Het grote urban-kamerplantenjungle-topic

29-08-2018 10:05 2199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Urban Jungles zijn helemaal in!

Afbeelding

Enkele jaren geleden heb ik een poging gedaan tot een kamerplantentopic want toen had het groene virus mij al te pakken maar er was weinig animo. Inmiddels denk ik dat dat anders is, planten zijn hip! Maar daarnaast ook gezond, stressverlagend en natuurlijk ook gewoon heel erg mooi.

Hebben jullie veel planten? Wat zijn jullie favoriete? Lopen jullie ergens tegenaan? Krijg je steeds meer dode punten? Welke plant zou het overleven in je vensterbank? Welke plant vind je echt een dramaqueen en welke populaire plant vind je stiekem echt heel suf?

Kom mee kletsen in het plantjestopic! :cheer2:

Afbeelding
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
zenga schreef:
11-07-2020 10:01
Lastig zeg! Ik heb niet veel ervaring, maar zou het kunnen zijn dat de vetplant teveel water krijgt? Soaken klinkt alsof je m alle aarde met water op laat zuigen of bedoel je iets anders?

Bruine punten zou te lage luchtvochtigheid kunnen zijn, dus sproeien is een goed idee. Ik neem af en toe een calathea van mij mee onder de douche, dus niet onder de douche maar wel in de ruimte, kan ie lekker stomen. Misschien een idee? Maargoed, ik ben een leek, misschien heeft iemand met meer ervaring zinnigere tips!

Dankjewel!
Bij de vetplant laat ik de aarde volledig 'verzadigen' bij het water geven (en soms is dat onderdompelen), daarna helemaal uitlekken (staat dus nooit met natte voeten) en tussendoor volledig uitdrogen. Ik heb op meerdere websites gelezen dat dit een goede manier is voor vetplantjes :)
Ik doe dit al 3 maanden bij dit plantje en heb hier niet eerder problemen mee gehad.
De Tradescantia gaat inderdaad ook mee de badkamer in! Ongeveer 1-2 keer per week. Misschien moet ik dit dan nog maar wat vaker doen. In ieder geval bedankt!
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
sunshineandblueskies schreef:
11-07-2020 10:06
Dankjewel!
Bij de vetplant laat ik de aarde volledig 'verzadigen' bij het water geven (en soms is dat onderdompelen), daarna helemaal uitlekken (staat dus nooit met natte voeten) en tussendoor volledig uitdrogen. Ik heb op meerdere websites gelezen dat dit een goede manier is voor vetplantjes :)
Ik doe dit al 3 maanden bij dit plantje en heb hier niet eerder problemen mee gehad.
De Tradescantia gaat inderdaad ook mee de badkamer in! Ongeveer 1-2 keer per week. Misschien moet ik dit dan nog maar wat vaker doen. In ieder geval bedankt!
Ik zou bij de vetplant dan toch minderen met water en kijken hoe het dan gaat. Ben benieuwd.
Succes :)
Alle reacties Link kopieren
sunshineandblueskies schreef:
11-07-2020 09:47
Goeiemorgen!

De meeste plantjes hier gaan prima, op twee na helaas :( Ik zal even foto's posten van de problemen.

Afbeelding

Mijn vetplantje wordt ineens geel. Ik heb niets veranderd qua plaatsing of water geven. Ik geef mijn vetplantjes water door ze helemaal te laten uitdrogen, onder te dompelen en te 'soaken', uitlekken en weer uitdrogen. Dat ging hartstikke goed, tot nu dus, en alleen bij deze. De rest gaat nog prima. Wat kan het probleem zijn?


Afbeelding

Het tweede probleem is (nog steeds) mijn Tradescantia. Dit is hoe de punten van een aantal bladeren er nu uitzien en ik baal er extreem van. Ook hier geen veranderingen qua verzorging. Hij staat niet in direct zonlicht maar krijgt zeker genoeg daglicht. ik heb de tip van Apatura opgevolgd maar de bodem was niet extreem nat, gewoon normaal. Ik spray hem nu elke dag, maar tot nu toe helaas nog geen verbetering :(

Overigens krijgen al mijn planten gefilterd water uit een Brita kan.
Maar een vetplant houdt er niet van om zijn wortels van top tot teen zeiknat te voelen. Als hij sterk en gezond is en het verder helemaal naar zijn zin heeft dan overleeft hij dat wel een enkele keer maar eens raakt hij toch verzwakt en krijgen ziektekiemen vat op de wortels die dan kunnen wegrotten.

Als je het helemaal goed wil doen, verdiep je dan eens in de omstandigheden waar hij van nature groeit. Alle planten hebben een bepaalde plek op aarde waar ze het helemaal naar hun zin hebben en groeien als kool. Succes!
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Roos van Jericho lijkt me wel eens leuk. Ik zag hem in een natuurfilm en ik herinner me dat hij weleens werd aangeboden. Dus als de prijs niet al te dol is zal ik hem eens kopen.

https://www.youtube.com/watch?v=Vj2kmY6a214
https://www.youtube.com/watch?v=XsgHYfulv2g
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Plantjesdag

M'n grote Monstera even verpot, ze is wel eens in betere staat geweest. Stomme rouwvliegjes en trips. Nieuw plekje, hopelijk knapt ze wat op.

Afbeelding

M'n nieuwe Monstera en plantenhoek. Moet ooit nog eens een goed tafeltje oid vinden, dit is net niets. En betere potten enzo, het is nu een rommeltje. Maar plants ❤️
Afbeelding

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Prachtig Koettie :heart:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Die zien er fris en gezond uit Koettie!

Ik heb die zwarte pot ook geloof ik. Het is Elho Brussels (dacht ik). Zijn moeilijk verkrijgbaar in zwart.

Er is wel een lookalike (maar toch niet helemaal hetzelfde) van keramiek.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
tv-icoon schreef:
21-07-2020 14:05
Die zien er fris en gezond uit Koettie!

Ik heb die zwarte pot ook geloof ik. Het is Elho Brussels (dacht ik). Zijn moeilijk verkrijgbaar in zwart.

Er is wel een lookalike (maar toch niet helemaal hetzelfde) van keramiek.
Thanks!

De pot is keramiek/steen en lood-en loodzwaar. Zit nog een versmalling onderaan, geen elho of elho namaak. Komt nog uit oma's verzameling.
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
21-07-2020 17:04
Thanks!

De pot is keramiek/steen en lood-en loodzwaar. Zit nog een versmalling onderaan, geen elho of elho namaak. Komt nog uit oma's verzameling.
Loodzwaar is soms wel beter voor het evenwicht van de plant zodat hij niet telkens omvalt, maar lichtgewicht is beter voor je rug en armen. :)

Zwart blijft altijd heel bruikbaar. De overige kleuren komen en gaan, maar mijn zwarte buitenpotten dateren al van zeker meer dan 15 jaar terug.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Zo, alle planten zijn weer helemaal tiptop verzorgd. In de laatste drie dagen heb ik elk achterstalllig onderhoud weggewerkt: uitgebloeide bloemetjes en eventueel dorre blaadjes weggehaald, sommige planten verpot, besloten wat ik aanhoud en wat niet, een watergeefplan opgesteld voor de komende dagen, Alle krulvarens (die echt niet van zon houden en er helemaal bleek van werden) in een nieuwe toffe schandalig dure gezelschapsplantenstandaard gezet wat verder van de vensterbank. Eentje heb ik maar weggedaan, die was nog wel gezond maar ik wist echt niet meer waar ik hem kon neerzetten zonder dat hij daar in de weg stond. Maar, nog vier krulvarens over.

Laat de herfst maar komen! :proud:
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Een Calathea was in de bloei geschoten, tenminste ze had een een bescheiden geel vlindervormig boterbloemetje gekregen. Ik weet nooit of dat een goed of een slecht teken is; het kan betekenen dat de plant zich helemaal senang voelt maar ook dat hij onheil aan voelt komen en dus maar voor nageslacht gaat zorgen in plaats van goed voor zichzelf te zorgen. Maar deze plant ziet er juist welvarend uit dus het zal wel uit tevredenheid zijn dat hij een bloem heeft gekregen. :)
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
wat prachtig Koettie!
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
sunshineandblueskies schreef:
11-07-2020 10:06
Dankjewel!
Bij de vetplant laat ik de aarde volledig 'verzadigen' bij het water geven (en soms is dat onderdompelen), daarna helemaal uitlekken (staat dus nooit met natte voeten) en tussendoor volledig uitdrogen. Ik heb op meerdere websites gelezen dat dit een goede manier is voor vetplantjes :)
Ik doe dit al 3 maanden bij dit plantje en heb hier niet eerder problemen mee gehad.
De Tradescantia gaat inderdaad ook mee de badkamer in! Ongeveer 1-2 keer per week. Misschien moet ik dit dan nog maar wat vaker doen. In ieder geval bedankt!
Dit plantje is heel gevoelig voor teveel water. Ik zou hem niet meer dompelen. Probeer het eens zo: een half uur op een schotel water zetten, zodat de aarde water opzuigt. Daarna de plant weer op zijn plekje terugzetten, zonder water.

Dat het al drie maanden goed gaat, kan komen door het weer en doordat het even duurt voordat er voldoende (ondergrondse) schade is zodat je het gaat zien aan de blaadjes. Als de wortels eenmaal zijn gaan afsterven door een teveel aan vocht, kan het herstel wel even duren.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
23-07-2020 09:41
Dit plantje is heel gevoelig voor teveel water. Ik zou hem niet meer dompelen. Probeer het eens zo: een half uur op een schotel water zetten, zodat de aarde water opzuigt. Daarna de plant weer op zijn plekje terugzetten, zonder water.

Dat het al drie maanden goed gaat, kan komen door het weer en doordat het even duurt voordat er voldoende (ondergrondse) schade is zodat je het gaat zien aan de blaadjes. Als de wortels eenmaal zijn gaan afsterven door een teveel aan vocht, kan het herstel wel even duren.

Super bedankt voor de tip! Ben alleen bang dat het inderdaad te laat is voor deze :( In het vervolg ga ik het op jouw manier doen.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een prachtige planten heb jij, Koettie! :heart:

Hier gaat alles prima (op vetplantje na, die is overleden...). Mijn Dracaena drinkt wel ineens heel veel de laatste twee weken. Misschien doordat het warmer is... De Tradescantia heeft nog steeds wat doffige punten, het is nog niet weg maar het wordt ook niet erger. Ik mist die nu vaker. En mijn palm is een nieuw blad aan het maken :biggrin:
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels heeft ook mijn wasbloem (Hoya) voor het eerst in zijn leven gebloeid. Ik weet niet meer wanneer ik hem heb gekocht, vorig jaar, of het jaar daarvoor, maar het was een klein plantje met twee ranken. Het is een vetplant; vooral de vorm met bonte bladeren wordt vaak als hangplant verkocht. De mijne is eenkleurig diep donkergroen; best mooi.

Ik had niet in de gaten dat hij voor het eerst knoppen en bloemen had gekregen omdat hij naar het licht stond gekeerd, maar het waren twee donkerroze bloemschermen; zoiets:

Afbeelding
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Deze is ook mooi, de Hoya Bella. Daarom heet hij natuurlijk ook zo.

Afbeelding

Zijn allemaal vooral hangplanten.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Prachtig die hoya's! Die van mij is nog maar een ieniemienie stekje, duurt nog wel even, als hij al zo mooi gaat bloeien. Sinds corona is mijn stekjes verzameling geëxplodeerd, en sinds een paar maanden heb ik nu ook wat meer vetplantjes gekocht. Is al een hele verzameling en net ook weer een paar stekjes gekocht op marktplaats.

Afbeelding

Ik bedenk dankzij dit topic dat de hoya natuurlijk ook een vetplantje is, dus ik zal hem een plekje met meer licht gaan geven :daisy:
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
26-07-2020 11:40
Prachtig die hoya's! Die van mij is nog maar een ieniemienie stekje, duurt nog wel even, als hij al zo mooi gaat bloeien. Sinds corona is mijn stekjes verzameling geëxplodeerd, en sinds een paar maanden heb ik nu ook wat meer vetplantjes gekocht. Is al een hele verzameling en net ook weer een paar stekjes gekocht op marktplaats.

Afbeelding

Ik bedenk dankzij dit topic dat de hoya natuurlijk ook een vetplantje is, dus ik zal hem een plekje met meer licht gaan geven :daisy:
Ja, bij mij ook steeds meer; erg hè! :) Telkens komen er toch weer planten binnen. Ik vond een verdroogde vergeelde Falcatus bij de vuilnisbak die er net ietsje anders uitzag dan de Asparagus Falcatus die ik al had dus toch mee naar huis genomen. Hij maakt een nieuw takje; dus er zit nog leven in. Dus weer +1. :)
Dan moet het maar zoals het kan
sunshineandblueskies schreef:
23-07-2020 13:34
Super bedankt voor de tip! Ben alleen bang dat het inderdaad te laat is voor deze :( In het vervolg ga ik het op jouw manier doen.
Als je de vetplant nog niet hebt weggegooid, dan kun je kijken of je een stek kunt maken van de top. Je kunt het deel van de plant dat nog niet rot is afsnijden, een paar dagen laten drogen en dan in een mengsel van zand en aarde zetten.
Alle reacties Link kopieren
Hoya Bella, die heb ik ook jaren en jaren gehad. Met de verhuizing naar ons huidige huis is ie dood gegaan, niet weer een nieuwe aangeschaft. Kan ik eigenlijk wel weer eens naar op zoek gaan. Ik heb toen een lipstickplant aangeschaft, en die heb ik al heel vaak gestekt. Ik heb er inmiddels drie in de woonkamer hangen, ik kan er wel een verplaatsen en dan daarvoor in de plaats een hoya ophangen.

Een paar dagen geleden heb ik nog wel een mooie bontbladige hangplant gekocht, een Epipremnum. Die komt in de keuken.
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
26-07-2020 11:40
Prachtig die hoya's! Die van mij is nog maar een ieniemienie stekje, duurt nog wel even, als hij al zo mooi gaat bloeien. Sinds corona is mijn stekjes verzameling geëxplodeerd, en sinds een paar maanden heb ik nu ook wat meer vetplantjes gekocht. Is al een hele verzameling en net ook weer een paar stekjes gekocht op marktplaats.

Afbeelding

Ik bedenk dankzij dit topic dat de hoya natuurlijk ook een vetplantje is, dus ik zal hem een plekje met meer licht gaan geven :daisy:
Mooie verzameling succulenten heb je trouwens! Sorry ik zag je plaatje niet omdat scripting is uitgeschakeld.
Dan moet het maar zoals het kan
[quote=Koettie post_id=31665256 time=1595159115 user_id=132667]
Plantjesdag

M'n grote Monstera even verpot, ze is wel eens in betere staat geweest. Stomme rouwvliegjes en trips. Nieuw plekje, hopelijk knapt ze wat op.

Alle reacties Link kopieren
Sinned77 schreef:
31-07-2020 11:42
Anders dan vaak gezegd op het internet zitten rouwvliegen ook even vaak onderaan de pot, tenminste als die open is, en ook halverwege de aarde als larve.

Ik heb een keer alles geïnfecteerd door alle planten in dezelfde emmer water te dompelen. De eitjes gingen toen van de plant het water in en toen kreeg elke plant een dosis eitjes. :)


Op het moment zijn de meeste planten weer in een groeispurt geschoten, terwijl sommige anderen in een pauze zijn gevallen. Ik denk dat ze toch nog steeds de natuurlijke groeitijden uit hun land van herkomst aanhouden.
Dan moet het maar zoals het kan
tv-icoon schreef:
02-08-2020 11:06
Anders dan vaak gezegd op het internet zitten rouwvliegen ook even vaak onderaan de pot, tenminste als die open is, en ook halverwege de aarde als larve.

Ik heb een keer alles geïnfecteerd door alle planten in dezelfde emmer water te dompelen. De eitjes gingen toen van de plant het water in en toen kreeg elke plant een dosis eitjes. :)


Op het moment zijn de meeste planten weer in een groeispurt geschoten, terwijl sommige anderen in een pauze zijn gevallen. Ik denk dat ze toch nog steeds de natuurlijke groeitijden uit hun land van herkomst aanhouden.
Oh sorry, was eigenlijk gewoon een ordinaire tvp, maar wel bedankt voor de info, iemand nog een idee hoe ik de tekening terug krijg op mn dieffenbachia? Van alles geprobeerd, blad blijft diepgroen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven