Hoe doen jullie dat toch (huis opruimen en schoon houden)

17-04-2018 10:34 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar zit ik dan,

Tussen de puinzooi, ik moet het al weken boven opruimen, poetsen en stofzuigen.
Bij de wasmachine ligt een enorme berg met was.
Een paar weken geleden was het netjes. Ik was trots en blij want een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd.
Nu zit ik hier op de bank mijn tijd te verdoen want ik heb geen zin, puf en energie en een ander doet het niet voor mij.
Op de één of andere manier blijft het hier niet opgeruimd.
Ik kan zo jaloers worden op mensen die het wel voor elkaar hebben. Maar ik kan me er niet toe zetten.

Dus hoe doen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Elke dag bijhouden.
Hier heb ik elke dag een ronde afwassen plus drogen...stoffen en stofzuigen. Was erin wanneer de wasman vol is. 2 maal per week de wc grondig onder handen. Eenmaal per week de vloer dweilen. En de grote dingen eens in de twee weken/maand (badkamer, berghok...keukenkastjes e.d.)
Ik doe zo min mogelijk, maar zorg wel dat het netjes is. Ik vouw de was voor de tv, stofzuig 2x per week ongeveer en afstoffen doe ik niet. Als er stof ligt, haal ik daar de stofzuiger even overheen. De badkamer doe ik eens in de 2-3 weken grondig, tussendoor een keer een doekje over de wastafel. De wc 1x per week grondig en tussendoor ook met een doekje. Strijken als er genoeg ligt.
Ik twijfel nu over de aanschaf van een black & decker steam mop. Stoomapparaat waarmee je kan dweilen, je ramen doen, de badkamer, voegen schoonmaken, spiegels/douchedeur, tapijt reinigen, kleding stomen enz. Lijkt me erg handig voor de badkamer bv en dweilen enzo. Geen gezeul meer met emmers en sop.
anoniem_63b9a19091605 wijzigde dit bericht op 17-04-2018 11:28
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
en vind het ook gewoon eens goed zoals het is
het hele huis hoeft niet spik&span
Keukenkastjes doe ik dus echt nooit. Er zit een deurtje voor, vind het wel prima. Daar zie ik nooit vuil liggen, want er staat schone vaat in. De buitenkant doe ik als ik zie dat daar wel een doekje overheen mag. Het aanrecht is wel altijd netjes en schoon. Maar ik skip dus ook al veel van die, in mijn ogen onzinnige, klussen :) scheelt een hoop tijd!
Routines aanleren. Als je elke dag 1 wasje draait (als voorbeeld) dan loopt de was nooit meer zo ver op dat je het niet meer overziet.
Ik weet dat het hier op Viva vaak heel calvinistisch wordt gevonden om vaste routine/dagen/tijden te hebben voor dingen, maar het geeft je superveel rust en orde in je huis.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels heb ik

Was verzameld
3 wassen aangezet
2 wassen uit gehangen
Was weer in de kasten gelegd

Bah bah bah wat een rot werk is het toch ook.

Nu weer verder
Love_star schreef:
17-04-2018 11:40
Inmiddels heb ik

Was verzameld
3 wassen aangezet
2 wassen uit gehangen
Was weer in de kasten gelegd

Bah bah bah wat een rot werk is het toch ook.

Nu weer verder
Goed gedaan!
En stel je niet zo aan. Het hoort er nu eenmaal bij en straks ben je blij met wat je gedaan hebt :-D!
Wauw. Hoeveel wasmachines heb jij dat je 3 wassen in een uur kan draaien?
Bijhouden. Je rommel achter je kont opruimen, 's morgens gelijk een wasje aanzetten, na het eten meteen een doekje over je tafel en keuken. Dat soort routines werken echt wel, dan kost alles veel minder tijd en moeite.
Alle reacties Link kopieren
Het scheelde bij mij al veel toen ik een nee-neesticker op de deur plakte die mij van alle folders en huis-aan-huiskrantjes verloste. Verder doe ik niet aan beddengoed strijken (wie ziet mijn bed nou?) of bed opmaken en handdoeken drogen beter als je ze niet strijkt.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
17-04-2018 11:38
vaste routine/dagen/tijden te hebben voor dingen, maar het geeft je superveel rust en orde in je huis.
als het bij jou en je situatie past wel.
Love_star schreef:
17-04-2018 11:40
Inmiddels heb ik

Was verzameld
3 wassen aangezet
2 wassen uit gehangen

Was weer in de kasten gelegd

Bah bah bah wat een rot werk is het toch ook.

Nu weer verder
In een uur? :sarcastic:

Klagen is ook een kunst he? Of je woont in een zwijnenstal, of je steekt af en toe de handen uit je mouwen.
ik ben vrij op woensdag.. dan doe ik beneden altijd wat uitgebreider:
-alles met statisch stofdoekje (kosten 80 cent voor een heel doosje bij de Action, echt perfect)
- Alle oppervlakten met een sopje allesreiniger, alles dan even van z'n plek af, ook het aanrecht+ frontjes keukenkastjes
- stofzuigen en vaak ook dweilen (maar dweilen heb ik niet altijd zin in)
- Wc's schoonmaken en sopje door de badkamer
- kleedjes hond in de was
-Wasjes draaien

Ik ben dan meestal einde van de ochtend klaar en heb de rest van de dag voor mezelf, soms doe ik dan nog wat grotere klussen

Andere klusjes doen we vaker/dagelijks:
-wc's plons chloor erdoor en doekje over de bril en eronder
-Sopje over het aanrecht en fornuis na het koken
-Na het eten zorgen dat alles in de vaatwasser staat of afgewassen wordt
- Voor het slapen alle glazen/bakjes in de vaatwasser (dus begin elke ochtend met een leeg aanrecht)

Wat we vaak in het weekend doen:
- was die droog is opruimen
- Bed verschonen
- stofzuigen

Andere dingen doen we gewoon als het nodig is:
-ramen zemen
-droger van binnen stofzuigen
-wasmanden schoonmaken
-wasmachine + vaatwasmachine op kookwas met wat soda of vaatwassertablet + wasmiddelbakje schoon
- waterkoker/koffiezetapparaat ontkalken
- Filters afzuigkap schoonmaken of vervangen
- kranen met azijn poetsen
-Spiegels schoonmaken
- Bezig in de tuin (gras maaien, onkruid etc)

Ik denk dat we op normale dagen zo'n 10 min bezig zijn met het huishouden.. wat ook helpt is dat ik vaak tijdens het koken al zo veel mogelijk opruim/schoonmaak in de keuken, zodat we eigenlijk na het eten alleen de pannen hoeven doen en een doekje over t fornuis.

Wat vooral helpt.. is dat ik het 'leuk' probeer te maken voor mezelf.. zet de radio aan of een luisterboek en doe op woensdagochtend het schoonmaken in m'n pyjama.. erna ga ik lekker douchen en ga ik met een kop koffie/thee lekker even niksen op de bank. We hebben ook als regel om nooit met lege handen de trap op te lopen, dus als we beneden spullen hebben liggen die boven opgeruimd moeten worden, zetten we dat op de trap.

Hopelijk kun je er wat mee :)
Alle reacties Link kopieren
Elke week komt de schoonmaakster, omdat ik wil dat zij de tijd die ik haar betaal nuttig besteed, zorg ik dat ik woensdag avond opruim, zodat zij donderdag het huis een grote beurt kan geven.
Mn moeder vindt strijken leuk, dus die houdt dat bij. Ideaal!
Verder om de dag stofzuigen en de kattenbakken (maar die doet manlief, want ik ben zwanger).
Beiden hebben we een afschuwelijke hekel aan de vaat, en geen vaatwasser. Dus 1 keukenkastje onder de gootsteen is leeg, en daarin verzamelen we alle vaat. Tot er geen bestek/borden/bekers meer zijn en wassen we af (lees 2 keer per week). Dat is heel lui, en nogal studentikoos, maar ach. Ieder zn zwaktes.

Verder helpt het mij om regelmatig visitie te ontvangen, dan zorg ik ook dat mn huis aan kant is. (En dan kan ik het wel in 2 uurtjes ipv de hele dag...)
Alle reacties Link kopieren
Bij mij lijkt alles op het oog ook kraaknet, geen stof en vloer wordt bijna iedere dag gestofzuigde en dweilen 2X per week.
MAAR mijn probleem is vooral de binnenkant van kasten, lades e.d.. Die puilen uit en ik krijg mezelf er niet toe aangezet om daarmee te beginnen pfff..
Alle reacties Link kopieren
Jalapenos schreef:
17-04-2018 12:33

MAAR mijn probleem is vooral de binnenkant van kasten, lades e.d.. Die puilen uit en ik krijg mezelf er niet toe aangezet om daarmee te beginnen pfff..
als ik een drukke werkweek heb gehad, trek ik juist graag een kast leeg.
geeft mij rust in mijn hoofd, lekker ordenen
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij helpt:
- accepteren dat het niet altijd even netjes is. Nee, het is zeer zeker geen zwijnenstal, maar ook weer niet uber spic en span; het is voor mijn doen prima.
- dingen achter mijn reet opruimen, alles z'n eigen plekje geven
- ik heb geen planning, ik doe dingen wanneer het mij uitkomt of wanneer ik daar zin in heb; alleen de was (en eventueel strijken) gebeurt in het weekend
- zo min mogelijk strijken. Nee, ik strijk m'n beddengoed niet, ook mijn eigen kleding niet
- ik vouw dit zo netjes mogelijk op en leg dit geordend en zo netjes mogelijk in de kast.
- soms krijg ik het op m'n heupen en doen ik iets extra, zoals bijvoorbeeld een oven of koelkast schoonmaken, ramen zemen en dergelijke.

Ik doe elke dag wel iets. So wie so afwassen, aanrecht schoon houden. En als ik naar boven of naar beneden ga, dan neem ik zo nodig iets mee wat naar boven of naar beneden moet.

Ik probeer het voor mezelf leuk te maken door bijvoorbeeld mijn favoriete muziek op te zetten of na het schoonmaken lekker te douchen.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-04-2018 12:37
als ik een drukke werkweek heb gehad, trek ik juist graag een kast leeg.
geeft mij rust in mijn hoofd, lekker ordenen
Wou dat ik dat ook had haha! Ik word er altijd opgejaagd van, weet dan niet wat ik wil weggooien en krijg het niet meer geordend :-(
Alle reacties Link kopieren
Oh, en nog een tip:
Onze vieze was gooien we gelijk in de juiste wasmand. We hebben er 2 staan: 1 voor de witte was en 1 voor de gekleurde was. Scheelt allereerst al zoeken naar alle vieze was en daarnaast hoef je niet op 't laatste moment te sorteren.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Soms heb ik echt geen puf om iets in het huishouden te doen en hik ik er echt tegenaan. Soms weet ik gewoon niet waar ik moet beginnen, omdat ik bijvoorbeeld te veel tegelijk wil. In zo'n geval helpt het me om een lijstje te maken en te kijken wat het meest noodzakelijk is.

Als ik het echt niet meer weet - en dat gebeurt niet vaak - dan schakel ik hulptroepen in en gaan we samen aan de slag en maken we er samen een geslaagde maar leuke dag van.. Dit trucje pas ik bijvoorbeeld toe als ik niet weet hoe bepaalde zaken in de tuin aangepakt moeten worden. Het is voor mij gelijk een motivatie om de dag(en) ervoor in het huishouden aan de slag te gaan ;-D
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat regelmaat en bijhouden de sleutel is voor iemand die het graag netjes heeft in huis.

Ik werk 3 dagen (ma di wo) en op die dagen doe ik bijvoorbeeld niets aan de was. De dagen dat ik vrij ben, was/strijk/vouw ik alles weg, zodat ik maandag met een schone lij aan de nieuwe week kan beginnen. Vuile was wordt sowieso in de wasmanden gegooid. Heb er eentje voor spijker/zwart en eentje voor kleur. Ook een losse voor de badhanddoeken, maar die gaan er pas in als ze gedroogd zijn over de kachel want anders gaat het meuren.

Op mijn vrije dagen verschoon ik op donderdag en vrijdag de bedden van de kinderen; op zondag die van ons.
Verder gaat er op vrijdag een goeie doek door de badkamer, maar de toiletten doe ik bijvoorbeeld iedere dag even. Doekje over de bril, wat bleek in de pot en de borstel erdoor en het is weer fris. Stofzuigen doe ik sowieso op donderdag en dan op zondag en beneden iets vaker ivm kruimelende kinderen.
Elke dag na het maken van een maaltijd even een doekje over het aanrecht; 's avonds na het avondeten ook met een sopje. Soms neem ik dan de buitenkant van de keukenkastjes mee, de andere keer weer de houten luxaflex.


Dingen zoals bijvoorbeeld ramen zemen, deuren poetsen, onkruid wieden etc doe ik als ik het nodig vind, daar zit niet echt regelmaat in.
Jalapenos schreef:
17-04-2018 12:33
Bij mij lijkt alles op het oog ook kraaknet, geen stof en vloer wordt bijna iedere dag gestofzuigde en dweilen 2X per week.
MAAR mijn probleem is vooral de binnenkant van kasten, lades e.d.. Die puilen uit en ik krijg mezelf er niet toe aangezet om daarmee te beginnen pfff..
Op het oog is het al snel netjes, maar je moet niet verder kijken.
Veel klusjes worden 'vergeten' b.v. licht knopjes , handvatten van de deuren en kastjes, afstandsbedieningen, toetsenborden, bovenop de kasten, afzuigkap, koelkast, gletsjer in vriezer etc.
Ik probeer alles bij te houden en dan is het goed te doen. Overbodige spullen regelmatig wegdoen.
De was is hier wel een behoorlijke klus, moet elke dag wassen en dan nog blijft er altijd was liggen. Strijken doe ik om de dag, heb er zo'n hekel aan dat ik de stapel niet te hoog wil laten worden.
Alle reacties Link kopieren
Daanstje schreef:
17-04-2018 12:18
Elke week komt de schoonmaakster, omdat ik wil dat zij de tijd die ik haar betaal nuttig besteed, zorg ik dat ik woensdag avond opruim, zodat zij donderdag het huis een grote beurt kan geven.
Mn moeder vindt strijken leuk, dus die houdt dat bij. Ideaal!
Verder om de dag stofzuigen en de kattenbakken (maar die doet manlief, want ik ben zwanger).
Beiden hebben we een afschuwelijke hekel aan de vaat, en geen vaatwasser. Dus 1 keukenkastje onder de gootsteen is leeg, en daarin verzamelen we alle vaat. Tot er geen bestek/borden/bekers meer zijn en wassen we af (lees 2 keer per week). Dat is heel lui, en nogal studentikoos, maar ach. Ieder zn zwaktes.

Verder helpt het mij om regelmatig visitie te ontvangen, dan zorg ik ook dat mn huis aan kant is. (En dan kan ik het wel in 2 uurtjes ipv de hele dag...)
Is het niet handiger om een vaatwasser in dat lege kastje te laten plaatsen? :proud:
Alle reacties Link kopieren
damesbril schreef:
17-04-2018 12:58
Op het oog is het al snel netjes, maar je moet niet verder kijken.
Veel klusjes worden 'vergeten' b.v. licht knopjes , handvatten van de deuren en kastjes, afstandsbedieningen, toetsenborden, bovenop de kasten, afzuigkap, koelkast, gletsjer in vriezer etc.
als iets zo gemakkelijk niet gezien wordt, zal het wel geen probleem zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven