Hoe doen jullie dat toch (huis opruimen en schoon houden)

17-04-2018 10:34 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar zit ik dan,

Tussen de puinzooi, ik moet het al weken boven opruimen, poetsen en stofzuigen.
Bij de wasmachine ligt een enorme berg met was.
Een paar weken geleden was het netjes. Ik was trots en blij want een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd.
Nu zit ik hier op de bank mijn tijd te verdoen want ik heb geen zin, puf en energie en een ander doet het niet voor mij.
Op de één of andere manier blijft het hier niet opgeruimd.
Ik kan zo jaloers worden op mensen die het wel voor elkaar hebben. Maar ik kan me er niet toe zetten.

Dus hoe doen jullie dat?
Nu is schoonmaken mijn hobby dus misschien is reageren in dit topic niet helemaal eerlijk...

De key, zoals eerder genoemd is bijhouden. Als je het bijhoudt, wordt het nooit een zooitje. Ik stofzuig elke dag beneden (katten, geen groot huis) en om de dag boven, wassen doe ik om de dag, weliswaar halve wasje maar dat voorkomt uitpuilende en stinkende wasmanden. Verder zijn schoonmaakdoekjes mijn favoriet. Drie keer per dag het aanrecht, elke dag de WC, tafels en deurklinken.

Verder: zooi achter je kont aan opruimen: vaatwasser gelijk inruimen én uitruimen, doekje over het fornuis na het koken, geen kleren op de grond in de slaapkamers en droge was gelijk in de kast. Kost mij een half uurtje per dag en een spik en span huis!

Zelfs nog tijd over om mijn auto ook elke week te wassen en de tuin onkruid vrij te houden, maar goed, het is dan ook mijn hobby. Niets lekkerder dan poetsen, opruimen en de geur van Ajax :rolling:
Ik vind schoonmaken en opruimen een stuk minder vervelend als ik ondertussen een podcast luister.( Ik hou persoonlijk van true crime, maar er is echt voor elk wat wils. ) vroeger sleepte ik vaak mijn laptop mee door het hele huis om tijdens het afwassen / was doen / poetsen een serie ofzo te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Oke dan, hier nog een paar tips van iemand die dol is op schoon, maar er een hekel aan heeft om het ook echt te doen.

1) Een paar fijne manden, niet te klein, die bij het interieur passen, zijn een prima oplossing voor rondslingerende boeken, dekens, schoenen en post. Die post gaat hier overigens als volgt; naast de pc staat een houder die eigenlijk voor servetten bedoeld is. Ik open de brieven, alle rekeningen gaan in die houder. Als het salaris gestort is, betaal ik alles in één keer. Vervolgens gaan de rekeningen ook in die mand. Aan het einde van het jaar gaat alles in één zak met het jaartal erop en dan op zolder. Het pakket dat ouder is dan vijf jaar komt mee naar beneden en gaat dan bij het oud papier. En als het iemand boeit welke rekeningen we vijf jaar geleden hadden, wens ik hem daar veel plezier mee.

2) Op de badkamer liggen doekjes. Na het tandenpoetsen even over wastafel en kraan, dan wordt die om te beginnen al niet vies. Eén keer per twee weken neem ik een fles antikalkspul en een doek mee naar boven (van optidee). Beetje spul op het doekje, cabine inwrijven, douchen, alles afspoelen, met dat doekje nog even over de douchebak, klaar. De swiffer over de vloer en klaar. Wij hebben overigens op de badkamer nooit schoenen aan, dus het is alleen onze eigen tenenkaas.

3) Na het koken meteen alles in de vaatwasser. Ik heb een fijne spray, geen glassex maar een keukenreiniger. Is het meteen weer schoon.

4) Er staat vrij weinig op de kasten. Dus af en toe neem ik een doek, ga even over de oppervlakken en klaar. Kost twee minuten. Snelle Harry (zo´n stok met dweil die je vastklemt) doet prima diensten voor de looppaden, al wil ik ook nog wel eens even onder de banken vegen.

5) We hebben een hele grote wasmand. Als die vol is, dan heb ik één machine 60-gradenwas (sokken, ondergoed, handdoeken), één machine donker en één machine licht. Of licht en wit, beetje afhankelijk van het seizoen.
Beddengoed is apart. In de winter flanel, in het voor- en najaar jersey (beiden hoeven niet gestreken). In de zomer katoen, maar dat hangt dan standaard buiten om te drogen en is dan behoorlijk kreukvrij. Dat hoeft dus ook niet gestreken te worden.

6) Een kledingrek met extra hangers. Broeken, blouses en hemden hang ik keurig op een hanger te drogen. Dat kost wat extra tijd ja. De shirts enzo die de droger ingaan haal ik eruit zodra die klaar is. Ik strijk helemaal niets en geen mens die het ziet. En aangezien mijn baan een keurig voorkomen eist, mag je gerust van me aannemen dat je het echt niet ziet, al moet ik toegeven dat ik nieuwe kleren er wel op uitzoek. In de winkel frommel ik vaak even aan het stof om de kreukels te beoordelen :$

7) Ramen wassen doe ik bij voorkeur met een heel klein beetje autoshampoo. Dat is speciaal ontwikkeld voor buitenviezigheid, zorgt voor extra glans én is (een beetje) vuilafwerend. Een goede ramentrekker doet de rest. Het is echt een kwestie van insoppen, ramentrekker erover, klaar. Vier grote ramen plus twee tuindeuren doe ik in minder dan tien minuten. De binnenkant doe ik hooguit 1x per jaar. Maar goed, dat ligt ook een beetje aan je woonomgeving en hoe graag je waxinalichtjes stookt. Roken en een hout- of pelletkachel maken ramen ook heel vies.

8) Alles in de ijskast stop ik in bakjes of doosjes die in de afwasmarie kunnen. Ijskast is altijd schoon. Af en toe eten we de diepvries aardig leeg, dan zet ik hem uit, laat hem ontdooien. Restjes worden in de kliko gemikt. Als ie weer droog is ga ik boodschappen doen en prop hem weer vol. Doe ik ongeveer twee keer per jaar. De dingen die dan niet opgaan, willen we toch niet meer.

9) Als ik opruim ben ik best rigoureus. Bij alles dat ik uit de kast haal stel ik mezelf drie vragen. Wilde ik het hebben, kan ik het gebruiken, word ik er blij van. Drie keer nee, weg ermee.

10) Eén keer per jaar houd ik een heel ouderwetse grote schoonmaak. Dat begint met een rondje supermarkt. Nieuwe sponsjes, nieuwe doekjes, nieuw schoonmaakspul en een grote bos bloemen. Dat werkt een stuk motiverender dan een muffe zeem, kapotte trekker, sponsjes die hun werk niet meer doen en restjes reinigingsmiddel dat ik eigenlijk niet zo lekker meer vind ruiken. En die bloemen zijn de kers op de taart. Plus; eenmaal echt goed schoon kan het er weer een hele poos tegen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
ClaireSophie schreef:
20-04-2018 22:15
Kost mij een half uurtje per dag en een spik en span huis!
Ik ben per dag al een kwartier bezig met 1 wasmachinelading (in totaal, voor en na, inclusief opvouwen en wegleggen). Verder ook 1 kwartier met een afwasmachinelading (inclusief pannen afwassen).
Hoe je dan ook nog kunt stofzuigen en zo is me een raadsel.
Ramen lappen kan ik echt niet. Woon hier nu 8 maanden en heb het nog nooit gedaan. Mijn moeder wilde het doen toen ik hier ging wonen maar dat mocht niet van mij. Wat een onzin, het gaat toch zo weer regenen. Toen ik in Barcelona woonde als Au-pair ( aka schoonmaakster ) moest ik ook de ramen doen daar, maar de oma die op dat kind paste vond het niet goed genoeg dus ik moest het 5x overnieuw doen. En zelfs toen was het nog niet goed.
Tja, ik had haar nog gewaarschuwd dat mijn oma vroeger zei dat de ramen zemen ''echt niets voor jou is.''
Als ik op mezelf woonde later, moest ik maar een ramen lapper bellen. :proud:

Ik heb nu zo'n trekker bij de douche, waarmee ik het water elke dag even weg wis van de vloer. Blijft dat ook weer een beetje netjes. Mijn oma was een super huisvrouw, die was altijd aan het poetsen. Zelfs toen het eigenlijk nier meer kon met haar gezondheid. Echt obsessief bijna. En ze had ook nog een schoonmaakster, terwijl het er altijd super schoon was. Die schoonmaakster kwam meer gewoon gezellig koffie leuten want veel was er niet te doen.
Mijn moeder en ik zijn wat rommeliger qua huishouden. Al is mijn huis netter dan dat van mijn moeder. Daar ligt meer rommel. Maar ik vind het ook altijd wel gezellig staan, beetje rommelig. Niet te, maar een beetje. Zo'n huis waar je niks mag morsen of laten slingeren is niks voor mij.
Alle reacties Link kopieren
b]wij werken beiden fulltime, hebben fulltime kinderen En huisdieren.
1x per week een ochtend een werkster, dat is ideaal.
Toch wel een was per dag draaien (die zet ik op als ik naar mijn werk/bed ga, klaar als ik thuis kom). Elke dag even lapje door de wc en fonteintje badkamer.
Na het eten afruimen en keuken opruimen, lap over fornuis.
Kinderkamers blijf ik ver weg. Ik waarschuw ze de avond te voren: morgen komt de hulp, als je wil dat ze iets doet... maak je plek. Als er geen plek is, wonen ze in een zwijnenstal (zit ik oprecht niet mee).

Als mijn man de keuken doet, doe ik altijd even de was/strijk even een stofzuiger als het nodig is. Samen een half uurtje en het huis is echt netjes hoor.
[/quote]

herkenbaar (zonder man dan) maar ik erger mij daar dus wél aan. Huis lekker aan kant maar kamer kind is dus nog gewoon een teringzooi. Dús of ik ga uit mijn stekker (dat helpt tot op zekere hoogte maar daar word ik niet blij van)
of ik heb een opgeruimd huis minus 1 kamer.... dilemma dilemma
(kind heeft inmiddels wel de leeftijd op op zichzelf te gaan wonen dus ik duw zachtjes richting de rand van het nest :proud: )
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
20-04-2018 22:15
Nu is schoonmaken mijn hobby dus misschien is reageren in dit topic niet helemaal eerlijk...

De key, zoals eerder genoemd is bijhouden. Als je het bijhoudt, wordt het nooit een zooitje. Ik stofzuig elke dag beneden (katten, geen groot huis) en om de dag boven, wassen doe ik om de dag, weliswaar halve wasje maar dat voorkomt uitpuilende en stinkende wasmanden. Verder zijn schoonmaakdoekjes mijn favoriet. Drie keer per dag het aanrecht, elke dag de WC, tafels en deurklinken.

Verder: zooi achter je kont aan opruimen: vaatwasser gelijk inruimen én uitruimen, doekje over het fornuis na het koken, geen kleren op de grond in de slaapkamers en droge was gelijk in de kast. Kost mij een half uurtje per dag en een spik en span huis!

Zelfs nog tijd over om mijn auto ook elke week te wassen en de tuin onkruid vrij te houden, maar goed, het is dan ook mijn hobby. Niets lekkerder dan poetsen, opruimen en de geur van Ajax :rolling:
Heb jij ondertussen ook een baan en een leven? :rofl:
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
17-04-2018 14:42
Dat ligt aan het contract en je meter.
Ik heb een enkele meter, dus altijd hetzelfde tarief. ‘s Nachts dus niet goedkoper dus wil ik zelf (en de uren) niet in de herrie zitten.
ja psies, ik woon in een apartementencomplex en een centrifugerende wasmachine om 02.00 uur wordt niet op prijs gesteld :@
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
17-04-2018 21:06
Ik voel me niet veroordeeld, maar geloof ook niet dat je je er echt niets bij kunt voorstellen.
Een bloemlezing: poststukken waar iets mee moet, drie breiwerkjes, tijdschriften, een rapport wat getekend naar school moet, nagellakjes, twee knurselwerken van houttechniek, studieboeken, schrijfblokken, twee vesten. Dit ligt allemaal op een kastje en salontafel, meeste is van een kind. Op een ander kastje zie ik vanuit mijn ooghoek een baseballpet, Supersoaker (waarom? Ja dat vraag ik me ook af), opvouwbaar tasje, doosje waterverf.
Dat herken ik wel hoor :hug:

redelijk opgeruimd máááár... t-shirt op de salontafel want scheurtje in en zoon vroeg of ik dat wil repareren. Tuurlijk maar als het niet voor mijn neus ligt vergeet ik het.
Omtrek voor poef gehaakt en bijna klaar maar ligt voor mijn neus want anders vergeet ik het...
je snapt m :$
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
20-04-2018 23:19
Oke dan, hier nog een paar tips van iemand die dol is op schoon, maar er een hekel aan heeft om het ook echt te doen.

1) Een paar fijne manden, niet te klein, die bij het interieur passen, zijn een prima oplossing voor rondslingerende boeken, dekens, schoenen en post. Die post gaat hier overigens als volgt; naast de pc staat een houder die eigenlijk voor servetten bedoeld is. Ik open de brieven, alle rekeningen gaan in die houder. Als het salaris gestort is, betaal ik alles in één keer. Vervolgens gaan de rekeningen ook in die mand. Aan het einde van het jaar gaat alles in één zak met het jaartal erop en dan op zolder. Het pakket dat ouder is dan vijf jaar komt mee naar beneden en gaat dan bij het oud papier. En als het iemand boeit welke rekeningen we vijf jaar geleden hadden, wens ik hem daar veel plezier mee.

2) Op de badkamer liggen doekjes. Na het tandenpoetsen even over wastafel en kraan, dan wordt die om te beginnen al niet vies. Eén keer per twee weken neem ik een fles antikalkspul en een doek mee naar boven (van optidee). Beetje spul op het doekje, cabine inwrijven, douchen, alles afspoelen, met dat doekje nog even over de douchebak, klaar. De swiffer over de vloer en klaar. Wij hebben overigens op de badkamer nooit schoenen aan, dus het is alleen onze eigen tenenkaas.

3) Na het koken meteen alles in de vaatwasser. Ik heb een fijne spray, geen glassex maar een keukenreiniger. Is het meteen weer schoon.

4) Er staat vrij weinig op de kasten. Dus af en toe neem ik een doek, ga even over de oppervlakken en klaar. Kost twee minuten. Snelle Harry (zo´n stok met dweil die je vastklemt) doet prima diensten voor de looppaden, al wil ik ook nog wel eens even onder de banken vegen.

5) We hebben een hele grote wasmand. Als die vol is, dan heb ik één machine 60-gradenwas (sokken, ondergoed, handdoeken), één machine donker en één machine licht. Of licht en wit, beetje afhankelijk van het seizoen.
Beddengoed is apart. In de winter flanel, in het voor- en najaar jersey (beiden hoeven niet gestreken). In de zomer katoen, maar dat hangt dan standaard buiten om te drogen en is dan behoorlijk kreukvrij. Dat hoeft dus ook niet gestreken te worden.

6) Een kledingrek met extra hangers. Broeken, blouses en hemden hang ik keurig op een hanger te drogen. Dat kost wat extra tijd ja. De shirts enzo die de droger ingaan haal ik eruit zodra die klaar is. Ik strijk helemaal niets en geen mens die het ziet. En aangezien mijn baan een keurig voorkomen eist, mag je gerust van me aannemen dat je het echt niet ziet, al moet ik toegeven dat ik nieuwe kleren er wel op uitzoek. In de winkel frommel ik vaak even aan het stof om de kreukels te beoordelen :$

7) Ramen wassen doe ik bij voorkeur met een heel klein beetje autoshampoo. Dat is speciaal ontwikkeld voor buitenviezigheid, zorgt voor extra glans én is (een beetje) vuilafwerend. Een goede ramentrekker doet de rest. Het is echt een kwestie van insoppen, ramentrekker erover, klaar. Vier grote ramen plus twee tuindeuren doe ik in minder dan tien minuten. De binnenkant doe ik hooguit 1x per jaar. Maar goed, dat ligt ook een beetje aan je woonomgeving en hoe graag je waxinalichtjes stookt. Roken en een hout- of pelletkachel maken ramen ook heel vies.

8) Alles in de ijskast stop ik in bakjes of doosjes die in de afwasmarie kunnen. Ijskast is altijd schoon. Af en toe eten we de diepvries aardig leeg, dan zet ik hem uit, laat hem ontdooien. Restjes worden in de kliko gemikt. Als ie weer droog is ga ik boodschappen doen en prop hem weer vol. Doe ik ongeveer twee keer per jaar. De dingen die dan niet opgaan, willen we toch niet meer.

9) Als ik opruim ben ik best rigoureus. Bij alles dat ik uit de kast haal stel ik mezelf drie vragen. Wilde ik het hebben, kan ik het gebruiken, word ik er blij van. Drie keer nee, weg ermee.

10) Eén keer per jaar houd ik een heel ouderwetse grote schoonmaak. Dat begint met een rondje supermarkt. Nieuwe sponsjes, nieuwe doekjes, nieuw schoonmaakspul en een grote bos bloemen. Dat werkt een stuk motiverender dan een muffe zeem, kapotte trekker, sponsjes die hun werk niet meer doen en restjes reinigingsmiddel dat ik eigenlijk niet zo lekker meer vind ruiken. En die bloemen zijn de kers op de taart. Plus; eenmaal echt goed schoon kan het er weer een hele poos tegen.
Lieve schat, het lezen van jouw post vind ik al dodelijk vermoeiend :'(

so shoot me :$
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
pokkewijf schreef:
21-04-2018 06:54
Heb jij ondertussen ook een baan en een leven? :rofl:
:proud: een fulltime baan én ik volg nog een master. Maar goed, ik ga dan ook rustig als ik om 21:45 terug ben van de studie nog stofzuigen en de was doen.
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van dit topic heb ik vanavond al een gesprek met een huishoudelijke hulp voor 4 uurtjes in de 2 weken.
Zo groot woon ik ook weer niet, dat 4 uur echt nodig zijn...ik wil haar dus graag extra klussen laten doen (ramen, koelkast, etc).
Ik zou dus ook graag haar mijn bed laten verschonen, omdat ik het echt een k.klus vindt...zou dat kunnen? Of is dat raar?
Ik kan het ook niet. De was is altijd keurig bij, de afwasmachine wordt bijna dagelijks gedaan, de vuilnisbakken geleegd wanneer ze vol zijn, de boodschappen worden netjes gedaan, de robotstofzuiger doet zijn eigen rondje elke dag, ik kook keurig voor de kinderen en mezelf en daarnaast vind ik het een enorme uitdaging, dat huishouden. Ik maak dagen van 5.30 tot 20.30 uur met werk/kinderen/bovengenoemde en daarna interesseert het me niets meer wat er nog blijft liggen. Dan vind ik dat ik mijn best wel weer heb gedaan. Het verbaast mij ook altijd enorm dat iedereen het thuis allemaal zo goed op orde lijkt te hebben. Ik heb geen opgeruimd huis nodig voor een opgeruimde geest, gelukkig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven