Het Tegen Tegel Tuinen Topic deel 8

08-07-2020 17:59 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het TTT is alweer toe aan deel 8!
Dit is het topic voor Tuinengekkies, Gesjeesde Groene Vingers, Garden Guerillistas en iedereen die de groene tuin met zo min mogelijk beton een warm hart toedraagt.
We prediken hier al 7 delen lang alle voordelen van een weelderig groene tuin in vergelijking met de betonnen tuinen die helaas zo oprukken in het Nederlandse tuinenlandschap. We blijven hier mee bezig totdat iedereen ervan overtuigd is dat groen beter is voor het milieu, fijner en minder heet in de zomer, en dat beestjes van allerlei soorten, van insecten tot egels, vogels en eekhoorns (en hier en daar een paar kippen) de tuin tot een waar paradijsje maken.

We zijn een hecht groepje dat van alles deelt, er vliegen zaden en planten over en weer en alle advies kost niks. Iedereen kan aansluiten, hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Allen weer veel plezier in deel acht!
Hieronder weer een paar voorbeelden van hoe het niet en wel moet.

De lelijke tegeltuin. Dit zou je niet moeten willen:

Afbeelding

En zo kan het dus ook:
Afbeelding
Afbeelding

Linkjes van MJ:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.
tuingravin wijzigde dit bericht op 08-07-2020 19:50
36.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi Reep chocolade!
Ik zit ongeveer in dezelfde situatie.
Alles wat ik herken zet ik nu in een documentje, en dan zoek ik direct op wat er mee moet gebeuren. Zo hoop ik een soort jaarkalender op te bouwen.
Veel planten en bomen zijn lastig te herkennen zonder blad vind ik. Dat zal komende weken beter worden. Een herkennings app als Plantsnap vind ik ook super handig.
Hoera! Nieuwe buurman wil ook een nieuwe schutting. Ik mag er vanalles op laten groeien van hem dus dat is erg fijn. We gaan het zsm doen omdat mijn borders nu nog vrij kaal zijn, maar als het vol beplant is wordt het lastiger. Zijn tuin is een tegelparadijs dus ze kunnen er vanaf zijn kant goed bij.
Andere kant vd tuin wordt lastiger. Daar staat (hangt) een schutting die ouder is dan ik ben en echt niet meer kan, maar op de grond van de buurman die hem echt niet wil vervangen. Ik kan er echter ook niks tegenaan zetten, want die schutting hangt over mijn tuin, en ontwricht dan meteen de nieuwe schutting.
In gesprek dus, we willen voorstellen dat wij de kosten op ons nemen als de schutting vervangen mag worden en op de grenslijn geplaatst mag worden.
Alle reacties Link kopieren
Reep Chocola (ik krijg trek van jouw nick!), als je een ommetje maakt in jouw buurt en je ziet iemand in de tuin aan het werk die een mooie groene tuin heeft, maak dan eens een praatje. Maak een complimentje, vraag hoe een bepaalde plant heet of welke planten het goed doen in deze grond, en je maakt vriend voor het leven :) . Tuinliefhebbers doen niets liever dan tips en advies geven, is mijn ervaring. Het zal me ook niks verbazen als er stekjes en zaden jouw kant op komen. Dus zoek een tuinliefhebber, liefst een vutter met veel tijd. Succes verzekerd!
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik ben/was vooral een meelezer in dit topic. Sinds een dik jaar ben ik in het bezit van een tuin en mijn groene vingers moeten zich nog ontwikkelen. Ik lees en zie hier allemaal mooie dingen, dat wil ik ook allemaal..

Mijn tuin heeft al een metamorfose ondergaan.. schuttingen deels vervangen, vlonders verwijdert en daar gras gezaaid.. Extra border gemaakt, dus meer planten in de tuin.. En nu kriebelt het maar ja, dit is toch te vroeg om iets te gaan doen of..

Mijn lelijk terras is vorig jaar afgespoten met een hoge druk reiniger. Toen was het opeens weer grijs ipv groenzwart.. nu is het weer groenig.. De tegels hebben geen echte coating en we dachten dat ze verkeerd om lagen.. maar dat is dan toch weer niet zo :p Heeft iemand een tip hoe ik dat groen straks te lijf kan gaan? Ik heb laatst ergens iets gelezen over iets wat je moest inspuiten en inlaten trekken ipv schrobben, maar wat weet ik niet meer. Weten jullie dat misschien? Ik kan vanwege reumatische klachten niet zelf met de schrobber aan de slag.

En bruin dor plantenmateriaal van bijvoorbeeld vrouwenmantel.. kan ik dat al verwijderen?
morgana81 wijzigde dit bericht op 24-02-2021 17:35
Reden: Ik wil actief gaan deelnemen, dus uit de meelezerstand..
0.49% gewijzigd
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Vaste planten kun je juist uitstekend planten! Ik probeer dat in Maart of juist in het najaar te doen. Ook zaaien van sommige planten/bloemen in volle grond kan vanaf maart.
Verder is het ook goed om de nieuwe border een beetje te laten liggen, onkruid steeds laten kiemen en verwijderen, dan heb je straks veel minder last van onkruid.

Ik ga floramix aanslag verwijderaar gebruiken, hier in het topic had iemand het over een ander merk. Het werkt met enzymen :)

Dood plantmateriaal kan je wel verwijderen, maar beter nog een paar weekjes wachten ivm eventuele vorst nog (al had ik het geduld niet en heb ik de vaste planten nu wel afgeknipt)
Alle reacties Link kopieren
Floramix, dat was wat ik gezien had.. daarbij hoef je niet te schrobben en een natuurlijk materiaal gebruiken lijkt me in de tuin zeker zo fijn.

De vrouwenmantel heb ik van iemand gekregen, dat waren mini blaadjes dacht ik.. mooi als bodembedekker maar dat liep iets anders dus als daar wat van kapot gaat is het niet zo'n ramp. Ze staan in een border onder de varens (mijn schaduwborder), althans dat was de bedoeling maar die vrouwenmantel ging vorig jaar harder dan de varens.. En dat vond ik dan minder mooi..
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
Onkruid staat er sowieso volop.. dat zit hier enorm in de tuin omdat ik huis met oerwoud gekocht heb i.p.v. een huis met tuin ;)
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
morgana81 schreef:
24-02-2021 17:54
Onkruid staat er sowieso volop.. dat zit hier enorm in de tuin omdat ik huis met oerwoud gekocht heb i.p.v. een huis met tuin ;)
Haha toen wij dit huis kochten was er wel een border maar die stond vol met klimop. Als ik daar aan terugdenk voel ik mijn rug weer protesteren....
heb een nieuw topic aangemaakt!

thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/474734

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven