Het Grote Viva Katten Topic deel 2

01-05-2019 21:17 3037 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alweer een nieuw deel waar wij, enorme kattenliefhebbers, met elkaar kletsen over onze katten en hoe deze poezelige viervoeters ons leven verrijken. Meestal zijn ze lief en grappig, soms ondeugend, soms eten ze teveel of te weinig, soms maken we ons zorgen, kortom we kletsen hier over alles wat met katten te maken heeft. En soms gaan we off-topic, ook dat kan hier ;-D
Iedereen is natuurlijk welkom om mee te schrijven.

Happy New Miauw!
Afbeelding

Het vorige deel is hier te vinden:
thuis/het-grote-viva-katten-topic/list_messages/425916
...
Alle reacties Link kopieren
Probeer als het lukt al vast urine op te vangen mockturtle.
Sterkte er mee

Calmycat knuffel sterkte de komende tijd.

Drackie hoe gaat het?
Oh bloedplassen deed Mopje ook altijd, het deed haar ook echt heel zeer daarom ook wel eens op een zondag geweest.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat, dank voor het delen van je ervaring. Ik hoop echt dat mijn poes ook nog even meegaat.

Fijn dat het een mooi afscheid was. Heel veel sterkte.

Met poes gaat het best oké. Ze eet goed, ze is aardig zichzelf en ze gaat in elk geval niet achteruit tot op heden. Dat is boven verwachting. De vorige keer was dit ongeveer het punt waarop ze weer achteruit ging. Het blijft dus nog wel eventjes spannend hoe het nu zal gaan. Ik ga haar vanavond even wegen, maar ze ziet er wel wat beter uit dan eerst, minder mager.
Verhuistips gevraagd!
Zijn er hier mensen die weleens met poezels verhuisd zijn?

Hoe deden jullie dat?

Bij mij gaan ze woensdag het tapijt leggen in mijn nieuwe woning.

In het weekend wordt de zware apparatuur/meubels verhuisd.

Wat kan ik het beste doen?

Hamtaro woensdag al in het nieuwe nog ongemeubileerde appartement brengen of van het weekend als de zware dingen er ook in staan?

En moet ik hem eerst aan een paar ruimtes laten wennen of meteen het hele appartement?

Is het verstandig om hem de eerste dagen niet alleen te laten in het nieuwe appartement?
Of kun je wel even weg?

Moeilijk hoor zo'n verhuizing, ik hoop echt dat hij kan wennen in zijn nieuwe stekje.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken ♡

@Mockturtle sterkte met je zieke poezel ♡
Alle reacties Link kopieren
Ik ga binnenkort ook verhuizen, nog meer stress. Tien jaar geleden ben ik voor het laatst verhuisd en volgens mij heb ik ze toen het oude huis leeg was eerst op de logeerkamer gezet. Uiteraard met bak, brokjes, water en wat lekkers. En toen alles erop zat, heb ik ze eruit gelaten en laten lopen en snuffelen. Heb ze ook wel weer gewoon alleen gelaten volgens mij, moest toch werken. Heb vooral dingetjes met hun geurtje en mijn geurtje neergelegd en neergezet. Maar eerlijk gezegd weet ik ook niet meer echt goed hoe ik het toen gedaan heb, maar volgens mij op deze manier.

Poes heeft blaasgruis... Dus nu op dieet. Eerst een soort van spoeddieet, zodat het gruis wordt opgelost, daarna op onderhoud. Het is wat het is. Ik hoop dat het snel aanslaat en ze zich gauw weer beter voelt.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Potverdorie... De hele week is het goed gegaan met haar medicijnen, tot vanavond. De hele avond strijd gehad om dat rottige rotpilletje voor die hartruis. Wat was ze boos op mij! Nu heeft ze vandaag ook een rotdag gehad. Pijn met plassen en dan gaat de dierenarts ook nog eens pesten --> Ze had nadat ik de dierenarts gebeld had geen plasje meer gedaan. Dus heeft hij een trucje uitgehaald, waardoor ze daar ging plassen. Allemaal heel spannend en vervelend natuurlijk. En dan kom ik nog eens aan met die pil. Uiteindelijk fijn gemalen, door haarbalpasta gemengd en op een voorpootje gesmeerd. Dat heeft ze eraf gelikt, dus toch binnen gekregen. Maar jeetje! Ik durfde ook niet over te slaan, ze krijgt ze niet voor niets. Helaas krijg je dat zo'n kat niet aan het verstand gepeuterd. Ik hoop maar dat ze niet boos blijft....
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, een kattentopic, ik schrijf graag mee!
Labrujajoder schreef:
06-05-2019 20:01
Verhuistips gevraagd!
Zijn er hier mensen die weleens met poezels verhuisd zijn?

Hoe deden jullie dat?

Bij mij gaan ze woensdag het tapijt leggen in mijn nieuwe woning.

In het weekend wordt de zware apparatuur/meubels verhuisd.

Wat kan ik het beste doen?

Hamtaro woensdag al in het nieuwe nog ongemeubileerde appartement brengen of van het weekend als de zware dingen er ook in staan?

En moet ik hem eerst aan een paar ruimtes laten wennen of meteen het hele appartement?

Is het verstandig om hem de eerste dagen niet alleen te laten in het nieuwe appartement?
Of kun je wel even weg?

Moeilijk hoor zo'n verhuizing, ik hoop echt dat hij kan wennen in zijn nieuwe stekje.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken ♡

@Mockturtle sterkte met je zieke poezel ♡
Wij zijn afgelopen weekend voor het eerst verhuisd met 3 katten van 10, 11 en 12 jaar. Onze planning liep volledig in de soep en we moesten ineens 2 dagen eerder verhuizen. De eerste nacht dat wij hier sliepen waren de katten nog in het oude huis waar de bank en wat andere grote meubels nog stonden. Vrijdagavond om een uur of 7 ben ik ze gaan halen, net voordat de grote spullen werden verhuisd. In het nieuwe huis heb ik ze in een kamertje opgesloten met eten, drinken, kattenbakken, hun krabton en een mandje. De transportboxen heb ik laten staan als 'schuilmogelijkheid', maar ze stonden na 5 minuten al te miauwen en aan de deur te krabbelen. Rond 10 uur waren we klaar en heb ik de deur open gezet en in no-time waren ze heel het huis al door geweest, nieuwsgierige donders. Ze zijn helemaal niet gestresst geweest en lagen al snel lekker in de woonkamer te slapen.
We zijn nu 4 dagen verder en ze doen het hartstikke goed. Enige probleem is dat het echte buitenkatten zijn. De jongste en de oudste vinden het niet heel erg om even binnen te zijn, maar de middelste is inmiddels behoorlijk chagrijnig en miauwt veel want hij wil naar buiten. Het naar buiten laten vind ik nog wel spannend en ik weet niet precies wat het juiste moment is. Ons oude huis is namelijk best dichtbij en ik weet zeker dat de omgeving van het nieuwe huis ze niet geheel onbekend is. Enige voordeel is dat ons oude huis gesloopt gaat worden, dus er komen geen andere mensen in waardoor ze eventueel naar binnen zouden kunnen glippen. Maar goed, de komende weken zijn ze dus nog binnen, al gaan we misschien wel even tijdelijk de tuin afzetten zodat ze toch een frisse neus kunnen halen en misschien vast kunnen wennen aan de geluiden en geuren van deze straat.
Uhm... stuff... and things
Bedankt Mockturtle en Kruidentheetje voor de tips♡

@Mockturtle: ja op begeven moment hebben ze er genoeg van, wel slim hoe je uiteindelijk toch het pilletje hebt gegeven.

Hopelijk slaat het blaasgruis dieet aan en ben je er op tijd bij.

Liefs voor alle poezels ♡
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
06-05-2019 22:29
Potverdorie... De hele week is het goed gegaan met haar medicijnen, tot vanavond. De hele avond strijd gehad om dat rottige rotpilletje voor die hartruis. Wat was ze boos op mij! Nu heeft ze vandaag ook een rotdag gehad. Pijn met plassen en dan gaat de dierenarts ook nog eens pesten --> Ze had nadat ik de dierenarts gebeld had geen plasje meer gedaan. Dus heeft hij een trucje uitgehaald, waardoor ze daar ging plassen. Allemaal heel spannend en vervelend natuurlijk. En dan kom ik nog eens aan met die pil. Uiteindelijk fijn gemalen, door haarbalpasta gemengd en op een voorpootje gesmeerd. Dat heeft ze eraf gelikt, dus toch binnen gekregen. Maar jeetje! Ik durfde ook niet over te slaan, ze krijgt ze niet voor niets. Helaas krijg je dat zo'n kat niet aan het verstand gepeuterd. Ik hoop maar dat ze niet boos blijft....
Het blijft een rotwerkje, medicijnen geven... Mijn oudste kat krijgt ook dagelijks medicijnen, maar mijn verrassingsaanval werkt altijd heel goed. Nu is hij niet de moeilijkste, maar dit trucje werkt ook bij katten die er minder van gecharmeerd zijn. Ik houd het pilletje tussen duim en wijsvinger, pak de kat achter zijn kop beet (of in het nekvel bij moeilijke katten), wrik met mijn ringvinger het bekkie open (vinger in de mondhoek en goed het koppie verticaal houden, eventueel met de palm van de hand waarmee je het pilletje vast houdt) en prop het pilletje zo ver mogelijk naar achteren in de bek. Dan direct sluiten en goed over de keel wrijven. Het blijft heel naar, maar op deze manier heb ik het met 2 seconden voor elkaar. Daarna een lekker snoepje of een kus en het is me alweer vergeven.
Uhm... stuff... and things
Alle reacties Link kopieren
Tja, dat heb ik gisteren geprobeerd, maar toen beet ze me dus. En man, wat was ze boos. Vanavond heb ik het pilletje in wat smeerleverworst gedaan en hap-slik-weg. Het pilletje zelf schijnt namelijk ook lekker te smaken. Dus ik denk dat ik maar ga variëren in waar ik het in stop.

Ik hoop ook dat het dieet aanslaat en snel, maar de dierenarts was zeer positief.

@Miekemv, ik heb ook pijnstilling meegekregen. Dus hopelijk verzacht dat het allemaal een beetje.

@Drackie, heb je haar nog kunnen wegen? Ben benieuwd hoe het met haar gewicht is.

Het houdt ons maar bezig, de beestjes....
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Lastig hè, medicijnen geven. Hier was het vandaag ook een strijd. Ik stopte ze eerst in haar voer maar daar trapt ze niet meer in. De dierenkliniek heeft van de week ook haar nagels geknipt, dat scheelt wel want nu haalt ze me in elk geval niet meer open als ik het pilletje in haar bek probeer te stoppen. Dat gaat tot nu toe aardig, maar vandaag was het best wel lastig.

De halve kilo die ze was afgevallen, zit er weer aan (350 gram in de kliniek en nu nog 150 gram thuis)! Dat is dus goed nieuws. Ik merk wel dat ik heel erg alert ben op iedere kleine verandering waardoor het heel veel stressen blijft. Ik vond ook dat ze vandaag iets minder goed at. Ik maak me dan gelijk weer heel veel zorgen. Tegelijkertijd kan ik nu toch niet veel doen. Het is in elk geval nog niet erg genoeg om de dierenkliniek voor te bellen. Voor nu kan ik dus alleen maar afwachten.
MockTurtle schreef:
07-05-2019 21:02
Tja, dat heb ik gisteren geprobeerd, maar toen beet ze me dus. En man, wat was ze boos. Vanavond heb ik het pilletje in wat smeerleverworst gedaan en hap-slik-weg. Het pilletje zelf schijnt namelijk ook lekker te smaken. Dus ik denk dat ik maar ga variëren in waar ik het in stop.

Ik hoop ook dat het dieet aanslaat en snel, maar de dierenarts was zeer positief.

@Miekemv, ik heb ook pijnstilling meegekregen. Dus hopelijk verzacht dat het allemaal een beetje.

@Drackie, heb je haar nog kunnen wegen? Ben benieuwd hoe het met haar gewicht is.

Het houdt ons maar bezig, de beestjes....
Smeerleverworst? Daar zit toch varkensvlees in?
Varkensvlees kan giftig zijn voor katten.
Alle reacties Link kopieren
Labrujajoder schreef:
08-05-2019 11:20
Smeerleverworst? Daar zit toch varkensvlees in?
Varkensvlees kan giftig zijn voor katten.

Dat gaat om rauw varkensvlees, wat eventueel besmet zou kunnen zijn met de ziekte van Aujeszky. Aujeszky komt in Nederlandse varkens , op dit moment, niet meer voor... maar je weet nooit 100% zeker waar het varken van dat karbonaadje geweest is vandaar dat rauw varkensvlees voor katten (en honden) een no go is. Het is nl altijd fataal en er is helaas geen remedie tegen.

Leverworst is niet rauw
Teaus schreef:
08-05-2019 12:11
Dat gaat om rauw varkensvlees, wat eventueel besmet zou kunnen zijn met de ziekte van Aujeszky. Aujeszky komt in Nederlandse varkens , op dit moment, niet meer voor... maar je weet nooit 100% zeker waar het varken van dat karbonaadje geweest is vandaar dat rauw varkensvlees voor katten (en honden) een no go is. Het is nl altijd fataal en er is helaas geen remedie tegen.

Leverworst is niet rauw
Bedankt voor de info!
Ik zelf eet geen vlees en dacht dat leverworst net als filet americain ook rauw vlees bevatte.
Maar dat is dus niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Labrujajoder schreef:
08-05-2019 11:20
Smeerleverworst? Daar zit toch varkensvlees in?
Varkensvlees kan giftig zijn voor katten.
Rauw wel ja... En leverworst is vooral niet goed omdat het erg zout is. Maar voor een pilletje zou het geen kwaad moeten kunnen.

Edit: is al geantwoord zie ik, goed lezen is moeilijk na een lange dag ;-)
mockturtle wijzigde dit bericht op 08-05-2019 20:43
11.34% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Drackie, wat een fijn nieuws. Natuurlijk ben je super alert, wie zou dat niet zijn in jouw geval? Maar dit klinkt toch héél voorzichtig een beetje positief?
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
08-05-2019 20:42
Drackie, wat een fijn nieuws. Natuurlijk ben je super alert, wie zou dat niet zijn in jouw geval? Maar dit klinkt toch héél voorzichtig een beetje positief?
Vandaag helaas een stuk minder positief. Ze eet nu echt zichtbaar een heel stuk minder, bijna niks zelfs. Vorige week begon het ook zo en was ze al na een paar dagen op sterven na dood. :'(
drackie wijzigde dit bericht op 08-05-2019 21:17
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
08-05-2019 21:08
Vandaag helaas een stuk minder positief. Ze eet nu echt zichtbaar een heel stuk minder, bijna niks zelfs. Vorige week begon het ook zo en was ze al na een paar dagen op sterven na dood. :'(
He, verdorie! Wat toch naar.... Drinkt ze wel? Al weet ik niet of dat nog uitmaakt als ze al zo slecht is. Ik leef met je mee :hug:
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Ze drinkt wel, maar ik ben echt bang dat dit het einde is. Ze knapte beide keren na opname heel snel op, maar het is voor haar geen leven zo. Ze had na die opnames maar drie/vier goeie dagen.

Ze heeft ook amper reserves meer natuurlijk. Die halve kilo die ze is aangekomen was ze vorige keer in een week afgevallen en dan is het zo afgelopen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, reserves heeft ze inderdaad niet. En als ze niet eet, is alle winst in gewicht ook zo verdampt. Moeilijk hoor... Hoe lang blijf je proberen hè?
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Niet zo lang meer. Niet als ze weer hetzelfde willen doen als vorige keer, dat is zinloos. Als er nog medicatie is waarmee ze echt zou kunnen opknappen oid wil ik het nog wel een kans geven, maar elke keer hetzelfde doen is voor haar ook geen leven.
Alle reacties Link kopieren
Drackie :hug: Dat ze was aangekomen na de opname komt vooral door het infuus, dan wordt namelijk vocht toegediend onder de huid. Toen ik mijn kat na drie dagen spoedopname ophaalde wist ik ook niet wat ik zag, hij leek wel twee kilo aangekomen te zijn. Dus dat ze nu weer snel afvalt verbaast me niet, het is het vocht wat ze weer kwijtraakt.

Wat ik niet zo goed begrijp, waarom pakt de dierenarts niet door? Eet ze nu speciaal voer die helpt haar nieren te ondersteunen?
Krijgt ze medicatie? Mijn kat kreeg tijdens de opname al Ipakitine, een ACE-remmer (Fortekor) en Cerenia tegen de misselijkheid.
Heb je dit soort medicatie meegekregen?

Ik vind het echt onwijs rot voor je dit, ze is ook nog zo jong en nu al zo ziek :( Ik zou weer teruggaan naar de dierenarts voor een serieus gesprek; wat zijn de opties, hoeveel kans geven ze haar, etc. Het is voor jou ook belangrijk dat je weet waar je aan toe bent en niet maar aan blijft modderen met haar. Dit laatste bedoel ik helemaal niet als beschuldiging naar jou toe maar ik krijg wel een 'mwah' gevoel over de behandeling die is ingezet door de dierenarts. Met even oplappen ben je er niet met een nierkat, daar moet serieuze medicatie aan te pas komen. Is hierover gesproken tijdens je eerdere bezoeken?
...
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je gevoel, ik heb dat ook. Ik ga morgen bellen tijdens het telefonisch spreekuur van de internist. Over verdere behandeling is niet gesproken. Er stond nog niet definitief vast dat het de nieren zijn, misschien dat er daarom nog geen behandelplan is. Ik heb volgende week een vervolgafspraak en als het eerder slecht zou gaan moest ik bellen. Dat ga ik doen dus.

Ze valt trouwens niet af, ze is thuis juist nog verder aangekomen. Ik ben alleen báng voor afvallen nu ze vandaag weer zo slecht at.
drackie wijzigde dit bericht op 08-05-2019 22:49
27.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
O, dat had ik dan niet goed begrepen van dat afvallen, sorry.
Maar krijgt ze nu dan speciaal niervoer en medicatie? Hopelijk krijg je snel wat meer duidelijkheid, dit geeft echt zoveel stress.
...
Alle reacties Link kopieren
Qua eten mocht ik haar alles geven omdat het aankomen het belangrijkste is. Hills kidney care eet ze namelijk niet/nauwelijks. Ze krijgt wel mirtazipine tegen de misselijkheid en verder prednison en antibiotica vanwege verhoogde ontstekingswaarden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven