Het Tegen Tegel Tuinen Topic deel 8

08-07-2020 17:59 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het TTT is alweer toe aan deel 8!
Dit is het topic voor Tuinengekkies, Gesjeesde Groene Vingers, Garden Guerillistas en iedereen die de groene tuin met zo min mogelijk beton een warm hart toedraagt.
We prediken hier al 7 delen lang alle voordelen van een weelderig groene tuin in vergelijking met de betonnen tuinen die helaas zo oprukken in het Nederlandse tuinenlandschap. We blijven hier mee bezig totdat iedereen ervan overtuigd is dat groen beter is voor het milieu, fijner en minder heet in de zomer, en dat beestjes van allerlei soorten, van insecten tot egels, vogels en eekhoorns (en hier en daar een paar kippen) de tuin tot een waar paradijsje maken.

We zijn een hecht groepje dat van alles deelt, er vliegen zaden en planten over en weer en alle advies kost niks. Iedereen kan aansluiten, hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Allen weer veel plezier in deel acht!
Hieronder weer een paar voorbeelden van hoe het niet en wel moet.

De lelijke tegeltuin. Dit zou je niet moeten willen:

Afbeelding

En zo kan het dus ook:
Afbeelding
Afbeelding

Linkjes van MJ:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.
tuingravin wijzigde dit bericht op 08-07-2020 19:50
36.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
18-09-2020 21:35
ja mooi he
Ik ga mn voortuin denk ik omgooien.
Annabellen er uit. Bijna helemaal border met een cirkel rondgrind in t midden (en n strook langs t raam).
Erfgrens en vooraan bij de straat taxus blokhaagjes (3x 1m breed en 80cm hoog) en daar tussen palenrij wisselend in hoogte.

Mn pergola achter is niet te realiseren wat ik in gedachten had want er is niet aan halfrond hout te komen. Behalve geimpregneerd en dat wil ik niet.
Ik ga 4 palen neerzetten en er tussen / omheen staaldraad spannen. Als er een blauwe regen in groeit zie je daar toch niets meer van.

Ow en ik heb wat tips en voedingssuplementen gekregen van n dame die meer weer over hormonen enzo. :jump: lijkt iets te doen. Ben benieuwd of t zo blijft.
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
18-09-2020 22:06
Ik heb vorig jaar cornus eddy's white wonder geplant.

Als je hem als boom wil moet je hem groot aanschaffen.

Ik denk dat de mijne 1,50m hoog is en ik heb hem in een verhoogde border staan. Dus nu top op zo'n 2m.

Zo ver ik weet en zie om me heen groeien ze altijd traag. En kan je ze beter als struik / heester beschouwen dan als boompje.
Ja, ik zat te denken aan maat 150/175 te kopen en dan langzaam laten uitgroeien. Heb je misschien een foto?
Alle reacties Link kopieren
aviv_13 schreef:
18-09-2020 22:16
Vandaag de knoop doorgehakt, ik ga mijn schuur laten opfleuren met een sedumdak, wordt mijn tuin nog groener!
Heb je wel gekeken of de constructie het aan kan? En de dakbedekking geschikt is?
Heb zelf een nieuwe schuur laten bouwen en daar ligt nu een sedumdak op. Heb cassettes genomen, is ook makkelijker te vervangen als er toch wat dood gaat.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
We kunnen weer los dames: https://www.nu.nl/wonen/6078361/nazomer ... lk_wrapper. Deze keer worden vuurschalen, terrasheaters en 'mooie gedekte tafels' gepromoot. :facepalm:
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gereageerd Caaf maar het moet nog gemodereerd worden. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat hij er nu staat Es. De mijne staat er nu ook. VT Wonen gaat niet blij zijn. ;-D
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie de jouwe wel staan maar de mijne nog niet....
Alle reacties Link kopieren
Haha, (niets mis met n fijne vuurschaal :$
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
@Floras, ik vind een Cornus Kousa ook heel mooi maar ik heb ervan afgezien omdat deze heester zuurminnend is en goed doorlatende grond nodig heeft en ik zit op klei. Maar hij is inderdaad prachtig! Ik zag hem voor het eerst in de vijvertuinen van Ada Hofman en was meteen verkocht.
Ik vind hier dingen van.
Tickel schreef:
18-09-2020 22:54
Heb je wel gekeken of de constructie het aan kan? En de dakbedekking geschikt is?
Heb zelf een nieuwe schuur laten bouwen en daar ligt nu een sedumdak op. Heb cassettes genomen, is ook makkelijker te vervangen als er toch wat dood gaat.
Mijn tuinman heeft er ervaring mee, die zegt dat 't prima kan. Idd met cassettes.
Alle reacties Link kopieren
Caaf, ik heb mijn steentje (haha) ook weer bijgedragen op Nu.nl.
Floras, ik heb een cornoelje, maar hij groeit erg traag en heeft moeite met zon en warmte.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ik zie de reactie van Tuingravin wel maar mijn reactie staat er nog steeds niet. Misschien omdat het mijn eerste reactie is?
Alle reacties Link kopieren
Wat gek Es. Ik heb geen idee waar ze op modereren. En als je op een ander artikel reageert, lukt dat dan wel?

Goed gedaan TG! Ik zie onze reacties als een vorm van guerilla gardening, maar dan online. En we zijn de enigen niet. Er staat geen enkele positieve reactie onder :rofl:
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
internet guerrilla gardening... hahaha.
Alle reacties Link kopieren
:HA: toppers :proud:
Been there, done that, got the T-shirt.
Sabeltandcavia schreef:
19-09-2020 10:38
@Floras, ik vind een Cornus Kousa ook heel mooi maar ik heb ervan afgezien omdat deze heester zuurminnend is en goed doorlatende grond nodig heeft en ik zit op klei. Maar hij is inderdaad prachtig! Ik zag hem voor het eerst in de vijvertuinen van Ada Hofman en was meteen verkocht.
Volgens tree ebb (een handige app waarin je struiken en bomen kunt opzoeken) kan de Cornus wel op lichte klei en moet de zuurgraad zuur tot neutraal zijn. Ik zit op zich ook op klei, maar mijn tuin ligt een halve meter boven het openbare pad naast mijn tuin. Ik denk dat de klei wat dieper zit. Het water loopt hier wel goed weg.
Tuingravin schreef:
19-09-2020 11:40
Caaf, ik heb mijn steentje (haha) ook weer bijgedragen op Nu.nl.
Floras, ik heb een cornoelje, maar hij groeit erg traag en heeft moeite met zon en warmte.
Ik heb een cornus Florida Cherokee chief in de voortuin en in het droge voorjaar was die ook wat zielig. Maar nadat ik wat snoeiafval als mulch bij de stam had gelegd ging het een stuk beter.
Alle reacties Link kopieren
mijne staat in een schaduwborder. Top krijgt wel behoorlijk wat zon maar de voet is altijd in de schaduw.

Ik heb vanmiddag mn voortuin aangepakt. Nu weer bestrating ipv gehoornde klaverzuring en grassen.

Gravin in heb nog gezwaaid net. Was even naar de ikea aan de andere kant van jou vanaf mij :hello:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
19-09-2020 12:01
Wat gek Es. Ik heb geen idee waar ze op modereren. En als je op een ander artikel reageert, lukt dat dan wel?

Goed gedaan TG! Ik zie onze reacties als een vorm van guerilla gardening, maar dan online. En we zijn de enigen niet. Er staat geen enkele positieve reactie onder :rofl:
Net stond mijn reactie er nog steeds niet op maar ik heb een nieuwe reactie geschreven en die is wel geplaatst! :-D
Alle reacties Link kopieren
Mooie reactie Es! :thumbsup: En je nick :rofl:

Ik snap niet waarom VT Wonen maar blijft doorgaan met dit soort artikelen op Nu.nl. Week na week komt er louter negatieve respons op, en niet alleen van TTT-ers. Zitten ze daar te slapen marketing? Tijd voor een andere strategie zou je denken.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net gevraagd of volgende week Lodewijk weer een artikel mag schrijven, maar die vraag moet eerst nog gemodereerd worden :roll:
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
aviv_13 schreef:
19-09-2020 10:40
Mijn tuinman heeft er ervaring mee, die zegt dat 't prima kan. Idd met cassettes.
Verzadigde cassettes wegen rond de 50 kilo per m².
Heb je een stenen schuur?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Zo, wat een weertje vandaag! Lekker in de tuin bezig geweest. En een rondje gefietst.

Erg opvallend in de tuin, mijn Delphinium begint weer nieuw blad te vormen. Hij heeft het dit jaar helemaal niet zo goed gedaan, afgestorven en nu begint ie weer.
Tickel schreef:
20-09-2020 10:19
Verzadigde cassettes wegen rond de 50 kilo per m².
Heb je een stenen schuur?
Steen & beton.
De buurman die bouwkundige is, heeft er ook wel oren naar en diens inzicht vertrouw ik ook.
Overigens is nu de afwatering heel slecht, het is een bak vol water als het flink geregend heeft en dat wordt dan ook aangepakt. Zouden de bakken met sedum zwaarder zijn dan een bak vol water?

Maar ik zal nog eens goed informeren...
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijk weer vandaag, hebben jullie ook zo van de tuin genoten? Hier zijn we vooral met klusjes bezig geweest, maar wel lekker in de zon :daisy:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven