Het tegen-tegeltuinentopic 4

09-04-2018 19:21 3065 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 alweer. En we zijn nog steeds, jawel, tegen tegeltuinen. Dit is de plek waar alle groendames en soms een heer van het viva forum elkaar ontmoeten. Niet alleen groene vingers, maar groen in hart en nieren en groen van lijf en leden.

Afbeelding

We praten hier weer een heel seizoen verder over onze grote liefde: alles wat groeit en bloeit, vliegt, kruipt en sluipt door onze tuinen. Onze tuinen zijn geen doodse, grijs betegelde buitenwoonkamers, maar groene oases die bruisen van het leven.

Dit is dus geen tuin:
Afbeelding

Dit wel:
Afbeelding

Iedereen die liever groen dan grijs ziet, is hier welkom. Grote tuin, kleine tuin, dakterras, balkon of geveltuin, klets met ons mee, stel je vragen, show je zelf gezaaide of gestekte plantjes. We delen hier tips en wetenswaardigheden over alles wat met tuinieren te maken heeft. Kom gezellig langs en geniet mee!

Link naar de oude topics:

Deel 1: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Deel 2: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Deel 3: viewtopic.php?f=17&t=373815&start=#p26504833
duet wijzigde dit bericht op 09-04-2018 19:45
11.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vandaag mooi weer om te tuinieren! Ik ga onder andere wat planten terug snoeien. Verder komen mijn tulpen al op en mijn krokussen hebben al bloemen.

Mijn magnolia heeft ook al knoppen.
Mijn gras ziet er wel slecht uit trouwens.. allemaal dorre plekken.

Vanmiddag naar de Intratuin om wat plantjes te kopen voor mijn moestuin (maar daar is een ander topic voor).
Alle reacties Link kopieren
Fishie44 schreef:
15-02-2019 09:31
Mijn magnolia heeft ook al knoppen.
Ik heb ook een prachtige magnolia staan, ook nu al vol in knop, vind het alleen jammer dat hij zo'n relatief korte bloeitijd heeft.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
duet schreef:
14-02-2019 21:13
@Blondie,
Welke zomerplant is dat? Staat die al de hele winter buiten of vorstvrij binnen?

Ik heb al mijn zomerbloeiers vorstvrij, maar wel koud weggezet. Alle geraniums bloeiden toen nog en bloeien nu nog steeds.
Mijn spaanse margriet zit ook vol nieuwe knoppen. Het is inderdaad een heel gek gezicht al die bloemen terwijl het buiten koud was en er sneeuw lag.
Ik denk dat het azalea's zijn. Ze staan buiten en hebben de vrieskou en sneeuw overleefd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de lente in m'n bol dus ga de tuin in. Blad laat ik nog even liggen want maart roert z'n staart maar staan overal potten en dingen dus dat ga ik even indelen. Zon!! ☀
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk zag ik gisteren eekhoorntjes in de boom achter elkaar aan rennen. Lente!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook al een paar dagen in de tuin bezig. Helaas dit weekend werken, anders wist ik het wel. Het is heerlijk in het zonnetje!
Beste tuinders, wat denken jullie, zou het te vroeg zijn om de klimrozen te snoeien of kan het al? Mijn handen jeuken, maar twijfel of het een goed idee is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog even wachten tot maart met het snoeien van de klimrozen. Het lijkt dan nu wel lente maar het is nog winter en wie weet wat we nog krijgen...

Ik heb vandaag wel alvast de dorre bloemen uit alle hortensia's geknipt en de vlinderstruiken wat teruggesnoeid. Met de rest wacht ik ook tot maart.
...
Alle reacties Link kopieren
ekeim schreef:
15-02-2019 13:24
Op mijn werk zag ik gisteren eekhoorntjes in de boom achter elkaar aan rennen. Lente!
O gaaf zeg!

Er zit hier een heel tam roodborstje. De leukerd kwam vandaag ook weer heel dicht naast me zitten toen ik in de tuin bezig was. Waar ik ook bezig was, daar was hij (of zij?) ook te vinden. Geweldig :heart:
...
Alle reacties Link kopieren
Roodborstjes en eekhoorns... :flirting:
Ik heb nog niks gedaan in de tuin. Vrijdag nog herstellende van griep en gisteren heb ik gewerkt.
Ik durf nog niks te snoeien omdat ik bang ben dat we nog flinke vorst kunnen krijgen. Ik zou hier er daar wel kunnen beginnen met onkruid wieden.

Mijn gras ziet er zoals altijd om deze tijd van het jaar niet uit: veel mos en onkruid. Over een aantal weken begin ik met harken, en zaai ik bij. Ik heb sommige plekken vorig jaar bijgezaaid met speelgazon, en dat is veel sterker dan siergazon. De verschillen zijn duidelijk zichtbaar. Vorig jaar met de droogte was het siergazon helemaal verbrand, het speelgazon kan er beter tegen. Ik zaai dat gewoon tussen het andere gras. De duiven van mijn achterbuurman vraten steeds het graszaad op, dus ik bleef bijzaaien. Dat zal dit jaar vrees ik niet anders zijn :cry

Vandaag lekker genieten van de zo'n. Fijne dag!
Alle reacties Link kopieren
En vanzelfsprekend komt dit topic omhoog nu het weer een paar dagen zonnig is :)
Gewoon voor het gevoel van lekker buiten in de tuin te zijn geweest ga ik een beetje vegen en wat takken weghalen die los liggen. Snoeien wacht ik nog even mee, maar een beetje aanrommelen, wat potten legen en rommeltjes opruimen is al leuk met dit weer!
Alle reacties Link kopieren
De egel is alweer wakker! Heb het idee dat hij helemaal niet is gaan slapen. Hij was aan de lichte kant dus misschien ook maar beter. Hij eet prima, paar happen peer, ei, meelwormen en kattenvoer. Kijken of ik hem vanavond te pakken krijg om te wegen.

Heb gister even overwogen om een kas te kopen via mp. Maar past niet in de tuin, zo jammer!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren de kruin van de parasolboom die is afgesnoeid, helemaal kort geknipt en gezaagd en al het hout opgeslagen als aanmaakhout voor de houtkachel volgende winter. Het was echt warm buiten: eerst de jas uit, daarna mijn vest ook nog uit.
Ik ben de borders die nu in de zon liggen wel al aan het schoonmaken, omdat de narcisjes door de dikke blad-deken heen willen. Het frist al een beetje op zo'n schoon gemaakte border. Risico van vorst neem ik dan voor lief.
Gisteren ook de eerste vlinder gezien: een citroentje!
Ik kan eigenlijk ook niet wachten met snoeien, wil ook mijn klimroos onder handen nemen, maar misschien toch nog even wachten.

Geniet van vandaag, allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou met snoeien echt nog even wachten. Het zomaar weer winter worden. De laatste elfstedentochten waren ook eind februari.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
14-02-2019 14:56
Dames, het is ongelofelijk maar ik zag vandaag een vlinder in de tuin. Een dagpauwoog. Op 14 februari :woa:

Echt hé. Zo vroeg al. Gisteren een Citroenvlinder en een hommel gezien.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
ekeim schreef:
15-02-2019 13:24
Op mijn werk zag ik gisteren eekhoorntjes in de boom achter elkaar aan rennen. Lente!
Dat heeft niet perse met de lente te maken maar het blijft mooi om te zien.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!
Ik heb echt een hele tijd niet meer meegeschreven hier. Het is een vrij heftig half jaar geweest. Veel ellende meegemaakt maar ook veel mooie dingen. Dus het is er bij in geschoten om hier mee te schrijven.

Wat een heerlijk weer is het he, echt genieten! Ik durf ook nog niet te gaan snoeien. Gister wel de dode bloemen uit de hortensia gehaald. Zag dat er al nieuwe uitlopers inkwamen en ook in de klimroos komt al nieuw blad.

Weet niet hoeveel ik de komende tijd zal schrijven (ben hoogzwanger op het moment) maar lees sowieso mee en zal schrijven en foto's plaatsen wanneer alles weer in bloei komt.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
17-02-2019 10:34
Ik zou met snoeien echt nog even wachten. Het zomaar weer winter worden. De laatste elfstedentochten waren ook eind februari.
Ik zit in de ontkenningsfase ;-D

Maar inderdaad, er kan nog van alles gebeuren. Was het niet twee of drie jaar geleden dat er in maart nog een enorme berg sneeuw viel? En begin maart 2005 was het in grote delen van het land -20.
...
Alle reacties Link kopieren
Goed je weer te lezen Zaphod, gefeliciteerd met je zwangerschap!
...
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
17-02-2019 10:55
Echt hé. Zo vroeg al. Gisteren een Citroenvlinder en een hommel gezien.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ijn-wakker :heart:
...
Ik heb het snoeien nu over twee weken ingepland. Hopen dat het dan weer zo lekker weer is! Hier zat vrijdag een kleine vos op de crocussen 😍
Alle reacties Link kopieren
Wahahaha, ik zag even een jong vosje voor me dat met zn reet in je krokussen zat ;-D
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Tadaa, Morris. Hij is niet echt in winterslaap gegaan, meer dutjes. Wel aangekomen, van 660 naar 680 gram sinds vorige keer. Hij snoept van het fruit wat ik neerleg voor de vogels. Droog egelvoer is niet lekker genoeg blijkbaar en kattenvoer moet ie snel bij zijn want tja katten. Onze herriemaker in de tuin!
Alle reacties Link kopieren
Wat een schatje Koettie!
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Aah, Koettie, wat leuk!! .....en gezellig!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven