Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Haha! Op Nu.nl staat een artikeltje over de nieuwste tuintrends, geschreven of gesponsord door VT Wonen. Blijkt dat alleen over tuinmeubilair, kleden, kussentjes en dat soort meuk te gaan. De reacties eronder zijn stuk voor stuk negatief over het artikel en pleidooien voor een groene tuin. Je haalt mij er zo tussenuit. En nu kunnen we niet meer reageren ... :roll:
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Caaf :rofl: Ik heb het toevallig vanochtend zitten lezen (met afgrijzen) en heb net de nieuwste reacties nog even bekeken en herken je uit duizenden :biggrin: Wat een zwaktebod om de reactiemogelijkheid dicht te gooien.

Ik vond vooral dit 'Wissel zwart af met contrasterende elementen, zoals een lichtgrijze tegelvloer, voor een speels effect' Heel Erg.
WTF, speels effect?! Zwart met grijs???! :sarcastic:
De foto bij het artikel zegt ook wel genoeg. Wat een mallotig idee om dat voor 'tuin' door te laten gaan.
...
Sabeltandcavia schreef:
06-06-2020 16:47
Haha! Op Nu.nl staat een artikeltje over de nieuwste tuintrends, geschreven of gesponsord door VT Wonen. Blijkt dat alleen over tuinmeubilair, kleden, kussentjes en dat soort meuk te gaan. De reacties eronder zijn stuk voor stuk negatief over het artikel en pleidooien voor een groene tuin. Je haalt mij er zo tussenuit. En nu kunnen we niet meer reageren ... :roll:
oh vreselijk idd, prima om een leuke zithoek te maken, maar doe er iig TUIN bij en maak er idd geen parkeerplaats van
Alle reacties Link kopieren
Ja, die speelse afwisseling van zwart met grijs ... toen heb ik ook even hardop "Nou Ja!!" geroepen. :bonk:

Ik baal wel dat de reacties zijn dichtgezet. Ik had er echt zin in om eens stevig van leer te trekken. Verdorie, nu moet ik iets nuttigs gaan doen. En waarom eigenlijk? Er staan niet zo veel reacties en iedereen is netjes gebleven.
Ik vind hier dingen van.
Maar zeer weinig die het mooi vinden, dat is op zich wel heel positief :D
Alle reacties Link kopieren
" ... en wist je dat je gratis water uit je regenton kunt halen? " :bonk:
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
06-06-2020 17:02
" ... en wist je dat je gratis water uit je regenton kunt halen? " :bonk:
oh, das nieuw :P
Alle reacties Link kopieren
Hahaha Caaf :high5:
Alle reacties Link kopieren
:rofl: o wat slecht.

https://www.nu.nl/wonen/6056098/de-tuin ... r-los.html

En erg nederlands trouwens.
Als t in nederland over tuin gaat in programma's is t erg vaak over de bestrating en meubelen.
Alleen buitengewoon geeft nog n iets ander geluid maar heeft een hoog alto gehalte.

Hoe is t hier met de ontwikkeling van een programma? Al in onderhandeling met rtl? :proud:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ook in een Facebook groep voor Scandinavisch, wonen. Daar vroeg ook iemand naar foto's van mensen hun voortuin. Mijn groene hart deed zeer. 40% tegel (waarvan bijna alles zwart of grijs) 50% grind, 10% grasjes in zwarte potten. Tot zo ver de "tuin"
Alle reacties Link kopieren
Te erg dat stukje op nu.nl!

Ik ben vanmiddag in de weer geweest het laatste beetje grind te verwijderen. Ik trek het worteldoek weg, zit me daar een mega mierennest met verschillende kamers....sorry, but not in my backyard. Nu snap ik ook meteen hoe ik aan mijn bladluizenplaag kwam.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat helemaal mis hier met de hoeveelheid kamerplanten

Afbeelding
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
MJ :rofl:

Dat doet me denken aan dit probleem:

Afbeelding
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
06-06-2020 18:03
Het gaat helemaal mis hier met de hoeveelheid kamerplanten

Afbeelding
:rofl:

Ik mis de afslag, verkeerde standplaats, plant verplaatst, plek over, :cheer:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Of wijn drinken met collega's

"Wil je wijn?"
"Nee, deze keer niet"
"Oke"
"Nou, je hebt gelijk, doe toch maar"

Ik ben gelukkig vrij weinig principieel :A:

Zo stond ik dus toch weer in het tuincentrum vandaag
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
06-06-2020 18:23


Zo stond ik dus toch weer in het tuincentrum vandaag
:HA:
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
06-06-2020 16:53
Caaf :rofl: Ik heb het toevallig vanochtend zitten lezen (met afgrijzen) en heb net de nieuwste reacties nog even bekeken en herken je uit duizenden :biggrin: Wat een zwaktebod om de reactiemogelijkheid dicht te gooien.

Ik vond vooral dit 'Wissel zwart af met contrasterende elementen, zoals een lichtgrijze tegelvloer, voor een speels effect' Heel Erg.
WTF, speels effect?! Zwart met grijs???! :sarcastic:
De foto bij het artikel zegt ook wel genoeg. Wat een mallotig idee om dat voor 'tuin' door te laten gaan.
Herken jij Caaf uit duizenden? Ik heb een vermoeden.....maar niet geheel overtuigd.

Caaf welk stukje is van jou?

Ik wil even weten of ik jou ook uit duizenden herken. ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik zet m'n geld op de derde reactie, vooral vanwege "Zitten in de tuin doe je maar een paar maanden van het jaar. De rest van het jaar kijk je ernaar" en de vergelijking met een parkeerplaats ;-D

o ja en de tegelbakoven

Als je het niet bent, moeten achterhalen wie het is, want die hoort hier helemaal thuis
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 06-06-2020 20:14
79.65% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Ik ben teveel te vinden bij de bouwmarkt deze week. Mn keuken is er uit en de aannemer heeft na 2 weken :wtf: alles af behalve de aansluiting van de electra. Dus ik sta met wat geimproviseerde verlichting voorstrijk op de muren en t plafond te doen.
Morgen een muur schilderen in dampgrijs (wit!! volgens mn dochter) :facepalm:

Ik weet ook weer waarom ik dol ben op vaste planten ipv potten. Die *****potten kan ik ondanks de regen alsnog water geven.
Been there, done that, got the T-shirt.
duet schreef:
06-06-2020 14:22
Friez, mooie tuin heb jij gemaakt!! Ik weet nog hoe die er vorig jaar uitzag voor het project startte.

Volgens de neerslagkaart Nederland zou hier 17 mm gevallen zijn, terwijl buienradar zegt dat er maar 8 mm is gevallen. Gezien de hoeveelheid water die in mijn kruiwagen is gevallen, gok ik dat 17 mm meer in de richting zit.
In ieder geval is de tuin er heerlijk van opgeknapt.
Ik heb van de week het waterpompje met zonnepaneel binnen gekregen voor de waterloop, die ik in die stenen BBQ wilde maken.
Vanmorgen, toen de zon even scheen, meteen even geprobeerd en hij doet het!
Ik moet de precieze waterloop nog maken en de boel nog aankleden met wat planten. Daarna zal ik foto's plaatsen.
Omdat ik morgen weer voor een paar dagen naar mijn dochter ga, wordt de waterloop een project voor eind komende week. De rozen staan ook nog geduldig in hun potten te wachten tot ze de volle grond in kunnen. Ik krijg het druk komend weekend. :-D
Wat leuk! Ik ben heel benieuwd of het waterpompje goed werkt op zonnepanelen. Ik ben namelijk ook van plan er 1 aan te schaffen, ik heb nu nog een paar speciekuipen ingegraven zonder pomp maar wil een echt vijverbak in gaan graven en een waterloop door de hele tuin heen maken ( en de regenpijp in de vijver uit te laten komen zodat mijn hele tuin dankzij de waterloop bewatert wordt). Dus ik wacht in spanning op je ervaring. Klinkt heel leuk hoe je het wil gaan maken!! Ben ook heel nieuwsgierig naar de foto's :-D
oh ik heb juist meer potten dan anders Apatura. Al heb ik er meer ruimte voor nu.
Om 1 pot moet ik denken, dat is zo'n oude koeienvoederbak, daar zit geen gat in ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik moet even kijken hoe mn bodembedekkersborder het doet dit jaar maar ik denk er sterk over om er een kleine prefab vijver in te graven.
Afbeelding

119x72

Project voor volgend jaar. Eerst mn keuken en een pergola.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
06-06-2020 20:29
Wat leuk! Ik ben heel benieuwd of het waterpompje goed werkt op zonnepanelen. Ik ben namelijk ook van plan er 1 aan te schaffen, ik heb nu nog een paar speciekuipen ingegraven zonder pomp maar wil een echt vijverbak in gaan graven en een waterloop door de hele tuin heen maken ( en de regenpijp in de vijver uit te laten komen zodat mijn hele tuin dankzij de waterloop bewatert wordt). Dus ik wacht in spanning op je ervaring. Klinkt heel leuk hoe je het wil gaan maken!! Ben ook heel nieuwsgierig naar de foto's :-D
Het werkt heel goed, maar hij doet het alleen als de volle zon op het paneeltje staat. Hij heeft geen opslag voor elektriciteit, dus als de zon weg is, valt hij stil tot de zon er weer is. Vandaag dus steeds aan en dan weer uit. Op een zonnige dag zal hij het wel de hele dag doen. Ik heb er een met een stuwkracht tot 90 cm hoogte, zodat ik met een slang het water tot 90 cm hoogte kan laten opstuwen en vandaar het via de waterloop omlaag kan laten lopen. Origineel is het een pomp voor een vijverfonteintje, die onderdelen met een spuitstuk zitten er ook bij, maar die gebruik ik dus niet. Ik heb hem via bol.com besteld. Deze: Esotec Solar vijverpomp 5W 470 l/h, kostte rond de 55 euro.
iemand een idee wat dit voor plantje is?
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Nog bedankt hier voor de tip van een watertje inbouwen. Ik heb niet zo'n hele grote tuin maar ik had nog een loos stukje in mijn ontwerp en daar past nog perfect een trog met waterlelies, grasjes en stenen. Nu ben ik helemaal verliefd op dat stukje haha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven