Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
04-06-2020 07:45
Sterkte CC!

Positief blijven is overrated, je mag bang zijn, je mag boos zijn, je mag huilen, je mag al die negatieve gevoelens uiten en hiermee omgaan op de manier die voor jou nodig is. :hug:
Oh goed verwoord GLF! Helemaal mee eens! Hoe gaat het met jou? Heb je al weer gesprekken gehad? :hug:

CC, veel sterkte vandaag! :redrose:
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Sterkte vandaag CC!

Heb zelf liever dat mensen letterlijk zeggen dat ze niet weten wat ze zeggen moeten, dan de een goedbedoelde "Tja, dat soort dingen gebeuren", toen ik iemand vertelde dat mijn moeder dood zou gaan. (lang geleden)
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
03-06-2020 23:32
Hebben jullie wel eens dat je je volkomen vergist in de grootte van een plant? Ik had komkommerkruid gezaaid, en ik dacht toen het opkwam, 'ach wat een leuk klein plantje'. Maar inmiddels staat de bak vol met echt stevige planten, de bladen zijn echt 15 cm lang en ze blijken 50 cm hoog te worden ;-D Beetje misrekening gezien de pot waar ze in staan :proud:
Nou en of! Het courgetteverhaal heb ik hier vast wel eens verteld. Hoe mijn huis veranderde in het kasteel van Doornroosje nadat ik het hele zakje had gezaaid. Vouwkratten vol haalde ik er vanaf. Niet alleen de plant groeide als een malle, maar die courgettes blijven ook maar groeien als je ze niet op tijd oogst. Van augurk tot kano duurde slechts een paar dagen. Het leek wel een horrorfilm.

Een succes was dan weer de abrikoos van het tuinpostorderbedrijf-dat-niet-genoemd-mag-worden. Er arriveerde een klein, kaal takje met kale wortels en ik zette hem met grote twijfel tegen de oostmuur van het huis. Drie jaar later kon ik de abrikozen vanuit het bovenraam plukken en er zat zelfs een merelnest in. Zo groot was hij echt niet op het plaatje (maar die plaatjes moet je sowieso met een korrel zout nemen).
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
04-06-2020 09:13
Sterkte vandaag CC!

Heb zelf liever dat mensen letterlijk zeggen dat ze niet weten wat ze zeggen moeten, dan de een goedbedoelde "Tja, dat soort dingen gebeuren", toen ik iemand vertelde dat mijn moeder dood zou gaan. (lang geleden)
:-o

Dat soort dooddoeners inderdaad. Iemand in mijn omgeving zegt steevast "Ja meid, ik kan er ook niets aan doen". Wat moet je daar nou mee!
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
04-06-2020 09:25
:-o

Dat soort dooddoeners inderdaad. Iemand in mijn omgeving zegt steevast "Ja meid, ik kan er ook niets aan doen". Wat moet je daar nou mee!
Of "jee, wat erg voor je vader". Nee, voor mij was het niet erg met 28 jaar.
Later zei ik vaak "partners zijn te vervangen, moeders niet". Dan werd het stil.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Guavepapaya schreef:
04-06-2020 09:12
Oh goed verwoord GLF! Helemaal mee eens! Hoe gaat het met jou? Heb je al weer gesprekken gehad? :hug:

CC, veel sterkte vandaag! :redrose:
Dankjewel dat je het vraagt :hug: Ja, hulpverlening is heel goed opgestart. Ik heb nu 3 a 4 gesprekken per week. Verpleegkundige, psycholoog, begeleider van de wmo en jobcoach. Meeste face to face en dan komen ze ook nog vaak naar mij toe. Ze hebben het heel goed opgepakt, en dat is heel fijn, want in het verleden is het nogal eens misgegaan.

Door de medicatie ben ik weer wat stabieler op emotioneel vlak, verder is alles nog moeilijk, maar ik kan het accepteren. Het is gewoon even niet anders. Als het niet lukt om te douchen heb ik toch maar weer water bespaard, als het niet lukt om te ontbijten is dat ook maar zo. Ik krabbel langzaam weer op.

Het enige wat me dwars zit is dat elke crisis, en nu weer die medicatieverhoging, me weer een enorme stap terugzet als het gaat om mijn kinderwens. Soms ben ik (en mijn partner ook) bang dat ik nooit stabiel genoeg ga zijn. Ik heb binnenkort wel een gesprek met de psychiater. Ik heb er geen probleem mee dat ik medicatie nodig heb, maar wat ik nu slik is niet te combineren met een zwangerschap. We gaan kijken of er een ander medicijn is dat ik nu al kan gaan slikken wat geen nadelige effecten heeft. Stoppen met medicatie eindigt namelijk altijd in een terugval.

Tuin doet het verder goed hier, dus dat is fijn. Mijn moestuinbak is ook bijna klaar, man gaat er in het weekend nog worteldoek in doen en dan kan ik wat gaan planten. Voor nu lekker makkelijk kant-en-klare planten van de versboerderij hier in de buurt, kweken vanaf zaad komt wel als ik weer beter functioneer :)
Alle reacties Link kopieren
Ook sterkte voor jou GFL :hug: Het lijkt me erg heftig allemaal. Wat naar dat alles zoveel moeite kost.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Moesbakken staan bij mij ook op de lijst. Op Pinterest zag ik voorbeelden van lasagnamoesbakken en dat wil ik gaan proberen. Onderin wordt dan eerst een laag karton of kranten gelegd, gewoon boven op het gras. Daarna een laag mulch, dan mest en daarna aarde. Dat karton verteert gewoon maar houdt tot die tijd wel het onkruid tegen. Groot voordeel vind ik dat ik geen gras hoef uit te steken (rotwerk).
Ik vind hier dingen van.
Dankjewel Caaf. Soms raak ik ook heel erg gefrustreerd erover, het duurt me dan allemaal te lang, ik doe mijn stinkende best maar toch lukt het allemaal niet. Het leven is niet maakbaar, dat merk ik wel... afgelopen twee jaar is het dus steeds vallen, en weer half opstaan voordat ik weer val. Ik heb nog een lange weg te gaan. Gelukkig match ik heel goed met mijn nieuwe behandelteam dus ik heb goede hoop.
Ik wil zo goed mogelijk functioneren, en als ik daar allerlei hulp voor nodig heb de rest van mijn leven, fine by me, en mijn behandelaren vinden dat ook. Mijn vorige team had erg veel pijlen gericht op zelfverantwoordelijkheid, en het is een verademing om de hulp te krijgen die ik nodig heb. Ik heb het heel lang alleen geprobeerd, en dat gaat gewoonweg niet.

Die lasagnamoesbak klinkt goed! Mijn man heeft een bak op poten gemaakt. Er zit ook nog een opbergplank onder, hij wil gewoon mijn tuinierspullen uit 'zijn schuur' volgens mij ;)
Alle reacties Link kopieren
Wat een heftige verhalen hier. Wordt er wel een beetje stil van.
Veel sterkte voor degene die het nodig hebben :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat je nu een betere klik met je behandelteam hebt GLF. Het lijkt me in eerste instantie lastig ook voor jezelf om toe te geven dat je gewoon die hulp nodig hebt, maar als dat is wat nodig is om zo goed mogelijk jezelf te kunnen zijn, helemaal goed. En nog lastiger als je dan zelf zo ver bent en je behandelaren blijven trekken. Op een gegeven moment heb je lang genoeg geworsteld. Wat rottig dat het zoveel invloed heeft op je leven, ook op het krijgen van kinderen. Ik hoop dat je met deze nieuwe behandelaren wat meer rust kunt vinden en niet alsmaar van vallen naar opstaan gaat. Zo zwaar om steeds in die achtbaan te zitten :-(

Mijn plantjes zijn er, maar ik heb zo vreselijk geen zin om ze in de tuin te zetten, dat ze er nog even mogen blijven staan. Hoop op veel regen zo meteen, tenminste, nadat CC weer thuis is na haar fietstocht :hug:
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Och GLF, je hebt het inderdaad niet makkelijk zeg... Fijn dat het nu goed klikt met de behandelaars. En voor de rest, vind ik het lastig om er iets zinnigs over te zeggen. Weet dat er aan je gedacht wordt :hug: Het leven is inderdaad niet maakbaar...

Hahaha Caaf, jou verhaal over courgette lijkt op de mijne. Dus ja MevrouwJack, die ervaring heb ik ook wel eens gehad. :lol:
Courgette, 2 zaadjes, heb er de hele zomer plezier van gehad. Vooral toen we terugkwamen. Formaat duikboot :biggrin:
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
GLF :hug: fijn dat jeeen goed team om je heen hebt.

Dat courgette verhaal ken ik ook. In deherfst siercalabassen in de compostbak gedaan. In t voorjaar de compost gebruikt voor de aanplant van buxus haagjes. En toen op vakantie....
Bij terugkomst lagen de ranken over de oprit :rofl:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje voor de aardbei kenners onder ons...
Gister heb ik wat aardbeien geoogst die er anders uitzagen dan ik gewend was. Alle zaden op deze aardbeien waren al ontkiemd, zoals op dit plaatje:
https://i.pinimg.com/originals/cb/26/b7 ... 7c81be.jpg

Plantjes heb ik in voorjaar 2019 gezaaid vanuit het zakje. In juni uitgeplant in de volle grond. Dus dit jaar voor het eerst vruchten eraan. Het betreft het ras Grandian F1.
Hebben jullie een idee hoe dit komt en hoe ik dit voor de verdere oogst zou kunnen voorkomen?
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
01-06-2020 12:38
Vanuit t drinkwatertopic, deze is gaaf! Regenboogvlinderstruik

https://www.directplant.nl/vlinderstrui ... power.html

Die heb ik vorig jaar gekregen maar toen deed ie nog niet veel, hopelijk dit jaar wel!
Alle reacties Link kopieren
Goed nieuws! Mijn blaas was helemaal schoon/er zijn geen afwijkingen gevonden :yes:

Ik lag op de behandeltafel en de arts was nog even met wat anders bezig maar twee hele lieve verpleegsters merkten dat ik vreselijk bang was en hebben me zó goed opgevangen. De arts zelf was ook onwijs lief en ik kreeg ook nog een tissue (van schuurpapier :biggrin: ) om mijn tranen weg te vegen. Het onderzoek zelf deed amper pijn en na een kwartiertje stond ik alweer buiten. Ik hoef nu pas weer over negen maanden terug te komen omdat de tumor die is weggehaald niet spierinvasief was en hoef volgens de uroloog ook helemaal niet bang te zijn voor uitzaaiingen o.i.d. Ze waren er op tijd bij. Wel moet ik aan de bel trekken stel ik ga ineens bloed ga plassen. Ik ben ontzettend opgelucht. Hopelijk lukt het me nu het echt een tijdje los te laten.

Toen ik thuiskwam kwam alle moeheid eruit maar stond er een leverancier met 100 kastanje palen (voor borderranden) voor mijn neus. Slechte timing maar je bent een TTT-er in hart en nieren of je bent het niet natuurlijk :-D dus die naar de tuin gebracht en daarna op de bank gaan liggen waar ik een paar uur volledig out was. Heerlijk :$

Net nog al jullie berichtjes nagelezen met tranen in mijn ogen. Wat hartverwarmend hoe jullie meeleven :redrose:

GLF voor jou een hele dikke knuffel voor het loodzware traject waar je doorheen gaat. Fijn dat er een goede match is met je behandelteam en je nu de hulp krijgt die je verdiend op weg naar een betere toekomst. Heel veel sterkte :hug:
...
Oh wat goed nieuws CC. En dan ook nog meteen die kastanjepalen gaan doen. Ik snap dat je toen even toe was aan een dutje op de bank.
ik heb nog een krat vol met planten meegenomen van mijn werk. Franse geraniums, Zinnia's, Cosmea en nog een plantje waar ik even de naam van kwijt ben. Staan nu buiten in de regen, en dan hoop ik dat ik ze morgen kan planten
Alle reacties Link kopieren
O lieverd wat fijn :hug:

Ik zit hier gewoon opgelucht te zijn, toch bijzonder aangezien we elkaar nog nooit ontmoet hebben ;-D
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder lief :$
...
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn Calamitycat!
Hopelijk kun je het nu wat meer naar de achtergrond verdringen/los laten.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn CC! Ik ben ook heel blij voor je!

En de regen komt hier nu met bakken uit de lucht! Heerlijk!
Make it one day
Ah wat super fijn CC!!

GLF, wat goed dat je nu mensen hebt wat je vertouwen in hebt voor hulp. :hug:

Apatura, ik lig echt dubbel om jouw verhaal over die siercalebassen uit de compost :rofl:

Ik vind de regen heerlijk, dagje binnen een en taart bakken terwijl de tuin nat wordt :-)
Alle reacties Link kopieren
Wat een fijn nieuws CC!

Afbeelding
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Wat een opluchting CC!! Ik moet er gewoon van zuchten. Ben heel blij voor je! :bigkiss:

En nu die palen netjes laten liggen tot je weer goed uitgerust bent! * kijkt streng*
Ik vind hier dingen van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven