Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
08-08-2019 22:48
Leuke hortens MevrouwJack!

En ik ben ook héél benieuwd naar je vijver, heb je er al planten in?
Zag van de week vijverplanten in de aanbieding, was in de verleiding om ze te kopen en in een teil ofzo te zetten tot ik m’n vijver heb (volgend voorjaar volgens de planning) zou wel schelen want die dingen zijn prijzig. Maar dan moet ik natuurlijk wel goed op blijven letten dat die teil niet droog valt, en in de winter ga ik dat geheid vergeten, ben ik bang.. maar ik moet morgen toch bij de Welkoop zijn, wellicht ga ik heroverwegen ;-)
Ja, plantjes en al! Zuurstofplanten zijn sowieso handig om meteen in het water te doen, kunnen ze meteen aan het werk ;-D
Het is niet het meest ideale moment voor een vijver, maar ik kon niet wachten tot het na- of voorjaar. Ik heb ze bij Intratuin gekocht, daar hadden ze veel keus. Een pygmea waterlelie, wat oeverplanten en wat nieuwe planten voor om de vijver. Duurt nog wel even voor het wat wordt hoor, maar ik ben er alvast heel blij mee!
Zou wel even kijken naar de diepte waarop de planten moeten komen. Een teil is niet zo diep waarschijnlijk, dat ze het wel overleven als het gaat vriezen.
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 08-08-2019 22:57
0.21% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
08-08-2019 19:42
Hydrangea Strigosa

Afbeelding
Wat mooi :heart:
...
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
08-08-2019 22:56
Ja, plantjes en al! Zuurstofplanten zijn sowieso handig om meteen in het water te doen, kunnen ze meteen aan het werk ;-D
Het is niet het meest ideale moment voor een vijver, maar ik kon niet wachten tot het na- of voorjaar. Ik heb ze bij Intratuin gekocht, daar hadden ze veel keus. Een pygmea waterlelie, wat oeverplanten en wat nieuwe planten voor om de vijver. Duurt nog wel even voor het wat wordt hoor, maar ik ben er alvast heel blij mee!
Zou wel even kijken naar de diepte waarop de planten moeten komen. Een teil is niet zo diep waarschijnlijk, dat ze het wel overleven als het gaat vriezen.
Mjaaaa, ik heb me maar weer om laten praten door mijn zéér verstandige geliefde dat ik echt nog geen planten voor een nog-niet-bestaande vijver mocht kopen :sigh: Hij heeft natuurlijk ook gelijk...

Maar leuk! In mijn vorige huis had ik ook zo’n voorgevormde vijver ingegraven, was mijn favoriete stukje van de tuin. Ik vind die moerasplanten zo gaaf. En waterlelies ook natuurlijk.
Wil deze wel zelf gaan maken met vijverfolie, wil een mooie geleidelijke overgang van tuin naar moeras naar water, omdat dat handig is voor de dieren en ook omdat ik overloop-capaciteit nodig heb, aangezien de overloop van de hemelwaterafvoer van de schuur er in uit komt. Vandaag giérde het water over mijn waterloopje tijdens die fikse bui, zo leuk :-) Dus nee, kan ook niet wachten om aan de vijver te beginnen ;-D
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic dit! Ik ben gloednieuw hier op het forum. Onze tuin is nu nog 1 grote zandbak, maar als het goed is binnenkort niet meer. Heb wat ontwerpjes gemaakt, maar we moeten nog even kiezen of we voor het 'schuine setje' of het 'rechte setje' gaan. Oh en kiezen of we voor een verzinkt stalen kantopsluiting gaan of voor het meer opvallende cortensstaal (beide ook gebruikt bij de planten'bakken')

Materialen zijn warm wittig, rond grind (voorste terras achtertuin en oprit), houten vlonder in achtertuin, betonnen gietvloer onder de zwarte overkapping, bij de voordeur en als parkeerplek voor de auto, veel gras, overal een wintergroene schutting / haag. Kliko's verdekt opgesteld in de voortuin. En de groene rechthoeken overal is ruimte voor planten. De rondjes zijn (wintergroene) bomen.

Planten uitzoeken moeten we nog doen. Ik vind variatie leuk, grote planten icm siergrassen en bloemen (vind die lange stelen met zo'n paarse bol erop altijd zo leuk, haha)

Om de afmetingen een beetje in te kunnen schatten, bij de rechte achtertuin wordt het stuk gras ongeveer 6 X 6 meter. Achtertuin is 15.20 diep en 11 breed. Voortuin is 11 breed en het deel tot voorkant huis 7 diep.


Zouden jullie gaan voor verzinkt staal of cortens staal? En zouden jullie gaan voor de rechte of schuine variant? Ben benieuwd want vind dit zo lastig, helemaal geen verstand van want dit is mijn eerste eigen tuin ooit 😁

Schuine set

Voortuin schuin

Achtertuin schuin



Rechte set

Voortuin recht

Achtertuin recht
Alle reacties Link kopieren
Welkom Iomirea! Leuk dat je komt meeschrijven! Aan mij heb je niet zoveel, want ik houd vooral van ronde lijnen ;-D Ik ben wel onder de indruk van je tekeningen, ik vind het zó lastig om me voor te stellen hoe iets wordt. Knap als je dat zo uit kunt werken. Hier net een vijver aangelegd en die paar vierkante meter waren al een verrassing in hoe het uitpakte ;-D
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
09-08-2019 23:52
Mjaaaa, ik heb me maar weer om laten praten door mijn zéér verstandige geliefde dat ik echt nog geen planten voor een nog-niet-bestaande vijver mocht kopen :sigh: Hij heeft natuurlijk ook gelijk...

Maar leuk! In mijn vorige huis had ik ook zo’n voorgevormde vijver ingegraven, was mijn favoriete stukje van de tuin. Ik vind die moerasplanten zo gaaf. En waterlelies ook natuurlijk.
Wil deze wel zelf gaan maken met vijverfolie, wil een mooie geleidelijke overgang van tuin naar moeras naar water, omdat dat handig is voor de dieren en ook omdat ik overloop-capaciteit nodig heb, aangezien de overloop van de hemelwaterafvoer van de schuur er in uit komt. Vandaag giérde het water over mijn waterloopje tijdens die fikse bui, zo leuk :-) Dus nee, kan ook niet wachten om aan de vijver te beginnen ;-D
Zeker een verstandige man, wat naar voor je ;-D
Een vijver van folie vind ik eigenlijk nog mooier, maar voor mijn tuin is dat niet handig. Ik heb maar een kleine tuin en het zou teveel ruimte kosten om de randen van het folie goed weg te werken. Maar zo'n natuurlijk uitziende vijver is prachtig!
Tjezus, wat vals
Welkom Iomiria, leuk dat je mee gaat schrijven.
Tja, ik vind het lastig om te zeggen welke ik het mooiste vind. Ik kan geen beeld vormen met je tekeningen, en zie het huis er niet bij.
Maar wel geweldig dat je de tuin goed gaat aanpakken en er een groene oase van gaat maken!
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand ervarind met een kruidenspiraal? Het lijkt me leuk om er 1 aan te leggen en heb er precies ruimte voor.

Het idee is een spiraalvorm waarin door hoogteverschillen en verschil in vochtigheid voor iedere plant de juiste omstandigheden ontstaan.

http://blog.natuurlijkemoestuin.be/een- ... de-keuken/
Alle reacties Link kopieren
https://www.google.nl/search?q=wanneer+ ... ent=safari
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Wat een dotje van een hortensia, mooi gezicht die fruitbomen, tussen “rechte” en “schuine” tuin zie ik weinig verschil.
Wat een heerlijke regenbui gisteren!
Ontdekt, in mijn tuin, opkomende “verdwenen” akelei, dat gaat vlg jaar bloeien. :) Zaad van roze leeuwenbekjes van vorig jaar, is nu geel en oranje. De dubbele roze stokroos en de negra zie ik nu niet, maar heb wel jong grut her en der, dus hopenlijk vlg jaar.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
lomirea schreef:
10-08-2019 09:37
Wat een leuk topic dit! Ik ben gloednieuw hier op het forum. Onze tuin is nu nog 1 grote zandbak, maar als het goed is binnenkort niet meer. Heb wat ontwerpjes gemaakt, maar we moeten nog even kiezen of we voor het 'schuine setje' of het 'rechte setje' gaan. Oh en kiezen of we voor een verzinkt stalen kantopsluiting gaan of voor het meer opvallende cortensstaal (beide ook gebruikt bij de planten'bakken')

Materialen zijn warm wittig, rond grind (voorste terras achtertuin en oprit), houten vlonder in achtertuin, betonnen gietvloer onder de zwarte overkapping, bij de voordeur en als parkeerplek voor de auto, veel gras, overal een wintergroene schutting / haag. Kliko's verdekt opgesteld in de voortuin. En de groene rechthoeken overal is ruimte voor planten. De rondjes zijn (wintergroene) bomen.

Planten uitzoeken moeten we nog doen. Ik vind variatie leuk, grote planten icm siergrassen en bloemen (vind die lange stelen met zo'n paarse bol erop altijd zo leuk, haha)

Om de afmetingen een beetje in te kunnen schatten, bij de rechte achtertuin wordt het stuk gras ongeveer 6 X 6 meter. Achtertuin is 15.20 diep en 11 breed. Voortuin is 11 breed en het deel tot voorkant huis 7 diep.


Zouden jullie gaan voor verzinkt staal of cortens staal? En zouden jullie gaan voor de rechte of schuine variant? Ben benieuwd want vind dit zo lastig, helemaal geen verstand van want dit is mijn eerste eigen tuin ooit 😁

Schuine set

Voortuin schuin

Achtertuin schuin



Rechte set

Voortuin recht

Achtertuin recht
Ik zou kiezen voor recht omdat dit vaak beter aansluit bij de zichtlijnen vanuit het huis. Al kan ik dat niet goed beoorden.

Vanwege de koele kleuren en het zwart kun je de moderne sfeer versterken door te kiezen voor verzinkt maar als je elders al cortenstaal hebt gebruikt, zou ik daarvoor kiezen om eenheid te behouden.

Als je niet met de fiets oid door de tuin hoeft, adviseer ik je om de vlonder direct op plantvakken en het grasveld te laten aansluiten. Dus helemaal geen grind daar omheen: onderbreek ‘harde’ materialen zoveel mogelijk met groen. Je kunt de vlonder eveens gebruiken om het looppad te onderbreken, je kunt makkelijk over de vlonder lopen. Een zitje ‘zit’ pas fijn met beschutting erboven (bomen, parasol, pergola) en/of een randbeplanting van zo’n 90 cm hoogte (siergrassen bijv. of een heg(je). Je kunt de bomen ook in de vlonder planten: plant ze eerst en zaag daarna een gat voor de stam. Je kunt ze daarmee 2m van de erfgrens plaatsen (check je gemeentelijke wetgeving) en als schaduwbrenger op je vlonderzit gebruiken. Ze fungeren dan ook meteen als ‘tour guide’ voor het pad naar achteren en als afscheiding tussen loop- en zitgedeelte van de vlonder.

Verder zou ik geen gras doen, hooguit sedummat. Bomen hoeven voor mij ook niet wintergroen: als de zon fel schijnt, geven ze schaduw en in het voorjaar kun je dan nog even genieten van de zonnestralen.

Dit is wat ik zo snel even heb gezien.

Edit: Ik zou dus drie bomen op een rij zetten op 1/3 van je tuin dus ongeveer: twee in de vlonder, één in het grind dichterbij het huis.
Alle reacties Link kopieren
Wat een storm hier zeg! Schade: mijn metershoge zonnebloemen die eindelijk gingen bloeien bijna allemaal geknakt. Heb ze maar kort afgeknipt en in een vaas gezet, kan ik er binnen nog eventjes van genieten. Rozen had ik gelukkig al gesnoeid en goed vastgemaakt.

Wat een mooie foto's zag ik weer voorbij komen. Leuk hè Simbalabimba als er iets terugkomt in je tuin, of zomaar komt aanwaaien. Ik spotte ook blad van akelei in mijn border, zou ook volgend jaar moeten gaan bloeien. En ik heb nu heel veel komkommerkruid staan, erfenisje van vorig jaar want dit jaar heb ik niet gezaaid. Het heeft een prachtige kleur blauw, maar het is groot en verdringt alle buurplanten. Hommels en bijen zijn er heel blij mee, dus ik laat het nog even staan tot volgende week.

Lomirea, wat leuk dat je zo enthousiast met je tuin aan de slag bent. Ik vind het moeilijk je te adviseren omdat smaak zo persoonlijk is. Kies vooral het ontwerp en het staal dat jullie het meest aanspreekt. Bij het staal zit het verschil toch vooral in de kleur? Cortens staal is roestkleur (en ruw) en verzinkt staal grijs (en glad) toch? Het geeft allebei een andere sfeer. Cortens staal vind ik een wat warmere en 'natuurlijker' uitstraling hebben en verzinkt staal wat strakker en moderner.
Die paarse bol op steel die je noemt is denk ik een allium (sierui), die heb je in veel verschillende soorten. Staat ook op mijn verlanglijstje voor volgend jaar!
Alle reacties Link kopieren
Het is stil hier. Hoop dat alles goed is met iedereen.

Zo raar, ik zag dat er krokussen in de tuin opkomen. Ik dacht eerst dat ik me vergiste, maar het kan niet missen. Is de natuur in de war of kunnen ze twee keer bloeien in een jaar? Of ga ik nu zeker te weten in het vroege voorjaar geen krokus meer zien?
Alle reacties Link kopieren
Lomirea, is het al gelukt een ontwerp te kiezen?

Hier vooral wat bloemen geknakt na de storm maar rest van de tuin staat er goed bij, zeker nu mijn schoonmoeder een rondje onkruid weghalen heeft gedaan. Iemand nog interesse in een berg zevenblad ;-) ?

Vraagje: wat kan ik het beste door zandgrond mengen om er een goede basis voor de planten van te maken? (binnenkort de nieuwe border indelen).
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
zaterdag gekeken naar een smalle boom en ik ga voor een goud-iep. Deze blijven mooi smal, hoef je niet veel te snoeien en heeft een mooie frisse groene kleur, die in het najaar verkleurd naar goudgeel. En zijn betaalbaar, ook niet onbelangrijk :D

Verder de eerste appels van de boom geplukt, sommige zit een plekje op, maar ze zijn prima eetbaar. De helft is er ongeveer af, en ik heb er al een stuk of 30. De takken hingen helemaal naar beneden, zoveel appels hingen er aan. Ga de tuinman vragen of hij hem kan snoeien, voordat ie verplaatst wordt.

En ook hier heel veel water gehad, denk dat ik in de afgelopen 2 weken iig wel 70 mm heb afgetapt. Was ook wel nodig, maar het is nu zo nat, dat de paddenstoelen de grond uitvliegen.
Ik ben terug van vakantie, en na drie avonden hier bijgelezen :D

Even wat losse reacties.

Bosaardbei, jaa die groeit overal heen inderdaad 😄

Alecta , nog over je foto's, wat een mooie plek inderdaad, het lijk wel bos!

GroenTuintje wat werd het heet bij jullie zeg pfffft.

Heel leuk jullie scharrelende kippen Sabeltandcavia!

Wel of niet sproeien hangt inderdaad ook erg af van de grondsoort en het soort planten. Ons vorige huis en huidige huis zijn misschien 2 km van elkaar. Vergelijkbaar soort tuin op het zuiden.
Maar we wonen op de grens van het rivierengebied en de vorige tuin was dichter bij de rivier. En beetje kleiige grond, hoog grondwater. Het rook daar in de zomer naar moeras en dat type planten kwam ook vanzelf op. In de winter was het te nat voor een normale tuin en in de zomer was het heerlijk weelderig zonder sproeien.
Hier in het zandgrond, en een stuk hoger met lager grondwater. Deze tuin doet me denken aan die bij mijn ouders op de zandgronden in het oosten.
Maar ik sproei toch niet, vind ook inderdaad zonde van het water. Soms een paar gieters, maar met de hitte deze zomer waren we weg en is er geen water gegeven. Een deel van de planten en struiken heeft waarschijnlijk diep geworteld. Planten die veel water nodig hebben staan er niet (meer) zoals hortensia's. Bij de buren zie ik die verpieteren, die vinden het niet leuk hier. Misschien aan de voorkant op het noorden. En er zijn er ook dood gegaan in de hitte. Andere planten doen het echter weer geweldig: de hibiscus bijvoorbeeld, en mijn rotstuintje.
Er werd ook gedisussieerd over wel/niet sproeien en milieuvriendelijke dingen doen. Dat ligt er denk ik inderdaad vooral aan waar je je prioriteiten legt en wat je belangrijk vind. Ik sproei niet, maar andere dingen doen we weer wel, zoals erg ver met de auto op vakantie gaan. Ik kan dus ook prima begrijpen dat je wel sproeit.

Tickel, heb jij 6 katten? Of waren die katten foto's ideeen van internet geplukt?

CC, wat een grote dikke muur heb je voor je raam nu zeg, echt balen. Hoe ziet het er nu uit, na de eerste verflaag?
Sabeltandcavia, wat een leuke ideeen heb je voor zo'n muur!
Iets met spiegels lijkt mij ook een goed idee voor het licht. Misschien kan je een spiegel zo schuin plaatsen dat het lijkt of je rechtuit kijkt, maar eigenlijk je tuin een beetje in kijkt? Eventueel met een hoek, dat je ook een spiegel in die 'dode' hoek links van je raam zet en zo om de hoek kijkt.

Lomirea, hoi! Ik zou voor schuin gaan, en eigenlijk liefst wat krom en gekronkeld. Dan wordt het wat spannender. Denk aan een schilderij met een paadje door het bos. Een kronkelpaadje dat buiten beeld verdwijnd of een rechte streep in het midden?
Een foto van vakantie, ergens diep in oost Europa.
Overal pachtige weelderige tuintjes, vol fruitbomen. Deze mensen zitten in kraampjes voor hun huis om het fruit te verkopen. Je ziet ook overal Hibiscus, zoals bij die rode parasol.
Afbeelding
Afbeelding
anoniem_122552 wijzigde dit bericht op 19-08-2019 21:48
17.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
19-08-2019 21:09


GroenTuintje wat werd het heet bij jullie zeg pfffft.

Ja gruwelijk heet @( . Gelukkig komt het dit jaar niet terug, die extreme hitte. Ze hebben nog wel een nazomer voorspeld, maar dat zal max 30 graden zijn.

Hier veel regen gevallen de afgelopen periode. Heerlijk :yes: .
Voor iedereen een groene tuin
Grr, mijn plaatje wil niet. Werkt post.img niet meer?

Edit.. hmm, de grotere plaatjes willen niet. Alleen als ik 'm heel klein maak.
Alle reacties Link kopieren
Aaaanne, respect dat je alles helemaal hebt teruggelezen en ook nog allemaal feedback geeft! :worship:
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen!
Hier is het gewone leven na de vakantie weer begonnen. Het onkruid in de tuin is ontploft! Dit weekend weet ik wat me te doen staat :D
Alles staat er nu wel wat fleuriger bij na al die regen, het was ook wel nodig.
We zijn nu druk met klussen aan de bijkeuken. Man heeft daar een achterdeur in gemaakt, want in de keuken hebben we m dichtgemaakt om een hoekaanrecht te kunnen plaatsen. Dat gaf weer een hoop stof en puin. De deur zit er in, nu de vloer en de wanden afwerken. Man wil komend weekend tegels gaan zetten, en ik mag weer in actie komen als stucadoor.
Ik kan de dagen dat ik nog werk voor mijn huidige werkgever op twee handen aftellen, deze week nog en volgende week een paar dagen. Blij dat ik er weg kan, ik moet me er nu echt heen slepen.
Nu ga ik ontbijten en daarna op pad. Fijne dag allemaal!
Alle reacties Link kopieren
cassata schreef:
19-08-2019 12:02
Het is stil hier. Hoop dat alles goed is met iedereen.

Zo raar, ik zag dat er krokussen in de tuin opkomen. Ik dacht eerst dat ik me vergiste, maar het kan niet missen. Is de natuur in de war of kunnen ze twee keer bloeien in een jaar? Of ga ik nu zeker te weten in het vroege voorjaar geen krokus meer zien?
Ja, ik dacht ook altijd dat dit vroeg in het voorjaar was.
cassata schreef:
19-08-2019 12:02
Het is stil hier. Hoop dat alles goed is met iedereen.

Zo raar, ik zag dat er krokussen in de tuin opkomen. Ik dacht eerst dat ik me vergiste, maar het kan niet missen. Is de natuur in de war of kunnen ze twee keer bloeien in een jaar? Of ga ik nu zeker te weten in het vroege voorjaar geen krokus meer zien?
Is het geen Herfsttijlloos?
Afbeelding
https://nl.wikipedia.org/wiki/Herfsttijloos
ik heb deze week de appels geplukt van mijn boom en elke dag wat bramen geplukt. Appels zijn wel wat aangevreten, maar die verwerk ik in appeltaart. De anderen zijn prima te eten. Er hangen nog heel veel bramen aan, maar die zijn nog rood en dus nog niet rijp. Kan ik er nog lekker lang van genieten.

Ik heb vaak in september het groen van de blauwe druifjes al in de tuin, maar ze bloeien pas in de winter.
Maar het kan idd ook herfststijlloos zijn
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames! Ik ben helemaal nieuw hier op het forum maar heb de vorige topics met veel plezier gelezen. Dit topic moet ik nog even goed bijhouden. Ik heb echter een vraag waarvan ik hoop dat iemand me kan helpen. Toen we dit huis kochten stond er al een prachtige clematis (+- 2 meter hoog en 1,5 meter breed). Ieder voorjaar voorjaar bloeit hij met honderden bloemen. Nu moet hij helaas weg van zijn plekje doordat er een nieuwe schutting komt tussen ons en de buren. Het stalletje en de trellis waar de clematis tegenaan groeit moet hierdoor ook weg. De kans is groot dat het binnen een week plat moet. Ik wil de clematis zo ontzettend graag behouden maar weet niet wat ik nu het best kan doen. Overleeft hij het als ik m nu snoei en ga uitgraven? Hij zou tijdelijk in een pot moeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven