Het tegen-tegeltuinentopic 4

09-04-2018 19:21 3065 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 alweer. En we zijn nog steeds, jawel, tegen tegeltuinen. Dit is de plek waar alle groendames en soms een heer van het viva forum elkaar ontmoeten. Niet alleen groene vingers, maar groen in hart en nieren en groen van lijf en leden.

Afbeelding

We praten hier weer een heel seizoen verder over onze grote liefde: alles wat groeit en bloeit, vliegt, kruipt en sluipt door onze tuinen. Onze tuinen zijn geen doodse, grijs betegelde buitenwoonkamers, maar groene oases die bruisen van het leven.

Dit is dus geen tuin:
Afbeelding

Dit wel:
Afbeelding

Iedereen die liever groen dan grijs ziet, is hier welkom. Grote tuin, kleine tuin, dakterras, balkon of geveltuin, klets met ons mee, stel je vragen, show je zelf gezaaide of gestekte plantjes. We delen hier tips en wetenswaardigheden over alles wat met tuinieren te maken heeft. Kom gezellig langs en geniet mee!

Link naar de oude topics:

Deel 1: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Deel 2: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Deel 3: viewtopic.php?f=17&t=373815&start=#p26504833
duet wijzigde dit bericht op 09-04-2018 19:45
11.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat zouden jullie met zo'n oleander doen?
Afbeelding

Ik heb hem in pot staan en hij kan met moeite naar binnen verhuizen. Optie 1 onverwarmde donkere schuur. Optie 2 bijkeuken zonder verwarming maar wel in het woonhuis. Lichter maar hij staat daar wel meer in de weg.

En terugsnoeien voor hij naar binnen gaat of ben ik daar al telaat mee?

Of was t leuk voor 1 jaar en kan ik beter wat winterspul in die bak zetten?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Missie, hier ook olijven in pot. Blijven buiten tot het kouder wordt dan min vijf. In de praktijk is het zo dat ze meestal maar een paar weken per jaar naar binnen gaan, onverwarmd maar wel licht. Gaat al jaren goed.

Apatura, oleanders zijn lastigere planten. Kunnen echt geen vorst verdragen. Maar overwinteren zonder licht ook niet. Onverwarmd is prima, en nu een stukje terug snoeien kan ook. Ik ben best handig met overwinteren van kuipplanten, maar bij oleanders lukt het mij niet. Ik krijg er dan beestjes in, of schimmel, of weet ik veel. Ik ga het pas weer proberen als de oudste zoon de deur uit is. Zijn kamer (in de garage) is er wel geschikt voor. Dan wil ik ook citrus bomen gaan proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is jammer als je weinig plek hebt om planten te laten overwinteren. Vroeger, in ons oude huis, zette ik alle planten boven op een koude slaapkamer. Nu hebben we een mega garage met ramen. Dus kan alles in de winter daar staan. Het is daar net boven nul en licht.
Oleander moet inderdaad wel licht, maar koel staan.
Ik heb tot nu toe nog nooit problemen gehad om de oleanders te laten overwinteren. Ik haal ze pas binnen als er echt nachtvorst wordt voorspeld, dus niet zoals afgelopen week wat vorst aan de grond. En zodra het weer beter is, gaan ze ook weer naar buiten. Mocht er dan nog vorst komen zet ik ze wel weer een nachtje binnen. Ik heb serieus mijn oleanders wel eens tot januari buiten gehad voordat er echt vorst kwam. Door ze buiten te laten, heb je ook minder kans op ongedierte.
Na de winter zien ze er niet meer zo mooi uit, dan snoei ik de uitgebloeide takken van het jaar ervoor er uit. En om het jaar snij ik ook de wortelkluit flink terug en gaat hij in nieuwe potgrond.
Laat hem voorlopig dus lekker buiten tot het echt koud wordt. En dan in de bijkeuken zonder verwarming.
Alle reacties Link kopieren
Felix! De passiebloem komt op!
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijk weer vandaag hè? Ik ben vast niet de enige die de hele dag in de tuin is geweest ;-D
Vandaag was poging 2 van de Grote Grindverhuizing, had m eerder in de zomervakantie gepland, maar toen was t veel te heet. Nu poging 2, kreeg ik gister een e-mail dat de zeef die ik had gehuurd (grind ligt er al 100 jaar, was meer zand en vergaan blad dan grind) stuk was.. Nu had ik toch al mijn twijfels over die zeef, aangezien er ook veel heel fijn grind tussen zit wat waarschijnlijk door de gaten zou vallen, dus heb ik nog gauw even fijn gaas gescoord gister, en daarmee 3 zeven gebouwd die ik op een kruiwagen kon leggen. Wat extra kruiwagens gescoord in het dorp en vandaag met 4 man hulp aan de slag. Het was een megaklus, maar de moestuin is nu om de moestuinbakken heen volledig begrind met schoon grind en ziet er echt superstrak uit :yes: Er ligt nog steeds wel meer grind in de tuin waar ik vanaf wil, of althans, wat hergebruikt kan worden. Ik overweeg nu toch weer een grindpad ipv een graspad door de tuin heen. Maar daar moet ik nog even over nadenken. Met de moestuin ben ik in elk geval heel tevreden. Zal even kijken of ik zo nog wat foto’s kan plaatsen. Eerst nog even trachten van de bank te komen om de keuken op te ruimen.. :zzz:
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk weer dat wel maar in onze paar vierkante meter tuin niet veel gedaan, ja de vlinderstruik is naar de andere kant van de tuin verhuisd (is ie nog niet helemaal blij maar dat komt wel goed)
De andere plantjes naast het vijvertje komen nu beter tot zijn recht.
En tot mijn stomme verbazing groeit er naast de vijver ineens een aardbeiplantje met twee bloemen erin.
En vlak naast onze woonwijk is een bos (nou ja waterpartij en bomen etc.) Daar heb ik gewandeld en heb tamme kastanjes ontdekt.
Ja, het kerstdiner is dit jaar hier, ze krijgen in ieder geval peultjes (uit de tuin), stoofperen uit de tuin van mijn ouders en kastanje puree. En waarschijnlijk walnotentaart als toetje (met de walnoten uit de tuin ouders). En natuurlijk appelmoes van eigen appelboom(pje).
Alle reacties Link kopieren
Leuk JSV, al dat eten van eigen grond! De walnotenoogst loopt hier ook lekker door. Heeft je aardbeiplantje gele of witte bloempjes? Het kan ook schijnaardbeitje zijn, heeft hetzelfde blad als bosaardbei maar is niet zo lekker. Ik heb vrij veel schijnaardbeitje staan, vind het een prima bodembedekker maar ik had liever bosaardbeitjes gehad, die moet ik nog ns scoren ergens.

Foto's van de klus van vandaag:

Voor (nou ja, achterin zie je het eerste grind al liggen):

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Afbeelding

En hier lag het grind eerst:

Afbeelding

Zo nog maar even warm douchen, ik vrees dat ik morgen zo stijf als een plank ben..
Alle reacties Link kopieren
Wat een klus Moosey! Ziet er inderdaad wel superstrak uit zo.ik heb volgend voorjaar een mooi klusje: de buxus er uit. De buxusmot heeft hier enorm huis gehouden, in de hele buurt is alle buxus opgevroten. En bij mij dus ook. Niks meer van over. Jammerdebammer, daar moet dus iets anders voor in de plaats komen.
Alle reacties Link kopieren
Wauw Moosey wat ziet dat er gaaf uit! En wat een werk. Petje af.

Ik heb nog teveel andere dingen te doen. Morgen misschien mn hortensia's verder afknippen, t gras maaien en kalk strooien.

Iemand nog tips tegen gehoorde klaverzuring? Anders dan spuiten? Mn halve voortuin staat vol. Vakken met houtsnippers en tussen de bestrating. :cry:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Neee, niet spuiten, komkom. Bestrating met een onkruidbrander te lijf gaan (en regelmatig vegen voorkomt al veel onkruid, sprak zij die het zelf ook nooit doet ;-D ) en bij de houtsnippers even wieden en dan regelmatig harken of schoffelen. Komt goed.

Ja ongelofelijk he, die buxusmot. Ik denk de Nederlandsche voortuin een flinke metamorfose gaat ondergaan de komende tijd. Wat zou de volgende meest populaire heggenplant worden, taxus?
Alle reacties Link kopieren
Over onkruidbestrijding gesproken: Ik ben zo goed als van het zevenblad af :yes: Waar veel stond heb ik t 2 jaar afgedekt gehad (karton en houtsnippers) en wat er nog langs kwam gewied. Alleen op 1 plekje in een border blijf ik een beetje wieden omdat er ook wat aan de andere kant van de schutting staat, en in de buurt van de moestuin staat ergens nog een plukje tussen wat bestrating. Maar verder ben ik heel tevreden (had een lichtelijk zevenbladcomplex van mijn vorige tuin, daar groeide haast niks anders)
Alle reacties Link kopieren
Moosey, super de tuin met de moestuin plekken. Het is trouwens een echte gewone aardbei.
In een vorige tuin had ikook veel zevenblad ik plukte het op een gegeven moment om er pesto mee te maken. Heel lokaal zevenblad, walnoten en koolzaadolie via een molen en koolzaad uit de buurt.

Ik vind het leuk om een voorraad aan te leggen met eten uit de tuin (of tuin van familie) of wat ik vind tijdens wandelingen. Alleen paddestoelen durf ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Wow, Moosey, dat ziet er echt goed uit. Flinke klus, groot stuk grond, maar het resultaat is prachtig.
Ik heb ook wat rond gescharreld in de tuin, maar weinig gedaan. Ik had mijn verbena gestekt voor komend voorjaar, maar door het warme najaar was deze al zo goed geworteld, dat ik al een hele kluwen wortels onder de pot uit had steken. de verbena dus toch nu al in de volle grond gezet.
Verder de hibiscus wat gesnoeid. In het najaar hebben zowel mijn bladblazer als mijn grasmaaier de geest gegeven. Een nieuwe bladblazer is er al, maar nog geen grasmaaier. Vandaag had ik eigenlijk wel willen maaien, maar helaas.
En er is vanmorgen of vannacht een houtduif slachtoffer geworden van een roofvogel of kat. Mijn hele tuin lag weer eens vol met veren. Een jaar geleden is me dat ook al overkomen en toen vond ik naast flinke plekken bloed en veren uiteindelijk een kaalgevreten karkas achter mijn tuinbankje. :-o
Vandaag ben ik dus eerst maar op speurtocht gegaan naar een karkas, maar dit keer is het gelukkig alleen bij een berg veren gebleven. Waarschijnlijk ligt er nu bij een van de buren een karkas onder de struiken. Vraag me wel af hoe ik van al die veren in mijn grasveld af kom. Kan er wel een kussen mee vullen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat zojuist naar gardeners world te kijken. Daar hadden ze het over de canna. Ik realiseerde me dat dat dus een plant is die ik echt niet zou kiezen voor mijn tuin, net als de palmboom, bamboe, siergrassen en buxus.
Hebben jullie ook planten die jullie niet in jullie tuin willen hebben? gewoon om dat die echt niet je smaak zijn?
Ik blijk vooral te houden van los vallende planten met fijn blad en veel kleine bloemen. De enige echt grote bloemen die ik heb, zijn de klimrozen, de pioenroos en de dahlia. verder heb ik vooral planten met kleine bloemen en fijn blad.
Ben benieuwd wat er bij jullie echt niet in komt. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
06-10-2018 23:53
Neee, niet spuiten, komkom. Bestrating met een onkruidbrander te lijf gaan (en regelmatig vegen voorkomt al veel onkruid, sprak zij die het zelf ook nooit doet ;-D ) en bij de houtsnippers even wieden en dan regelmatig harken of schoffelen. Komt goed.

Ja ongelofelijk he, die buxusmot. Ik denk de Nederlandsche voortuin een flinke metamorfose gaat ondergaan de komende tijd. Wat zou de volgende meest populaire heggenplant worden, taxus?
Ja hier ook!!!Ik zoek nog een goede vervanger: die laag blijft en liefst een beetje aardig aanzicht (kleur?) heeft. En hoe haal je eigenlijk zo'n kreng van een haagje (is bij ons een cm of 30/40 hoog) eruit? Kan je dat zelf doen zonder een mega bedrag aan tuingereedschap uit te geven of kan ik beter gelijk een hovenier bellen?
if we all light up, we can scare away the dark...
duet schreef:
07-10-2018 09:40
Ik zat zojuist naar gardeners world te kijken. Daar hadden ze het over de canna. Ik realiseerde me dat dat dus een plant is die ik echt niet zou kiezen voor mijn tuin, net als de palmboom, bamboe, siergrassen en buxus.
Hebben jullie ook planten die jullie niet in jullie tuin willen hebben? gewoon om dat die echt niet je smaak zijn?
Ik blijk vooral te houden van los vallende planten met fijn blad en veel kleine bloemen. De enige echt grote bloemen die ik heb, zijn de klimrozen, de pioenroos en de dahlia. verder heb ik vooral planten met kleine bloemen en fijn blad.
Ben benieuwd wat er bij jullie echt niet in komt. ;-)
Apenboom/ slangenden. Afschuwelijk vind ik die. Alle andere soorten dennen en coniferen eigenlijk ook, maar deze met stip op 1. Afbeelding

En verder ben ik ook niet gek op rozen.

Grootbladig vind ik juist wel weer cool, heeft iets tropisch.
Alle reacties Link kopieren
Ooh, wat is dat mooi geworden Moosey! Prachtige combinatie die blauwe bakken met het grind.
Maar wat een enorme klus zeg :O hopelijk niet teveel spierpijn vandaag.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Ohhhh ja, regretterien, die vind ik ook afschuwelijk. Stond in de voortuin van ons vorige huis, heb ik de bewoners voor ons toch maar gevraagd om weg te halen. Wat een draak.
Siergrassen heb ik een beetje een haat-liefde-verhouding mee, ik hou er eigenlijk niet zo van, maar sinds mijn Piet Oudolf-fascinatie vind ik het in sommige samenstellingen toch wel mooi. Maar of ik het zelf ooit ga zetten weet ik nog niet.
Ik kom er steeds meer achter dat ik erg hou van bloemen op hoge ranke stelen, wat ijlere planten zeg maar. Anemonen, verbena bonariensis, persicaria, crocosmia. Maar van rozen hou ik ook erg. En tulpen. En varens. En momenteel word ik vreselijk blij van mn cyclaampjes.
Oh ja, buxus hou ik ook niet van, net als coniferen, taxus en wat ik ook vreselijk vind zijn die hortensia's met die enorme bloemballen die altijd omvallen in iedereen z'n tuin. Stom.

Tatlitatli, als je een beetje ruimte hebt zou ik voor een bloeiende gemengde haag gaan, ik heb er één met Portugese laurier, krentenboompjes, 2 soorten viburnum, magnolia, seringetjes. Of als je wat strakker wilt kunnen snoeien misschien meidoorn? Zitten wel stekels aan maar bloeit prachtig en is goed in vorm te houden. Heel goede nestelgelegenheid voor vogels ook.

Voor het verwijderen van de buxus: Ik gebruik bij het verwijderen van goed gewortelde planten een goede spa (dat kost wel wat, goedkope spades buigen om als je er kracht op zet) en een takkenschaar en een takkenzaagje om wortels door te knippen/zagen. Die kunnen allebei best goedkope meuk zijn, ik doe al jaren met een takkenschaar van een tientje. Maar het kan een heel taaie klus zijn hoor, afhankelijk van hoe goed de buxus geworteld is. Misschien wat gereedschap lenen en eentje proberen om te kijken of je het doenlijk vindt?
Alle reacties Link kopieren
Thanks CC! Spierpijn valt mee! Had inderdaad verwacht dat ik zo stijf als een plank zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Duet, is er best veel wat ik niet mooi vind en/of niet in de tuin wil omdat het teveel werk is :$
Zo komen er hier geen planten die moeten overwinteren. Dat gesleep met potten lijkt me echt verschrikkelijk, bovendien geen goede plek om ze te laten overwinteren.

Verder hou ik ook helemaal niet van zo'n apenboom, buxus, taxus, eigenlijk alle soorten coniferen, fuchsia's, planten met gele bloemen, palmen, struiken met stekels zoals hulst, pampusgras, dahlia's, 'stijve' planten zoals skimmia etc. etc.
Eigenlijk is het best een wonder dat mijn tuin volstaat met planten en er niets meer bij kan ;-D
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
07-10-2018 11:23
Thanks CC! Spierpijn valt mee! Had inderdaad verwacht dat ik zo stijf als een plank zou zijn.
Gelukkig maar (bikkel! :proud: )
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Ik had géén idee dat doorgeschoten wortel zulke mooie bloemen krijgt
Afbeelding

Afbeelding

De verbena en groot kaasjeskruid groeit ook gewoon onverschrokken door
Afbeelding

Net als de eenjarige bloeiers in de bloembak voor het keukenraam
Afbeelding

De wingerd (een stek van Felix en al enorm gegroeid) begint al mooi te verkleuren :heart:
Afbeelding
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Mooi CC!
In mijn tuin geen dahlia's en chrysanten. Vooral die bolchrysanten vind ik vreselijk! Dahlia's kunnen best mooi zijn, maar ik heb er geen leuke herinneringen aan. Hetzelfde met chrysanten. Zijn voor mij begrafenisbloemen. Apenbomen vind ik best leuk, maar dan moeten ze goed solitair kunnen staan, niet pal tegen een huis aan of in de verdrukking tussen andere bomen. Ik vind buxus wel leuk, maar een tuin vol of van die plantvakken hoeft voor mij niet. Als accent en groenblijver in de winter vind ik ze wel mooi. Maar nu dus niet meer... Er komt ook geen nieuwe buxus voor terug, want om die goed te houden moet je gif spuiten, en daar pas ik voor. Er komt een waterpartij voor terug, eindelijk een goed excuus om daar concrete plannen voor te maken. Maar dat wordt pas volgend voorjaar.

Grote siergrassen ben ik niet zo dol op. Palmen en andere exoten wel, al zal ik nooit een palm planten, want dat vind ik niet passen in mijn wat Engels aandoende tuin. Ik hoop ooit wel citrusbomen in kuipen te hebben, dus ik ben lekker consequent.... :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Ja, de apenbroodboom is ook niks voor mij.

Vandaag is weer een cadeautje met dit mooie weer. Ondanks de nieuwe bladblazer heb ik vanmorgen bladeren uit het gazon staan harken. Vind ik stiekem toch leuker dan blazen. Ik ben hier en daar mijn borders al aan het vullen met bladafval. Daarna een paar dakgoten bladvrij gemaakt. Het gekke is dat het net is of er vannacht een omslagpunt is geweest en nu ineens alle bladeren beginnen te vallen. De tuin ligt ook vol kastanjes.

Toevallig vandaag ook een mooi plaatje van mijn verkleurende wingerd geschoten:Afbeelding

Sierappeltjes worden rood:
Afbeelding

Amberboom:
Afbeelding

Herfstasters:
Afbeelding

De gaura die maar blijft bloeien:
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
@calamity, als je die wortel nu helemaal laat uitbloeien kun je ook nog zaad opvangen. Heb je volgend jaar weer wortels!

Mijn project wortels is mislukt. Ik had ze in een zwarte emmer gezet, zodat er geen ongedierte bij kon. Zou heel goed moeten gaan, volgens een tuinier die ik ooit op tv zag. Nou bij mij zijn het miniworteltjes van max. 4 cm geworden. De hele zomer mee lopen sjouwen, dan weer in de zon, dan weer in de schaduw, water geven, noem maar op. Ze staan nu nog steeds in de emmer op het terras, maar volgens mij wordt het niet veel meer.

Straks nog even lekker met man, hond en kids naar het bos. Wat een heerlijke dag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven