Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 6

24-10-2019 19:25 3012 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 6 topics lang zijn wij tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn namelijk niet alleen heel ongezellig en lelijk maar ook dieronvriendelijk, veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg omdat hemelwater na een hoosbui niet de grond in kan, tegeltuinen zorgen voor stijgende temperaturen omdat tegels warmte vasthouden en zijn bovendien, in tegenstelling tot wat tegel'tuiniers' denken, erg onderhoudsonvriendelijk.

Kortom, maak Nederland mooier en doe wat goed is voor het milieu. Vergroen je tuin: tegels eruit, plantjes erin! Want elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur :daisy:

In dit topic delen wij dus weer onze passie voor groen tuinieren, inspireren we elkaar, zijn we enthousiast over al het leven in de tuin (vogeltjes, egels, salamanders, bijen, hommels, vlinders en andere nuttige insecten die graag op bezoek komen in een groene tuin).
Kortom, we schrijven hier over alles waar we zo van genieten in onze antitegeltuinen.
Schrijf gezellig mee en/of stel je vraag, we denken graag mee. Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons en hoe minder tegeltuinen hoe beter.

Zo moet het dus overduidelijk niet :sick:
Afbeelding

Zo wel
Afbeelding

Afbeelding

Link naar deel 5 thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615
calamitycat wijzigde dit bericht op 07-04-2020 12:31
Reden: Nieuw seizoen, nieuwe OP ;-)
73.08% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg te horen dat de overgebleven trays met perkgoedplantjes bij de Lidl voor 50 cent per tray verkocht worden.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Gaan jullie op het moment nog naar fysieke tuincentra? Er is een hele rustige hier in het dorp en ik ben een beetje in twijfel. Het is niet verboden natuurlijk en je kunt er makkelijk 5 meter afstand van iedereen houden, maar toch twijfel ik een beetje.

Begin een beetje geïrriteerd te worden door de kwekers waar ik online heb besteld eerlijk gezegd. Dan probeer je een sector die het zwaar heeft te steunen, maar vervolgens kun je weken wachten. En van geen hen krijg ik ook maar iets van een update over wanneer ik de bestelling kan verwachten. Dat het uitloopt vind ik niet zo erg, want het zal best druk zijn en wellicht zijn ze onderbemand, maar dat niet communiceren kan ik slecht tegen.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Moose, dank!
Ik vond het zó fijn om weer lekker te klussen, was echt te lang geleden. Geeft ook een stuk meer voldoening dan met een suf breiwerk op de bank zitten :-D

Onder de vlonder liggen 7 liggers over een afstand van 3.30 mtr. Een degelijk CC-bouwwerk dus. En handig voor het geval er ooit een olifant op bezoek komt ;-D
...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben onder de indruk CC! Ik was al trots dat ik het frame voor mijn plantenschilderij zelf had gemaakt en dat ik snapte hoe mijn boormachine werkte :proud:
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
06-04-2020 21:54
Gaan jullie op het moment nog naar fysieke tuincentra? Er is een hele rustige hier in het dorp en ik ben een beetje in twijfel. Het is niet verboden natuurlijk en je kunt er makkelijk 5 meter afstand van iedereen houden, maar toch twijfel ik een beetje.

Begin een beetje geïrriteerd te worden door de kwekers waar ik online heb besteld eerlijk gezegd. Dan probeer je een sector die het zwaar heeft te steunen, maar vervolgens kun je weken wachten. En van geen hen krijg ik ook maar iets van een update over wanneer ik de bestelling kan verwachten. Dat het uitloopt vind ik niet zo erg, want het zal best druk zijn en wellicht zijn ze onderbemand, maar dat niet communiceren kan ik slecht tegen.
Ik snap je frustratie. Heb vorig jaar ook ontzettend lang moeten wachten op de bestelling bij Bastin, iets van 5 weken en er was nul communicatie. Best vervelend.

Ben zelf twee weken geleden met een vriendin bij een tuincentrum (geen grote keten) hier in de buurt geweest, we waren er om openingstijd (9.00 uur) en het was heerlijk rustig. Het is dus zeker het proberen waard, als het te druk is kan je altijd nog rechtsomkeert maken.
...
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
06-04-2020 21:57
Ik ben onder de indruk CC! Ik was al trots dat ik het frame voor mijn plantenschilderij zelf had gemaakt en dat ik snapte hoe mijn boormachine werkte :proud:
:rofl:

Deze vlonder was appeltje eitje in vergelijking met die pergola die ik twee jaar geleden gebouwd heb :D
...
Alle reacties Link kopieren
Zullen we met z'n allen afspreken dat we dit topic heel snel proberen vol te schrijven? Die herfsttekst en -plaatjes in de OP slaan helemaal nergens meer op... :$
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
06-04-2020 22:00
:rofl:

Deze vlonder was appeltje eitje in vergelijking met die pergola die ik twee jaar geleden gebouwd heb :D
Oja die pergola :flirting:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
06-04-2020 22:01
Oja die pergola :flirting:
Dat was nou typisch zo'n klus in de categorie eens maar nooit weer :biggrin:
...
Alle reacties Link kopieren
Dat doen jullie beter dan ik. Ik ging zondag het glas vervangen van het veluxraam in de slaapkamer. Na maan-den-lang etteren om twee onwillige schroeven uit het raam te krijgen was me dat eindelijk gelukt. Eindelijk zat er schot in. Dacht ik.

Want toen ik de nieuwe lijst in het raam wilde plaatsen, ontdekte ik dat de bijgeleverde afdichtingsstrip te kort was. De nieuwe ruit kon er dus niet in. Kwam ik daar achter vóórdat ik het oude glas eruit had gehaald? Neeeeee .... natuurlijk niet. :roll: .

Lang verhaal kort: Er wordt een strip met coronavertraging nageleverd en de boel zit nu even provisorisch dicht met een paar plaatjes hout en een vuilniszak. Gelukkig gaat het voorlopig niet vriezen.

Ik had daarna zo de pest in dat ik de rest van de middag mokkend in mijn tuinstoel heb gezeten.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
06-04-2020 21:56
Moose, dank!
Ik vond het zó fijn om weer lekker te klussen, was echt te lang geleden. Geeft ook een stuk meer voldoening dan met een suf breiwerk op de bank zitten :-D

Onder de vlonder liggen 7 liggers over een afstand van 3.30 mtr. Een degelijk CC-bouwwerk dus. En handig voor het geval er ooit een olifant op bezoek komt ;-D
;-D Fijn dat je zo tevreden bent! En ja, stukken beter dan breien op de bank dit..

MJack, ik ga wel naar t tuincentrum hoor. Had laatst kippenvoer nodig, en ophoogzand. Ik ga wel alleen doordeweeks en liefst op een beetje rare tijd inderdaad. Vorige week was t dan ook hartstikke rustig.
Ja, balen van die kwekers :-( Vreeken heeft er ook een handje van, z’n klanten heul lang laten wachten. Volgens mij zijn al die kleine kwekers extreme eigenheimers die plantjes véél belangrijker vinden dan de boel logistiek goed op orde hebben (al moet ik zeggen dat Cruydthoeck en de Warande uitzonderingen lijken te zijn) Ook wel weer heel sympathiek, maar handig is anders.. Ik hoop dat de Hessenhof toch nog open gaat ergens in de komende tijd, daar had ik mijn oog op laten vallen voor varens en nog eea voor in de schaduwborder. Dat lijken me ook chaoten (u kunt wel een lijstje maken van wat u wilt hebben, maar u kunt niet vantevoren bestellen. Als u langskomt kunnen we wel gewoon kijken wat er is en wat het beste bij uw wensen past, dat soort werk ;-D Ik las laatst ook nog een andere, die zet niet eens meer op z’n website wat-is kweekt. Kom maar gewoon kijken wat er is, er is altijd wel wat leuks. Blijkbaar werkt het goed genoeg ;-D )
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
06-04-2020 22:16
Dat doen jullie beter dan ik. Ik ging zondag het glas vervangen van het veluxraam in de slaapkamer. Na maan-den-lang etteren om twee onwillige schroeven uit het raam te krijgen was me dat eindelijk gelukt. Eindelijk zat er schot in. Dacht ik.

Want toen ik de nieuwe lijst in het raam wilde plaatsen, ontdekte ik dat de bijgeleverde afdichtingsstrip te kort was. De nieuwe ruit kon er dus niet in. Kwam ik daar achter vóórdat ik het oude glas eruit had gehaald? Neeeeee .... natuurlijk niet. :roll: .

Lang verhaal kort: Er wordt een strip met coronavertraging nageleverd en de boel zit nu even provisorisch dicht met een paar plaatjes hout en een vuilniszak. Gelukkig gaat het voorlopig niet vriezen.

Ik had daarna zo de pest in dat ik de rest van de middag mokkend in mijn tuinstoel heb gezeten.
En dat vind ik nou weer heel knap, zelf een raam vervangen. Toch best stom dat ze er een strip bijleveren die te kort is. Ik snap dat je dan mokkend in je tuinstoel gaat zitten.
...
Alle reacties Link kopieren
Yesssss, de Hessenhof gaat (beperkt en op afspraak) toch open. Heb me ingeschreven voor 23 april. Nog 3 weken om een lijstje samen te stellen..
Jeemig, ik post hier een weekeinde niet en ik loop 7 (!!!) bladzijdes achter!
Goedeavond zeg, wat een drukte! Houden jullie wel afstand tussen jullie posts? ;-)

Moosey, wat gaaf dat je vijverbak klaar is! Ziet er echt super mooi uit, nu al!
Moosey en MJ, in onze vorige tuin hadden we een grote kattenstaart. Die tuin was heel vochtig. Ik vond het een mooie plant en er kwamen onwijs veel insecten op af. Hij werd wel snel veel groter, dus op een bepaald moment een groot stuk er af gestoken en op mp gezet. Diezelfde dag stond er een stel dat hem graag wilde ophalen om neer te zetten bij een net aangelegde vijver, dat vond ik zo leuk :D.

Guavepapaya ik vind je ideeen heel tof klinken! (nu nog even uitvoeren ;-) )

Noopes: oh, die bak met die vergeetmenietjes, madeliefjes en een struik (wat is dat?) :flirting:

Over overwinteren SweetFirefly, onze Roosmarijn heeft de hele winter doorgegroeid, dat vond ik ook best apart.

Duet, hahaha, ik kan me voorstellen dat je het niet meer bij kan houden. Ik ook niet, maar jij bent er al veel langer en dus ook niet meer. We zouden aan de 'tabel' moeten, zoals bij de zwanger-worden topics, maar dan met iedereen op een rij met de meest duidelijke tuinfoto er bij :D

c_estelle, ingebouwde verlichting B)
Ik ben vooral heel benieuwd naar hoe het er uit ziet als hij aan is. Fotooo!
Misschien kunnen er Teunisbloemen in, die gaan open in de avond?

Hoi Alecta! Heerlijk inderdaad, de tuin, nu we zo veel thuis moeten zijn.
Leuk je foto's, jij hebt een heel bos-achtige tuin dus!
Ik ben benieuwd ook naar foto's van je kiwi, gaaf dat die het hier doet!

Zwartgroen, welkom, en wat super leuk dat het lukt om dieren naar je tuin te lokken!
Je moet 200 posts hebben om plaatjes te mogen plakken. Dan moet je dat aanvragen in een topic dat daar voor is onder 'overig'. Als je nog zelf geen plaatjes kan plakken kan je ook geen posts quoten met plaatjes er in (tenzij je die plaatjes weglaat). Dit is omdat er ooit een of andere idioot kwam die nare plaatjes plakte en iedereen die al zijn/haar nieuwe topics opende nachtmerries bezorgde.

MJ, hetzelfde hier, bestelling van Bastin is ook ruim een week geleden. Volgens mij hebben we beide tegelijk bestelt na de post van Moosey. Als hier ook nog 100 meelezers zijn die zijn gaan bestellen hadden ze bij Bastin opeens een heel drukke avond :rofl: Het niet communiceren vind ik ook irritant. Ik las dacht ik dat bestellingen er meestal in een week zijn. Nu wordt het dus echt meer dan een week en zou ik het logisch vinden om een update te sturen. Blijkbaar niet. Als jij hier niet dagelijks over je frustratie kwam schrijven had ik gedacht dat mijn bestelling per ongeluk kwijtgeraakt was ofzo, maar nu weet ik dat het zo hoort. Heel handig van je dus :-p.

Tuingravin hahaha dubbel glas om je olijfbomen, leueueuk!

CC, wat fijn dat dat krenteboompje zo mooi in bloei staat :)
De uitbouw van de buren ziet er zo best oke uit, dat heb je mooi gemaakt. Vreselijk irritant dat zij hun deel met recht van overpad nu niet doen, na alle overlast die jij gehad hebt.
Ik zat me laatst ook af te vragen of die herfstplaatjes nog wel logisch waren. Je kan de OP toch gewoon aanpassen?

Duet, die muizenoortjes zien er best leuk uit, ik zou ze gewoon laten staan, gezellig geel in het gras.

Kaaaaaaaatje, de schutting die wij ooit hebben laten plaatsen moest langs het grindpad dat langs de achtertuinen liep. De grond was daar kei en keihard van decennialang lopen en grind er in. Ze kwamen met een grondboor voor de palen, wij waren er met onze spade nooit door gekomen.

Miekemv, ja, ik heb Akelei. Eerst vond ik het leuk dat het overal stond, maar ik werd het steeds meer zat. Afgelopen najaar heb ik alle zaad op 1 plek uitgestrooid, de grootste planten daar naartoe verplaatst en de rest geprobeerd te rooien. Inmiddels staat de hele tuin vol opkomende punten Akelei, dus ik moet nog even verder met rooien geloof ik. Ik vind ze wel mooi, vooral om het ook verschillende kleuren zijn, maar ik wilde ook nog wel wat andere planten..

@engeneering plaatjes: heel herkenbaar! Man wil alles beter-best-supergoed en daardoor komt het vaak niet af. Die BBQ oplossing lijkt op een versie die ik zelf weleens geprobeerd heb.

Nu ben ik bijgelezen, hele avond voorbij :zzz:

Ik ben de laatste dagen vooral bezig geweest wolluis uit mijn kamerplanten te halen :-(
En vanmorgen de anti-fruitmotval opgehangen, met een feromoon lokker (geur) en een kartonnetje met plaksel. Ik vind het eigenlijk erg naar en rot voor de motjes.. maar dat er afgelopen jaar geen onaangevreten appel uit het boompje kwam waar eerder zo'n 30-40 heerlijke appels aan zaten vond ik ook niks.
Alle reacties Link kopieren
Even gauw een zwaai naar jullie :bye:
Door die k*'tcorona mag dochter bij de minste snottebel niet naar kdv, dus ik werk nu op de meest onmogelijke tijden om een beetje uurtjes te pikken.. Al was het vandaag geen straf om met dr thuis te zijn :sun:

Even gauw wat ik onthouden heb, lees af en toe nog wel mee ;)

CC, denk dat je moeder ook trots op je krentenboompje is.
Je vlonder ziet er super mooi uit! :biggrin: En morgen verplichte rust!

MevrouwJ, ik mag niet naar fysieke winkels. Overal worden kids geweigerd. Dus of ik moet 's avonds een keer gaan, anders niet. Snap wel dat je baalt van het niet leveren.

Woo Sabeltand, zelf een raam vervangen o_o respect!
Enne ik ging weer helemaal stuk om je plaatjes van de engineer :HA:

En natuurlijk ook om de man van Regrette ;-D

En aaaanne, ja klopt, die uitvoering.... Hahaha

Het gaat hier inderdaad hard met schrijven :hyper:
Trusten!
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
06-04-2020 22:05
Dat was nou typisch zo'n klus in de categorie eens maar nooit weer :biggrin:
:hihi: ik doe het je niet na
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Hier staat alles weer in de bloei, heerlijk. Kan niet wachten tot het hier weer een mini jungle is ;-D.

Het graszaad wil nog niet echt ontkiemen.. nou ja.. afwachten maar :|
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Thnx Anne! Grote kattenstaart staat op mijn lijstje nu, mooie plant!
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Heel ff want ik ben nog een taart aan t maken voor jarige dochter.

Cc wat heb je van die onogelijke uitbouw een prachtding gemaakt. Petje af. Ik hoop dat hij snel begroeid is.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik kan mij de frustratie met dat raam goed voorstellen. Het zijn vaak.klussen waar je je even op moet instellen en er lekker inzitten. En dan zit het niet mee.

Ik ben teouwens al jaren op zoek hoe je een Duivelsboom kunt vermeerderen. In Afrika is de boom een plaag masr bij mij dus niet en hij stond er al toen ik hier kwam wonen. Ik denk er sons over om te verhuizen en in dat geval zou ik graag een jonkie meenemen. Ik sta dus open voor tips.
Alle reacties Link kopieren
Aaane, OP aangepast. Beter zo ;-)

Gefeliciteerd met je dochter Apatura, geniet van de taart :D

Mieke, ik heb geen idee over hoe een duivelsboom te vermeerderen, maar hopelijk kan iemand anders je hier advies geven.
...
Dag dames, ik heb een vraag.
Mijn salix hakuro boompje zag er vandaag niet zo vrolijk uit. Ik haalde hem uit de pot en zag dat hij helemaal niet goed worteld. Ik trok hem zo uit de pot en de potgrond er om heen bleef gewoon liggen. Het wortelgestel zag er nog net zo uit als toen ik hem uit zijn kweekpot haalde. De wortels zijn 1 wir war en dicht op elkaar. Ik kon het erg moeilijk loswurmen. Het heeft een aangak grote worteld en heeeeel veel kleine vertakkingen wat 1 compacte bol is. Weet iemand hoe ik hem beter kan laten wortelen in de potgrond in de pot?
Alle reacties Link kopieren
Moeder83 schreef:
07-04-2020 12:52
Dag dames, ik heb een vraag.
Mijn salix hakuro boompje zag er vandaag niet zo vrolijk uit. Ik haalde hem uit de pot en zag dat hij helemaal niet goed worteld. Ik trok hem zo uit de pot en de potgrond er om heen bleef gewoon liggen. Het wortelgestel zag er nog net zo uit als toen ik hem uit zijn kweekpot haalde. De wortels zijn 1 wir war en dicht op elkaar. Ik kon het erg moeilijk loswurmen. Het heeft een aangak grote worteld en heeeeel veel kleine vertakkingen wat 1 compacte bol is. Weet iemand hoe ik hem beter kan laten wortelen in de potgrond in de pot?
Je zou Vivimus van DCM kunnen proberen. Dat is een organisch bodemverbeterend middel dat zorgt voor een snelle inworteling.
...
Alle reacties Link kopieren
ik ben niet naar tuincentrum grweest sinds corona.
Er zijn er in Amsterdam maar 2 dus die zijn altijd druk. Nou ben ik zelf niet zo bang voor besmetting maar heb wel een vreselijke hekel aan in de rij staan.
Als er nu een rij staat bij supermakt draai ik ook om :)

De meeste online planten verkopers verwachten behoorlijk veel kennis van hun klanten. Ik loop door de intratuin gewoon een beetje rond te kijken en denk dan oh 'die blauwe' is leuk, even op kaartje kijken of die tegen halfschaduw kan. Geen idee meestal wat de namen van die plantjes zijn.

Voor mensen als ik zou het handig zijn als je gericht kan zoeken op 'iets met blauwe blommies in een pot op balkon in halfschaduw' of zo :)
Alleen Bakker.com lijkt dat iets uitgebreidere zoekmogelijkheden te hebben
Alle reacties Link kopieren
Smulrol, Directplant heeft zo'n zoekmogelijkheid ook. Je kan zoeken op kleur, bloeitijd, standplaats etc.
Alleen zie ik nu op de site dat ze vanwege enorme drukte een minimum bestelbedrag hanteren van 350 euro... :O
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven