Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Maar laat je ze broeden dan Caaf? Ik mik altijd wat water over een broedse kip, klinkt misschien onaardig maar dat kunnen ze best hebben. De lichaamstemperatuur van de kip daalt dan (een broedende kip is een paar graden warmer dan een niet-broedse) en daarmee vergeet de kip meteen weer wat ze aan het doen was. Werkt waarschijnlijk alleen als ze nog niet zo lang bezig zijn. Of je moet kuikens willen, dan heb ik natuurlijk niks gezegd ;-D
Alle reacties Link kopieren
Dit ras staat erom bekend dat ze zeer vaak en zeer hardnekkig broeds worden. Broedsaf maken is een kwestie van een lange adem. Ik laat ze niet broeden want dat is een aanslag op hun conditie en kuikens wil ik niet. Dus ik ga ze pesten de komende dagen ;-D . Voor hun eigen bestwil.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
:rofl:
ik hou van je kippen GTST Caaf :heart:
Been there, done that, got the T-shirt.
Hoe is het nu met de kip die laatst nog ziek was? Niet een van deze twee neem ik aan?
Ik lag echt weer dubbel om je verhalen, heel leuk om te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
05-07-2020 21:30
Ja, lach maar. Ik zit hier met twee chagrijnige tuttebellen, een seksueel gefrustreerde haan die zijn dagelijkse quotum orgasmes niet haalt en twee hennen die hun ei niet kwijt kunnen en noodgedwongen moeten wild leggen. Het is hier straks elke dag Pasen.
Je moet echt een blog gaan schrijven! :-D
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
05-07-2020 22:21
Dit ras staat erom bekend dat ze zeer vaak en zeer hardnekkig broeds worden. Broedsaf maken is een kwestie van een lange adem. Ik laat ze niet broeden want dat is een aanslag op hun conditie en kuikens wil ik niet. Dus ik ga ze pesten de komende dagen ;-D . Voor hun eigen bestwil.
Mijn schoonvader dipt ze in de vijver :P
Hier nog geen broedse kippen gelukkig, we zijn aan het wachten op het 1e ei (naar verwachting igg een maandje wachten). Ondertussen heeft het haantje wat we gehouden hebben ruzie met man, tegen mij is hij lief maar man bijt hij...
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
neweve schreef:
06-07-2020 10:47
Mijn schoonvader dipt ze in de vijver :P
Hier nog geen broedse kippen gelukkig, we zijn aan het wachten op het 1e ei (naar verwachting igg een maandje wachten). Ondertussen heeft het haantje wat we gehouden hebben ruzie met man, tegen mij is hij lief maar man bijt hij...
Oh da's vervelend! Geen verstand van hoe en de wat, maar niet leuk :-(

Mijn zonnebloemen hangen op half 7 door de wind. Ik heb ze al een paar keer weer overeind geholpen met een stok, maar het helpt niet lang genoeg. Ik heb ze waarschijnlijk ook niet zo slim geplant, nooit over nagedacht dat ze met hun lange steel niet op de wind moeten staan zonder beschutting.
Alle reacties Link kopieren
duet schreef:
06-07-2020 08:26
Je moet echt een blog gaan schrijven! :-D
Het kippenhok-blog :rofl:
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
06-07-2020 22:17
Het kippenhok-blog :rofl:
De kakeldende kippen

Het kippenhok

Goede eieren, slechte eieren

Bertje & Co

Boer, wat zeg je van mijn kippen, boer wat zeg je van mijn haan.

Belevenissen van een toom kippen in een caviatuin
Alle reacties Link kopieren
neweve schreef:
06-07-2020 10:47
Mijn schoonvader dipt ze in de vijver :P
Hier nog geen broedse kippen gelukkig, we zijn aan het wachten op het 1e ei (naar verwachting igg een maandje wachten). Ondertussen heeft het haantje wat we gehouden hebben ruzie met man, tegen mij is hij lief maar man bijt hij...
Haha, nu voel ik me een stuk minder schuldig om mijn gieter-acties richting broedse kip ;-D

Bizar hè, wat die beesten zichzelf aan doen. En dat terwijl er in mijn geval niet eens een haan bij loopt. Maakt ze allemaal niks uit. Gebroed zal er worden!
Grappig trouwens Caaf dat ze net nu broeds worden! Bij mij gaat het echt gelijk op met heel warme dagen, als het koeler is komen ze niet op t idee, blijkbaar.

Mijn kaardebollen zijn ook lichtelijk omgewaaid. Had ze al wel een beetje gestut, maar er moet een langere stok bij. Vijver is duidelijk blij met het koelere weer, ziet er goed uit. Schaduwborder gaat ook lekker. Ik was gister begonnen wat foto’s te maken, viel m’n telefoon uit :-( Dus die houden jullie nog te goed.
Gister aten we rijst met onder andere snijbiet uit de tuin. Lief kookte en mikte het zonder mopperen in de wok, waar ik verbaasd over was, want hij haat biet. Zei hij tijdens het eten: ‘Voor mijn part zet je die snijbiet in een vaasje ofzo, maar ik eet het in elk geval nóóit meer’ ;-D Ik ben ook geen groot liefhebber, maar zo vies vind ik het nou ook weer niet...
Alle reacties Link kopieren
:rofl:

Ik hou t wel bij brocccoli en spruiten ipv snijbiet.

Hier eindelijk weekend. Morgen evem huis en tuin wat fatsoeneren. Gelukkig wordthet vanaf aanstaande vrijdag weer wat beter weer. Ik heb nu wel genoeg regen gezien.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam deze topic toevallig tegen. Ik ben blij met mijn tuin vol tegels. Nadat we 4 jaar gras en andere planten hadden. Tuin constant onder de vliegen en gras ging steeds dood. Voor groen ga ik wel naar het bos of park
misvrolijk schreef:
07-07-2020 06:54
Ik kwam deze topic toevallig tegen. Ik ben blij met mijn tuin vol tegels. Nadat we 4 jaar gras en andere planten hadden. Tuin constant onder de vliegen en gras ging steeds dood. Voor groen ga ik wel naar het bos of park
veel plezier, wanneer het weer tegen de 30 graden wordt in je bakoventje
Alle reacties Link kopieren
misvrolijk schreef:
07-07-2020 06:54
Ik kwam deze topic toevallig tegen. Ik ben blij met mijn tuin vol tegels. Nadat we 4 jaar gras en andere planten hadden. Tuin constant onder de vliegen en gras ging steeds dood. Voor groen ga ik wel naar het bos of park
Gelukkig zijn wel allemaal anders. Voel je vrije een topic aan te maken: zo blij met mijn tegeltuin. Ik zou hier alleen niet op medestanders rekenen. Wat mij betreft is een buitenplaats/luchtplaats (want een tuin vol met tegels is geen tuin) het toppunt van triestigheid maar hè als jij er blij mee bent dan wens ik je veel plezier zonder al die "vliegen".
Oh bah Friezinnetje die Japanse duizendknoop. Hier is de stad is het een ware plaag. Gemeente doet er ook bijna niets meer tegen: de bestrijding was een druppel op een gloeiende plaat. Onbegrijpelijk ook dat die plant heel lang gewoon verkocht werd in tuincentra.

Genoten weer van je kippenblog Sabeltandcavia.

Oh en moet ik even mijn frustratie kwijt!
We hebben een plant tegen de gevel, waar vaak in gebroed wordt. Nu ook weer houtduiven en een merelnest. Broeden is hier een hachelijke zaak, want veel eksters en marters.
Nu waren de duivenjongen al twee weken oud en enorm gegroeid. Zijn ze vannacht toch weer door een marter gepakt. Voor de zoveelste keer...
En nu vrees ik voor mijn geliefde merels. Pa en ma doen zo hun best: vliegen de hele dag af en aan met snavels vol lekkernijen. En ze jagen elke ekster met ware doodsverachting uit de tuin (wat ik heel dapper vind). Maar tegen zo'n marter (die ook jongen moet voeren, ik weet het) kunnen ze nooit op. Ik heb nu maar alle bomen en regenpijpen van alufolie voorzien, al is het maar om het gevoel te hebben iets gedaan te hebben. De kleine mereltje piepen zo schattig en pa en ma merel houden mij altijd gezelschap in de tuin.

Gelukkig wel een explosie aan koolmezen hier in de tuin, pas een specht met twee jongen, een roodborstjong, een zeer luidruchtig eksterjong, winterkoninkjes en een heggemus, die ineens continu over het terras scharrelt in plaats van onder de struiken.

Duiven hoor ik nu weer volop koeren na een zoektocht, dus die zullen binnenkort weer een poging gaan wagen denk ik (ik vind het echt geweldige vogels, ze jagen zelfs eksters weg).
Alle reacties Link kopieren
misvrolijk schreef:
07-07-2020 06:54
Ik kwam deze topic toevallig tegen. Ik ben blij met mijn tuin vol tegels. Nadat we 4 jaar gras en andere planten hadden. Tuin constant onder de vliegen en gras ging steeds dood. Voor groen ga ik wel naar het bos of park
Afbeelding
...
Alle reacties Link kopieren
Aaaanne en Moosey, moest erg om jullie lachen :rofl:

Jee Alecta, ik snap je zorgen en frustratie. Het is de natuur maar ik kan daar zelf nooit erg goed tegen :(
Hoop dat je noodoplossing helpt en de marters deze merelfamilie met rust laat.
...
Alle reacties Link kopieren
Wat tof Alecta zo'n babyboom in je tuin. Ik hoop dat het alufolie helpt.

Cc :biggrin:

Hier net nog een hoosbui. Ben er nu wel klaar mee. Tijd voor n beetje zon en tuinweer.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Boldistel met té coole haircut
Afbeelding

Close-up van een witte korenbloem. Beetje jammer van die gore vliegen. Ieeeeuuuuw!
Afbeelding

Mooi rood is niet lelijk
Afbeelding

Mijn eerste herfstanemoon :cheer2:
Afbeelding
...
Alle reacties Link kopieren
Prachtige foto’s weer CC :love:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Hier ook weer flinke stortbui. Wel zonnig geweest vandaag. Het weer wisselt hier af, waardoor de planten in de tuin een enorme groeispurt gehad hebben :$ ( enorme jungle nu hier) ;-D
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Alle negenenveertigduizend gladiolen zijn opgekomen. Als zwaarden staken ze fier omhoog en beloofden veel.
En toen ging het regenen. En alle slakken uit West-Europa, huisjes, naakt, tijger, panterprint, jong, oud, echt álle, hebben elkaar laten weten dat er een tuintje is wat er gewoon om vraagt.
Een lol dat ze hadden! Gladiolen zijn kennelijk niet te vreten voor ze, ze pakken alle andere planten en bollen en bonen en voeten. Maar die dingen zijn net een pretpark. Glijbaan en zwiepding in één. Afhankelijk van het gewicht van de slak duurt het 1, 10 of 50 keer voor hij platgeknakt is.

Ik overweeg de tegels uit de tuin van de buren te jatten om een slakkendiscuswerpattractie te maken voor mezelf.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook jungle! Ik mocht van mezelf even thuiswerkvrij om wat foto's te maken.

Uitzicht over de tuin

Afbeelding

Schaduwborder, de gerania hebben het enorm naar hun zin:

Afbeelding

Diverse varens:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vijver met spontane klaprozen

Afbeelding

En al négen waterleliebladen :love:

Afbeelding

Allium met bewoner

Afbeelding

Stukje jungle met lavendel, allia, malva en gele kamille

Afbeelding

Stukje jungle met omgewaaide kaardebol

Afbeelding

Nashipeer in aanbouw

Afbeelding

Alliumrijtje in de moestuin

Afbeelding

In de kas:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oost Indische kers explosie in de moestuinbak. Die grotere bladeren zijn van een pompoen, maar die moet ik denk ik een beetje gaan bevrijden binnenkort..

Afbeelding

De kardoen bloeit

Afbeelding
moosey wijzigde dit bericht op 07-07-2020 14:54
2.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wow Moose, wat mooi!
...
Gaaf Moosey, het lekker bij jou in de kas.

Eens kijken of ik ook nog foto's kan maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven