Het Tegen Tegel Tuinen Topic deel 8

08-07-2020 17:59 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het TTT is alweer toe aan deel 8!
Dit is het topic voor Tuinengekkies, Gesjeesde Groene Vingers, Garden Guerillistas en iedereen die de groene tuin met zo min mogelijk beton een warm hart toedraagt.
We prediken hier al 7 delen lang alle voordelen van een weelderig groene tuin in vergelijking met de betonnen tuinen die helaas zo oprukken in het Nederlandse tuinenlandschap. We blijven hier mee bezig totdat iedereen ervan overtuigd is dat groen beter is voor het milieu, fijner en minder heet in de zomer, en dat beestjes van allerlei soorten, van insecten tot egels, vogels en eekhoorns (en hier en daar een paar kippen) de tuin tot een waar paradijsje maken.

We zijn een hecht groepje dat van alles deelt, er vliegen zaden en planten over en weer en alle advies kost niks. Iedereen kan aansluiten, hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Allen weer veel plezier in deel acht!
Hieronder weer een paar voorbeelden van hoe het niet en wel moet.

De lelijke tegeltuin. Dit zou je niet moeten willen:

Afbeelding

En zo kan het dus ook:
Afbeelding
Afbeelding

Linkjes van MJ:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.
tuingravin wijzigde dit bericht op 08-07-2020 19:50
36.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
gefeliciteerd Friez! :daisy: :cheer2:
madamecannibale schreef:
18-02-2021 16:48
Nog een tip voor de letterzetter. Ze tasten vooral bomen aan die door droogte verzwakt zijn. Die bomen hebben namelijk minder hars waarin ze blijven plakken. Ook al kunnen ze ook gezonde bomen aantasten. Misschien extra water geven tijdens droge zomers.
Ja, klopt. Ze staan hier ook wel heel ongunstig: op een verhoging en dan ook nog zandgrond en de zomers van de afgelopen 3 jaar. De boom, die nog leeft is als een gek aan het harsen. Ik hoop echt dat hij het gaat halen, maar ik vrees wel een beetje. Hier om de omgeving worden hele velden met naaldbomen momenteel gekapt. Enerzijds horen die naaldbomen hier niet, maar het ziet er wel altijd somber uit zo'n open plek.
Goeieavond dames! Klopt ik ben vandaag Sarah geworden. Leuke dag gehad met allemaal verrassingen. Voelde me echt jarig!
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
18-02-2021 20:55
Goeieavond dames! Klopt ik ben vandaag Sarah geworden. Leuke dag gehad met allemaal verrassingen. Voelde me echt jarig!

Gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
18-02-2021 18:32
Ja, klopt. Ze staan hier ook wel heel ongunstig: op een verhoging en dan ook nog zandgrond en de zomers van de afgelopen 3 jaar. De boom, die nog leeft is als een gek aan het harsen. Ik hoop echt dat hij het gaat halen, maar ik vrees wel een beetje. Hier om de omgeving worden hele velden met naaldbomen momenteel gekapt. Enerzijds horen die naaldbomen hier niet, maar het ziet er wel altijd somber uit zo'n open plek.
Ja dat zie ik hier ook helaas. Ik woon ook op de hogere zandgronden. Ik woon in een best groen gebied maar de naaldbomen zijn helemaal dor. We hebben hier ook veel overlast van eikenprocessierupsen en buxusmotten. Wel jammer al die plaaginsecten.

Hier heeft alles de vorst overleefd voor zover ik zie, alleen één Verbena lijkt gesneuveld. Maar daar had ik er 6 van dus dat valt niet tegen. Ik wacht met smart op het voorjaar. Afgelopen herfst de hele tuin op de schop gehad en opnieuw aangeplant dus ik ben benieuwd hoe de planten het gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
18-02-2021 20:55
Goeieavond dames! Klopt ik ben vandaag Sarah geworden. Leuke dag gehad met allemaal verrassingen. Voelde me echt jarig!
Gefeliciteerd!! :bigkiss:
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Friez! :bigkiss: Welkom bij de club! :proud:
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Friez! :cheers:
Make it one day
Gefeliciteerd Friezin!
Alle reacties Link kopieren
Al lange meelezen hier ( zie de naam :-D ) maar nog niet vaak iets gepost.

Recent zijn we verhuisd en hebben nu een grote tuin, heerlijk! Totale perceel ongeveer 800m2. De tuin is heel mooi en vrij klassiek aangelegd: vijver, bomen, paar mooie terrassen.

Ik ben nog aan het ontdekken wat er allemaal in de tuin staat, een aantal herken ik wel. De rest zal blijken als er weer groen aan komt.

Er staan 2 appelbomen in en een van de andere bomen zou een perenboom moeten zijn. Ik denk dat ze deze maand gesnoeid moeten. Er zitten veel rechtopstaande takken aan (waterloten?) die er denk allemaal af moeten . Zou iemand even mee willen denken?

Dit zijn de appelbomen, die kleine is begreep ik met name voor de bestuiving.

https://imgshare.io/image/p2Qqpf

Een van deze twee is waarschijnlijk een perenboom

https://imgshare.io/image/p2QYud

Dit is mogelijk de perenboom:
https://imgshare.io/image/p2QTiq
Alle reacties Link kopieren
Nu de temperaturen stijgen heeft mijn Bertje zich plotseling herinnerd dat al zijn verkeringen wipkippen zijn. :hihi:
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
meelezertjuh schreef:
19-02-2021 09:52
Al lange meelezen hier ( zie de naam :-D ) maar nog niet vaak iets gepost.

Recent zijn we verhuisd en hebben nu een grote tuin, heerlijk! Totale perceel ongeveer 800m2. De tuin is heel mooi en vrij klassiek aangelegd: vijver, bomen, paar mooie terrassen.

Ik ben nog aan het ontdekken wat er allemaal in de tuin staat, een aantal herken ik wel. De rest zal blijken als er weer groen aan komt.

Er staan 2 appelbomen in en een van de andere bomen zou een perenboom moeten zijn. Ik denk dat ze deze maand gesnoeid moeten. Er zitten veel rechtopstaande takken aan (waterloten?) die er denk allemaal af moeten . Zou iemand even mee willen denken?

Dit zijn de appelbomen, die kleine is begreep ik met name voor de bestuiving.

https://imgshare.io/image/p2Qqpf

Een van deze twee is waarschijnlijk een perenboom

https://imgshare.io/image/p2QYud

Dit is mogelijk de perenboom:
https://imgshare.io/image/p2QTiq
Poeh, ik herken ze niet eens als fruitboom, eerlijk gezegd. Vooral de peer ziet er mi niet erg uit als een peer.
Ik zou hier zelf iemand bij halen die ze snoeit en je uitlegt hoe je er verder mee moet. Je krijgt ze nl niet in 1 keer in model, als je al die waterloten er in één keer afhaalt gaan de boompjes juist weer als een malle loten produceren (snoeien doet groeien!)
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
19-02-2021 16:19
Nu de temperaturen stijgen heeft mijn Bertje zich plotseling herinnerd dat al zijn verkeringen wipkippen zijn. :hihi:
:rofl: :rofl:
...
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
19-02-2021 20:22
Poeh, ik herken ze niet eens als fruitboom, eerlijk gezegd. Vooral de peer ziet er mi niet erg uit als een peer.
Ik zou hier zelf iemand bij halen die ze snoeit en je uitlegt hoe je er verder mee moet. Je krijgt ze nl niet in 1 keer in model, als je al die waterloten er in één keer afhaalt gaan de boompjes juist weer als een malle loten produceren (snoeien doet groeien!)
Ik herken ze ook niet, mijn perenboom en appelbomen zien er ook heel anders uit.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ergens gelezen dat met deze temperaturen de sapstromen in fruitbomen weer op gang komen, dus misschien is snoeien nu niet verstandig i.v.m. bloeden.
Ik vind hier dingen van.
https://www.tuinweb.nl/fruitbomen-snoeien/#appelboom

Hier kun je vinden wanneer je ze moet snoeien. En dat zou nu prima kunnen
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties!

Het probleem is inderdaad dat de vorige eigenaren vorige jaar besloten hebben dat alles rigoureus gesnoeid moest worden. Te veel gesnoeid dus. De verticale takken zijn denk ik waterloten.

Ik weet ook niet zeker wat de peer is, er zou er wel een bij moeten zitten.
Ik denk die boom met alle verticale takken omdat wat ik heb kunnen vinden vooral fruitbomen deze maken.

Als ik online zoek op waterloten, vind ik eigenlijk alleen dat je ze in de zomer moet verwijderen. Niet wat je moet doen het jaar erna als dat niet gebeurd is.

Ik ga ze denk ook toch maar (deels) snoeien en dan kijken wat er gebeurd. Een paar takken die in de goede richting groeien laten zitten, zodat hij daar groter kan worden en hopelijk daar de energie naar toe gaat. Nu op korte termijn een tuinman/ -vrouw inschakelen gaat denk ik niet lukken.

Ik vind het niet erg om een jaar weinig appels te hebben en dat het een meerjaren plan wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dit weekend juist snoeien! Voordat het écht te laat is. Vorig weekend was ik nog te druk met schaatsen ;) .

Ik snoei de druivenranken (pergola), moerbeiboom (leiboom), appelboom (vrije vorm) en perenboom (leiboom). Dat doe ik elk jaar rond de voorjaarsvakantie, als ik het in de kerstvakantie niet al heb gedaan.

En verder laat ik de hogedrukreiniger rondgaan, sluit de tuinslanghaspels weer aan enzo. Ik heb er zin in :hyper: .

Fijn tuin-weekend allemaal! Wat gaan jullie doen? :hello:
Meelezertjuh, je nieuwe tuin klinkt heerlijk. Van fruitbomen heb ik helaas geen verstand, maar ik denk dat ik gewoon zou gaan snoeien. In het ergste geval heb je dit seizoen weinig tot geen oogst.

Zelf was ik vanmorgen druk met een ziek konijn. Ik had eigenlijk andere plannen, maar zat nu bij de dierenarts (dieren worden ook altijd in het weekeinde ziek). Nu maar hopen dat het beestje gaat eten, anders moet ik gaan dwangvoederen en dat is zowel voor mij als voor konijn niet leuk. Konijn had fikse ondertemperatuur en staat nu binnen op te warmen.

Vandaag ga ik de twee bolcatalpa's snoeien. Niet mijn lievelingskarwei, maar het was er nog niet van gekomen en moet nog wel even gebeuren.
Verder vanmorgen ook nog weer een Coronatest gedaan. Ik hoest al 4 weken ontzettend en voel mij ook ontzettend moe (wat niet handig is met volgende week 4 kinderen thuis). Gelukkig weer negatief, dus gewoon een ander hardnekkig virus. Wel irritant, want ik kan mij met goed fatsoen niet ergens vertonen met die hoestbuien. Hopelijk helpt het lenteweer. Ik geniet na al het gevlieg van vanmorgen even van een kop koffie i; de zon voordat ik aan de slag ga.
Alle reacties Link kopieren
Hier van die fijne buren met de hogedrukspuit in de weer :thunder: wat een lawaai urenlang al..
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
20-02-2021 10:45
Hier van die fijne buren met de hogedrukspuit in de weer :thunder: wat een lawaai urenlang al..
Oh bah, ik haat hogedrukspuiten. Hier sportvelden met een overactieve vrijwilliger, die elke week urenlang met een bladblazer aan de gang is. Heel fijn ook met al dat thuiswerken :mad:.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
20-02-2021 10:51
Oh bah, ik haat hogedrukspuiten. Hier sportvelden met een overactieve vrijwilliger, die elke week urenlang met een bladblazer aan de gang is. Heel fijn ook met al dat thuiswerken :mad:.
Nou zeg dat, het is mooi weer en ook overal weer lawaai buiten :wtf:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Hier heb ik het gelezen:
https://www.nu.nl/binnenland/6117168/ko ... -week.html

Omdat de warmte mogelijk een week aanhoudt, verwacht Weerplaza dat de natuur "tot leven" zal komen. Grassen beginnen weer te groeien en bij onder meer fruitbomen en klein struikgewas zullen de sapstromen snel op gang komen, wat op korte termijn tot de vorming van knoppen en ook zelfs al bloesem kan leiden.

Ik zou toch maar een beetje voorzichtig zijn met snoeien en niet te rigoureus te werk gaan. Het zou zonde zijn als ze doodbloeden.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon de bezem hier. Gelijk een goede workout.
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
20-02-2021 11:08
Hier heb ik het gelezen:
https://www.nu.nl/binnenland/6117168/ko ... -week.html

Omdat de warmte mogelijk een week aanhoudt, verwacht Weerplaza dat de natuur "tot leven" zal komen. Grassen beginnen weer te groeien en bij onder meer fruitbomen en klein struikgewas zullen de sapstromen snel op gang komen, wat op korte termijn tot de vorming van knoppen en ook zelfs al bloesem kan leiden.

Ik zou toch maar een beetje voorzichtig zijn met snoeien en niet te rigoureus te werk gaan. Het zou zonde zijn als ze doodbloeden.
Oh bah, nu maak je mij weer aan het twijfelen...

Maar ja, als ik langer wacht kan ik helemaal niet meer snoeien (nu zal 1 jaar niet snoeien de catalpa's ook niet de kop kosten).

Bah, konijn eet nog steeds niet. Net toch maar twee spuitjes voeding gegeven. Dierenarts hoorde nog wel gerommel in de buik, dus echt duidelijk een gasbuik was het ook niet. Maar wat dan wel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven