Het Tegen Tegel Tuinen Topic deel 8

08-07-2020 17:59 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het TTT is alweer toe aan deel 8!
Dit is het topic voor Tuinengekkies, Gesjeesde Groene Vingers, Garden Guerillistas en iedereen die de groene tuin met zo min mogelijk beton een warm hart toedraagt.
We prediken hier al 7 delen lang alle voordelen van een weelderig groene tuin in vergelijking met de betonnen tuinen die helaas zo oprukken in het Nederlandse tuinenlandschap. We blijven hier mee bezig totdat iedereen ervan overtuigd is dat groen beter is voor het milieu, fijner en minder heet in de zomer, en dat beestjes van allerlei soorten, van insecten tot egels, vogels en eekhoorns (en hier en daar een paar kippen) de tuin tot een waar paradijsje maken.

We zijn een hecht groepje dat van alles deelt, er vliegen zaden en planten over en weer en alle advies kost niks. Iedereen kan aansluiten, hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Allen weer veel plezier in deel acht!
Hieronder weer een paar voorbeelden van hoe het niet en wel moet.

De lelijke tegeltuin. Dit zou je niet moeten willen:

Afbeelding

En zo kan het dus ook:
Afbeelding
Afbeelding

Linkjes van MJ:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.
tuingravin wijzigde dit bericht op 08-07-2020 19:50
36.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@ calamycat: wat ga jij doen met de toscaanse jasmijn? Ik heb net planten geplant notabene en nu staat het daar te staan in de sneeuw.

Doen jullie iets verder nog? Ik heb heel veel struiken en bomen geschud. Veel te zwaar die enorme sneeuw pakketten. Zowel de rodo's als sparren en dennen, zuil taxus en coniferen geschud. Was een enorme klus en ik ben nog niet klaar. Mijn man had niks gedaan gisteren dus ik was kwaad. 'Ik kan toch geen 5000 bomen doen' was zijn antwoord vanmorgen. Nou wel dus. Gewoon beginnen en in ieder geval IETS. Ik zette gewoon een enorme pet op en ben gaan schudden, dan gaat het prima alleen word je zeiknat natuurlijk van de sneeuw die overal inloopt. Nou boeien. Straks verder. Ik moet de vijver openhouden en de zuilen moeten blijven lopen. Daar heb ik de warm water kraan opgezet en dat lijkt te lukken vooralsnog. Hard werk dus. Maar goed uiteindelijk wordt het weer lente.

hoe plak ik een plaatje?
Alle reacties Link kopieren
Ehm, het zal wat laat zijn, maar je kunt de planten beter zoveel mogelijk onder de sneeuw laten. Dat isoleert en dan hebben ze minder last van de vorst die eraan komt. Nou kan een volwassen boom dat vast wel hebben, maar het gewicht van sneeuw draagt een gezonde boom als het goed is ook prima.

Hier ook prachtig winterwonderland, ik begrijp nu wel eindelijk echt het nut van vogelvoederhuisjes. Had net een schaal graantjes op tafel gezet omdat mevrouw merel niet handig genoeg is om uit de hangende pindakaaspotten en voedersilo te eten, maar die is nu alweer helemaal ondergesneeuwd :facepalm: Heb nu ook de hele tijd bezoek van een bonte specht bij m’n voederpaal, zo leuk :heart: Hij schrikt zich alleen wel telkens een hoedje als er iemand voor het keukenraam verschijnt, dus daar lopen we nu telkens heel behoedzaam voorbij ;-D
Alle reacties Link kopieren
Dikkerdjedap, de TJ laat ik zoals het is op hoop van zegen. Ze kunnen wel iets van vorst hebben maar ja....
Ik had geen tijd om jute o.i.d. te halen dus dan houdt het op. Er ligt gelukkig wel veel sneeuw op.
...
Alle reacties Link kopieren
@ moosey: ja een heleboel kan natuurlijk wat hebben maar dit echt niet normaal en de buxusbol lag helemaal open. Dat komt echt niet meer goed als je daar niets aan doet en het blijft nog 10 dagen zo. Ook de coniferen liggen/lagen helemaal open. Er is immers ook vorst zonder sneeuw dus als je niks beschadigd haal ik die pakketten er gewoon af hoor ;-)

@ calamity: ik heb nog jute. wat zou ik daarmee moeten doen dan? Erop?
Alle reacties Link kopieren
Als die in een pot staat, jute eromheen doen en als die tegen een schutting staat o.i.d. met jute afdekken.
...
Pffff ik hoop dat mijn vissen het overleven. Mijn vijver is best ondiep, dus de afgelopen jaren heb ik steeds de vissen eruit geschept om te overwinteren bij mijn ouders die een diepere vijver hebben. Omdat ik dat elk jaar eigenlijk voor Jan Lul heb gedaan, en het terugscheppen van de juiste vissen uit de grote vijver van mijn ouders elk jaar een affaire is van een week lang, besloten dit jaar ze in de vijver te houden. Pomp staat gewoon aan, flinke 'waterval', maar die mag eigenlijk niet met vorst aan (intern filter/pomp). Waterval bevriest dus moet ik regelmatig weghakken.

Hier hebben de vogels nog genoeg te eten. Veel vetbollen, pinda's. De voedersilo's kunnen ze sowieso bij, ik gooi om de zoveel uur een hand pinda's de tuin in voor merels, vinken, mussen, eksters. Hier nog best druk, maar vandaag sneeuwt er weer een hele laag onder. De merels willen best graven overigens.

Grappig want de vogels zitten ook op hele willekeurige plekken gewoon even uit te rusten, dat zie ik meestal niet.

Ik had vrijdag nog even gekeken in de borders, en sommige planten (lupine bv) begonnen al op te komen. Redelijk wat bollen ook. Er ligt een laag oud blad over van de herst voor extra bescherming (en voeding want er zit een hoop bodemleven in, dus komend voorjaar gaat er weer een laag houtsnippers op) en nu met de sneeuw hoop ik dat het voldoende isoleert. Verder niks bedekt oid. Maar ik heb ook nauwelijks vaste planten in potten. Alleen wat fruitboompjes en een bosbesstruik.

Weet iemand hoe goed de magnolia tegen langdurige vorst kan? Die heeft zo ontzettend veel knoppen dit jaar...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vooral bezit met het in leven houden van mijn pluimvee. Het hok extra winddicht gemaakt en extra veel bodembedekking er in en een ijsvrijhouder in het drinkwater wat ik 's avonds weer binnen haal. Ik heb de kammen en lellen ingevet met vaseline. De hennen gingen daarvan hyperventileren maar Bertje vond de massage zálig :mrgreen: .

Het hok bestaat uit twee verdiepingen maar die arme lieverds durven niet naar beneden omdat ik een tochtgordijn voor de personeelsingang heb gehangen en dat is eng. Naar beneden moeten ze, want daar staat water en voer en het stopcontact voor de ijsvrijhouder. Dus nu haal ik een paar keer per dag elke kip naar beneden om ze te wijzen waar het eten staat, maar ze vluchten elke keer weer rap naar boven :bonk: . Bertje lijkt het te snappen maar ik moet hem wel motiveren.

En verder duim ik dat mijn leidingen niet bevriezen en dat mijn ketel het houdt. Ik vind het helemaal niks, die kou. Kom maar op met het voorjaar!
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
07-02-2021 17:33
@nightelf
Je tuin ligt op t noorden? Enig idee hoeveel zonuren je hebt?
Lavendel heeft veel zon nodig.
Als t een schaduwtuin is kan je beter je beplanting er op afstemmen
Diverse kwekers bieden wel schaduwborder paketten aan.
Tuin ligt op het noord-westen. In de zomer is het vanaf 17.30 ongeveer zonnig. Aantal buren hebben lavendel staan dat het goed doet.
Had een mooi vlinder borderpakket op het oog, maar dat is natuurlijk wel een risico. Misschien toch maar voor een schaduwpakket gaan.
Vanochtend het vogelvoer rijkelijk bijgevuld in de achtertuin. Volgens mij hebben we twee vaste merels en roodborstje die elke dag langskomen. Zo leuk! De duiven die normaal bij het winkelcentrum rondhangen vind ik dan weer minder leuk.
Moet dat nou echt zóóó koud? Ik heb daar in februari eigenlijk geen zin meer in, maar ja. Ik had 1 rol vliesdoek en daar heb ik vier struiken mee kunnen inpakken. M’n twee jaar oude tinus, escallonia en choisya die alledrie toch al 1,5 meter waren liggen plat op de grond onder een dikke laag sneeuw. Ik heb overwogen ze op te schudden, maar die sneeuw is ook weer goede isolatie. Ik laat het maar zo en ik zie wel hoe het er straks aan toe is. Desnoods snoei ik ze kort af en dan maar weer groot kijken.

Ben heel druk geweest met vogels voeren. Voor de merels, heggenmussen en sinds vandaag ook spreeuwen gooi ik gevriesdroogde meelwormen. Alle merels uit de buurt lijken momenteel in mijn tuin te wonen.

M’n kat vindt sneeuw al net zo niet-leuk als ik. Hij is zelfs op de kattenbak gegaan. Gisteravond wilde hij elk kwartier even bij alle mogelijke uitgangen van mijn huis kijken of dat gekke witte spul al weg was. Uiteindelijk is hij vanmorgen een kwartiertje buiten geweest en net heeft hij het er ook even op gewaagd. Ik sta in deze tijdens wat het kattenbeest betreft doodsangsten uit. Bang dat ie in het water valt als hij door het ijs zakt of zo.

Ik had een hele berg planten besteld bij Directplant die ze vrijdag zouden bezorgen. Gelukkig kreeg ik bericht dat ze deze week niet uitleveren. Heel fijn, want mijn schuur staat al helemaal vol met mijn planten in potten.
Even kort: niet te hard hakken GreenLadyFern, want dan kunnen de vissen doodgaan van de drukverschillen of van schrik. Probeer eens heet water en dan duwen ofzo..

Caaf dankje voor deze lachbui :-)
Ik laat de sneeuw overal op liggen. Extra isolatie inderdaad en wat dood gaat, gaat dood (ik ben daar in de zomer ook niet zo moeilijk in, ik sproei ook zelden).
Er ligt hier in het oosten wel enorm veel.
Met de vogels is het ontzettend druk, ik had nog heel veel vogelvoer, maar er gaan er kilo's doorheen. Tip voor diegenen die geen voer hebben: ongekookte havermout wordt ook zeer gewaardeerd (dat voer ik de eksters, kauwtjes en kraaien op de parkeerplaats). Hier ook een bonte specht, ik vrees voor de groene spechten en de ijsvogeltjes (die kunnen echt niet tegen dit weer).

Het konijnenhok heb ik ingepakt met twee dekens en een slaapzak. En veel stro inderdaad. Hopelijk komt een dezer dagen mijn nieuwe bestelling: in de dierenwinkels waar ik was, was geen stro meer te krijgen. Gelukkig nog wel volop hooi. De nijnen bivakkeren overigens in het nachthok, waarin ze een hol hebben gegraven in het stro en komen alleen beneden om te drinken (ik geef ze 3-4 keer per dag een bakje lauw water).

Tussen een wandelrondje in ons buurtbosje zag ik allemaal vogels zoeken naar eten. Ik ga dus vandaag nog een rondje maken met mijn zak havermout en wat rond de bomen strooien. Als meer mensen meedoen, dan helpen we wellicht wat vogels deze dagen door.

Ik moet straks met mijn jongste naar school lopen. Fietsen gaat echt niet. Gelukkig is het maar 2.5 km, maar het is hier ook -12. Brr, ik had het niet erg gevonden als de school nog een dagje was dicht gebleven moet ik bekennen.
hier was het vannacht maar -2 , helemaal niet koud dus. Wordt geen 11-stedentocht :D , ieder ander jaar zou het geweldig zijn, maar dit jaar gewoon niet.
@Caaf; haha ik ga stuk, zie het helemaal voor me!

@anne: Bedankt voor de tip! Ga ik voorzichtiger zijn, zou het zo jammer vinden...

@alecta: ik geef hier ook wel eens ongekookte havermout. Geweekte rozijntjes doen het hier ook goed, evenals meelwormen. Maar de meelwormen zijn helaas op nu. Ik heb nog kilo's aan zonnebloempitten en pinda's liggen evenals zo'n 50 vetbollen dus de vetten krijgen ze hier nu wel binnen.
Het is echt een drukte van jewelste hier, ik ben gewoon 45 euro per maand aan vogelvoer kwijt!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook dagelijks een rondje langs de voederhuisjes, en ongekookte havermout wordt zeker gewaardeerd. Ik denk dat er een hoop kapot gaat vriezen, ik baal als een stekker van dit koude weer. Gisteravond moest ik werken en kwam gewoon niet weg met de auto. Gelukkig is mijn oudste zoon een goeie chauffeur met stalen zenuwen, hij heeft me rondgereden naar mijn clienten. Was zo blij dat ik gisteravond niet alleen op pad hoefde, we kwamen meerdere keren vast te zitten in de sneeuw, en hadden hulp nodig van anderen om ons er weer uit te duwen. Mijn collega´s die dichtbij de mensen wonen, hebben lopend hun rondje gedaan, maar dat is voor mij niet te doen (ik woon 22 km vanaf mijn werk). Ik hoop dat de hoofdwegen snel weer schoon zijn, dan loop ik de oude smalle straatjes wel. Hopelijk duurt het allemaal niet te lang.
He shit, ik sta bijna te janken.
De vijver is leeg.
Geen water meer. Alleen wat ijsbrokken. Vissen zijn allemaal dood waarschijnlijk. Tuinslang is stijf bevroren en daar kan ik niks mee. Emmers is niet te doen.

Ik weet niet hoe het kan... of de bak is stukgevroren en dus lek, of door ijsvorming bij het watervalletje is al het water naast de bak gekomen.... maar dan nog is het moeilijk om die vijver in één nachtje leeg te krijgen...

En ik krijg het niet voor elkaar om er nu wat mee te doen. Baal er echt van.
GreenLadyFern schreef:
09-02-2021 09:43
He shit, ik sta bijna te janken.
De vijver is leeg.
Geen water meer. Alleen wat ijsbrokken. Vissen zijn allemaal dood waarschijnlijk. Tuinslang is stijf bevroren en daar kan ik niks mee. Emmers is niet te doen.

Ik weet niet hoe het kan... of de bak is stukgevroren en dus lek, of door ijsvorming bij het watervalletje is al het water naast de bak gekomen.... maar dan nog is het moeilijk om die vijver in één nachtje leeg te krijgen...

En ik krijg het niet voor elkaar om er nu wat mee te doen. Baal er echt van.
Oh wat balen. Kan het zijn dat je vissen in de modder zitten? Kun je de tuinslang binnen ontdooien. Wat een ellende zeg :| .
Alecta schreef:
09-02-2021 10:20
Oh wat balen. Kan het zijn dat je vissen in de modder zitten? Kun je de tuinslang binnen ontdooien. Wat een ellende zeg :| .
Ik hoop inderdaad dat ze in de modder zitten , kikkers ook...

Nou hulptroepen en vele emmers gearriveerd. Bij nadere inspectie is er ijsvorming bij de waterval precies zo ontstaan dat het naast de bak kwam.. heb wat stenen verplaatst en hoop dat het zo goedkomt. Nu emmers sjouwen met de hulptroepen.
Alle reacties Link kopieren
Wat balen GreenLady. Ik hoop dat het goed komt met je vijver.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ah nee GreenLadyFern, das balen!

TG, ik zat vanmorgen ook vast toen ik dochter weg wou brengen.
Bij jullie dus ook zoveel? Die kleine straatjes zijn echt een crime.

Heb met hulp van de buren de auto los gekregen en hem zo onder de carport gezet. Direct de garage gebeld voor winterbanden.
Paps heeft mij en dochter naar kdv gebracht.. Mijn man is gelukkig wel een held, dus die rijdt vanmiddag maar mooi.

STC, mooi verhaal :D
Make it one day
Ik heb vanmorgen wat plekken in de tuin sneeuwvrij gemaakt. Was best een gedoe (er ligt hier 30cm), maar de vogels zijn mij erg dankbaar. Al de hele dag vrolijk in de bladeren wroetende merels, koolmezen en roodborstjes.

Op de weg terug van school heb ik met jongste nog meer plekken sneeuwvrij gemaakt in het bos.
Alle reacties Link kopieren
Man en ik hebben vanmorgen weer kilo´s en kilo´s vogelvoer ingeslagen, voor elke soort wat wils. gedroogde meelwurmen, vogelpindakaas, strooigraan, zonnebloempitten, pinda´s, en havermout. Her en der neergezet en geroepen: 'dames en heren, het buffet is geopend!' Ik was nog niet binnen of het werd een drukte van belang. Zo leuk! We hebben altijd vogels en voeren ook elke winter bij, maar nu kunnen ze wat extra's goed gebruiken. Mijn tuin is een waar vogelwalhalla geworden.
Alle reacties Link kopieren
In mijn bolcatapla is t druk.
Ik zie geen vogeltjes nu maar takjes bewegen. Ik denk dat ze torretjes zoeken tussen de bladeren in de kruin.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe geven jullie eigenlijk water aan de vogels?
Waterbad is bevroren, had een bakje buiten gezet, maar binnen een uur bevroren...

Ik wil ook nog wat meer plekken vrij maken, maar hier ligt 't sommige stukken 60cm hoog.. Dus dat word op een vrije dag.
Maak ik 1 bult voor dochter (en mezelf) ;-D
Make it one day
GLF wat balen van je vijver! Hoop dat er nog wat te redden is.
Guavepapaya schreef:
09-02-2021 18:58
Hoe geven jullie eigenlijk water aan de vogels?
Waterbad is bevroren, had een bakje buiten gezet, maar binnen een uur bevroren...

Ik wil ook nog wat meer plekken vrij maken, maar hier ligt 't sommige stukken 60cm hoog.. Dus dat word op een vrije dag.
Maak ik 1 bult voor dochter (en mezelf) ;-D
Water hoeft nu niet. Ze eten sneeuw (ik zie de vogels regelmatig een hap sneeuw nemen).

Ik ging net de konijnen nog drinken geven, maar ze waren al helemaal klaar voor de nacht. Tegen elkaar aan in een hol in het stro. Ik kon ze niet eens meer zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven