Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
01-07-2020 13:13
Geweldig creatief zijn die Amsterdammers toch :biggrin: . Erg mooi :heart:
Niet in Amsterdam hoor ;)
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Cc :love:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
01-07-2020 15:30
Niet in Amsterdam hoor ;)
oww haha :mrgreen:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
01-07-2020 14:36
Wat prachtig Tickel!

Ik weet weer waarom ik de annabellen grotendeels uit mn tuin wil......

:facepalm:
Ik hoop dat t weer een bijtrekt, maar ik heb wr een hard hoofd in. Eer zijn er gelukkig maar 2 geknikt.
Ik heb dat met mijn vlinderstruik, die hing op half 7 :|
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
prachtig CC :flirting:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
We hebben in de voortuin Phlox geplant als bodembedekker. Hoe lang zou het duren eer de bodem echt bedekt zal zijn? We hebben de instructies van het tuincentrum gevolgd en ik denk 9 plantjes per vierkante meter geplaatst.
Duurt zoiets 1 jaar of langer? Iemand enig idee?
Wat prachtig Tickel!
Alle reacties Link kopieren
*Manon* schreef:
01-07-2020 16:00
We hebben in de voortuin Phlox geplant als bodembedekker. Hoe lang zou het duren eer de bodem echt bedekt zal zijn? We hebben de instructies van het tuincentrum gevolgd en ik denk 9 plantjes per vierkante meter geplaatst.
Duurt zoiets 1 jaar of langer? Iemand enig idee?

Die gaan hard als ze t naar hun zin hebben.
Ik heb vorig jaar rond deze tijd 2 plantjes geplant en dat zijn nu pollen van (schatting) 40 a 50 cm doorsnede

In mn tuinontwerp heb ik de annabellen al omgeruild voor een pluimhortensia, zoiets:
Afbeelding
Hydrangea paniculata 'Vanille Fraise'
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Oh dat is goed nieuws Apatura. Hopelijk gaat het hier ook snel.

Wat een mooie pluimhortensia’s 😍.
Alle reacties Link kopieren
*Manon* schreef:
01-07-2020 16:00
We hebben in de voortuin Phlox geplant als bodembedekker. Hoe lang zou het duren eer de bodem echt bedekt zal zijn? We hebben de instructies van het tuincentrum gevolgd en ik denk 9 plantjes per vierkante meter geplaatst.
Duurt zoiets 1 jaar of langer? Iemand enig idee?
Dat kan heel erg wisselen, Manon. Meestal duurt het wel even tot een bodembedekker zich goed geworteld heeft en dan vol gas gaat geven. Mijn ervaring is dat het meestal wel meer dan een jaar duurt voordat het echt goed vol raakt. Reken maar op 2 of 3 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Dus dan blijven we nog wel even bezig met onkruid verwijderen Duet 😩. Dju toch.
Alle reacties Link kopieren
@Tickel, ik bijna niet geloven dat dit echt is....zo mooi!

@CC, mooie foto's en zelfs oranje....dat was toch niet zo jouw kleur? :-D Je noemt het hysterisch. Zo te zien, was het bij jou droog vandaag.

Wij hebben weer 20 mm in de pocket, ben er wel blij mee.
Ik heb nu een leuke verrassing in mijn tuin. Jaren geleden een gele en een roze lupine gekocht. De zaailingen hieruit waren steeds een vuilroze, oranjeroze, lelijke kleur, dus ik was daar een beetje klaar mee. Daarom vorig jaar een blauwe gekocht. Toch nog twee zaailingen gevonden in mijn tuin. De ene mooi roze en de andere zuiver geel, precies zoals in het begin.
Afbeelding

Afbeelding
Stokrozen, dit jaar maar heuphoogte. Er was hier iemand die ook schreef dat de hoogte per jaar zo verschilde. Ik heb dit jaar dwerg-stok-rozen, zo klein.

Afbeelding
Eerste herfstanemonen bloeien al.

Afbeelding
Een van de laatste rozen, net fluweel, in het echt donkerder van kleur dan op de foto.

Afbeelding
Ik krijg maar geen genoeg van het hortensia blauw....

Afbeelding
Een reuze-hortensia bij de ingang van onze oprit. Hij is minstens zo hoog als ik en heeft allerlei kleurschakeringen tussen roze en blauw. Ben zo blij met deze grote jongen!
Alle reacties Link kopieren
*Manon* schreef:
01-07-2020 17:04
Dus dan blijven we nog wel even bezig met onkruid verwijderen Duet 😩. Dju toch.
Ik hoop voor jou dat apatura meer gelijk krijgt dan ik! :-D
Alle reacties Link kopieren
duet schreef:
01-07-2020 17:10


Ik krijg maar geen genoeg van het hortensia blauw....

Afbeelding
Een reuze-hortensia bij de ingang van onze oprit. Hij is minstens zo hoog als ik en heeft allerlei kleurschakeringen tussen roze en blauw. Ben zo blij met deze grote jongen!
Dit er ff opgieten in september en voorjaar.
https://www.buxuskoning.nl/product/kali ... e-blauwen/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezellig straatje Tickel! Zou leuk zijn als andere straten dat voorbeeld gaan volgen.

CC, jij mag altijd komen overdoseren hoor. Maar ik ben nog in shock door die foto waarop ik meende een gele bloem te zien O_O . Ben je van je geloof gestapt?

Wat een mooie foto's weer Duet! Die donkere stokroos :love: . Wat bloeit er al veel bij jou!

Ik zag ook een mooie pluimhortensia voorbij komen. Die staat ook al een tijdje op mijn wensenlijst. Degene die hier gepost is verandert van wit naar dieproze en ik dacht dat hij ook herfstkleuren heeft. Of rode takken. Of allebei.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Geel Caaf O_O waar? Bedoel je misschien de een na laatste foto? Da's knaloranje (en inderdaad niet helemaal mijn kleur Duet :D maar deze is aan komen waaien en mag wel blijven).

Prachtige foto's Duet en ik :heart: jouw blauwe hortensia's.
...
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
01-07-2020 17:52
CC, jij mag altijd komen overdoseren hoor. Maar ik ben nog in shock door die foto waarop ik meende een gele bloem te zien O_O . Ben je van je geloof gestapt?
:rofl: Jij moet wel comédienne zijn qua beroep. Je schrijft altijd zo geestig ;-D
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
duet schreef:
01-07-2020 17:11
Ik hoop voor jou dat apatura meer gelijk krijgt dan ik! :-D
Ik ook ja 😀!
aaaanne schreef:
30-06-2020 21:08
Ik dacht ook vlinderstruik (hoog), lavendel (laag).
Afbeelding

Afbeelding

Wat lekker snel doorgroeit is Hibiscus, wordt hoog en bloeit mooit en kan prima tegen droogte.
Afbeelding

Een vijg groeit ook goed met hoge temperaturen, maar bloeit niet. Wintergroen zijn ze niet, ik doe zelfs in de winter wat bobbeltjesplastic rond de voet tegen bevriezen.
Afbeelding

Wintergroen op de bodem is maagdenpalm, dat groeit ook zo lekker door dat je meestal wel aan stekjes kan komen.
Afbeelding
Mooie plaatjes. Dank
Alle reacties Link kopieren
Dus aanwaaioranje mag wel? :lol:

Ik zie nu voor me hoe een hongerige bij, doodop en bezweet van het honing maken, net een welverdiende hap wil nemen van een verrukkelijke, knaloranje oostindische kers in de tuin van CC. :daisy:

Plotseling komt er een vrouw aangestampt met ferme tred en een fanatieke blik in haar ogen, en met een flinke ruk trekt ze die heerlijke bloem zo voor de hongerige kaken van die bij weg. "Oh nee! Er wordt hier NIET genoten van oranje! Ook niet als je de queen bee bent! Gaat NIET gebeuren!!" :whip:

Beteuterd druipt de bij af en gaat met één oog op die enge mevrouw gericht ijverig aan een passieflora knagen. Mooie bloem, dat zeker, maar oranje bloemen zijn gewoon lekkerder. Bijna net zo lekker als de gele. :whistle:
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
:rofl: :rofl: :rofl: Wat een geweldig mens ben je toch! :rofl:
...
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
01-07-2020 16:45
Die gaan hard als ze t naar hun zin hebben.
Ik heb vorig jaar rond deze tijd 2 plantjes geplant en dat zijn nu pollen van (schatting) 40 a 50 cm doorsnede

In mn tuinontwerp heb ik de annabellen al omgeruild voor een pluimhortensia, zoiets:
Afbeelding
Hydrangea paniculata 'Vanille Fraise'
Storten die niet in? Ik heb nu ook Annabelle staan, maar met een halfronde plantensteun.
Ik heb ze de eerste keer gestut met een stoel waar de kat dankbaar gebruik van maakte.

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5F22B0B4
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Die kat :rofl:
Hij kijkt alsof hij denkt: "Waarom heb je mijn afdak nu hiér gezet???"
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
01-07-2020 20:58
Die kat :rofl:
Hij kijkt alsof hij denkt: "Waarom heb je mijn afdak nu hiér gezet???"
Hij kijkt altijd een beetje "raar".
https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5F230E42
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5F20F641
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
:rofl: Mocht hij niet in die boom?
Ik vind hier dingen van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven