Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 6

24-10-2019 19:25 3012 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 6 topics lang zijn wij tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn namelijk niet alleen heel ongezellig en lelijk maar ook dieronvriendelijk, veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg omdat hemelwater na een hoosbui niet de grond in kan, tegeltuinen zorgen voor stijgende temperaturen omdat tegels warmte vasthouden en zijn bovendien, in tegenstelling tot wat tegel'tuiniers' denken, erg onderhoudsonvriendelijk.

Kortom, maak Nederland mooier en doe wat goed is voor het milieu. Vergroen je tuin: tegels eruit, plantjes erin! Want elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur :daisy:

In dit topic delen wij dus weer onze passie voor groen tuinieren, inspireren we elkaar, zijn we enthousiast over al het leven in de tuin (vogeltjes, egels, salamanders, bijen, hommels, vlinders en andere nuttige insecten die graag op bezoek komen in een groene tuin).
Kortom, we schrijven hier over alles waar we zo van genieten in onze antitegeltuinen.
Schrijf gezellig mee en/of stel je vraag, we denken graag mee. Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons en hoe minder tegeltuinen hoe beter.

Zo moet het dus overduidelijk niet :sick:
Afbeelding

Zo wel
Afbeelding

Afbeelding

Link naar deel 5 thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615
calamitycat wijzigde dit bericht op 07-04-2020 12:31
Reden: Nieuw seizoen, nieuwe OP ;-)
73.08% gewijzigd
I'm sorry, I was thinking about cats again.
MevrouwJack schreef:
28-04-2020 23:01
Willen jullie even meedenken? Heb geen acute plannen om van alles aan te pakken, maar geïnspireerd door dit topic ben ik toch een beetje aan het brainstormen over de indeling van mijn tuin.

Afbeelding

Links is mijn huidige indeling. Het is ongeveer 5x8 groot. De muur waar mijn tuin op aansluit bestaat uit dubbele openslaande deuren links en een kamerhoog raam rechts. Tuinbankje, gras, borders en een vijver. De linkerborder is iets verhoogd.

Mijn bedenkingen daarbij:

- tuinbank is heerlijk maar niet echt geschikt om aan te werken. Ik werk regelmatig thuis, dus een plekje voor in elk geval twee stoelen en een tafeltje zou fijn zijn.
- ik wil meer 'in de tuin' kunnen zitten, dus meer omsloten door het groen. Vooral met gasten. En liefst dichterbij de vijver.
- paden en terras zijn me te recht

Plaatje 2: een klein stukje tegels bij het huis voor mijn bankje, met een muurtje (om mijn voeten op te leggen of potten op te zetten). Soort afgeschermd plekje dus.
- meer borders, geen gras meer. Dat gaat me wel een beetje aan het hart, want ik houd ervan om met mijn voeten in het gras te lopen.
- Extra terrasje dichtbij de vijver
- paden wat minder recht, waardoor je vanuit het huis misschien minder ver kunt kijken. Is dat een voordeel of een nadeel? Lijkt het dan kleiner of juist spannender omdat je niet alles in een keer kunt zien?

Plaatje 3: zelfde, maar dan met gras. Denk niet dat dat echt fijn is. Stoelen zakken eerder weg (tenminste, degene die ik nu heb en het ziet er misschien ook wel wat lullig uit.

Ik heb een beetje moeite om out of the box te denken, hebben jullie nog briljante ideeën? ;-D
Oke, ik ben echt helemaaaaaaal niet bijgelezen (ik ben pas bij deze post) dus mogelijk is alles al genoemd.. maar ik zou het dus andersom doen qua gras en paadje. Zoals op plaatje 3, maar dan gras en stenen verwisseld. Bankje staat in het gras, met dikke poten van een bankje en dat hoef je ook niet te verzetten. Paadje is ook van gras zodat je er doorheen kan lopen. En dan waar de stoeltjes staan stenen zodat je stoelen niet wegzakken.

*nu ga ik verder bijlezen en kijken wat de andere suggesties waren :D
Calamitycat schreef:
29-04-2020 22:29
Lijkt me een interessante opleiding Apatura, waarom was het niet iets voor jou? Wel handig dat de kennis die je hebt opgedaan nu nog kan gebruiken :)

Ik heb net in de regen een slakkenraapronde gedaan. Juist met dit weer laten die slijmerige veelvraten zich sneller zien dus ik heb er behoorlijk veel gevangen. Die moeten nu een nachtje verplicht samenwonen in een melkpak, morgen breng ik ze naar een bos 3 kilometer verderop waar ze verder mogen knabbelen.

Ook 5 miljoen regenwormen gezien, waarvan de langste zo'n 25 centimeter... :O
En veel salamanders, van behoorlijk grote tot schattige jonkies van een centimeter of twee :heart:
Hahaha haal je slakken uit je tuin?

Ik vind 't altijd wel schattig, dat ze tevoorschijn komen.. Totdat ik krak hoor en er op sta.

Goed idee om bij te houden wat ik ga planten!
Zit nog te twijfelen tussen excel of fotomapje op mijn telefoon..

En sorry, ik heb gewerkt, dus ben even niet zo goed in meedenken..

Wel zielig van die pimpelmeesjes..
Make it one day
https://www.huibelco.nl/Tuinen/stadsoase/

Deze tuin vind ik ook inspirerend.
Been there, done that, got the T-shirt.
Doe ik al jaren Guave :$ Met resultaat want het worden er wel steeds minder. De eerste jaren ving ik er op een regenachtige avond of na het sproeien 's avonds wel zeker 80-120, nu blijft het meestal bij een stuk of 15. Ik denk maar zo, iedere slak die ik gevangen heb kan geen baby's meer maken :biggrin:
De goorste zijn enorme zwart/grijze naaktslakken, heb ze wel gevangen van 20 cm. lang, echt zo vies vind ik die.
@Cc: Het was weinig tuin en veel landschap en gemeente groen.
Plantennamen stampen was ook niet mijn ding.
Ik vind t geinig om te hobbieen in mn eigen paradijsje en zo mee te denken maar dat is meer tuinboeken kennis dan dat ik dat op school geleerd heb.
Calamitycat schreef:
29-04-2020 22:48
Doe ik al jaren Guave :$ Met resultaat want het worden er wel steeds minder. De eerste jaren ving ik er op een regenachtige avond of na het sproeien 's avonds wel zeker 80-120, nu blijft het meestal bij een stuk of 15. Ik denk maar zo, iedere slak die ik gevangen heb kan geen baby's meer maken :biggrin:
De goorste zijn enorme zwart/grijze naaktslakken, heb ze wel gevangen van 20 cm. lang, echt zo vies vind ik die.
Ja die ja, die ook in tijgerprint worden geleverd, en als je erop stapt is het geen ‘krak’ maar :woa:
Tuingravin schreef:
29-04-2020 14:42
[...]
Heb net even dat linkje aangeklikt van Gardeners World en die tropische tuin bekeken. Echt knap dat dit gelukt is in zo'n kleine tuin. Prachtig resultaat. En dan dat kruipende plantje op de bodem! Dat is soleirolia soleirolii ofwel slaapkamergeluk, die heb ik hier als kamerplant in de woonkamer staan. Nog nooit geprobeerd als tuinplant, maar ik vind het wel mooi, zo'n groen tapijtje. Heeft iemand hier ervaring met die plant in de tuin? Is dat een beetje winterhard?
[...]
Echt balen van die regen toen jullie dakkapel kwam zeg!
Over hierboven: ja, mijn ouders hebben een hoekje waar het vanzelf op kwam, waarschijnlijk een paar stukjes in de border belandt met het verpotten van de kamerplanten. Dat groeide fantastisch, een mooi dicht tapijtje. Het was wel een beschut hoekje vlakbij de muur van het huis, maar ze wonen ook in het Oost'n, dus stevige winters voor Nederland.
Mermedina schreef:
29-04-2020 22:56
Ja die ja, die ook in tijgerprint worden geleverd, en als je erop stapt is het geen ‘krak’ maar :woa:
Grote aardslak. Waarom weet ik de namen van die gruwelijk afschuwelijke glibbers @(
Calamitycat schreef:
29-04-2020 22:48
Nee joh, zoveel?? o_o
Oké, ik snap je, ik heb er vandaag 5 gezien..
Jaaaa die naaktslakken.. Brrr... Ben ooit met m'n blote voet op zo'n ding gaan staan :sick:

@Apatura, hier ook nog niet veel regen, heb geen regenmeter, maar veel was het niet. Het miezert nu wel, mag de hele nacht wel doorgaan :lol:

Edit, wat Mermedina zegt. Gats!
guavepapaya wijzigde dit bericht op 29-04-2020 23:00
2.01% gewijzigd
Make it one day
aaaanne schreef:
29-04-2020 22:37
Oke, ik ben echt helemaaaaaaal niet bijgelezen (ik ben pas bij deze post) dus mogelijk is alles al genoemd.. maar ik zou het dus andersom doen qua gras en paadje. Zoals op plaatje 3, maar dan gras en stenen verwisseld. Bankje staat in het gras, met dikke poten van een bankje en dat hoef je ook niet te verzetten. Paadje is ook van gras zodat je er doorheen kan lopen. En dan waar de stoeltjes staan stenen zodat je stoelen niet wegzakken.

*nu ga ik verder bijlezen en kijken wat de andere suggesties waren :D
Ik heb eraan gedacht, gras onder het bankje. Maar ik heb dit bankje (met iets lichtere kussens):

Afbeelding

zou wellicht wel kunnen wanneer ik de poten op dekseltjes ofzo zet, tegen het wegzakken. Alleen het lijkt me onpraktisch om het gras te moeten maaien onder het bankje door.
Tjezus, wat vals
Hebben jullie wel eens parende naaktslakken hangend aan een muur gezien, dat is echt heel raar!
Vandaag verder niks gedaan in de tuin, maar toen ik er doorheen liep leek het alsof de algen aan de rand van de vijver aan het verdwijnen zijn :yes:
Tjezus, wat vals
MJ ik had trouwens zandkleurige flagstones die iets over steken bij de vijver in mn hoofd voor t ovale terras. Evt met sedum of andere kruipplantjes (tijm) er tussen ipv voegmiddel.

Afbeelding
Met je blote voet op een naaktslak stappen geeft ook een aparte sensatie kan ik je vertellen.

Tuinieren met Excel ... het klinkt zo heerlijk nerderig :geek: :mrgreen: . Maar wel handig! Je kunt dan ook filter gebruiken om te filteren op bloeimaand, snoeimaand, bladvorm, hoogte, etc.
Ik vind hier dingen van.
Wat me opvalt op websites van plantenkwekers is dat er zo weinig foto's op staan. Vaak staat er alleen een fotootje bij van een close up van het bloemetje, terwijl ik juist wil weten hoe de struik er in zijn geheel uit ziet. De vorm, de hoogte, de groeiwijze en het liefst in alle seizoenen. Waarom snappen die kwekers dat niet?
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
29-04-2020 23:06

Tuinieren met Excel ... het klinkt zo heerlijk nerderig :geek: :mrgreen: . Maar wel handig! Je kunt dan ook filter gebruiken om te filteren op bloeimaand, snoeimaand, bladvorm, hoogte, etc.
yep, that's me :proud:
Tjezus, wat vals
Sabeltandcavia schreef:
29-04-2020 23:09
Wat me opvalt op websites van plantenkwekers is dat er zo weinig foto's op staan. Vaak staat er alleen een fotootje bij van een close up van het bloemetje, terwijl ik juist wil weten hoe de struik er in zijn geheel uit ziet. De vorm, de hoogte, de groeiwijze en het liefst in alle seizoenen. Waarom snappen die kwekers dat niet?
Ja vind ik ook. Daarom vind ik bestellen via internet eigenlijk wel heel fijn, omdat je op je gemak andere foto's kunt opzoeken op internet. Doe ik in een tuincentrum ook wel eens, maar is toch minder relaxed dan thuis op de bank.
Tjezus, wat vals
Apatura schreef:
29-04-2020 23:03
MJ ik had trouwens zandkleurige flagstones die iets over steken bij de vijver in mn hoofd voor t ovale terras. Evt met sedum of andere kruipplantjes (tijm) er tussen ipv voegmiddel.
Mooi ja! Tijm doet het hier sowieso prima in de tuin.
Tjezus, wat vals
Dat snap ik ook niet Caaf. Ik wil ook liever weten hoe een volwassen plant en solitair en in border er uit ziet.

Ik heb ooit een naaktslak in mn klomp aangetroffen.... toen ik er in de schemer met blote voeten in stapte. Jaren geleden maar ik krijg er nog de kriebels van.
Apatura schreef:
29-04-2020 22:54
@Cc: Het was weinig tuin en veel landschap en gemeente groen.
Plantennamen stampen was ook niet mijn ding.
Ik vind t geinig om te hobbieen in mn eigen paradijsje en zo mee te denken maar dat is meer tuinboeken kennis dan dat ik dat op school geleerd heb.
Snap ik :)
Ik moet ineens aan een babyfoto van mijn moeder denken. Die ene Waar het verhaal bij hoort dat ze er na het maken van die foto achter kwamen dat die blije kwijlende baby zojuist een halve naaktslak weg had zitten kauwen.

Tuindingen.
Mijn wijnflesafscheiding voor de ene kant van het pad is af. Nou ja, ik moet nog twee kleine flesjes jpchenet kopen/drinken. (Die lijken van boven een beetje op een grote fles). Want nu steken nog twee flessen als een soort scheven tanden uit omdat ze met hun hals op een wortel stuiten en niet verder de grond in willen.
Ik heb de etiketten trouwens laten zitten voor de slakken. Slakken vinden dat heerlijk en dan blijven ze van mijn opkomende bollen af.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
29-04-2020 23:33
Ik moet ineens aan een babyfoto van mijn moeder denken. Die ene Waar het verhaal bij hoort dat ze er na het maken van die foto achter kwamen dat die blije kwijlende baby zojuist een halve naaktslak weg had zitten kauwen.
:HA:
Al die verhalen over naaktslakken (en erger nog, op een naaktslak stappen) ik krijg er de kriebels van O_O Naaktslakken zijn dacht ik ook de vraatzuchtigste van alle slakken dus die moeten sowieso verdwijnen uit mijn tuin. Er komen nu heel veel zaailingen boven de grond dus die bewaak ik met mijn leven :-D

Ooh ja, Apatura, grote aardslak inderdaad. Ranzige krengen!
MevrouwJack schreef:
29-04-2020 23:09
yep, that's me :proud:
:rofl:
feow schreef:
29-04-2020 23:33
Ieuw :proud:
Tjezus, wat vals

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven