Het zoveelste burenfrustratietopic

02-08-2026 17:39 36 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We wonen al enkele jaren in een hele fijne, rustige buurt met veel jonge kinderen. Over het algemeen hebben we nooit overlast van elkaar en feestjes en dergelijke worden netjes op tijd gemeld. Maar dan nog wordt er nooit harde muziek gedraaid en is het op tijd stil of gaat het gezelschap naar binnen (en vaak wordt de buurt ook maar meteen uitgenodigd :proud: )

Nu is in het rijtje achter ons, waar de tuinen aan elkaar grenzen, de afgelopen weken wat verloop geweest en zijn een paar nieuwe bewoners. Gisteravond konden we het eerste feestje ervaren. Een pooltafel in de tuin, harde muziek en geschreeuw en om 23.30 uur kwam onze jongste naar beneden omdat ze er niet van kon slapen. Rond 00.30 uur was het afgelopen en werd er op straat nog even luid afscheid genomen van elkaar.

Keertje kan kunnen natuurlijk, maar nu hebben andere buren de hele middag een feestje in de tuin met óók weer harde muziek, die binnen nog enorm hard te horen is. Zitten we weer gedwongen opgesloten in huis met alles dicht.
Ik hoop zo dat dit incidenteel is en dat de wijk niet langzaam omgetoverd wordt tot een studentenbuurt.. ik kan er echt met mijn hoofd niet bij dat je een hele wijk in de rampetampkaboenk overlast brengt.
Even mijn frustratie van me af typen, ik hoop dat jullie zondag beter is. :sun:
Ik zou er ook slecht tegen kunnen. Maar bedenk wel: je woont in een buurt met veel jonge kinderen. Jonge kinderen betekent veel herrie en gekrijs. Dat horen jullie buren dan weer. Vaak hele dagen lang. Dat is ook niet fijn. Dat hoor je dan zelf weer niet, maar het gaat 2 kanten op.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Aslan schreef:
03-08-2026 07:08

Ik zou overigens bij het voorstellen niet gelijk beginnen over de feestjes en een hele uitleg gaan geven. Ik woon ook in Amsterdam en hier zou dat als belerend op gevat worden. Zeg gewoon iets van “hi, ik ben buurvrouw van nr Xx achter jullie! Ik heet Z en woon samen met mijn man, 2 kinderen en hond. Welkom in de buurt, hopelijk gaan jullie hier fijn wonen. Zullen we relefoonnummers uitwisselen? Dan kunnen we elkaar bereiken als er iets is of hulp nodig is.”

Ik woon aan een grote binnentuin die door de huizen volledig ommuurd is.
Dan heb je dus 1 grote klankkast, waardoor alles hard klinkt.
De mensen die hier net wonen weten dat vaak niet. Dus dan leg ik dat even uit.
En dat ik het fijn vind om even een appje te krijgen bij feestjes enzo.
Daar wordt goed op gereageerd gelukkig!
Kanzi schreef:
03-08-2026 07:55
Je schrijft dat je in een buurt woont met veel gezinnen met jonge kinderen. Heb je zelf ook jonge kinderen? Dan is het wel even wennen als er gezinnen met pubers in de straat komen wonen.

Sinds mijn kinderen puber zijn (geweest), kijk ik wel wat anders tegen jongeren aan, met meer begrip. Pubers hebben nu eenmaal andere behoeftes dan jongere kinderen en maken ander geluid. Niet dat ik daarmee feestjes tot laat goedkeur, maar ik kan me voorstellen dat je even moet wennen aan de andere geluiden die bij de nieuwe buren horen.

Mijn kinderen zijn niet zo van de feestjes, maar zitten weleens met een groepje vrienden binnen. Ik heb ze gezegd dat ze binnen afscheid moeten nemen en niet buiten op de stoep. Misschien zou je zoiets nog eens kunnen benoemen, als dit vaker voorkomt.
Wij hebben zelf jonge kinderen, inderdaad. De nieuwe bewoners zijn qua leeftijd zelf meer richting studenten, dus geen ouders erbij.

Gisteravond was het rond 23.00 uur rustiger. Nog wel hard gepraat en geschreeuw maar geen muziek. Vind ik ook laat op een zondag maar we laten het even gaan voor nu.
S0fia schreef:
03-08-2026 18:25
Wij hebben zelf jonge kinderen, inderdaad. De nieuwe bewoners zijn qua leeftijd zelf meer richting studenten, dus geen ouders erbij.

Gisteravond was het rond 23.00 uur rustiger. Nog wel hard gepraat en geschreeuw maar geen muziek. Vind ik ook laat op een zondag maar we laten het even gaan voor nu.
Het is zomer(vakantie) en mooi weer. Dan kun je dit soort dingen toch verwachten?
Flashy schreef:
03-08-2026 18:56
Het is zomer(vakantie) en mooi weer. Dan kun je dit soort dingen toch verwachten?
Dat weet ik niet, is voor het eerst dat ik meemaak dat mensen muziek draaien in hun tuin.
Flashy schreef:
Precies! Liever wat muziek op een zondagmiddag/weekendavond dan constant krijsende spelende kinderen als je het mij vraagt. En 23.00 uur is een prima tijd hoogzomer in vakantietijd. Als je niets gewend bent is het al snel teveel en ‘overlast’.
Live Life to the fullest
Het ligt er maar aan hoe hard en opdringerig muziek is, hoe lang en hoe vaak. En uiteraard ook hoe het ervaren wordt. Ik herinner me een zomerdag lang geleden, toen ik zwanger was van mijn oudste. Twee tuinen verderop bij ons toenmalige huis draaide men iets van ik dacht K3, niet enorm hard (al kon ik het ook binnen goed horen) maar daadwerkelijk urenlang hetzelfde nummer. Ik heb aangebeld en gevraagd of het minder kon, omdat het al zo lang aan de gang was en telkens hetzelfde nummer. Ik werd wat kribbig te woord gestaan en de muziek ging uit. Weer terug in onze tuin hoorde ik de mensen extra hard tegen elkaar zeggen, zodat ik het zou horen, dat ze maar hoopten dat ik zelf nooit moeder zou worden want ik kon nergens tegen, blabla. Toen ben ik opnieuw aan gaan bellen want dat vond ik echt kwetsend, juist omdat ik dus zwanger was. Dat heb ik gezegd en toen hebben we er redelijk over kunnen praten en leek er wat begrip.

Een aantal jaren geleden hebben een buurtgenote en ik onder begeleiding van buurtbemiddeling een gesprek gevoerd met een andere buurtgenote, die een hond in haar tuin hield die veel overlast (en medelijden) gaf. Voor de honden-dame er was praatten we wat met de bemiddelaars. Mijn medestandster - wel een erg kort-door-de-bochttype - noemde dat er om een feestje bij haar weleens politie aan de deur was geweest. "Ik keek naar buiten en zag daar en daar licht aan, dus die hebben gebeld". En een tuinfeestje met flink muziek en karaoke twee keer per jaar voor de verjaardagen moet toch kunnen, mopperde ze. Toen zei de buurtbemiddelaar: misschien wel, maar als iedereen in de buurt dat zou doen, is er bijna elke dag zo'n feestje. Je zag het licht bij haar aangaan, zo had ze er nog nooit naar gekeken. (en gelukkig zijn er maar een paar mensen in onze buurt die jaarlijks zo'n feest geven)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Flashy schreef:
Nou nee, er zijn nog altijd mensen in de buurt die geen vakantie hebben en de volgende dag moeten werken.
Hoe moeilijk is het om daar ook een beetje rekening mee te houden?
Ik zou niet blij zijn met een feestje om zondagavond tot een uur of 1 als ik de volgende dag om 5.45 op moet staan om te gaan werken.
Nou, zo lang het niet elke zondagavond is, kan ik daar prima mee leven. Met dit warme weer slaap ik sowieso al minder goed, dus maakt het mij niet zoveel uit of dit door hitte komt of van een feestje met muziek.
Live Life to the fullest
S0fia schreef:
03-08-2026 19:14
Dat weet ik niet, is voor het eerst dat ik meemaak dat mensen muziek draaien in hun tuin.
Dan woon je op een uitzonderlijke plek. In een woonwijk maken mensen gebruik van hun huis en tuin om gasten te ontvangen. En heb je vaker verschillende soorten mensen. En in de zomer is dat ook buiten. Dan slapen je kinderen een keer wat later. Of sluit je de ramen. Het is zomer en vakantie. En ik lees geen vreemde tijdstippen. Erg overdreven dit alles.
evelien2010 schreef:
15-08-2026 20:47
Dan woon je op een uitzonderlijke plek. In een woonwijk maken mensen gebruik van hun huis en tuin om gasten te ontvangen. En heb je vaker verschillende soorten mensen. En in de zomer is dat ook buiten. Dan slapen je kinderen een keer wat later. Of sluit je de ramen. Het is zomer en vakantie. En ik lees geen vreemde tijdstippen. Erg overdreven dit alles.
Ik ben het helemaal met je eens!
Het is wat het is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven