Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 6

24-10-2019 19:25 3012 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 6 topics lang zijn wij tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn namelijk niet alleen heel ongezellig en lelijk maar ook dieronvriendelijk, veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg omdat hemelwater na een hoosbui niet de grond in kan, tegeltuinen zorgen voor stijgende temperaturen omdat tegels warmte vasthouden en zijn bovendien, in tegenstelling tot wat tegel'tuiniers' denken, erg onderhoudsonvriendelijk.

Kortom, maak Nederland mooier en doe wat goed is voor het milieu. Vergroen je tuin: tegels eruit, plantjes erin! Want elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur :daisy:

In dit topic delen wij dus weer onze passie voor groen tuinieren, inspireren we elkaar, zijn we enthousiast over al het leven in de tuin (vogeltjes, egels, salamanders, bijen, hommels, vlinders en andere nuttige insecten die graag op bezoek komen in een groene tuin).
Kortom, we schrijven hier over alles waar we zo van genieten in onze antitegeltuinen.
Schrijf gezellig mee en/of stel je vraag, we denken graag mee. Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons en hoe minder tegeltuinen hoe beter.

Zo moet het dus overduidelijk niet :sick:
Afbeelding

Zo wel
Afbeelding

Afbeelding

Link naar deel 5 thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615
calamitycat wijzigde dit bericht op 07-04-2020 12:31
Reden: Nieuw seizoen, nieuwe OP ;-)
73.08% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
Zal er toch sterk vanaf hangen waar je allergisch voor bent, denk ik. In lokale honing zitten stuifmeelpollen van de bloemen uit je omgeving, ik kan me inderdaad voorstellen dat continue blootstelling aan die pollen de reactie kan verminderten. Maar ik begreep dat mensen die nu erge last hebben vooral last hebben van de bloeiende berken, en volgens mij doen bijen daar niet zoveel mee.
Overigens lijkt de honingtip me er wel typisch één in de categorie baadt het niet dan schaadt het ook echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Die honingtip ken ik ook. Gelukkig zelf niet zo'n last.
Berk is inderdaad berucht.

Ik heb vandaag 2 betongaasschermen geplaatst. 1 voor een clematis montana en 1 om de lelijke regenpijp van de schuur gevouwen voor een passiebloem.
Als t goed is is mijn schuur over een paar jaar jaar rond groen. Met 2 toscaanse jasmijnen en de passiebloem. :heart:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Hier mijn kersenboompje gepland, gras een beetje getrimd hier en daar en wat bladeren en algen uit de vijver gevist. Best rustgevend, met je handen in het water. Gelukkig niet meer zo ijskoud als aan het begin van de week, toen deed het gewoon pijn.

En maar weer eens wat online besteld :facepalm: Maar heb het bescheiden gehouden, een paar plantjes voor de vijver. Kreeg meteen een keurig mailtje dat ze het niet vandaag verzenden maar dinsdag, omdat ze bang zijn dat het anders onderweg blijft steken. Logisch natuurlijk. Morgen wordt als het goed is mijn bestelling van tuincentrum.nl geleverd en het kasje. Zin in! Bastin heb ik maar even een vriendelijk mailtje gestuurd met de vraag wanneer ik mijn bestelling kan verwachten.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Ook leuk: ik kreeg vandaag van een vriend kleine knolletjes opgestuurd om te planten: oca. Nog nooit van gehoord, maar ze mogen na morgen gelijk gezellig in de kas ;-D
Ze zien er zo uit:

Afbeelding
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Leuk, mevrouw Jack, ik ben direct gaan googlen wat oca is.
Ik heb vandaag weer iets aan mijn borderproject gedaan. Niet heel veel.
Ik ben vanwege burnout maar erg beperkt belastbaar, maar het voordeel is dat ik nu wel alle dagen thuis ben en dus wel iedere dag iets kan doen.
Vandaag gesprek met bedrijfsarts en leidinggevende gehad en dan ben je mentaal al gesloopt. Daarna even lekker in de tuin gewerkt.
Wat de hooikoorts betreft: dit schijnt hormoongestuurd te zijn. Bij mij begon het in de puberteit en stopte het na twee zwangerschappen. Nu ik tegen de overgang aan zit te hikken, heb ik er weer meer last van.
Beide dochters zijn ook in de puberteit met hooikoorts begonnen. Oudste heeft er veel last van. Ik heb haar nu getapet op haar rug en dat lijkt vooralsnog te helpen.
De kersenbomen achter in de tuin staan in volle bloei. Ik krijg maar geen genoeg van die witte bloesem tegen die staalblauwe hemel:
Afbeelding

En nog een plaatje van mijn borderproject:
Afbeelding
Plantjes on der de parasol, sproeier erop. Mooi randje klinkers...morgen weer verder!
Ik heb even wat foto's gemaakt. Borders eind vorig jaar en andere vorige week aangelegd. Gras is hier en daar ook nog niet opgekomen, maar nu te droog om te zaaien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Guavepapaya schreef:
09-04-2020 13:06
He Groen Tuintje, even gauw een tip geven, moet zo weer werken :(
Wat goed werkt bij hooikoorts, is honing van een imker uit de buurt. 1 theelepeltje per dag is voldoende.
Hoe het precies werkt is me even ontschoten, maar de groenteboer hier is speciaal honing uit de buurt gaan verkopen toen hij merkte dat het werkt.
Staat volgens mij wel op Google. En is een iets goedkopere oplossing ;-D

Ik reageer vanavond even op de rest :lips:
Geniet van het mooie weer! 8-) :sun:
Dankje :). Helpt dat ook bij berkenbomen?

Ik ga toch eerst informeren bij mijn huisarts qua medicatie voor hooikoorts. Van die tabletten kan ik ook weer bijwerken krijgen las ik.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
09-04-2020 13:12
Ik lees net dat het tv-programma eigen huis en tuin gaat stoppen. Godzijdank eindelijk verlost van de spuuglelijke tuinen van Tom.

Afbeelding
O_o
;-D . Ik keek nooit meer sinds Rob en Nico zijn weggegaan, maar zo te zien ook nooit meer wat gemist
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Mijn ingezaaide gras wil ook niet opkomen, slecht zaad vermoed ik :(
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Wanneer heb je gezaaid Groentuintje? t Is nog vroeg hoor, voor gras.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
09-04-2020 19:25
Dankje :). Helpt dat ook bij berkenbomen?

Ik ga toch eerst informeren bij mijn huisarts qua medicatie voor hooikoorts. Van die tabletten kan ik ook weer bijwerken krijgen las ik.
Supertip: hordeuren met polwerend horgaas! Ik heb ze overal. Ik ga wel eens vlak achter de tuinhordeur zitten als de pollendruk te hoog is.

Ik heb er nu twee jaar immunotherapie opzitten en ik ben niet meer benauwd geweest. Gelukkig. Ik kan het aanbevelen, zeker als het doorschiet naar astmatische klachten.

Dat was de reden voor de huisarts om mij door te verwijzen naar de allergoloog: het was zelfs met medicijnen niet meer te doen.

Van de antihistamine tabletten word ik slaperig maar na een week trekt dat langzaam weg.

Ik kan nu ongeveer een uur buiten op een dag met 3 desloratedine + oogdruppels. De desloratedine via de huisarts zou minder bijwerkingen moeten geven dan de loratedine van de drogist. Hetzelfde geldt voor de (levo)cetirizine.

De allergoloog had ook nog een fantastische neusspray maar helaas raak ik daarvan mijn reukvermogen kwijt en krijg ik hoofdpijn. Die heb ik nu gelukkig niet meer nodig. Maar dat was wel echt super-spul. Qua werking én bijwerking :biggrin: .
Even foto's plakken:
Roosmarijn die de hele winter doorgegroeid is
Afbeelding
Aardbei die ook niet van stoppen wist en midden in de winter nog een wittige aardbei produceerde:
Afbeelding

Rotstuintje / droge bult met vetplantjes enzo dat wat begint te worden:
Afbeelding

Appelboompje met geurvanger voor fruitmot
Afbeelding
(dat er achter is trouwens de tuin van de buren)
En nog een serie plantjes waarvan ik niet weet wat het zijn. Iemand een idee?

Dit vind ik een leuke bodembedekker. Glimmend groen/bruin blad en paarse bloemetjes:
Afbeelding
Afbeelding

Iets met bladeren die op brandnetels lijken maar ze prikken niet. Komt op verschillende plekken vanzelf op:
Afbeelding

Dit blad, wordt dat iets leuks?
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
09-04-2020 19:54
En nog een serie plantjes waarvan ik niet weet wat het zijn. Iemand een idee?
Is die bovenste niet hondsdraf?
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Ik heb ook last van hooikoorts. Gisteren niks genomen en onwijs lopen te niezen. Vandaag de dag begonnen met een tabletje waar ceterizine in zit (hebben ze in de supermarkt en een stuk goedkoper bij de apotheek) en nu bijna geen last.
Dat tapen kende ik niet, klinkt interessant. Blijven de klachten dan ook weg na het tapen, of loop je de hele zomer met plakkers op je rug?
Alle reacties Link kopieren
Die eerste is kruipend zenegroen, volgens mij. Die laatste ziet er bekend uit, lijkt op pijlkruid maar dat is een waterplant, dus dat zal m niet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Is de bovenste misschien een soort zenegroen?
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Klopt, is kruipend zenegroen.

Leuke foto's allemaal zeg!
...
Alle reacties Link kopieren
O te laat ;-D
Tjezus, wat vals
Kleinezon schreef:
09-04-2020 20:09
Is die bovenste niet hondsdraf?
Oh, misschien wel!
Ik heb ook plantjes waarvan ik denk dat het hondsdraf is. Die hebben kleinere blaadjes en groeien meer langs de lange uitlopers die ze maken. Deze maken een bladrozet en daaruit komt een steel omhoog waar de bloemen aan komen (en nog een paar blaadjes). Maar nu ik ze zo google lijken ze er wel veel op. Misschien een ander type hondsdraf?
Moosey schreef:
09-04-2020 20:11
Die eerste is kruipend zenegroen, volgens mij. Die laatste ziet er bekend uit, lijkt op pijlkruid maar dat is een waterplant, dus dat zal m niet zijn.
Jaa, dat is hem!

En die laatste niet nee, dat groeit op een heel droog plekje vlak bij een muur.
Haha, ik kan zo snel niet eens reageren, leuk dat jullie zo meedenken :D

Nu de andere twee nog :proud:
Alle reacties Link kopieren
Mooie reactie op dat nieuwe topic CC. Je dacht ik gooi die zenegroen er maar meteen in? :proud:
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Aane, die derde foto (roze bloemetjes) is wilde judaspenning volgens mij :heart:

Afbeelding
...
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
09-04-2020 20:18
Mooie reactie op dat nieuwe topic CC. Je dacht ik gooi die zenegroen er maar meteen in? :proud:
:rofl: Ik kon weer eens niet op mijn handen blijven zitten.
Zenegroen is een van mijn favoriete planten :heart:
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven