Het Tegen Tegel Tuinen Topic deel 8

08-07-2020 17:59 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het TTT is alweer toe aan deel 8!
Dit is het topic voor Tuinengekkies, Gesjeesde Groene Vingers, Garden Guerillistas en iedereen die de groene tuin met zo min mogelijk beton een warm hart toedraagt.
We prediken hier al 7 delen lang alle voordelen van een weelderig groene tuin in vergelijking met de betonnen tuinen die helaas zo oprukken in het Nederlandse tuinenlandschap. We blijven hier mee bezig totdat iedereen ervan overtuigd is dat groen beter is voor het milieu, fijner en minder heet in de zomer, en dat beestjes van allerlei soorten, van insecten tot egels, vogels en eekhoorns (en hier en daar een paar kippen) de tuin tot een waar paradijsje maken.

We zijn een hecht groepje dat van alles deelt, er vliegen zaden en planten over en weer en alle advies kost niks. Iedereen kan aansluiten, hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Allen weer veel plezier in deel acht!
Hieronder weer een paar voorbeelden van hoe het niet en wel moet.

De lelijke tegeltuin. Dit zou je niet moeten willen:

Afbeelding

En zo kan het dus ook:
Afbeelding
Afbeelding

Linkjes van MJ:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.
tuingravin wijzigde dit bericht op 08-07-2020 19:50
36.46% gewijzigd
Sabeltandcavia schreef:
20-02-2021 11:10
Gewoon de bezem hier. Gelijk een goede workout.
Ja, doe ik ook. Alleen maar gezond.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bezig met ramen lappen en het houtwerk schoon maken
De vorige bewoners hebben bij het achter raam klimop laten groeien (bij de buren weg en nooit iets weg gehaald) alles zit er onder en dat moest weg toen ze uit dit huis gingen.
Ik ga zo bij de schutting nog klimop weg snoeien, komt over de schutting heen.
Vind het wel mooi en goed voor de vogels en beestjes, maar dit is me echt wat te veel.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn we ook al druk in de tuin :D
Speelhuisje en trampoline krijgen nieuwe plek = meer ruimte voor planten ;-D

Wat kun je eigenlijk onder de trampoline laten groeien? Schaduw dus, maar wel een warme plek in de tuin..

En wat kan er gesnoeid? Vlinderstruiken ook al?
En aangezien ik vorig jaar wolluis in mijn hortensias had, kan ik die kortwieken? Zie al wel nieuw blad..
Lavendel wacht ik nog ff mee..

Geniet van het weer! :sun:
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Het is tuinweerrrrrr! Blijkbaar, want ik lig nog in bed met de gordijnen dicht. Kan wel ondertussen gaan bedenken wat ik allemaal aan de tuin zou kunnen doen als ik uit bed zou zijn :proud:
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Guavepapaya schreef:
20-02-2021 11:37

Wat kun je eigenlijk onder de trampoline laten groeien? Schaduw dus, maar wel een warme plek in de tuin..


Geniet van het weer! :sun:
Bij ons groeide er varens onder, die zijn vanzelf komen aanwaaien. Ze deden het heel goed!

Wat betreft het op gang komen van de sapstroom. Ik hoop dat het meevalt, gezien het vorige week nog vroor. De druiven heb ik gelukkig allemaal daarvoor al gedaan. Met vorst snoeien kon ook niet, dus het is gewoon niet eerder gelukt helaas.
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
20-02-2021 11:38
Het is tuinweerrrrrr! Blijkbaar, want ik lig nog in bed met de gordijnen dicht. Kan wel ondertussen gaan bedenken wat ik allemaal aan de tuin zou kunnen doen als ik uit bed zou zijn :proud:
:rofl:

Hup, ga n zonnebad nemen :sun:

Ik heb mezelf uit bed geschopt. Veel te kort geslapen na mn nachtdienst maar dit is te fijn weer om in bed te blijven.

Zo mn pottennuit de schuur halen, die zullen ook wel zin hebben in zon.
Eens kijken of ze de strenge vorst een beetje goed doorgekomen zijn met hun kacheltje.

Mijn passiebloem is heel erg triest. Wat kan ik daar t beste mee doen?

En met aangetaste delen van toscaanse jasmijn? Laten zitten of?

Ik heb eigenlijk binnen nog teveel te doen maar denk dat ik toch maar even de voortuin in duik en alvast wat buxus ga weghalen.

In mn achtertuin staan irisjes en krokussen :love:
Been there, done that, got the T-shirt.
Wat is iedereen lekker bezig! (behalve Jack )

Ik heb mijn kerstboom in stukken geknipt en in de container gedaan, that's all folks!

Ik krijg nog visite voor mijn verjaardag. Dus doe verder niets in de tuin
Alle reacties Link kopieren
Nog gefeliciteerd Friez. :daisy: B-)
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Okee okee ik ga al :whip:
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de kerstverlichting van de pergola afgehaald. Verder is er niet zo veel te doen nog in mijn tuin.
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
20-02-2021 13:57
Wat is iedereen lekker bezig! (behalve Jack )
Ik kreeg het even op mijn veel te brede heupjes ;)

Heb nu speeltuin dienst, dochter is nog net te jong om alleen te laten gaan, dus koffie meegenomen en in 't zonnetje gaan zitten.
Straks nog ff de schoffel erdoor, ff vegen en dan is 't mooi :D

Veel plezier met de visite!
Make it one day
Alecta, hopelijk knapt je konijn snel op!

Bestrating deden we vaak met de hogedrukspuit. Er ligt een creatieve mix van grindtegels, stoeptegels en betonklinkers die allemaal ouder zijn dan ikzelf en de voegen zijn favoriet van gras. Drama...
Een tuinpad van betonklinkers ga ik dit jaar beplanten met phlox, tijm, stekelnootjes en alpengemkers. Haal er wat rijen stenen uit.
Terras ben ik nu al flink mee bezig maar ga ik besproeien met floramix, veilig voor mens dier en natuur :) hopelijk werkt het, want ik gebruik niks verder in de tuin. Onkruid gaat er helaas ook niet dood van dus dat blijft wat werk.

Verder heb ik de fruitboompjes verpot naar grotere potten, gras gemaaid om te verticuteren en in te zaaien met inheemse plantjes (mix met oa boterbloem, madelief, klavertjes etc), en de moestuinbak gevuld :)

Ik heb echt overal pijn maar het is zo lekker vandaag
Alle reacties Link kopieren
In de hoek bladblazers en hogedrukreinigers.... bied ik een doedelzak :rofl:

Ergens verderop is iemand aan t oefenen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er maar gewoon voor gegaan en heb al 2 bomen gesnoeid. Geprobeerd alleen dunne takken te snoeien. Morgen nog 1 boom. Ook heb ik er een paar laten staan die wat meer horizontaal groeien.
Nu maar afwachten in het voorjaar/ de zomer hoe ze weer gaan groeien.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee en post niet veel, maar ik constateer een ernstig gebrek aan bloemen in dit topic. Straks denken mensen nog dat er alleen maar katten in tuinen groeien ;-)

Afbeelding

Wat een heerlijk weer. De schade van de vorst lijkt erg mee te vallen en de hele tuin staat vol bovenstaande krokussen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Jee!! Vandaag de eerste tuindag van het jaar!
Vanmorgen mijn tweede covid-vaccinatie gehaald en daarna snel de tuin in, want na 4 uur begint het pijn te doen weet ik inmiddels uit ervaring. Ik heb een donker hoekje met bladafval en klimop schoongemaakt. Heb er ineens weer een halve meter meer stoep bij. En ook heerlijk de eerste was van het jaar buiten laten drogen. Allemaal net op tijd. Nu zit ik onder een dekentje op de bank met, inderdaad, een pijnlijke arm.
Hier bloeien een paar krokussen. Vorige week stond er al een narcisje in knop in de sneeuw.
Afbeelding
Nu zitten er in dat bosje al meer dan 5 knoppen. Ik heb in het najaar een berg overgebleven bollen in potten gezet en die komen ook massaal op. Binnenkort een bloemenzee op mijn terras.
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
20-02-2021 19:46
Ik lees mee en post niet veel, maar ik constateer een ernstig gebrek aan bloemen in dit topic. Straks denken mensen nog dat er alleen maar katten in tuinen groeien ;-)

Afbeelding

Wat een heerlijk weer. De schade van de vorst lijkt erg mee te vallen en de hele tuin staat vol bovenstaande krokussen.
Mooi! :heart:
Alle reacties Link kopieren
Apatura :rofl:

Kleinezon, prachtig, die krokussen! Bij mij bloeien er ook 2, ook die kleur. Zo mooi.

Duet, fijn zeg, dat je je prikken binnen hebt!

Hier zal de tuin het wellicht met iets minder aandacht moeten doen die voorjaar dan normaal, aangezien we nu in de eindfase van de verbouwing van de eerste verdieping zitten en daar dus veel mee bezig zijn. Aan de andere kant werk ik ook flink minder dan eerst, dus het zal wel meevallen. Ik heb een uurtje gerommeld vanmiddag en vond t zaaaaaaaalig. Beetje gesnoeid en opgeruimd en rondgekeken. Ik vergeet blijkbaar elk jaar weer een beetje hoe oneindig heerlijk ik het vind in de tuin :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me uiteindelijk ook lekker een uurtje vermaakt in de tuin. Eerste emmer losse bladeren en wat onkruid weggehaald en daarna nog wat bladeren en alg uit de vijver gevist. Wat potten netjes gemaakt zodat de krokussen alle ruimte hebben en nog wat tulpen geplant. Veel te laat natuurlijk, maar misschien wordt t nog wat.

Moest me wel inhouden om niet een paar struiken te snoeien, is eigenlijk nog vroeg natuurlijk, maar mijn vingers jeukten.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Ik kom mij ook even melden, ik heb net als jullie in de tuin gewerkt vandaag :cheer2: .
Sinds vorig jaar woon ik in een nieuw huis met voor- en achtertuin, waarvan de achtertuin volledig tegelparadijs is.

Vandaag heb ik in de voortuin (daar stonden al wel wat planten) ook extra stenen eruit gehaald en een struik erin gezet die ik heb gehad. En ik heb mijn meeverhuisde insectenhotel geïnstalleerd.

In de winter heb ik na kunnen denken over wat ik wil met de tuin. Ik ga het stap voor stap aanpakken. Als start de linkerkant van de achtertuin (redelijk in de schaduw). Tegen een muur die vol in de zon staat wil ik in twee kleuren toscaanse jasmijn laten groeien.

In de achtertuin heb ik in het najaar al een aantal planten gezet; (nog kleine) heesters, een skimmia, japanse roos, leucothoe. Komende week ga ik bestellen: een Japanse es (ariadne), voor het schaduwdeel; ooivaarsbek, adderwortel, elfenbloem, misschien spirea.
Voor het iets meer zonnige deel: rood duizendblad, dahlia, zonnekruid.
En het deel waar de meeste zon is wil ik met stenen een verhoogde plek maken voor kruiden.

Tips zijn welkom.
Alle reacties Link kopieren
Welkom Fischie!
Voor iedereen een groene tuin
Fischie, fijn dat je je achtertuin gaat veranderen! Niets zo erg als een tegenparadijs (voor mij persoonlijk dan).

Ik zit hier even te genieten met koffie in een nog (!) stil huis. De eekhoorns hebben de lente ook duidelijk in de kop: het is een drukte van belang en ze lopen, springen en rennen overal. Af en toe zit er eentje voor het raam mij aan te kijken.

Mijn konijn eet gelukkig weer een beetje. Nog niet als vanouds, maar genoeg om de boel op gang te houden. Vannacht heb ik haar voor alle zekerheid binnen laten overnachten, vanmorgen meteen naar buiten gedaan naar haar vriend en ze heeft eerst 10 min rondjes gerend. Het wat kleine noodhok beviel niet zo goed kennelijk. Nu hopen dat ze binnenkort helemaal opknapt.

Het is hier trouwens een herrie van jewelste met alle vogels buiten. Wat een volume kunnen die beestje maken. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren ook heerlijk in de tuin gewerkt. De perenboom en plataan zijn weer gesnoeid. Ik maak me niet zo’n zorgen om die sapstromen - van alle filmpjes die ik heb geraadpleegd over hoe snoei je een perenboom, waren de blad en bloesemknoppen al 10x verder dan dat ze bij mij zijn. Als je doorgaans t/m maart kan snoeien en je doet het nu 1 maand eerder, lijkt het mij geen probleem.
Vandaag weer verder in de tuin. Ik wil nog het sierwilgje en witte kornoelje snoeien, maar daar moet ik misschien nog even mee wachten.
Alle reacties Link kopieren
Ojee, heb ik paniek gezaaid met mijn opmerking over sapstromen :$ . Ik had inderdaad beter moeten weten dan af te gaan op een artikel op Nu.nl :facepalm: . Fijn dat er geen bomen zijn doodgebloed.

Fijn dat je konijn het weer doet Alecta. Wat kun je je zorgen maken om zo'n beetje hé. Ik ben wel jaloers op jouw eekhoorns. Die zou ik ook wel willen maar die zitten hier niet.

Welkom Fishie! Goed dat je de tegels eruit gaat halen. Wat zal jij bij de volgende hittegolf daar blij mee zijn! :thumbsup:

Wat heb jij veel krokussen, Kleine Zon! Prachtig!

Wat is iedereen goed bezig hier! Onze tuiniersapstromen zijn in ieder geval wél op gang gekomen. En hoe!

Mijn Grietje heeft gisteren haar eerste eitje van het seizoen gelegd. :heart:
Ik vind hier dingen van.
Kleinezon schreef:
20-02-2021 19:46
Ik lees mee en post niet veel, maar ik constateer een ernstig gebrek aan bloemen in dit topic. Straks denken mensen nog dat er alleen maar katten in tuinen groeien ;-)

Afbeelding

Wat een heerlijk weer. De schade van de vorst lijkt erg mee te vallen en de hele tuin staat vol bovenstaande krokussen.
Wauw! Hier nog geen krokus te zien...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven