Het Tegen Tegel Tuinen Topic deel 8

08-07-2020 17:59 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het TTT is alweer toe aan deel 8!
Dit is het topic voor Tuinengekkies, Gesjeesde Groene Vingers, Garden Guerillistas en iedereen die de groene tuin met zo min mogelijk beton een warm hart toedraagt.
We prediken hier al 7 delen lang alle voordelen van een weelderig groene tuin in vergelijking met de betonnen tuinen die helaas zo oprukken in het Nederlandse tuinenlandschap. We blijven hier mee bezig totdat iedereen ervan overtuigd is dat groen beter is voor het milieu, fijner en minder heet in de zomer, en dat beestjes van allerlei soorten, van insecten tot egels, vogels en eekhoorns (en hier en daar een paar kippen) de tuin tot een waar paradijsje maken.

We zijn een hecht groepje dat van alles deelt, er vliegen zaden en planten over en weer en alle advies kost niks. Iedereen kan aansluiten, hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Allen weer veel plezier in deel acht!
Hieronder weer een paar voorbeelden van hoe het niet en wel moet.

De lelijke tegeltuin. Dit zou je niet moeten willen:

Afbeelding

En zo kan het dus ook:
Afbeelding
Afbeelding

Linkjes van MJ:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.
tuingravin wijzigde dit bericht op 08-07-2020 19:50
36.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Alecta, beterschap met je konijn. Ik hoop dat je haar er doorheen trekt. Ik heb helaas veel ervaring met cavia's met gasbuikjes en dwangvoeren. Inderdaad, zo lang ze eten kan het nog over gaan. Ik legde vaak zo'n warmwaterzak, in een handdoek gerold, in het hok, zodat ze daar met hun buikje lekker warm op konden gaan liggen. Echt zo'n waterbedje :D , vonden ze heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar krokusjes in het gras en tegen man en kinders gezegd dat ze er niet op moeten gaan staan. Vanmiddag wat snoeien en schoffelen, nu even met kopje thee in de zon op de loungeset. Lovely. En deze week even wat azijn op de oprit gooien.
Alle reacties Link kopieren
ekeim schreef:
21-02-2021 11:02
Ik heb een paar krokusjes in het gras en tegen man en kinders gezegd dat ze er niet op moeten gaan staan. Vanmiddag wat snoeien en schoffelen, nu even met kopje thee in de zon op de loungeset. Lovely. En deze week even wat azijn op de oprit gooien.
Waarom azijn? Niet al te best voor het milieu.

https://www.ad.nl/politiek/rivm-azijn-t ... rganismen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Wat een weertje! Ik zag dat mijn stamrozen al uitliepen en ook in mijn clematis zie ik al knoppen verschijnen. De ene wel, de andere niet, denk dat die dood is. Nog even afwachten, anders straks snel een andere kopen. Dan kan die erin, voordat het warm gaat worden. En dan moet ik nog kijken, welke klimmer ik er bij ga zetten. De passiebloemen van vorig jaar zijn allemaal doodgegaan door de warmte, dus moet wat anders komen. Wel jammer, want vind passiebloemen erg mooi!
En we hebben dit topic ook bijna weer vol, iemand die al na wil denken over een nieuw deel?
Alle reacties Link kopieren
Vandaag heerlijk de hele dag in de zon gezeten, voor het eerst in de nieuw aangelegde tuin. Wat een heerlijk weer was het. In de zomer vervloek ik de tuin op het Zuiden wel eens maar nu is het heerlijk. Mijn buren zijn heel fanatiek al gaan Bbq-en.
Alle reacties Link kopieren
Ja he? Heerlijk was het vandaag. Ik ben enorm actief geweest.
Een border die de eerste zon vangt al helemaal schoongemaakt, mijn druiven en hibiscus gesnoeid en een kleine overwinteraar uit de garage de vrije vlucht gegeven.
Afbeelding
En ik verwacht geen vragen over de ongewassen ramen in mijn garage, nee, die was ik nooit. :-D
Daarna nog een een heel eind gaan fietsen met oudste dochter. Er vlogen overal al citroentjes rond.
Roodborstje zong uit volle borst, het wordt lente!
Alle reacties Link kopieren
O wat een mooitje Duet.

Ramen zijn wel een dingetje nu. Morgen even de glazenwasser bellen wanneer ze nu eindelijk hier in de buurt zijn.

Morgen ook met mn borders aan de slag. Ik vind t zo gemeen dat onkruid nu al wel goed groeit :facepalm:

Ik heb heerlijk in de tuin gezeten vandaag en mijn dochter was alweer met water aan t spelen.

Ik moet nog wat klusjes inplannen die ik lastig te timen vind.
Dakeik snoeien
Catalpa knotten
Lavendel snoeien
Vasteplanten verplanten (eerst nog inventariseren)

En ik moet mn salvis en passiebloem nog snoeien. Maar ik weet nog niet hoe drastisch.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ha Duet, wij zagen inderdaad met het fietsen ook citroentjes :D
Enne, ik was ook nooit de ramen van de schuur ;-D
Fijn dat die vlinder weer buiten is!

Wat een mooie foto's van de krokussen kleine zon! Wauw!
Mijn moeder heeft er ook heeeeeel veel.

We hebben lekker buiten de paastak versierd vanmiddag, border geschoffeld, bultje rommel laten liggen voor de vogels. Merels wroeten altijd zo lekker!
En vanmorgen naar 't bos geweest, boktor vrijlaten (don't ask... :facepalm:) . Rond 9u, want dochter was om 6u wakker, lekker rustig nog ;)

Hoeist met je konijn Alecta?
Hier loopt ook vanalles uit Friez! Kamperfoelie is trouwens een warmte liefhebber, heb hem hier op het zuiden, voetje afgedekt, gaat prima!
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Guavepapaya schreef:
21-02-2021 19:06
En vanmorgen naar 't bos geweest, boktor vrijlaten (don't ask... :facepalm:) .
:rofl:

Mijn ouders zijn vroeger ook zo vaak met ons naar het bos geweest muisjes en allerlei ander gespuis los laten.
Guavepapaya schreef:
21-02-2021 19:06
H
Hier loopt ook vanalles uit Friez! Kamperfoelie is trouwens een warmte liefhebber, heb hem hier op het zuiden, voetje afgedekt, gaat prima!
ik heb nu een vroegbloeiende clematis staan, en daar moet nog iets bij, wat later bloeit. Daarom dacht ik de passieflora. Maar het staat echt op het zuiden, en tegen Dus veel warmte vanaf de planken (zeg maar schroeien :D )
Alle reacties Link kopieren
Maarreh, die boktor? Ik hoop niet dat je die in huis had? Ik word niet snel nerveus van beestjes, maar voor boktorren maak ik een uitzondering (oud huis met geheel houten dakconstructie)
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
21-02-2021 20:19
Maarreh, die boktor? Ik hoop niet dat je die in huis had? Ik word niet snel nerveus van beestjes, maar voor boktorren maak ik een uitzondering (oud huis met geheel houten dakconstructie)
Nou okeeee, haha, ik ga het vertellen :lol: Ik word namelijk bloednerveus van iets wat knabbelt in huis...

Ik heb het speelgoed van dochter in fruit kistjes onder een zelfgemaakt tvmeubel (van, jawel, hout). Wieltjes dr onder, intertoys is 's avonds gesloten. Ideaal!
Maarrrr 1 van die kistjes had dus af en toe een beetje zaagsel eronder. Dacht houtworm,1 plankje aangevreten.
Donderdag had ik niets te doen, zat een beetje met dat aangevreten plankje te prutsen, kijken hoe ver het was.
Dus plankje eraf gesloopt, doormidden gebroken, zagen we hem zitten. In een afgesloten bak gedaan en uitgevonden dat het dus een boktor was..
Dochter had hem al een naam gegeven, dus hij mocht eerst niet weg. :facepalm: Vandaag toch maar gezegd dat het beter was dat ie bij z'n vriendjes in het bos ging wonen (en voor mijn eigen gemoedstoestand ;) )
Alle andere plankjes en kistjes en hout nagekeken, was alleen dit plankje :yes:

Maar ik hou het in de gaten, als er nu weer ergens zaagsel komt, haal ik er direct ongediertebestrijding bij..
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Ramen zemen is overrated.

Vandaag niks in de tuin gedaan, wel lekker gewandeld.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Maar als die in het bos nu allemaal boktorrenbabys gaat krijgen en het hele bos omvalt en daarna een groot tegelplein wordt en dat de inmiddels extreem grote boktorfamilie in polonaise naar alle huizen in NL om ze op te vreten en alleen de betonflats laten staan, wat dan??
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
ekeim schreef:
21-02-2021 11:02
Ik heb een paar krokusjes in het gras en tegen man en kinders gezegd dat ze er niet op moeten gaan staan. Vanmiddag wat snoeien en schoffelen, nu even met kopje thee in de zon op de loungeset. Lovely. En deze week even wat azijn op de oprit gooien.
Geen azijn gebruiken maar dit

https://www.bodemshop.nl/?product=natural-clean-atmos

Dat spuit je op met een druksproeier en verder hoef je niets te doen. Door de zon gaat het werken en zie je met de dag de aanslag en mossen verdwijnen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
21-02-2021 20:40
Maar als die in het bos nu allemaal boktorrenbabys gaat krijgen en het hele bos omvalt en daarna een groot tegelplein wordt en dat de inmiddels extreem grote boktorfamilie in polonaise naar alle huizen in NL om ze op te vreten en alleen de betonflats laten staan, wat dan??
Ik denk in beeld.. :rofl:
Tsjah dan denk ik dat ik toch de boktorrenfamilie ga uitroeien...

PS. Ik denk dat die boktor niet echt van een afgesloten lege popcornbak hield en zeer waarschijnlijk een vogelhapje is geworden.
Eenmaal in het bos had dochter geen oog meer voor haar "vriend" en heb ik 'm gewoon ergens neer gekieperd..

Oh en we waren fietsen en wandelen, kwamen we een lieveheersbeestje tegen.. Ze was in tranen dat ze afscheid moest nemen van Toetoe, want dat was haar liefste lieveheersbeestje... :lol:
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
21-02-2021 20:40
Maar als die in het bos nu allemaal boktorrenbabys gaat krijgen en het hele bos omvalt en daarna een groot tegelplein wordt en dat de inmiddels extreem grote boktorfamilie in polonaise naar alle huizen in NL om ze op te vreten en alleen de betonflats laten staan, wat dan??

Planet of the boktors
Tjezus, wat vals
Guavepapaya schreef:
21-02-2021 20:27
Nou okeeee, haha, ik ga het vertellen :lol: Ik word namelijk bloednerveus van iets wat knabbelt in huis...

Ik heb het speelgoed van dochter in fruit kistjes onder een zelfgemaakt tvmeubel (van, jawel, hout). Wieltjes dr onder, intertoys is 's avonds gesloten. Ideaal!
Maarrrr 1 van die kistjes had dus af en toe een beetje zaagsel eronder. Dacht houtworm,1 plankje aangevreten.
Donderdag had ik niets te doen, zat een beetje met dat aangevreten plankje te prutsen, kijken hoe ver het was.
Dus plankje eraf gesloopt, doormidden gebroken, zagen we hem zitten. In een afgesloten bak gedaan en uitgevonden dat het dus een boktor was..
Dochter had hem al een naam gegeven, dus hij mocht eerst niet weg. :facepalm: Vandaag toch maar gezegd dat het beter was dat ie bij z'n vriendjes in het bos ging wonen (en voor mijn eigen gemoedstoestand ;) )
Alle andere plankjes en kistjes en hout nagekeken, was alleen dit plankje :yes:

Maar ik hou het in de gaten, als er nu weer ergens zaagsel komt, haal ik er direct ongediertebestrijding bij..
Bah. Ik houd van de meeste beestjes, maar boktorren vind ik doodeng. Ik zou het inderdaad goed in de gaten houden, want ik geloof niet dat de meeste boktorren eenzaam en alleen zijn.
Mijn moeder heeft houtworm en die vreten alleen aan de buitenkant, maar de larven van boktorren vreten aan de binnenkant alles weg.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
22-02-2021 08:07
Bah. Ik houd van de meeste beestjes, maar boktorren vind ik doodeng. Ik zou het inderdaad goed in de gaten houden, want ik geloof niet dat de meeste boktorren eenzaam en alleen zijn.
Mijn moeder heeft houtworm en die vreten alleen aan de buitenkant, maar de larven van boktorren vreten aan de binnenkant alles weg.
Ja klopt, ik hou het goed in de gaten! Het was nog een larve, wel bizar om te zien wat ie allemaal gevreten heeft.. Dochter vond het machtig interessant, ik ook, maar het liefst wel buiten ;)
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Guavepapaya schreef:
22-02-2021 08:38
Ja klopt, ik hou het goed in de gaten! Het was nog een larve, wel bizar om te zien wat ie allemaal gevreten heeft.. Dochter vond het machtig interessant, ik ook, maar het liefst wel buiten ;)
Ik weet niet hoe oud je dochter is maar als ze wil weten hoe hij er uit ziet als hij groot is heeft Google hem in AR nagemaakt. Kan ze hem toch nog even zien ;)

https://arvr.google.com/scene-viewer/we ... l%3Dnl&fdl

Verder geloof ik inderdaad ook nooit zo erg dat dat soort ongedierte alleen is.
Planet of the boktor :rofl:

Ik heb net wat plantjes besteld bij directplant. Had ze al een tijdje in mijn mandje staan, en nu was het minimum orderbedrag ineens verhoogd naar 50 euro dus moest ik er toch écht nog wat bijbestellen :hihi:

Missie 'Beplant het ongebruikte tuinpad' is begonnen. 1 hele rij stenen is er al uit, grond losgewerkt en verse aarde erin. Rij 2 moet nog. En dan kunnen de planten erin zodra ze binnen zijn; alpengemkers, kruiptijm, stekelnootje, steenanjer en kruipphlox.

Verder nog een engelse roos, kattenkruid, lavendel en kattenstaart voor wat kale plekjes in de border (dat plekje werd vorig jaar volledig gedomineerd door de ossentong, dus die heb ik daar een paar weggehaald). En als bonus een clematis besteld :)

Ook rondom de vijver wat gazon afgestoken en de aarde omgespit, daar ga ik wat zaaien voor de bijen. Ik denk dat ik wel honderd regenwormen doormidden heb gehakt, maar om het goed te maken heb ik ze wel uit de oude graszoden getrokken en weer in de aarde gestopt. Mijn 'pronkstronk' bij de vijver ontdaan van dode klimplantjes en wat sedum erin geplant die ik in een verdwaalde pot had staan.

Ik ben nogal losgegaan met zaden bestellen afgelopen maanden dus merk dat ik steeds aan het speuren ben naar plekjes om wat in te zaaien. Zo heb ik een zaaibedje gemaakt onder de parelstuik. Weet nog niet wat ik er ga zaaien, misschien akelei want het is vrij schaduwrijk.

En is er een kier tussen het terras en de uitbouw van de buren waar niet bijzonder veel zon komt maar wel regelmatig onkruid. Dus wat doet GLF? Grond loswerken, beetje verse aarde en volzaaien met bieslook, want waarom niet haha.
Alle reacties Link kopieren
Lekker bezig GLF!

Guave, een vriendin van me heeft het ook gehad, één boktor in huis. Ze hoorde m regelmatig knagen in een kast maar kon niet vinden waar precies. Op een dag is-ie uitgevlogen (ja echt, uit een gaatje aan de voorkant van een laadje van de kast) en verder nooit meer één gezien. Is minstens 15 jaar geleden. Dus het kan echt :)

Morgen vrij! Ik ga tuinrommelen, met uitzondering van een digitale werkafspraak in de middag.
Alle reacties Link kopieren
Ik klets graag mee. Vorig jaar hebben we een huis gekocht op een perceel van 600m2. We kwamen van een flat met plastic bloemen.

De vorige eigenaren (oudere me zen van 70 met groene vingers) hebben de tuin mooi achtergelaten. Het is lekker groen met een vijvertje en rondom de hele tuin heg. Maar ik heb geen idee wat er in een tuin gebeuren moet. Afgelopen weekend maar onkruid weggehaald waarbij ik vaak twijfel wat nou onkruid is en niet. En de helft van de moestuin omgespit.

Onze linkerhanden zijn het afgelopen jaar al klushanden geworden. Ik hoop dat ze dit jaar ook groen worden.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Leuk, Reep Chocolade!
Er zijn verschillende tuinkalenders die je eens zou kunnen bekijken. Ook plantherkenningsapps zijn fijn als je niet weet wat er in de tuin staat.
Bij mij komen momenteel veel vaste planten weer op, evenals bollen. Die zou je kunnen vergissen voor onkruid (vooral alliumbollen zijn vaak sprietjes).
Verder kan ik het youtubekanaal Tuinmanieren aanraden, lekker korte filmpjes met elke week wat je kunt doen in de tuin.

Als ik jou was zou ik niet teveel doen, eerst eens kijken wat er allemaal voor moois in de tuin staat! Alleen planten die nu boven de grond staan, zoals heesters/struiken/bomen/wintergroene kruiden moeten wellicht gesnoeid worden.
Kun je contact opnemen met de oude bewoner voor wat tips?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven