Het Grote Viva Katten Topic deel 2

01-05-2019 21:17 3037 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alweer een nieuw deel waar wij, enorme kattenliefhebbers, met elkaar kletsen over onze katten en hoe deze poezelige viervoeters ons leven verrijken. Meestal zijn ze lief en grappig, soms ondeugend, soms eten ze teveel of te weinig, soms maken we ons zorgen, kortom we kletsen hier over alles wat met katten te maken heeft. En soms gaan we off-topic, ook dat kan hier ;-D
Iedereen is natuurlijk welkom om mee te schrijven.

Happy New Miauw!
Afbeelding

Het vorige deel is hier te vinden:
thuis/het-grote-viva-katten-topic/list_messages/425916
...
Alle reacties Link kopieren
dignity schreef:
12-06-2019 10:09
Mag ik hier nog weer een keertje op tips vragen? Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe kattenbak gekocht. Niet dezelfde die ik al had, maar wel zelfde type met een overkapping en klepje.

Nu heeft poeslief de neiging om altijd helemaal vooraan de bak te plassen. Dat ging bij de oude bak altijd goed, maar nu plast ze in deze bak elke keer net buiten de bak, ookal staat ze zelf in de bak. De intentie is dus goed, de uitwerking iets minder ;-).

Gelukkig ligt er een gritopvang matje voor waar het meestal op terecht komt, maar is er een simpele tip om haar net een paar stappen door te laten lopen ;-)?
Is het dezelfde maat als de oude bak, is ie wel groot genoeg?
Geen idee hoe jong poes is maar oudere katten krijgen wel eens wat meer moeite om de draai te maken.. wegens artrose/stijver dan is een grote bak helemaal fijn
Misschien een keer geschrokken terwijl ze er helemaal in was?
Is ie lekker fris, ook de overkapping gesopt?
Klepje er uit halen kan ook een optie zijn,
Zonder kap vinden mijn medebewoners echt het fijnst maar dan plassen ze nogal eens over de rand omdat ze hun gat niet ver genoeg laten zakken of even omkijken tijdens de daad. Wij hebben nu 1 bak tot cabrio omgebouwd ,dwz het dak eraf gezaagd zodat ze wel om zich heen kunnen kijken maar plasongelukken blijven binnen, de andere is er één zonder kap die staat op een groot stuk plastic (maar wel op een heel rustige plek zonder veel afleiding) en daar moet soms een keer extra gepoetst worden.
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
14-06-2019 17:30
Zo de stank is hier (zo goed als) weg. Veel groene biotex en geduld. We hebben wel een derde kattenbak neergezet op die plek en die is al regelmatig gebruikt dus blijkbaar was daar wel behoefte aan.

Fijn dat de lucht weer weg is. Hopelijk was het iets éénmaligs.
Misschien kun je op termijn de derde bak wel wat verschuiven naar een plek die wat beter uitkomt, zou ik niet in 1 keer in een andere ruimte parkeren maar in 2 of 3 stappen naar de andere kant van de kamer moet wel te doen zijn.

Ik heb niet alles gelezen, wellicht heb je het al lang geschreven, maar is alles koek en ei tussen de katten?
Zijn er nieuwe buurkatten die voor het raam paraderen en gekke gezichten trekken, verbouwingen, interne verhuizingen waardoor ze zelf plekjes gaan kiezen? Gaat het met jullie goed... ik merk nl dat ze hier erg reageren op mijn gemoedstoestand, ze zijn dan vaak onderling net wat minder tolerant .




Ik vind eigenlijk dat er hier ook een derde bak bij moet maar ik zou niet weten wat een , voor iedereen, acceptabel plekje is
Alle reacties Link kopieren
Teaus schreef:
16-06-2019 16:57
Fijn dat de lucht weer weg is. Hopelijk was het iets éénmaligs.
Misschien kun je op termijn de derde bak wel wat verschuiven naar een plek die wat beter uitkomt, zou ik niet in 1 keer in een andere ruimte parkeren maar in 2 of 3 stappen naar de andere kant van de kamer moet wel te doen zijn.

Ik heb niet alles gelezen, wellicht heb je het al lang geschreven, maar is alles koek en ei tussen de katten?
Zijn er nieuwe buurkatten die voor het raam paraderen en gekke gezichten trekken, verbouwingen, interne verhuizingen waardoor ze zelf plekjes gaan kiezen? Gaat het met jullie goed... ik merk nl dat ze hier erg reageren op mijn gemoedstoestand, ze zijn dan vaak onderling net wat minder tolerant .

Ik vind eigenlijk dat er hier ook een derde bak bij moet maar ik zou niet weten wat een , voor iedereen, acceptabel plekje is
Bedankt voor je reactie!

We hebben in januari onze zwarte kanjer uit het asiel gehaald, aan het begin wat onenigheid maar inmiddels is de rust wedergekeerd en zijn ze vrijwel altijd samen.
Het is mij inmiddels wel een paar keer opgevallen dat ze elkaar niet echt dulden op "hun" bak. De rode dame gebruikt beneden, de zwarte kanjer boven. Toen de zwarte een tijdje terug toch op de bak beneden ging hoorde de rode dame dat en ging erbij staan. Toen de zwarte er nietsvermoedend uit kwam kreeg hij poef een behoorlijke pets van haar.
Persoonlijk denk ik dat het toen is mis gegaan.
Nu met de derde bak waarvan 2 beneden en 1 boven merk ik dat de zwarte kanjer nu op de nieuwe bak gaat beneden en de rode dame op "haar" eigen bak beneden.

Hier beneden is er helaas geen andere plek voor een tweede bak. Wel een beetje vervelend want ondanks dat we peewee bakken hebben en beide katten hier ook aan gewend zijn ruik je soms nog wel wat. En ik heb astma en merk dat ik toch wat meer last heb van mijn longen nu. Is dus echt even zoeken naar wat voor iedereen werkt.

Begrijp dat jij ook aan het puzzelen bent met een derde bak. Vroeger had ik buitenkatten en hoewel die uiteraard ook 2 kattenbakken in huis hadden merk ik nu wel dat binnenkatten echt wel wat meer zoeken is.

Overigens gaat het mij idd niet zo goed op psychisch vlak, dusdanig slecht dat de crisisdienst is geweest en dat er is gekeken voor een opname. Ik heb die link verder niet gelegd maar beide katten zoeken nu wel meer toenadering dan normaal.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Sterkte IBLopviva. Kunnen de katten niet naar buiten bij jou?
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
20-06-2019 09:32


Overigens gaat het mij idd niet zo goed op psychisch vlak, dusdanig slecht dat de crisisdienst is geweest en dat er is gekeken voor een opname. Ik heb die link verder niet gelegd maar beide katten zoeken nu wel meer toenadering dan normaal.
Sterkte! :hug:
Dat van toenadering zoeken herken ik wel: mijn kater komt regelmatig bij me nu ik in de zw zit en soms €&@# gevoelens heb.. dan komt hij bij me liggen..🥰

En poes 1 (is niet meer..) deed dit ook toen oa mn moeder was overleden.
Poes van mn pa wachtte haar (na haar overlijden) steevast op tot ze thuiskwam.
Dus voor mij gaat het op dat katten (en wrs ook andere dieren) jou echt wel aanvoelen.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
20-06-2019 10:04
Sterkte IBLopviva. Kunnen de katten niet naar buiten bij jou?
djw, nee zijn echt binnenkatten en dat willen we graag zo houden.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Stuiterdraakje schreef:
20-06-2019 11:35
Sterkte! :hug:
Dat van toenadering zoeken herken ik wel: mijn kater komt regelmatig bij me nu ik in de zw zit en soms €&@# gevoelens heb.. dan komt hij bij me liggen..🥰

En poes 1 (is niet meer..) deed dit ook toen oa mn moeder was overleden.
Poes van mn pa wachtte haar (na haar overlijden) steevast op tot ze thuiskwam.
Dus voor mij gaat het op dat katten (en wrs ook andere dieren) jou echt wel aanvoelen.
Djw, fijn dat je kater bij je komt als je zo rot in je vel zit. Voor jullie ook weel sterke!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Verder zijn onze katten lekker tegendraads aan het doen.
Wij hebben een tijdje terug met het hamsteren flink wat natvoer ingeslagen. Diverse merken en de katten aten dat prima.
Natvoer is gewoon voor het lekkere, samen krijgen ze rond de 80 gram op een dag. Ze krijgen goed volledig brok voer.
Maar goed vorige week een bakje gourmet gold voor ze gekocht. En nu zijn ze diva's.
Ze laten alles staan totdat we een gourmet gold neerzetten. Uh ja lieve poezels zo werkt het niet. We geven stug het andere voer maar elke ochtend kan ik het grootste deel weggooien. Dit gaat al bijna 10 dagen zo, je zou denken dat ze toch gewoon zin in natvoer krijgen en het toch maar opeten.

Ik maak me er niet druk om hoor, het natvoer is voor het lekkere en de afwisseling, als ze het niet willen houdt het op. Maar wel zonde hoor.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
IBI...het zijn heksen, echt! (6)
Misschien even helemaal geen natvoer om het patroon te doorbreken of maar halve porties, dan gooi je ook niet zoveel weg?
Zo klink ik als een keiharde eigenlijk ik ben een enorme push-over als het om de beesten gaat :cat: Maar getrut om eten... daar wil ik wel nog wel wat energie in stoppen

Rot zeg dat het echt niet wil, hopelijk brengt opname of wat intesievere behandeling je weer wat rust en balans. Beesten reageren vaak veel meer op ons, onze energie dan we ons realiseren, ze houden heel erg van balans, evenwicht en voorspelbaarheid

Tja die bakken.. ik denk dat je conclusie hartstikke goed is, strijd om de bak die ze op geheel eigen wijze hebben opgelost.
Ikben niet zo thuis in de verschillende bakken en wat meer/minder stof en geur geeft.
Ja soms denk ik dat een 3e bak fijn zou zijn maar voorlopig zoek ik het maar in 'de optimale routine' en een korrel waar zij happy mee zijn
Alle reacties Link kopieren
Natvoer dat niet opgegeten wordt bewaar ik gewoon in de koelkast. Natuurlijk niet onbeperkt, maar als het de ene dag niet wordt gegeten, geef ik het de volgende dag echt nog wel. Misschien doe je dat al hoor, maar het klinkt alsof je elke dag een nieuw bakje pakt en dat lijkt me echt niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Hier liggen de poesjes voor pampus onder verschillende struiken in de tuin, ik volg hun voorbeeld en lig ook voor pampus in de schaduw :biggrin:
Moet er wel aan denken hun drinkfontijn elke dag bij te vullen, het water verdampt waar je bijstaat!

Gaat het nog steeds goed met Joost Drackie?
"I love not Man the less, but Nature more..."
Mijne is ook extra sloom met dit weer. Al wil hij wel buiten liggen. Mafkees.
Heb buiten een bakje water staan en zijn mandje voor als hij vannacht buiten wil slapen. Afgelopen nacht heeft hij toch binnen geslapen, al schop ik hem het liefst naar buiten vannacht naar buiten omdat ik alles open wil zetten en ik vertrouw er niet op dat hij niet door een raam naar buiten glipt.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog eentje die sloom is. Volgens mij heeft ze ook wel echt last van de warmte, maar ze wil wel de hele dag op pad. Prima! Volgens mij ligt ze gewoon lekker ergens onder een struik in de schaduw te pitten ;-D eten doet ze wat minder, maar dat is volgens mij niet zo gek, toch? Ik hou wel goed in de gaten dat ze genoeg drinkt en heb buiten en binnen op meerdere plekken water staan. Gelukkig (tot nu toe) geen drama om haar ‘s avonds weer naar binnen te krijgen. Gelukkig maar :)
Alle reacties Link kopieren
Hier slapen ze vooral en mijn oppas katten liggen onder dr struiken te slapen die krijg ik niet naar binnen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het met jullie poezen?

Het is hier flink warm in huis. Vanmorgen heb ik een zakje natvoer in de vriezer gelegd en toen het bevroren was een stuk ervan afgebroken, zodat kat een "ijsje" had. ;-D

Ik heb van het weekend koelmatten voor huisdieren gekocht. Dat lijkt hij wel te waarderen. Vooral als de mat waar hij op ligt warm is geworden en ik 'm verwissel met een andere die vers uit de koelkast komt.

Verder ligt hij te slapen, en zelf doe ik ook niet veel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag en gisteren gewerkt dus denk dat de katten vast voor pampoes ergens in de schaduw onder een struik hebben gelegen. Pas 's avonds laat leven ze weer een beetje op. Op bed willen ze niet meer slapen, te warm, dus languit op de laminaatvloer.

De rooie is tegenwoordig zo laat thuis 's nachts dat ik eindelijk heb geleerd niet meer op te blijven en me zeker geen zorgen meer te maken. Ik zet het kattenluikje op stand wel naar binnen niet meer naar buiten en laat het hem verder uitzoeken. Meestal hoor ik dan rond vijf uur s' ochtends het klikken van het luikje en dan wil meneer eten. Helaas voor hem moet hij dan wachten tot mijn wekker afloopt om kwart over zeven ;-D Ik ben wel blij met de situatie, hij een blije kat en ik lig niet meer wakker. Het gaat goed dus de zorgen waren achteraf nergens voor nodig.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb afgelopen nacht buiten geslapen samen met de katten :rofl:
Alle reacties Link kopieren
:biggrin: Wat leuk! Hoe dan, op een luchtbed? En beetje lekker geslapen?

Ik heb afgelopen nacht erg slecht geslapen, gewoonweg veel te heet in de slaapkamer. In de tuin zou ik niet durven slapen, teveel kleine en grote spinnen @(
...
Alle reacties Link kopieren
Ons lapje is ook lekker loom en ligt vooral te tukken. Drinken gaat goed, eten niet zoveel. Ik ga ook wat natvoer invriezen, klinkt goed. Maar volgens mij kunnen katten prima tegen warmte toch? Ondanks lekker vers drinkwater drinkt de onze graag van de bodem van de douchebak.....
Alle reacties Link kopieren
De rode dame lijkt alles wel best te vinden maar zwarte kanjer heb ik al een paar keer aangetroffen waarbij ik dacht: ow nee hij heeft het begeven. Volgens mijn man heeft hij het ook warmer omdat hij zwart is de zon dan aantrekt. Tja wie weet.
Vanmorgen lag alleen de rode op "hun" plekje bij mijn bed maar toen ik me omdraaide sprintte de zwarte zo van de vensterbank bij het open raam om te vrijen met mij dus die had verkoeling gezocht. Slim beessie.

Wij hebben nog een heel gedoe gehad met de krabpaal. Eind januari hadden we een grotere krabpaal gekocht zodat beide katten daar op konden. En inderdaad ze lagen er heel schattig samen op, wij blij.
Alleen 1 van de ligplaatsen begon wat scheef te staan. Wij aandraaien maar probleem bleef. Paar weken terug was de paal zo scheef dat ik hem van de krabpaal verwijderd heb ik was bang dat het ding zo afbreken terwijl 1 of beide katten erop zaten.
Van de winkel kregen we nieuwe schroeven en de opdracht vaker aan te draaien, ok. Leek inderdaad best goed te gaan wij tevreden, katten tevreden.
Tot mijn man afgelopen zaterdagmiddag thuis komt. Beide katten stonden bij de deur hem op te wachten en de rode dame begon luid te mauwen en mijn man naar de woonkamer te brengen en ze liep direct door naar de krabpaal. Afgebroken!
Gelukkig zijn de katten helemaal in orde maar toen ik het hoorde kon ik wel huilen. Wat als 1 of beide katten gewond waren geraakt?
Wij contact opgenomen met de verkoper we konden met krabpaal langs komen. Verkoper gaat bellen en komt terug: helaas breuk is geen garantie voor een krabpaal (ding was bijna 100 euro en 5 maanden oud) Dus ik vraag een beetje verbaasd wat er dan eigenlijk wel onder garantie valt bij een krabpaal want een breuk lijkt me nu juist het enige wat er mis aan kan zijn.
Ik heb aangegeven daar geen genoegen mee te nemen (hij wilde de helft vergoeden) en dat we echt gewoon recht hadden op of reparatie, of een nieuwe gelijkwaardige krabpaal of ons geld terug. En dat hun zouden moeten bewijzen dat wij de paal niet goed hadden gebruikt (zwarte kanjer is 4.3 kilo en ze zeiden "een dikke kat" uh nou dat is een heel gewoon gewicht voor een kater) omdat het ding minder dan een half jaar oud is.
Hij weer gaan bellen. Uiteindelijk komt hij terug en zegt: tja mijn collega is er morgen daar wil ik graag door laten kijken en jullie kunnen contact opnemen met de hoofdlocatie voor overleg. Nou ok dan doen we dat. Ineens vroeg hij: wat zouden jullie het liefste willen eigenlijk? Dus ik zeg: gewoon deze paal inleveren, een duurdere en stevigere krabpaal meenemen (in dezelfde winkel) en dat de aanschafprijs van kapotte krabpaal daaraf ging. Ow zei hij daar kan ik wel mee akkoord gaan.
Wij een mooie andere krabpaal uitgezocht. Die bleek te groot voor onze auto en dezelfde persoon die ons te woord had gestaan stelde voor even in zijn grotere auto achter ons aan te rijden. Dat was echt service.

Maar goed het ding staat er. De zwarte kanjer leek wat wantrouwig bij het zelfde soort hangmatje als waar hij doorheen was gevallen maar inmiddels ligt hij daar gewoon weer in.

@Cala, fijn dat het zo goed werkt voor jullie! Klinkt ook als een slimme oplossing.
@ Derooiekater, en is het jullie beide bevallen?
@pimpom, nou idd zeg die waterfontijn kan het niet helemaal aan. Gelukkig hebben we er 2 dus altijd wel wat. En nog een gewoon derde drinkbakje boven maar eigenlijk gebruiken ze die niet. Blijf stug water neer zetten voor het geval dat de stroom ofzo uitvalt dan hebben ze nog een mogelijkheid om te drinken.
@wojak, zo wat een mazzelaar is jouw kater! Ijsjes en koelmatten, kreeg direct medelijden met die van ons. :biggrin:
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat er snel weer wat verkoeling komt voor je zwarte rakker Ieb, het lijkt me niet meevallen om nu een zwarte kat te zijn. Volgens mij kunnen katten over het algemeen wel goed tegen warmte maar het kan ook te gek natuurlijk.
Wat een gedoe met de krabpaal maar geef jullie helemaal gelijk. Klinkt echt als een ondeugdelijk product. Fijn dat er nu een mooie nieuwe is voor de poezels!

Ik maakte me de afgelopen dagen vooral zorgen over de konijnen, waarvan 1 stokoud (13 jaar) maar met natte witte lakens over het dak van hun verblijf, natgespoten tegels en een deel waar ze een hol hebben kunnen graven is het gelukkig goed gekomen. De komende dagen wordt het hier in het westen iets koeler. Wel fijn want ik had het ook alweer gehad met die vieze hitte.
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
25-06-2019 19:52
:biggrin: Wat leuk! Hoe dan, op een luchtbed? En beetje lekker geslapen?

Ik heb afgelopen nacht erg slecht geslapen, gewoonweg veel te heet in de slaapkamer. In de tuin zou ik niet durven slapen, teveel kleine en grote spinnen @(
Gewoon een matje hoofdkussen en slapen maar.
Alle reacties Link kopieren
Dapper hoor Rooiekater. Dat zou mijn rug echt niet trekken zo'n matje.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat jullie katten het ook niet makkelijk hebben met dit weer. Vandaag zijn beide bakjes onaangeroerd gebleven. Natvoer blieven ze ook niet, alleen het vocht. Ze drinken (volgens mij) wel goed, maar ik zal blij zijn als het weer een beetje normaal wordt. Mijn streepje kan wel wat hebben denk ik, maar mijn zwart-witte is een hartpatiëntje met blaasgruis, dus maak me wel zorgen. Ik ben net twee weken geleden verhuisd en dat heeft ook wel wat met haar gedaan. Streepje doet ook even niet zo aardig, blaast steeds naar haar. Maar ze ligt er wel lekker ontspannen bij zo te zien. Lekker opgerold op de eetkamerstoel.

Edit: Helaas heeft ze net dat kleine beetje dat ze wel gegeten heeft er weer uitgegooid. Sinds de verhuizing gaat het bergafwaarts met haar heb ik het idee. En helemaal nu met deze warmte. In mijn achterhoofd - nee, zelfs al in mijn voorhoofd - hou ik er rekening mee dat ik binnenkort afscheid moet nemen van mijn kleine zwart-witte gekke moppie. Zo, voor het eerst 'hardop' uitgesproken. En daar komen de waterlanders.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Nog een vraagje trouwens. Stomme internet ook... Mijn kat heeft dus hartruis en heeft hier Benakor voor gekregen. Maar nu lees ik wel dat dit gebruikt voor honden met hartklachten, maar niet voor katten. Voor katten gebruiken ze het juist voor nierinsufficiëntie. Uiteraard bel ik morgen naar de dierenarts, maar herkent iemand dit?
I'm not crazy. My reality is just different than yours.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven