Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Alle reacties Link kopieren
Bah Friez, niet leuk. Hopelijk wordt het opgelost.
Met gras en schaduw: reken op een mostapijtje. Aan de schaduwkant van mijn gazon is het gras groen en zit er veel mos in, en aan de zonkant in de zomer tijdens hitte gaat het gras dood. Ik heb gruwelijk veel werk aan mijn gazon en maak het steeds kleiner door de borders uit te breiden. Ik wil een perfect gazon maar dat gaat nooit lukken. Dus: zo min mogelijk gras, uiteindelijk wil ik alleen nog maar graspaden hebben.

Vandaag eindelijk een mooie dag om te tuinieren. Zometeen duik ik voor een paar uur weer de borders in.
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
19-09-2019 10:43
Ik heb gruwelijk veel werk aan mijn gazon en maak het steeds kleiner door de borders uit te breiden. Ik wil een perfect gazon maar dat gaat nooit lukken. Dus: zo min mogelijk gras, uiteindelijk wil ik alleen nog maar graspaden hebben.
Dat doen meer mensen :biggrin:

Ons grasveld lijkt ook steeds kleiner te worden, niet helemaal de bedoeling. Al vind ik bloeiende planten overhangend over het gras niet erg ;-D
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het reageren. Misschien voor de zekerheid niet aan beginnen dan. Ik doe wel inspiratie op hier hoe wel in te richten😁
Mijn grasveld ligt vol in de zon, en zat vol met mos. Zal ook wel aan het onderhoud liggen, ik was niet zo van de bemesting, kalk ed. Dat moet nu anders als er straks een prachtig tapijtje in ligt
Alle reacties Link kopieren
Sinds een week of twee loopt er een pulletje in mijn tuin van een waterhoen met een koppel volwassen waterhoenen erbij. Nog helemaal donzig en schattig. Maar zojuist liep het pulletje helemaal alleen in de tuin, een beetje angstig te piepen en nergens een waterhoen te bekennen. Laten waterhoenen hun pullen vaker alleen? Hij zou toch geen wees zijn geworden :( . Ik vind het zielig.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Zou ik nu al bloembollen kunnen planten of kan ik beter wachten tot het warme weer voorbij is?

Ik heb 5 verschillende soorten. Allemaal lente bloeiers. Oa blauwe druifjes want die vind ik echt zo mooi :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Heb je al reactie van je buren Friez? Wat een rare mensen zeg!
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
20-09-2019 17:55
Heb je al reactie van je buren Friez? Wat een rare mensen zeg!
Nee nog geen reactie. Alleen gisteravond een goeiavond. Dat was al heel wat, want eerste woord sinds 4 maanden. Schrok er zo van, dat ik maar ben door gelopen :D
Alle reacties Link kopieren
Het pulletje is weer herenigd met zijn ouders :)
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Hier lekker een middagje de tuin in geweest voor wat opruim- en snoeiwerk, gelukkig samen met mijn vader. Daarna een tijdje tevreden om me heen zitten kijken ;-D Had de vijgenboom alleen een beetje lomp gesnoeid, vanuit huis ziet het er redelijk uit maar vanaf de andere kant heeft-ie nu een heel dubieus silhouet :proud:
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Was trouwens erg blij met mijn grasmat(je) dit jaar, voor het eerst heeft-ie er eigenlijk vanaf het voorjaar goed uitgezien. Behalve toen we echt druk met de vijver waren, toen was een deel wel erg platgetrapt uiteraard.

Heb er ook regelmatig van alles over uitgestort: kalk, mest, zaad... komende week nog maar een keer langs het tuincentrum voor een laatste strooiactie.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Heletijd niet meegelezen en geschreven. Druk met wat minder leuke dingen. Maar onder het kopje selfcare en het giga lekkere weer ga ik zo de tuin in.

Niet alles meegelezen want jullie gaan hard!

Anamonen zijn fantastisch, heb vorig jaar een pol gehad en is nu al drie keer zo groot. Volgend jaar ga ik hem delen en een deel naar m'n buurvrouw als ze wil en anders in het speeltuintje hiernaast planten. De grote vlinderstruik gaat eruit want die staat onhandig en neemt teveel ruimte in. Ik wil mijn zonhoekje ook anders. De Passiebloem en blauwe regen gaan super hard maar verder saai hoekje. Staat een pioenroos maar die is maar drie weken mooi en de rest is overgenomen door oregano. Mooi maar beetje veel. Volgend jaar gaat dat eruit maar nog even bedenken wat ik er wil. Tegen de schutting mag wat hoogs, bij de voor rand wil ik een rij lavendel.

Kan ik dat nu al doen? Heb nog een tuincentrum cadeau bon.
De geveltuin moet ook anders, ik geef daar nooit water dus daar moeten planten in die geven droogte kunnen. De roos gaat wel goed. Misschien lavendel en heide oid.

Plaatje bij het praatje. Dit is de zon hoek. Ziet er zo wel cute uit maar meh, ik vind het net niets.

Afbeelding

Dit hoekje is nu een wc... Cats.
Afbeelding


Deze vlinderstruik gaat weg. Ondanks veel bijsnoeien is hij gewoon te groot voor die plek. Boven de schutting komt die van de buren, daar kan ik van meegenieten.

Afbeelding

Kijk mn klimplanten gaan!!

Afbeelding

Afbeelding
Vlinderstruiken snoei ik in het voorjaar helemaal kort en groeit dan weer prima en is in de zomer dan ong 2,5 meter hoog.
Morgen komen de tuinmannen nog 1 dag en dan is de basis van mijn tuin helemaal klaar! Over 2 weken wordt tuinhuisje en carport geplaatst. 1 border beplant ik na de winter, de andere wil ik volgende week eigenlijk doen, maar moet even kijken of dat gaat lukken. Krijgen jullie dan de foto's te zien :D
Alle reacties Link kopieren
Voor!

Afbeelding

Na
Afbeelding

Nog een paar fotos
Afbeelding

Vlinderstruik weg!!
Afbeelding

Tuinorchidee!
Afbeelding

En boogje boven de deur, nu kan de passie oversteken.
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
22-09-2019 18:39
Voor!

Afbeelding

Na
Afbeelding

Nog een paar fotos
Afbeelding

Vlinderstruik weg!!
Afbeelding

Tuinorchidee!
Afbeelding

En boogje boven de deur, nu kan de passie oversteken.
Afbeelding
Heb je er wat planten uitgehaald?
Leuk die passiebloem en dat boogje over de schuur :heart:
Voor iedereen een groene tuin
Mooie tuin heb je Koettie!
Ik vind dat passiebloem-oversteektje ook heel grappig :-D

En dat hoekje wat je te vol vond is mooi geworden zeg! Voor is ook mooi, maar na is iets rustiger, vind ik ook mooier.
Waar je de vlinderstruik weg hebt gehaald kan ik op de foto toen de struik er nog was helemaal niet zien dat er een vijvertje was! Lijkt me ook goed voor de vijver zo, iets meer licht. Die struik was wel ook mooi trouwens :).
Bij mij is het nu relatief kaal. Ik heb alle Akelei er uit gehaald en op één plek gezet. Ik vind het mooie klokjes, maar na de bloei worden de blaadjes bruinig en vind ik het altijd erg rommelige planten. Ze stonden overal tussendoor, dus dit ruimde mooi op.
Ook alle Teunisbloemen naar één plaats verhuisd.
De heg flink gesnoeid en nu is het wel een beetje saai. Maar er is lekker veel plek voor nieuwe planten! Binnenkort jarig en ik heb - dankzij dit topic - een aantal leuke dingen bedacht ik die graag zou willen hebben :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vooral veel oregano (wat een onkruid), munt, uitgebloeide dropplant en ijzerhard verwijderd. Verder veel zaadzettende dingen gesnoeid. Nu mooie zaaimix voor een vriend die net verhuisd is.

De vijver moet van de lente weer helemaal schoon. Leuk hoor maar best wat werk! Was net aan het baggeren maar zit nog stikvol salamanders.

Overloopje was ook nodig, de passie bleef de deur maar grijpen. Gebruik hem niet vaak maar nooit is ook weer zoiets :biggrin:

De vlinderstruik gesnoeid en staat nu in een pot, die ga ik van de week in de speeltuin hiernaast zetten. Daar mag ie mooi groot worden. Verder hoop onkruid bij de stapstenen verwijderd. Lang bezig geweest maar heel tevreden!
Alle reacties Link kopieren
Hoi,ik heb nog niet zo lag een tuin. Blij mee! Maar in het wat slecht onderhouden grasveld staan behoorlijk wat paardenbloemen. Wat is de meest effectieve (tuinvriendelijke) manier om dat te verminderen. En uiteindelijk het meeste weg te houden.
Alle reacties Link kopieren
Geen. Paardenbloemen zijn het nieuwe gras ;-D

Op zich zouden paardenbloemen minder moeten worden als de grond verarmt. Dus maaien en het maaisel afvoeren zou op de lange termijn resultaat op moeten leveren.
Alleen heeft gras ook vrij veel voeding nodig, hoe schraler de bodem wordt, hoe meer bloeiende kruidachtigen zich zullen vestigen.
Als je echt een gazon wilt met alleen maar gras zul je moeten bemesten, bekalken, verticuteren, en de paardenbloemen met wortel en al verwijderen.
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik mij al over aan het inlezen Ik was al een beetje bang dat ik niet van de paardenbloemen af zou komen. Maar he, misschien zag ik een manier over het hoofd.
Dank je voor het antwoord!
Alle reacties Link kopieren
Paardenbloemen igg plukken voordat het pluizenbollen zijn, dan vormen ze geen nieuwe vrienden.

Hier een lading planten besteld. Volgens mijn schoonmoeder te weinig voor de 2 borders (beide half schaduw) ach we zullen zien.
Ik heb een mix van bollen (blauwe druif, tulp, anemonen), dan lavendel, phlox, lelietje van dalen, sedum en ooievaarsbek. Ik wilde ook nog heide maar die was niet leverbaar. Verder staat er al een beetje ezelsoor en een hoge paarse bloem van de buurvrouw. Schoonmoeder adviseerde nog oregano, maagdenpalm, vrouwenmantel (die vind ik niet zo mooi) en salvia. Ik vind de hoeveelheden echt lastig inschatten, zelfs met de richtlijnen van aantal planten per M2. Ach we zullen zien, we kunnen altijd nog meer bestellen/langs de Intratuin.

Wouw koettie, prachtig die klimmers en al dat groen.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Bij mij is het gras gezaaid, en 1 border beplant. De andere laat ik deze winter leeg, zodat ik goed het resterende onkruid eruit kan schoffelen.

Ik haal deze foto straks weer weg, dus niet quoten!
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 23-09-2019 17:47
67.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Grote tuin heb je Friez :)
Voor iedereen een groene tuin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven