reacties Link kopieren
LevadeII schreef:
12-02-2020 15:57
Nou ben ik wel een beetje nieuwsgierig wat er zo bijzonder is aan deze variant? :) ik las iets met een bont blad?
Hij is zeldzaam. En heel mooi dus dan krijg je allemaal plantengekkies die hem willen. Zoals ik :cry:
LevadeII schreef:
12-02-2020 15:54
Mijn zus had helaas een plant van mij , een tradescantia zebrina ,iets enthousiast water gegeven. Eigenwijs genoeg heb ik geprobeerd om stekjes te maken van wat takken en er komen nu wortels aan. Ik ben benieuwd of het echt gaat lukken! Was een enorme mooie plant, echt zonde.
de tradescantia is ontzettend makkelijk te stekken, kan bij niet mis gaan. dus dat komt vast goed.
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen allemaal!
Hoe gaat het bij jullie met de kamerplanten? Hier knapt alles bijzonder op van meer daglicht. Het groeit allemaal prima! Ik heb stekkies gemaakt van de lipstickplant en de vaderplant, en die zijn allemaal goed aangeslagen. Vandaag wil ik nog wat stekken maken. Mijn Monstera heb ik een paar maanden geleden ook gesnoeid en een stuk heb ik opgepot. Die is nu ook goed aan de groei gegaan.

Afgelopen zomer heb ik kamerconiferen buiten in potten gezet, en die hebben de winter overleefd, wat ik niet had verwacht. Ze zijn nog steeds mooi fris groen. Ik denk eraan om ze maar gewoon in de tuin te zetten, en ze in een gekke vorm te snoeien. Ik wil geen losse reuzenconiferen in de tuin, maar in vorm gesnoeid vind ik ze wel lollig. Heeft er hier iemand ook al eens kamerconiferen in de tuin gezet en hoe ging dat?
Alle reacties Link kopieren
Hier doen ze het niet al te geweldig. Opeens veel zon en daardoor verdrogen sommige planten heel snel :(.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het goed! Heb mijn 1e bloemetje open op mijn orchidee en heb narcissen en hyacinthen gehaald die nu aan het opkomen zijn.

Mijn rhapsodiphora blijft kwakkelen, die vind het gewoon niet zo leuk bij mij of zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven