Het zoveelste burenfrustratietopic

02-08-2026 17:39 36 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We wonen al enkele jaren in een hele fijne, rustige buurt met veel jonge kinderen. Over het algemeen hebben we nooit overlast van elkaar en feestjes en dergelijke worden netjes op tijd gemeld. Maar dan nog wordt er nooit harde muziek gedraaid en is het op tijd stil of gaat het gezelschap naar binnen (en vaak wordt de buurt ook maar meteen uitgenodigd :proud: )

Nu is in het rijtje achter ons, waar de tuinen aan elkaar grenzen, de afgelopen weken wat verloop geweest en zijn een paar nieuwe bewoners. Gisteravond konden we het eerste feestje ervaren. Een pooltafel in de tuin, harde muziek en geschreeuw en om 23.30 uur kwam onze jongste naar beneden omdat ze er niet van kon slapen. Rond 00.30 uur was het afgelopen en werd er op straat nog even luid afscheid genomen van elkaar.

Keertje kan kunnen natuurlijk, maar nu hebben andere buren de hele middag een feestje in de tuin met óók weer harde muziek, die binnen nog enorm hard te horen is. Zitten we weer gedwongen opgesloten in huis met alles dicht.
Ik hoop zo dat dit incidenteel is en dat de wijk niet langzaam omgetoverd wordt tot een studentenbuurt.. ik kan er echt met mijn hoofd niet bij dat je een hele wijk in de rampetampkaboenk overlast brengt.
Even mijn frustratie van me af typen, ik hoop dat jullie zondag beter is. :sun:
Sluit je hier aan
thuis/burenoverlast-ervaringen-deel-3/l ... ges/497138
Ga je even voorstellen.
Leg een beetje uit hoe jullie wonen en hoe het er normaal aan toegaat.
Wissel telefoonnummers uit en vraag of je op de hoogte kan worden gehouden, als er een feestje is. Ook qua eindtijd.

Hier (Amsterdam) werkt dat heel goed.
Ja ik weet niet hoor, maar een middagfeestje vind ik dan weer heel netjes. En ik zou ook niet weten waarom je je vanwege een middagfeestje de hele dag binnen moet opsluiten met je hele gezin. Een avondfeestje dat om 00.30 stopt vind ik trouwens ook nogal meevallen, hoewel 23.00 netter zou zijn geweest natuurlijk.
Lady*Voldedinges
Waarom zit je niet gewoon buiten, je krijgt geen pukkels van andermans muziek toch.

Wat als.. wat als... zorgen maken kan altijd nog als er daadwerkelijk structureler feestjes zijn.
Het is wat het is.
Middagfeestje is toch helemaal prima. Kinderfeestje waarschijnlijk en lekker weer dus buiten inclusief volwassenen. Hadden onze Spaanse buren gisteren ook en luid, en het was gezellig.
Redhead70* schreef:
02-08-2026 19:06
Middagfeestje is toch helemaal prima. Kinderfeestje waarschijnlijk en lekker weer dus buiten inclusief volwassenen. Hadden onze Spaanse buren gisteren ook en luid, en het was gezellig.
Het zijn jongeren en een feestje is inderdaad prima hoor maar het gedreun van de muziek is aardig vervelend.
S0fia schreef:
02-08-2026 19:13
Het zijn jongeren en een feestje is inderdaad prima hoor maar het gedreun van de muziek is aardig vervelend.

Oh gatver, jongeren. Nee, dat moet je niet hebben natuurlijjk.
Lady*Voldedinges
Harde muziek in de tuin, nee dat vind ik niet normaal of prima, maar asociaal. Als het nou aangekondigd wordt ben ik er ook niet blij mee maar dan weet ik in elk geval waar ik aan toe ben.

Maar er een punt van maken zal ik dan weer niet snel doen, geven en nemen en laten leven en ieder z'n lolletje enzo. Ik zou denk ik wel even zou zeggen dat ik het erg fijn zou vinden als ze het me volgende keren even laten weten.
Lady*Voldemort schreef:
02-08-2026 19:16
Oh gatver, jongeren. Nee, dat moet je niet hebben natuurlijjk.
Het positieve aan dit verhaal is dat jij mijn buurvrouw niet bent.
S0fia schreef:
02-08-2026 19:18

Lekker persoonlijk gaan worden, laat je toch niet zo kennen zeg
S0fia schreef:
Mij maakt het niet uit hoor, ik ben maar een eenvoudige forummer. Maar als jij je naar je buren ook zo gezellig opstelt wens ik je heel veel succes in je strijd tegen de middagfeestjes.
Lady*Voldedinges
S-Groot schreef:
Harde muziek in de tuin, nee dat vind ik niet normaal of prima, maar asociaal. Als het nou aangekondigd wordt ben ik er ook niet blij mee maar dan weet ik in elk geval waar ik aan toe ben.

Maar er een punt van maken zal ik dan weer niet snel doen, geven en nemen en laten leven en ieder z'n lolletje enzo. Ik zou denk ik wel even zou zeggen dat ik het erg fijn zou vinden als ze het me volgende keren even laten weten.
We hebben daar niet aan gedacht omdat het niet ons rijtje is maar we gaan inderdaad van de week even de nieuwe mensen langs om ze ons nummer te geven, zoals iemand hier al zei.

De muziek is nu nog wat tandjes harder gezet @(
Als er meerdere nieuwe buren zijn komen te wonen en ze willen misschien allemaal even een house-warming geven. Dan ben je er na vandaag misschien vanaf.

En sowieso moet je het altijd even aangeven als je 'last' hebt van geluid of iets dergelijks. Vaak weten mensen zelf niet dat ze overlast veroorzaken
Ik vind dat je voor de feiten zoals ze er nu zijn wel een beetje overdreven doet. Tweede feestje: 'Zitten we weer gedwongen opgesloten in huis met alles dicht.'
Je schrijft ook dat je hoopt dat het incidenteel is. Nou, ga lekker die tuin in, hou die gedachte vast en wie weet zitten er nog leuke nummers tussen.
Bekijk het voor nu even positief. Nieuwe mensen, housewarming.

O ja, katten tegen mensen die niet met je meeklagen is meestal geen aanrader op een forum.
Het is wat het is.
Ik vind het meevallen. Bedenk dat het nu ook midden in de zomervakantie is met warm weer.

Het is niet midden in de nacht. Na 1 uur. Jullie kinderen moeten niet naar school. Het is weekend.

Als dit regelmatig voor gaat komen dan zou ik het bespreken.
spacescooter schreef:
02-08-2026 21:03
Ik vind het meevallen. Bedenk dat het nu ook midden in de zomervakantie is met warm weer.

Het is niet midden in de nacht. Na 1 uur. Jullie kinderen moeten niet naar school. Het is weekend.

Dank je, ook goed voor mij om te lezen dat ik me er te druk om maak.
Ik ben ook niet gewend dat mensen buiten de muziek aanzetten maar dan moet ik het maar even laten voor nu en hoop dat ze het niet te laat maken.
spacescooter schreef:
02-08-2026 21:03

Dank je, ook goed voor mij om te lezen dat ik me er te druk om maak.
Ik ben ook niet gewend dat mensen buiten de muziek aanzetten maar dan moet ik het maar even laten voor nu en hoop dat ze het niet te laat maken.
Muziek hard zetten buiten terwijl je overal buren om je heen hebt, vind ik asociaal. Het opdringen ervan aan anderen, zeker als het langer is dan een paar nummers is iets dat ik niet begrijp. Dat mensen niet kunnen bedenken - of er niks om geven - dat het voor anderen misschien niet prettig is. Ik hoop met je mee dat het incidenteel is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik geef Sofia groot gelijk. Ik zou er ook flink van balen. Muziek graag binnen of heel zachtjes buiten zodat niemand er last van heeft.
Ik zou het ook heel irritant vinden. En lekker buiten zitten als je buren harde stampmuziek aan hebben, waar ze ook nog bovenuit proberen te schreeuwen gaat niet.

Hier was het pas geleden ook, heb inderdaad de deuren dicht gedaan zodat ik er geen last van had. Het was de eerste keer in jaren dus niet geklaagd maar ik mag het wel irritant and asociaal vinden.
Ja ik heb er ook een hekel aan hoor als de achterburen weer eens herrie maken. En hoe later hoe vervelender en al helemaal als mijn kinderen niet kunnen slapen.
Hun kind kan dan trouwens ook niet slapen aan het gekrijs te horen, wat eindeloos genegeerd wordt.
(Keihard) muziek buiten is gewoon asociaal. Je dwingt anderen urenlang jouw lawaai op. Als je dat wil huur je maar gewoon lekker een zaaltje.

Een gewoon feestje moet wat mij betreft kunnen.
Ben het met iedereen eens dat keiharde muziek wel een tikje aso is.. maar een zaterdag feestje tot 00:30 uur en een zondagmiddag feestje midden in de zomer. Tja, dat moet wel gewoon kunnen hoor. Beetje verdraagzaamheid naar elkaar. En wat ik dan niet snap is dat je er niet gewoon ff heen loopt “joh de kids moeten slapen en het lukt ze zo niet, zou de muziek wat zachter kunnen?” Ik heb ook achterburen die van een feestje houden en als ik er zat van ben of echt moet slapen braag ik het gewoon.

Ik zou overigens bij het voorstellen niet gelijk beginnen over de feestjes en een hele uitleg gaan geven. Ik woon ook in Amsterdam en hier zou dat als belerend op gevat worden. Zeg gewoon iets van “hi, ik ben buurvrouw van nr Xx achter jullie! Ik heet Z en woon samen met mijn man, 2 kinderen en hond. Welkom in de buurt, hopelijk gaan jullie hier fijn wonen. Zullen we relefoonnummers uitwisselen? Dan kunnen we elkaar bereiken als er iets is of hulp nodig is.”

Ik snap echt wel dat twee feestjes achter elkaar je bloeddruk laten stijgen omdat het in hetzelfde weekend is. Maar het valt echt mee. Waarschijnlijk ben je er nu weer voor een hele tijd vanaf.
Je schrijft dat je in een buurt woont met veel gezinnen met jonge kinderen. Heb je zelf ook jonge kinderen? Dan is het wel even wennen als er gezinnen met pubers in de straat komen wonen.

Sinds mijn kinderen puber zijn (geweest), kijk ik wel wat anders tegen jongeren aan, met meer begrip. Pubers hebben nu eenmaal andere behoeftes dan jongere kinderen en maken ander geluid. Niet dat ik daarmee feestjes tot laat goedkeur, maar ik kan me voorstellen dat je even moet wennen aan de andere geluiden die bij de nieuwe buren horen.

Mijn kinderen zijn niet zo van de feestjes, maar zitten weleens met een groepje vrienden binnen. Ik heb ze gezegd dat ze binnen afscheid moeten nemen en niet buiten op de stoep. Misschien zou je zoiets nog eens kunnen benoemen, als dit vaker voorkomt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven