Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Alle reacties Link kopieren
Mooie foto's allemaal!
Groen tuintje doet haar naam eer aan.
CC, ik krijg eindelijk een beetje overzicht hoe jouw tuin er uit ziet. Het is alleen nu nog de vraag waar staat de pergola en waar staat de konijnenvilla, want die zie ik niet op de foto's. Vast een eind naar achteren. Hele mooie foto van de hommel!
Apatura, jouw terras en pad zijn heel mooi geworden. snap goed dat je daar nu even van wilt genieten.
Aaaanne, de witte bloem is inderdaad de boerenjasmijn. Die van mij bloeit nu ook.

Ik heb van daag alleen wat onkruid geplukt en een paar kilo rottende kersen uit het gazon gepulkt. De vogels die ze hoog uit de bomen willen pakken, later er meer vallen dan dat ze echt eten. En aangezien kersen en een grasmaaimachine niet goed samen gaan (lees mijn verhaal van de grasmaaier van vorig jaar), ben ik nu steeds al die kersen handmatig uit het gras aan het zoeken :-[
De mysterieuze plant waar ik jullie laatst naar vroeg en waar de meesten van dachten dat het een gulden roede zou zijn, wordt alsmaar hoger en hoger. Is nu bijna een meter hoog. Nog steeds geen bloemen te zien. Ik ben echt benieuwd wat dit wordt. Ik begin me langzaam af te vragen of ik vorig jaar niet toevallig toch die grote herfstasters heb gekocht.......ik weet het echt niet meer..... :facepalm: Ik hou jullie op de hoogte.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook zo een Duet. Vorig jaar gekocht omdat hij zo prachtig zou gaan bloeien. Ik heb nu alleen geen idee meer hoe, dus ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren :proud:

En CC, mijn vader beweerde net dat rond je veertigste je smaak gaat veranderen, dus ik ben benieuwd. Weet niet of het voor jou nog zin heeft, maar misschien dat ik ze over een paar jaar ineens heerlijk ga vinden ;-D
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Oei, dan heeft dat al tamelijk lang geen zin meer MevrouwJack. Maar ik kan ermee leven hoor :biggrin:

Duet, het is onmogelijk om mijn tuin in één geheel te fotograferen zelfs vanaf de eerste verdieping lukt dat niet en op mijn zoldertje heb ik geen raam :D
Maar op de laatste foto zie je rechts achterin nog net een heel klein stukje van het dak van villa flappie (bij de blauwe vogelvoeder hanger). Na villa flappie maakt het pad een bocht, eerst naar links en dan naar rechts om een heuvel (daar staat mijn Zweeds rode huisje) en dan komt dit
Afbeelding

Na deze bocht, tegenover de klimhortensia en achter de bamboe is de zitkuil.

Ik ben echt zó benieuwd naar je mysterieuze plant.
En wat een klus om al die kersen met de hand op te rapen!
...
Alle reacties Link kopieren
Haha, CC, jouw tuin is echt een verrassing. Leuk al die hoekjes en bochten.

Kersenrapen is enerzijds saai, maar tegelijkertijd kun je lekker je hoofd leegmaken.

Ik rij op mijn rolkrukje door het gras en gooi alle kersen in het bakje onder de zitting.

Afbeelding

Alleen daarna overeind komen.....dan willen mijn knieen niet meer, da's de leeftijd :$
Calamitycat schreef:
16-06-2019 22:51

Afbeelding
Echt heel mooi! Lijkt wel een jungle :love:
Alle reacties Link kopieren
Gouwe ouwe (uit 2006) maar geeft wel een geinig overzicht
Afbeelding

Achterin, tussen de twee grote bomen (die er niet meer staan), net voor de petrolkleurige schuur zie je nog net de liggers van de oude pergola/zitkuil.
...
Alle reacties Link kopieren
duet schreef:
16-06-2019 23:08
Haha, CC, jouw tuin is echt een verrassing. Leuk al die hoekjes en bochten.

Kersenrapen is enerzijds saai, maar tegelijkertijd kun je lekker je hoofd leegmaken.

Ik rij op mijn rolkrukje door het gras en gooi alle kersen in het bakje onder de zitting.

Afbeelding

Alleen daarna overeind komen.....dan willen mijn knieen niet meer, da's de leeftijd :$
Wow, wat een handig ding! Waar kan ik zoiets kopen? (mijn knieën willen ook niet meer).
...
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
16-06-2019 23:12
Echt heel mooi! Lijkt wel een jungle :love:
Dat is het ook bijna :biggrin:
...
Alle reacties Link kopieren
Deze tuin, die ik zag op Funda, is ook 40 meter lang en wel lekker groen maar dit vind ik dus lang zo spannend niet. Een lange smalle tuin is gebaat bij spannende hoekjes :lol:

Afbeelding
...
Alle reacties Link kopieren
:biggrin: klopt Duet. Naam verwijst naar de kleine groene tuin hier :daisy: .

Wauw! Wat een leuke tuin heb je toch CC. Een ondekkingstuin en jungle-tuin :heart: , daar hou ik echt van. De tuin hier heeft ook sluip en kruip routes :mrgreen: heerlijk.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
16-06-2019 23:23
Deze tuin, die ik zag op Funda, is ook 40 meter lang en wel lekker groen maar dit vind ik dus lang zo spannend niet. Een lange smalle tuin is gebaat bij spannende hoekjes :lol:

Afbeelding
Mijn schoonbroer heeft zo'n tuin en mm handen jeuken daar altijd. Super saai. Gras, lekker rechttoe rechtaan en in de borders alleen geranium macrorrhizum en een zielige roos. Geef me twee jaar en een zak met geld... :proud:
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
16-06-2019 23:23
Deze tuin, die ik zag op Funda, is ook 40 meter lang en wel lekker groen maar dit vind ik dus lang zo spannend niet. Een lange smalle tuin is gebaat bij spannende hoekjes :lol:

Afbeelding
Mijn schoonbroer heeft zo'n tuin en mm handen jeuken daar altijd. Super saai. Gras, lekker rechttoe rechtaan en in de borders alleen geranium macrorrhizum en een zielige roos. Geef me twee jaar en een zak met geld... :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben binnenkort vaker vrij. Meeste schoolwerk zit erop. Nu in de inwerkfase van m'n nieuwe werk, straks derde dag. Laatste keer dat het een dag per week is, vanaf volgende week drie dagen in de week. Volgende week beetje dom gepland met de laatste dingen met school maar oké. Vanaf de 26ste zit dat er ook weer op en ga ik lekker drie dagen per week werken. Vind het zo leuk daar! Krijg veel vrijheid om m'n ding te doen en kan bij iedereen aan de bel trekken als ik iets niet weer. Meteen best heftige cliënten in m'n caseload (maatschappelijk werker voor chronische verslaafden) en het is even inkomen maar zo tof. Voelt als een uitbreiding van m'n stage maar dan voor grote mensenloon. :D Leer echt elke dag weer bij.

Als ik ritme heb ga ik de tuin goed aanpakken, maar dan vooral de kasten en de schuur. Staat vol troep en heb veel grote leggen potten in de tuin die al maanden in de weg staan. Hopelijk daarna klaar met alle troep en dan kunnen er een paar kamerplanten buiten spelen.
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
15-06-2019 11:33
Iemand idee wat dit is?

Afbeelding
Doet me denken aan een peperplant, hij lijkt tenminste op het peperplantje dat ik heb staan
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
17-06-2019 05:52
Mijn schoonbroer heeft zo'n tuin en mm handen jeuken daar altijd. Super saai. Gras, lekker rechttoe rechtaan en in de borders alleen geranium macrorrhizum en een zielige roos. Geef me twee jaar en een zak met geld... :proud:
Herkenbaar, hebben we dezelfde schoonbroer :biggrin: ?
Voor iedereen een groene tuin
Zucht. Soms wil ik de tuin weleens volstorten met beton ofzo. Het onkruid groeit veel te hard. Vorige week had ik 't meeste wel weg en nu staat het verdorie weer overal vol met gras en paardebloemen. Frustrerend gedoe :|

Een leukere verrassing was dat één van de pioenrozen opeens weer volop groeit, ik dacht dat hij dood was gegaan in de winter.
Alle reacties Link kopieren
Meer planten in je tuin Kettrick, dan is er geen plek voor onkruid!

Ik ben weer ns van huis, aan het werk op een eiland. Fijn om via jullie nog wat tuingerelateerds mee te krijgen (dan lees ik even bij en denk ik, oh, ik moet lief even appen dat-ie de kas water geeft!)
Het onkruid zal wel kniehoog staan in m'n moestuinbedden (althans, die waar ik niet genoeg mulch meer voor had om ze goed af te kunnen dekken) als ik terug kom, maar soit.

CC, heel inspirerend je tuin! Die van mij is ook lang en smal, ik probeer het hoekjes- en bochtjesprincipe al wel een beetje toe te passen, maar dat zou nog veel meer kunnen. Een struikelblok daarbij is soms wel de geliefde die dingen vaak 'niet praktisch' vindt. Nee, inderdaad, een tuin is per definitie niet praktisch wat mij betreft :bonk: Hij wilde eigenlijk ook al geen rozen bij de rozenboog, want daar moet je doorheen lopen en dan zou je wel ns aan een doorn kunnen blijven haken... Gelukkig kreeg ik toen enorme bijval van de meneer van de kwekerij waar we toen waren dat dat huis best meeviel en dat verse uitlopers van rozen nooit zo doornig zijn. Maar verder is-ie heel lief hoor ;-D
Alle reacties Link kopieren
Haha, ik heb er ook zo eentje. Die zei gister hm tijm tussen de staptegels komt wel heel hoog nu. Straks kan je daar niet meer lopen. Aldus de man die er nooit loopt want er zitten spinnen..
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
16-06-2019 23:17
Wow, wat een handig ding! Waar kan ik zoiets kopen? (mijn knieën willen ook niet meer).
Zat er ook naar te kijken :proud:
Hier niet zo duur, belastbaar tot 130 kilo en gratis verzending met code 123gratis.

https://www.westfalia.eu/nl/shops/tuin- ... hopping+NL
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ja, is ook erg handig. Die van mij is al behoorlijk oud. Heb ik via mijn werk gekregen (was een weggooiertje, hoe is het mogelijk?) weet dus niet precies wat die kostte. Volgens internet ook iets van 30 euro.
Als je googelt op "tuinkruk met wielen" kom je van alles tegen.
Het bakje er onder is niet zo groot, dus meestal sleep ik een emmer achter mijn krukje aan. dan hoef ik niet zo vaak het bakje te legen.
Ik gebruik hem vooral om de borders van onkruid te ontdoen en om onkruid uit het gras te steken. Je rolt gewoon door het gras en pikt hier en daar wat weg. Ideaal!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip Tickel en jij natuurlijk ook Duet!
Ik heb die van de link van Tickel zojuist besteld :cheer2:

Wilde eigenlijk deze, ziet er zo snoezig uit en zou mijn allereerste auto worden :proud: maar de kwaliteit valt volgens sommige recensies tegen en luchtbanden lijken me ook niet echt handig.
Afbeelding
...
MevrouwJack schreef:
17-06-2019 11:19
Doet me denken aan een peperplant, hij lijkt tenminste op het peperplantje dat ik heb staan
Komen volgens mij gele bloemen in, als ik de goede voor mij heb. Ik weet alleen de naam niet.
Heb ik de mysterieuze plant van Duet ook?
Afbeelding
Afbeelding

Edit: of is dit Guldenroede?
De steel is groen, niet rozig. Ik vind het blad niet al te glanzend.
CalimityCat, wat heb jij een gave tuin zeg! Echt kruipdoor-sluipdoor, heel mooi gemaakt!!
En Koettie en Tuingravin dus allebei een nieuwe baan? Spannend maar ook heel leuk!
Koettie, het lijkt me erg heftig wat je gaat doen, maar ook heel nuttig, succes!
Tuingravin, ik hoop dat het allemaal doorgaat!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven