Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
GroenTuintje schreef:
04-07-2020 09:50
Het heeft iets enorm kitsch die palmbomen in een betonnen tuin in NL. Je kan wel raden wat voor interieur dit soort type mensen ook hebben :-P)
Oh spannend... Grijs en saai... Of met panterprint. Of.. Of.
Meestal grijs en saai of heel erg jaren '90 volgens mij ;-)
Van die huizen die op funda leuk zijn om te bekijken, omdat ze zo ontzettend wanstaltig zijn.

Hier in de stad is er trouwens een regel dat ze bermen niet maaien want bloemetjes. En natuurlijk gebeurt het tóch, altijd weer.
Oh ja, ik kom nu net de linkjes in de OP tegen. :P
Natuurlijk hebben we de voortuin vol staan met gehoornde klaverzuring. Is inderdaad lastig weg te krijgen, maar ergens staat het ook wel weer leuk, dus ach. Zo af en toe trek ik wat weg om te zorgen dat het niet al te ver gaat woekeren, en dat was het ...
Alle reacties Link kopieren
Nanny_Gytha_Ogg schreef:
04-07-2020 12:57
Meestal grijs en saai of heel erg jaren '90 volgens mij ;-)
Van die huizen die op funda leuk zijn om te bekijken, omdat ze zo ontzettend wanstaltig zijn.

Hier in de stad is er trouwens een regel dat ze bermen niet maaien want bloemetjes. En natuurlijk gebeurt het tóch, altijd weer.
Hier ook helaas :(. Dat maaibeleid moet echt anders..
Voor iedereen een groene tuin
Afbeelding

Vanmiddag, ondanks de regen, toch nog even naar het tuincentrum geweest en 2 van deze gekocht. De Salvia Black and blue.

En gevraagd naar de passiebloem en medewerker zei dat ik volgend jaar nog maar moet afwachten, want ws komt de bloei er wel in. Dat hij goed groeide was op zich een goed teken. Dus moet gewoon geduld hebben. :D (laat ik daar nou niet altijd goed in zijn)
Hoe staat het met jullie planten? Met al die harde wind ligt er hire en daar wel wat plat in mijn tuin. Het heeft gisteren de hele dag gemiezerd, het is nu droog. Maar het waait nog steeds hard. Hoop vanmiddag toch even in de tuin te kunnen om mijn nieuwe aankoop er in te zetten
Alle reacties Link kopieren
Oh wat een rust hier.
Bij mij hetzelfde Friez. Heb in de voortuin 2 hibiscus op stam, maar die liggen nu zeg maar ;)
Moet er 1 dezer dagen even een paal naast zetten.

Ben beetje druk met sporten en binnen in huis.
Hier is het nu ook droog. Wel apart, die harde wind.
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben we harde wind in combinatie met miezer.
Hortensia's liggen deels plat. Ik heb zojuist even mijn tomatenplanten gestut. Twee lagen er om.
Mijn catalpa heeft al weer een aantal jonge takken afgebroken door de wind.
Maar verder gaat hier alles goed. :P
Net de tuin in geweest, heb mijn nieuwe planten er in gezet. En 2 anderen verplaatst. Wat japanse duizendknoop eruit gehaald :swear: :swear: rotplanten.

Een stokroos vastgezet aan de schutting, en nog 3 zinken emmers (gratisssss via FB :) ) gevuld met bieslook, munt en basilicum.

Het is nu droog, was bijna 15 mm gevallen gisteren en vannacht, maar het is niet echt koud.
Alle reacties Link kopieren
Wat een ellende Friez, die duizendknoop :(. Hoe is die in je tuin gekomen?
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
05-07-2020 14:57
Wat een ellende Friez, die duizendknoop :(. Hoe is die in je tuin gekomen?
Die stond er al in, en mijn buurvrouw vond hem prachtig. Haar zoon gebruikte hem veel bij bloemschikken (wat hij op hoog niveau deed). Ik wist eerst niet wat het was, ben ik pas veel later achter gekomen. Ik vond hem irritant omdat hij zo woekerde. Nu weet ik veel beter en wil ik hem natuurlijk het liefste kwijt, maar dat wordt echt heel moeilijk. En ik doe er van alles aan, maar mijn nieuwe buren niet, dus ja.....
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
05-07-2020 14:59
Die stond er al in, en mijn buurvrouw vond hem prachtig. Haar zoon gebruikte hem veel bij bloemschikken (wat hij op hoog niveau deed). Ik wist eerst niet wat het was, ben ik pas veel later achter gekomen. Ik vond hem irritant omdat hij zo woekerde. Nu weet ik veel beter en wil ik hem natuurlijk het liefste kwijt, maar dat wordt echt heel moeilijk. En ik doe er van alles aan, maar mijn nieuwe buren niet, dus ja.....
Ojee! Dus door jullie nieuwe buurvrouw?
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
05-07-2020 15:00
Ojee! Dus door jullie nieuwe buurvrouw?
nee mijn oude buurvrouw. Die heeft meer dan 50 jaar in het huis gewoond. Mijn nieuwe buren doen niets aan het onkruid. Ja zo nu en dan wanneer ze eens tijd hebben. Wat neer komt op 1 keer per 3 maanden. Ik haal de duizendknoop zo vaak mogelijk weg, om hem maar te verzwakken. En soms met een kwast een beetje roundup erop strijken. Maar dat wil ik ook niet te veel doen
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
05-07-2020 15:06
nee mijn oude buurvrouw. Die heeft meer dan 50 jaar in het huis gewoond. Mijn nieuwe buren doen niets aan het onkruid. Ja zo nu en dan wanneer ze eens tijd hebben. Wat neer komt op 1 keer per 3 maanden. Ik haal de duizendknoop zo vaak mogelijk weg, om hem maar te verzwakken. En soms met een kwast een beetje roundup erop strijken. Maar dat wil ik ook niet te veel doen
Oei Okay, daar ben je dan mooi klaar mee :O
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Heb je al ns geprobeerd dat te melden bij de gemeente Friez? Ik weet niet precies hoe het zit op eigen grond, maar volgens mij zijn je buren (en jij) verplicht om het te bestrijden (en wellicht kan de gemeente daar ook nog bij helpen)
Nee nog nooit gedaan Moosey. Al heb ik ook geen zin om mijn tuin weer helemaal over hoop te moeten halen. Die heeft me net een dikke 10 duizend euro gekost :O
Alle reacties Link kopieren
Ik heb daar wel eens iets over gelezen. Volgens mij wordt daar stoom voor gebruikt.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Nee, snap ik. Maar misschien toch ns bellen. Want jij kunt blijven wieden/maaien wat je wilt, maar zolang je buren er niks aan doen, kom je er nooit vanaf..
maaien mag niet eens, want daarmee verspreid je het alleen maar. Ik doe alle stukjes nu in de grijze container, zodat het verbrand wordt.
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je als kip als je een ei moet leggen en je favoriete legnest is bezet door een kip die lager in de pikorde staat? Dan jaag je die trut met een paar welgemeende pikken dat nest uit natuurlijk.

Maar wat nou als madam de brutaliteit heeft gehad broeds te worden, en ze zit met een donderwolkje boven haar koppie en met plotseling ontluikende girl power rotsvast in dat nest. Niet van haar plek te meppen. Als je maar in de buurt komt slaakt ze ijselijke gillen. Ga je dan op het andere legnest zitten?

Natuurlijk niet. Dan ga je hevig verontwaardigd je beklag doen bij de haan. En als haan het vertikt om te interfereren omdat hij ook heilig ontzag heeft voor broedse kippen en omdat hij een watje is, dan ga je eerst nog een tijdje boos jammeren bij de achterdeur voordat je besluit dat er maar één ding op zit: ook broeds worden.

Bertje heeft nu nog maar twee wipkippen tot zijn beschikking, dus het zal niet lang meer duren voordat die eieren voor hun geld kiezen en ook een rustig, donker plekje opzoeken. Arme Bertje.

Geen tuinweer wil niet zeggen dat er niets te beleven valt in mijn achtertuin :P . En al mijn parkieten zijn weg gewaaid. :-[
Ik vind hier dingen van.
Haha STC, mooi verteld weer
Alle reacties Link kopieren
@Sabel :rofl: geweldig geschreven weer.
En arme parkieten :O hoe kan dat zo? Hok open gewaaid?
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
05-07-2020 21:12
@Sabel :rofl: geweldig geschreven weer.
En arme parkieten :O hoe kan dat zo? Hok open gewaaid?
Wilde groene parkieten. Een tijdje geleden waren er ineens heel veel; ze leken wel uit het niets te komen. Maar nu heb ik ze al een paar dagen niet meer gezien.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
05-07-2020 21:08
Wat doe je als kip als je een ei moet leggen en je favoriete legnest is bezet door een kip die lager in de pikorde staat? Dan jaag je die trut met een paar welgemeende pikken dat nest uit natuurlijk.

Maar wat nou als madam de brutaliteit heeft gehad broeds te worden, en ze zit met een donderwolkje boven haar koppie en met plotseling ontluikende girl power rotsvast in dat nest. Niet van haar plek te meppen. Als je maar in de buurt komt slaakt ze ijselijke gillen. Ga je dan op het andere legnest zitten?

Natuurlijk niet. Dan ga je hevig verontwaardigd je beklag doen bij de haan. En als haan het vertikt om te interfereren omdat hij ook heilig ontzag heeft voor broedse kippen en omdat hij een watje is, dan ga je eerst nog een tijdje boos jammeren bij de achterdeur voordat je besluit dat er maar één ding op zit: ook broeds worden.

Bertje heeft nu nog maar twee wipkippen tot zijn beschikking, dus het zal niet lang meer duren voordat die eieren voor hun geld kiezen en ook een rustig, donker plekje opzoeken. Arme Bertje.

Geen tuinweer wil niet zeggen dat er niets te beleven valt in mijn achtertuin :P . En al mijn parkieten zijn weg gewaaid. :-[
:rofl: Jij moet echt wat gaan doen met dat schrijftalent.
...
Alle reacties Link kopieren
Ja, lach maar. Ik zit hier met twee chagrijnige tuttebellen, een seksueel gefrustreerde haan die zijn dagelijkse quotum orgasmes niet haalt en twee hennen die hun ei niet kwijt kunnen en noodgedwongen moeten wild leggen. Het is hier straks elke dag Pasen.
Ik vind hier dingen van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven