Het tegen-tegeltuinentopic 4

09-04-2018 19:21 3065 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 alweer. En we zijn nog steeds, jawel, tegen tegeltuinen. Dit is de plek waar alle groendames en soms een heer van het viva forum elkaar ontmoeten. Niet alleen groene vingers, maar groen in hart en nieren en groen van lijf en leden.

Afbeelding

We praten hier weer een heel seizoen verder over onze grote liefde: alles wat groeit en bloeit, vliegt, kruipt en sluipt door onze tuinen. Onze tuinen zijn geen doodse, grijs betegelde buitenwoonkamers, maar groene oases die bruisen van het leven.

Dit is dus geen tuin:
Afbeelding

Dit wel:
Afbeelding

Iedereen die liever groen dan grijs ziet, is hier welkom. Grote tuin, kleine tuin, dakterras, balkon of geveltuin, klets met ons mee, stel je vragen, show je zelf gezaaide of gestekte plantjes. We delen hier tips en wetenswaardigheden over alles wat met tuinieren te maken heeft. Kom gezellig langs en geniet mee!

Link naar de oude topics:

Deel 1: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Deel 2: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Deel 3: viewtopic.php?f=17&t=373815&start=#p26504833
duet wijzigde dit bericht op 09-04-2018 19:45
11.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
21-05-2018 17:45
Ik was als een kind zo blij toen ik het restje vond! :D
Ik vind het verschil echt enorm! Vééééééél leuker met blauw!!
Leuk dat blauw!
Alle reacties Link kopieren
Leuk CC!

Heb je de cirkelzaag al geprobeerd? (Die komkommer..... :rolling: ) Die afkort van Coolblue ziet er wel aardig uit, denk dat je met de grootte van het blad precies weg komt met je balkjes. Voordeel van de cirkelzaag is dan wel weer dat-ie veelzijdiger is. Mocht je nog ns een tuinhuis willen gaan bouwen ofzo ;-D

Case-je, veel gedaan! Lekker werk inderdaad hè. En dat een beetje door de tuin dwalen en hier iets wegplukken en daar iets goedzetten etc vind ik ook heerlijk, word ik megablij van.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
21-05-2018 14:55
Ik snap je niet :$
Dat doe ik als ik niet zeker ben van een kleur :D Papier in die kleur of een proefpotje en een stuk karton schilderen. Gewoon om te wennen aan een kleur, of het wel mooi staat.

Had ooit de douche in een zacht blauw willen doen. Wat plaatjes geprint en het bleek toch héél snel te vervelen :) Even een voorbeeld scheelt een hoop werk :)
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
21-05-2018 14:57
CC, ik zou de pergola blauw maken. Waarom zou dat niet passen bij terracotta? Mooie combinatie juist!
Maargoed, ik houd wel van een beetje kleur en ik ben ook niet zo van 'veilige' combi's. Ben ook niet zo van grijs.

Ik ben helemaal into het betongietgebeuren gekomen door de mozaiektegels. Nu heb ik het woeste plan opgevat om zelf een betonnen vogel drink/badder bak te gaan knutselen, op een verhoogde voet. Ik wil al een paar jaar een vogeldrinkbak, maar ik loop maar niet tegen een geschikte aan ( ofwel, ik vind het te duur en Marktplaats is nog niet gelukt, ik kijk denk steeds op het verkeerde moment).
Nu nog zoeken naar geschikte mallen, ik ga deze week maar eens langs de kringloop.
Een plastic sla kom? Op zin kop en dan het cement er omheen boetseren bv.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, heerlijk dat poezebeest in die doos. Ik had ook zo'n rooie. Kroop ook altijd in dozen, tassen en bakjes. Probeerde zich met z'n acht kilo wel eens in een schoenendoos te verstoppen. Echt grappig! Ik mis mijn katten wel, de laatste is acht jaar geleden gaan hemelen, en we hebben er geen meer genomen, want manlief en oudste zoon worden benauwd van katten. Erg spijtig, maar het is niet anders...
Hier staat de sproeier aan. Alles is kurkdroog, en ik verwacht hier geen regen. Er is een kansje op een bui morgenavond, maar zo lang kunnen mijn verse plantjes niet wachten! Ff de sproeier verzetten....
Alle reacties Link kopieren
Ik ga zo ook even half uurtje sproeien. Dat blauw is fantastisch, wat een mooie kleur. Welk merk was het ook alweer? Ik wil volgend jaar de schutting doen en deze kleur is wel heel aanlokkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
21-05-2018 20:16
Leuk CC!

Heb je de cirkelzaag al geprobeerd? (Die komkommer..... :rolling: ) Die afkort van Coolblue ziet er wel aardig uit, denk dat je met de grootte van het blad precies weg komt met je balkjes. Voordeel van de cirkelzaag is dan wel weer dat-ie veelzijdiger is. Mocht je nog ns een tuinhuis willen gaan bouwen ofzo ;-D

Case-je, veel gedaan! Lekker werk inderdaad hè. En dat een beetje door de tuin dwalen en hier iets wegplukken en daar iets goedzetten etc vind ik ook heerlijk, word ik megablij van.
Ik heb de cirkelzaag zonder het te proberen alweer ingepakt, wat een doodeng ding :$ Die gaat morgen retour naar Coolblue. Heb een andere afkortzaag besteld dan de link die ik eerder plakte, een iets duurdere maar die wel dieper en breder recht en schuin kan zagen.
Heb wat filmpjes bekeken op YT en ben er inmiddels van overtuigd dat een afkortzaag beter bij me past :biggrin:

Ben niet van plan in de nabije toekomst een tuinhuis te gaan bouwen nee. Voorlopig eerst maar eens wat projecten afmaken voordat ik weer met iets nieuws begin :)
...
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
21-05-2018 20:31
Dat doe ik als ik niet zeker ben van een kleur :D Papier in die kleur of een proefpotje en een stuk karton schilderen. Gewoon om te wennen aan een kleur, of het wel mooi staat.

Had ooit de douche in een zacht blauw willen doen. Wat plaatjes geprint en het bleek toch héél snel te vervelen :) Even een voorbeeld scheelt een hoop werk :)
Je tip ga ik absoluut onthouden!
...
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
21-05-2018 20:38
Ik ga zo ook even half uurtje sproeien. Dat blauw is fantastisch, wat een mooie kleur. Welk merk was het ook alweer? Ik wil volgend jaar de schutting doen en deze kleur is wel heel aanlokkelijk.
Is Zweedse kookverf van het merk Moose Färg (www.moosefarg.nl).
Ik heb geen aandelen maar ik ben zo verschrikkelijk enthousiast over deze verf. Het is echt superfijn om mee te schilderen, drupt niet, geeft geen uitlopers, je ziet geen aanzetten, het droogt mooi mat op en ruikt echt heerlijk (er zit o.a. lijnolie in). Je handen en de kwasten schoonmaken doe je gewoon met water en zeep dus het is nog eens hele milieuvriendelijke verf ook.
Enige nadeel is de hoge prijs maar dat je nooit meer hoeft te schuren is mij veel waard. Emmer open en verven maar, gemak dient de mens! Na twee lagen hoef je er jarenlang niets meer aan te doen.
In Scandinavië worden al eeuwenlang huizen geverfd met dit soort verf en die hebben er verstand van :D
...
Alle reacties Link kopieren
Schattigmeisje en Tuingravin, de stekjes gaan morgen aan het eind van de middag op de post!
...
Alle reacties Link kopieren
Verstandig CC. Met een afkortzaag is het echt veel makkelijker.

Jaaa, ik ben ook lijnolieverf-adept sinds ik er mijn moestuinbakken mee aan het schilderen ben. Ik gebruik Ottoson (www.purepaint.nl) Je moet je er heel even in verdiepen (zo meng je zelf de kleur, door een basiskleur aan te vullen met wit, en je maakt zelf je grondverf, door de verf aan te lengen met rauwe lijnolie en terpentijn) maar zo ben je wel lekker flexibel met je materiaal. Ik ben ook met zo'n soort blauw bezig, hele mooie kleur voor in de tuin vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Tg, deze kan je maken met 2 grote bladeren, wat cement en een hoopje zand voor de diepte van de kom

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
21-05-2018 21:36
Verstandig CC. Met een afkortzaag is het echt veel makkelijker.

Jaaa, ik ben ook lijnolieverf-adept sinds ik er mijn moestuinbakken mee aan het schilderen ben. Ik gebruik Ottoson (www.purepaint.nl) Je moet je er heel even in verdiepen (zo meng je zelf de kleur, door een basiskleur aan te vullen met wit, en je maakt zelf je grondverf, door de verf aan te lengen met rauwe lijnolie en terpentijn) maar zo ben je wel lekker flexibel met je materiaal. Ik ben ook met zo'n soort blauw bezig, hele mooie kleur voor in de tuin vind ik.
Echt superfijn dat je me die tip gaf over een afkort- i.p.v. een cirkelzaag. Bedankt nog daarvoor!

Leuk dat je ook zo'n lijnolieverf fan bent. Kon ook eigenlijk niet anders met zo'n nick :)
Ziet er mooi uit de site van Ottoson, ik heb 'em gebookmarkt. Is het niet moeilijk dat zelf mengen? Stel, je weet niet precies hoeveel verf je gaat gebruiken, is het dan makkelijk bij te maken in exact dezelfde kleur? Wel erg handig en leuk dat je heel veel verschillende kleuren kan maken.
De verf van Moose Färg is grondverf en dekkende laag in één, vind ik wel makkelijk.

Het is dat ik er ontzettend veel heimwee van krijg, maar anders had ik al het houtwerk in mijn tuin Falu Röd geverfd. Vind ik zó'n mooie kleur :heart: Maar ik word er verdrietig van omdat het pijnlijke herinneringen oproept en ik Zweden zo verschrikkelijk mis. Ik heb me nergens zo intens thuis gevoel als daar. Met de Zweedse blauwe kleur heb ik gelukkig geen last van dat knagende gevoel, dat vind ik alleen maar mooi zonder dat het heimwee oproept :)
...
Alle reacties Link kopieren
Felix_Urbexicus schreef:
21-05-2018 22:09
Tg, deze kan je maken met 2 grote bladeren, wat cement en een hoopje zand voor de diepte van de kom

Afbeelding
Ooh, wat mooi zeg!! :flirting:
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
21-05-2018 21:09
Is Zweedse kookverf van het merk Moose Färg (www.moosefarg.nl).
Ik heb geen aandelen maar ik ben zo verschrikkelijk enthousiast over deze verf. Het is echt superfijn om mee te schilderen, drupt niet, geeft geen uitlopers, je ziet geen aanzetten, het droogt mooi mat op en ruikt echt heerlijk (er zit o.a. lijnolie in). Je handen en de kwasten schoonmaken doe je gewoon met water en zeep dus het is nog eens hele milieuvriendelijke verf ook.
Enige nadeel is de hoge prijs maar dat je nooit meer hoeft te schuren is mij veel waard. Emmer open en verven maar, gemak dient de mens! Na twee lagen hoef je er jarenlang niets meer aan te doen.
In Scandinavië worden al eeuwenlang huizen geverfd met dit soort verf en die hebben er verstand van :D
Thanks! Heb een kleurkaart besteld, eens kijken wat vriend vindt. En de verhuurder trouwens, maar verwacht geen problemen. Schutting is lelijk. Had 'm eigenlijk vorig jaar in de beits willen zetten. Moet dat kreng eerst schuren ben ik bang.. Geen idee, even advies vragen aan m'n pa binnenkort.

Net pinda's geblenderd en een hopelijk lekkere egel mix gemaakt. Eten kreng. Het regent nu, godzijdank. Heb wel gesproeid maar was heel kort.
Alle reacties Link kopieren
Felix, die ken ik! Heb ik als kind wel eens gedaan. Is inderdaad erg leuk. Kan ik alsnog wel een keertje doen, maar ik wil nu iets groters, en op een sokkel. Die bladeren zijn qua grootte wel leuk voor achter het huis.
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
21-05-2018 23:05
Thanks! Heb een kleurkaart besteld, eens kijken wat vriend vindt. En de verhuurder trouwens, maar verwacht geen problemen. Schutting is lelijk. Had 'm eigenlijk vorig jaar in de beits willen zetten. Moet dat kreng eerst schuren ben ik bang.. Geen idee, even advies vragen aan m'n pa binnenkort.

Net pinda's geblenderd en een hopelijk lekkere egel mix gemaakt. Eten kreng. Het regent nu, godzijdank. Heb wel gesproeid maar was heel kort.
Ik duim dat Ambrosius nu eindelijk eens flinke porties gaat eten en wat vet op zijn botjes krijgt.

Schuren? Niet nodig hoor als je met lijnolieverf aan de slag gaat. De schutting afnemen met een sopje van lijnoliezeep, even naspoelen met water, op laten drogen en verven maar :) Dan is je schutting 5 tot 7 jaar onderhoudsvrij op af en toe even schoonmaken na.

Overigens vond ik Bohus Blå op de kleurenkaart veel donkerder dan het in werkelijkheid is dus laat je daardoor niet misleiden.
...
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
21-05-2018 23:47
Felix, die ken ik! Heb ik als kind wel eens gedaan. Is inderdaad erg leuk. Kan ik alsnog wel een keertje doen, maar ik wil nu iets groters, en op een sokkel. Die bladeren zijn qua grootte wel leuk voor achter het huis.
Je kan ook als sokkel een mooie oude boomstam gebruiken en dan de blaadjes als meerdere drinkschalen op ieder uiteinde van de stam?
Afbeelding
Of wil je gewoon heel graag meer beton gieten? :biggrin:
...
Alle reacties Link kopieren
Cc wat een enorm mooie tuin en pergola :flirting:

De borders zijn aangeplant. Hebben gekozen voor een " zwierige" vorm dus geen rechte stukken. Ik had het geheel graag en wat oosterse uitstraling gegeven.
Nu is er naar mijn zin nog veel te veel open kaal gras open in het midden.
Weet niet goed wat ermee doen. We moeten er nof wel kunnen lopen en kinderen moeten er de zeldzame keren dat ze buiten willen wel nog bv met water kunnen spelen.
Ik kan geen plaatjes plakken maar ga straks eens proberen een foto op een link te plaatsen.
Ik zou graag stapstenen willen.
Man niet...
Is wel erg duur. 10/12 euro de steen en zeker twintig nodig.
Nog ideetjes?
Onze boom moet er ook nog in maar ben nu eerst marktstudie aan het doen ;-)
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
22-05-2018 00:08
Ik duim dat Ambrosius nu eindelijk eens flinke porties gaat eten en wat vet op zijn botjes krijgt.

Schuren? Niet nodig hoor als je met lijnolieverf aan de slag gaat. De schutting afnemen met een sopje van lijnoliezeep, even naspoelen met water, op laten drogen en verven maar :) Dan is je schutting 5 tot 7 jaar onderhoudsvrij op af en toe even schoonmaken na.

Overigens vond ik Bohus Blå op de kleurenkaart veel donkerder dan het in werkelijkheid is dus laat je daardoor niet misleiden.
Hij heeft iig appel gegeten en een beetje voer. Morgen wegen, we gaan het zien.

En wauw haha, niet schuren! Ben helemaal fan. Nu vriend nog overtuigen dat het super mooi en makkelijk is. Eerst berekenen hoeveel verf ik nodig heb.

Heb tegenwoordig een vaste Vlaamse gaai als gast. Geinig beest maar brutaal joh. Die eet nu de rest van de appel op. Nodigt nogal uit al dat overgebleven voer.
Alle reacties Link kopieren
CC, ook een leuk idee van die boomstronk! Jouw stekkies gaan ook vandaag op de post.
Minionette, zelf stapstenen maken is minder duur, en je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. ( of niet gek natuurlijk)
Koettie, fijn dat Ambrosius iets heeft gegeten, hopelijk komt ie snel weer wat aan.
Ik ga naar mijn werk, ajuus!
Leuk, CC :-)

Katten zijn sowieso geweldig. Vooral die van het soort 'if I kind of half fits, I sits' :proud:

Ik duim mee voor Ambrosius, Koetie!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nog steeds mee en ik raak echt heel erg geinspireerd. Wij zijn gisteren nog even bezig geweest in de tuin. We hebben de appelboom gekrent, gras gemaaid en wat onkruid gewied. Was fijn om even bezig te zijn.

We hebben ons heilig voorgenomen om nu geen grote dingen meer te veranderen, maar even te kijken wat we er nu precies van vinden en dan voor volgend voorjaar een plan te maken. Maar.... nu willen we toch nog een geimproviseerd afdakje weghalen en we gaan de laurier heg ook nog even een goede 80 centimer inkorten. Dus het lukt nog niet echt.

Oviergens wordt het nog wat, binnen zitten mijn vriend en ik behoorlijk op 1 lijn. Buiten zou ik het liefst een weelderige cottage tuin willen, en hij vindt het mooier als je tussen de planten de aarde nog kan zien. Echt hoe haalt hij het in zijn hoofd ;)
Alle reacties Link kopieren
Aarde?! Als in dat zwarte spul waar onkruid in groeit? :O Die is niet goed hoor, ik zou hem naar de hulpverlening sturen :P
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven