Hoe gehorig is jouw huis?

14-01-2021 21:38 174 berichten
Wat hoor je allemaal van de buren qua leefgeluiden en in welke mate beïnvloedt het je woongenot?

Op dit moment woon ik in een hele gehorige jaren 60 flat. Alles is van beton en ik hoor geluid van de buren onder, boven, links, rechts en diagonaal van me omdat alles met elkaar verbonden is en behoorlijk doorgalmt.

Ik hoor het gekletter van kopjes tegen elkaar, bestek dat over borden schraapt, de TV, het gesnurk van de buurman naast mij, ik kan woord voor woord volgen waar de belgesprekken van mijn bovenbuurvrouw over gaan... Kortom als ik thuis ben, ben ik continue overprikkeld.

Zijn nieuwbouw flats nou echt stiller, of heb je hier maar mee te leven als je met zoveel mensen in één gebouw woont?

Ik zou dolgraag naar een hutje op de hei verkassen maar daar zijn er helaas niet zo veel van beschikbaar, en zeker niet binnen reisafstand van mijn werk.
Ik woon zelf in een nieuwbouw appartement en daar hoor ik meestal niks, tenzij mn buren weer eens ruzie hebben dan hoor ik alles maar ik denk dat dat komt omdat ze echt hard schreeuwen dan. (Zo’n heerlijk stel :nope: )
Mijn vriend in een jaren 20 appartement en dat is wel een stuk gehoriger maar hij heeft gelukkig rustige buren. We kwamen er pas achter dat het zo gehorig was toen de buuf ineens een nieuwe vriend had, was wel even gênant want dan zal ze ons ook gehoord hebben
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in een jaren 60 rijtjeswoning en horen heel weinig!.
Alle reacties Link kopieren
Sinds november vorig jaar wonen wij in een rijtjeshuis uit 1975. Ik heb bijna 25 jaar in een appartement gewoond en dacht dat altijd het ergste was wat geluidoverlast betreft. Ervoor een jaar in een rijtjeshuis met buurkinderen die opgegroeid waren op een boot en niet gewend waren rekening te houden met buren.

Tijdens de bezichting op zaterdagochtend 10 uur was het stil en het voelde goed, dus hebben we een bod gedaan. De dagen erna ben ik op diverse dagen en tijdstippen langs gelopen en was het stil. Ons bod werd geaccepteerd en daarna zijn we nog wezen meten en het was stil.

En nu niet meer. 2 Kinderen, eentje net een jaar, andere bijna 4. Jochie van bijna 4 (heel leuk jochie overigens) heeft veel energie en loopt 's morgens om 7 uur al door het huis te rennen en te gillen. En dat horen we zo ontzettend goed. Het kind kan er niks aan doen, ouders waarschijnlijk ook niet. Het ligt echt aan het huis. Ontzettend jammer. Meisje van 1 hoor ik wel eens huilen in haar slaapkamer, maar alleen als in de badkamer ben op dat moment. En daar heb ik geen probleem mee, baby's huilen nu eenmaal, daar kan je niet veel aan doen.

Ik heb met de buurman erover gepraat, ook dat ik ze zo hard de trap op hoor lopen, en het is echt een stuk minder geworden. Dat scheelt voor mij al een hoop dat ze proberen er iets aan te doen. Overdag vind ik het ook helemaal niet erg. Dan ben ik bezig of de tv staat aan. Maar 's morgensvroeg vind ik het wel vervelend. Het gekke is dat we van de andere buren bijna niks horen, terwijl zij thuis is met de kleine. Alleen de trap oplopen horen we en als ze onder de douche gaan, maar dan moeten we net in de slaapkamer zijn.

Ik heb zelf dan ook nog het probleem dat ik overgevoelig ben voor geluiden en de hele dag thuiszit. Dus het ligt ook aan mijzelf. Oordoppen kan ik voor hooguit een uurtje in, meer niet. Ik heb wel een speciale koptelefoon, maar die zet ik alleen op als het echt niet anders kan.

En dan zijn ze ook nog sinds een paar weken het hoekhuis aan het verbouwen. De eigenaar is overleden en alles was nog origineel, dus alles wordt vervangen. Dus ook daar herrie van en daar baal ik ook vreselijk van. Dan hoor ik nog liever het jochie van de buren.

Binnenkort laten we iemand komen om te kijken of het mogelijk is de tussenmuur te laten isoleren, zodat het wat geluid tegenhoudt. En als ik dit soort verhalen lees, dan valt het bij ons ook wel weer mee, dat helpt mij weer een beetje relativeren. En het scheelt ook wel dat de buren aardige, redelijke mensen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
14-01-2021 22:10
Het maakt ook wel uit of je in een appartement of een 'gewoon' huis huis woont. In een appartement is de kans dat je je buren hoort gewoon groter omdat de vloeren en muren vaak doorlopen en je ook meer buren hebt.

Ik woon in een nieuwbouwappartement en het enige wat ik hoor is als er ergens in het pand geboord wordt. En als er toevallig net op mijn etage wordt aangebeld als ik op de wc zit. Verder merk ik echt niet dat ik buren om me heen heb.
Rijtjeshuis eind vorige eeuw. Als het stil is, hoor ik wel eens wat contactgeluid van de buren, maar verder goed geïsoleerd, misschien wel te goed.
Toen mijn kinderen nog erg klein waren en we hier ook al woonden, werd mijn man opeens niet goed en ging onderuit. De kinderen gilden, huilden en schreeuwden van schrik. Ik zat op de wc (ideaal moment om net ingewandstoornissen te hebben) dus helaas kon ik niet direct helpen, dus ze gilden best eventjes. Ook gilde van schrik toen ik zag wat er aan de hand was, dus snel 112 gebeld. Gelukkig is het allemaal goed gekomen met mijn man.
De buren die allemaal thuis waren, hadden niets gehoord. Achteraf gezien bleek het dus wel een ideaal moment om ingewandstoornissen te hebben, want als ik die niet had gehad, was ik niet thuis geweest en hadden mijn kinderen nog veel langer gegild zonder dat de buren het door hadden.
Alle reacties Link kopieren
Tussenwoning jaren 80.
Als de buurvrouw van huis is, draait haar vrouw graag flink hard muziek. Dan horen we wat bass door de muren heen. Ik weet hoe erg ze er van geniet en het is niet lang of vaak, dus ik moet er altijd wel even om glimlachen.

De andere buren horen we nooit en beide buren horen ons niet. Maar over een paar maanden krijgen wij ons eerste kindje dus zal dat denk ik veranderen.
Ik hoop dat het jullie gaat helpen Daantje.
Skadí schreef:
14-01-2021 21:55
Ik woon sinds kort in een nieuwbouwwoning en ik hoor NIKS. Ik was echt verbaasd wat een verschil dat maakt (woonde hiervoor in een jaren 60 woning). In mijn vorige woning hoorde ik de tv van de buren als deze hard stond, de ruzies en ik hoorde hen zelfs hard hoesten als ik in bed lag en zij ook...

Ik hoor nu helemaal niks. Soms komt er weleens een grasmaaier voorbij en als ik het raam dichtdoe is het gewoon helemaal weg. Mijn buren hebben ook een kindje en als die in de tuin huilt (of binnen) en ik heb de ramen dicht hoor ik ook niks.

Ik ben echt super blij met mijn woning :)
Oh god, ja, hoesten en niezen hoor je ook heel goed. Laatst had één van de naaste buren corona opgelopen en lag nachten te proesten. Echt bizar hoe goed ik dat hoor als ik in bed lig. Bijna alsof ik 1 huishouden ben met al mijn 8 aangrenzende buren :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
14-01-2021 22:29
Ik woon in een nieuwbouwappartement en het enige wat ik hoor is als er ergens in het pand geboord wordt. En als er toevallig net op mijn etage wordt aangebeld als ik op de wc zit. Verder merk ik echt niet dat ik buren om me heen heb.
Maar dan heb je waarschijnlijk ook wel rustige buren. Ik hoor in mijn appartement bijna niks maar ik heb heel rustige buren. Als er lawaaimakers zouden zitten zou ik denk ik veel meer horen. Een vriendin van mij woont in een nieuwe 2-onder-1 kapper met ankerloze spouwmuren maar heeft luidruchtige buren met een aantal kleine kinderen. Zij hoort haar buren echt wel.

Ook maakt het uit of je er gevoelig voor bent. Ik kan heel slecht tegen buurgeluiden. Ik logeerde een keer bij een vriendin in Amsterdam die zei dat haar appartement super geisoleerd was.... mwoah, dat vond ik reuze tegenvallen.

Maar nieuwer is wel vaak beter inderdaad. Ik zou zelf nooit in een jaren 50 tot 90 appartement of huis willen wonen.
Hier een huis uit 1890. Je zou denken dat je alles hoort van de buren, maar alle huizen zijn los gebouwd. We delen dus geen muren. Bijzonder vind ik het nog steeds, ik hoor gewoon echt niks! Tenzij de buren aan het verbouwen zijn (vorig jaar) en leidingen in de muren moeten maken etc. Maar dat lijkt me logisch. We overal dubbel glas dus met de ramen en deuren dicht is het hier verrassend stil. Als wij vrienden uit een dorp op bezoek hebben, zeggen ze vaak dat het hier stiller is dan bij hen. Het voordeel is natuurlijk ook dat we midden in het centrum van Adam wonen en de feestjes etc allemaal in de stad plaatsvinden. Er is zelden een bbq of feestje in de tuin.
Nu hebben de achterburen een 2e kindje gekregen en die huilt best veel. Als ik (van de zomer) in de tuin zat en zij ook, vond ik dat wel vervelend. Toen heb ik geluiddempende oortjes gekocht en zette ik een podcast of luisterboek op. Ook prima.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor wat leefgeluiden van de buren maar niet overdreven veel of hard. Ik hoor als de wasmachine centrifugeert, als we op bed liggen en iemand gaat douchen hoor ik het water door de leiding gaan, ik hoor de hond blaffen als de deurbel gaat, hoor hun baby soms huilen, hoor stemmen als ze een feestje geven en als ze iets laten vallen op de laminaatvloer hoor ik dat ook. We hebben een jaren tachtig 2-onder-1-kap woning.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor bijna niets, alleen de buitendeuren horen we open en dicht gaan en soms horen we iets op de tegelvloer vallen, maar dat is het wel. Het is een twee-onder-een kap van 20 jaar oud.
Alle reacties Link kopieren
Jaren '70 huis en vrij gehorig: tv, vaatwas, traplopen maar ook hoesten enzo. Gelukkig hebben we rustige buren, een ouder stel, maar als ze eens bezoek hebben, is het net of ze zitten hier binnen. Moest er een gezin met kinderen wonen, denk ik dat we het echt wel storend wordt. Ze zijn wat hardhorend want ze zeggen ons niet te horen.
We hebben al in 2 kamers de muur geïsoleerd, dat scheelt echt veel qua geluid.
Ik kan 3 dingen van de buren horen:
- In de badkamer kan ik de onderburen horen douchen of naar het toilet horen gaan.
- In de slaapkamer kan ik de zijburen horen werken in hun keuken. Dit is alleen wanneer zij een mixer of ander luid apparaat gebruiken.
- Ik kan de buren de buitendeur horen dichtgooien.

Ik stoor mij hier niet aan. Het zijn normale leefgeluiden en de buren kunnen deze ook van mij horen. Wel hou ik er rekening mee en ga bijvoorbeeld niet ‘s avonds laat, ‘s nachts of ‘s morgens vroeg stofzuigen.
Mijn woning is in begin 2000 gebouwd.
Alle reacties Link kopieren
ik woon in een 2 onder 1 kapper uit 1996 en ik hoor weinig. Ik hoor soms dat buuf stofzuigt (omdat ze tegen de deurposten aan botst), soms de trap. Muziek, stemmen etc. hoor ik totaal niet. Hun hond jankt wel eens, dat hoor ik.. Maar ik hoor het alleen maar omdat ik meestal geen muziek aan heb staan overdag.

Heerlijk! Mijn vorige huis, jaren 70 bouw, hoorde ik werkelijk alles.
Onze huizen zijn best gehorig en mijn buren heel luidruchtig. Hoe ouder ze worden hier meer geluid. Hun tv klinkt boven de onze uit, openen en sluiten van deuren, lopen op de trap en op hakken over het parket, centrifugeren van de wasmachine,

Overdag kan ik veel hebben en denk ik maar dat zij ons ook horen. Helaas is hun ritme nogal anders dan dat van ons. Op onze werkdagen zijn zij eerder wakker dan wij een wij staan om 6:00 uur op. Als wij gaan slapen rond 22:30/23:00 uur gaan zij nog zeker een half uur tot uur door. In het weekend worden we altijd wakker als zij op staan ruim voor zeven uur. Ik vraag me soms af of zijn in de avond wel eens gewoon even gaan zitten. Tussen 20:00 uur en bedtijd wordt er soms de hele avond heen en weer gelopen, ook en vooral over de trap.

Vooral het tijdstip van hun geluiden stoort ons nogal.
Alle reacties Link kopieren
Aantal jaren in een jaren 60 flat gewoond. Wat een hel. Praten, muziek, lopen, wc's doortrekken, blaffende honden, slaande deuren. Letterlijk alles was te horen. En we zaten tussen 4 andere woning in. Wat een hek was dat. Nu wonen we vrijstaand in een 1900 huis. Af en toe een auto, verder horen we niets. Zijn nu bezig met het plan om te verhuizen naar een nieuwbouw 2 onder 1 kap. Daar verwacht ik ook weinig te horen.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
14-01-2021 22:35
Maar dan heb je waarschijnlijk ook wel rustige buren. Ik hoor in mijn appartement bijna niks maar ik heb heel rustige buren. Als er lawaaimakers zouden zitten zou ik denk ik veel meer horen. Een vriendin van mij woont in een nieuwe 2-onder-1 kapper met ankerloze spouwmuren maar heeft luidruchtige buren met een aantal kleine kinderen. Zij hoort haar buren echt wel.

Ook maakt het uit of je er gevoelig voor bent. Ik kan heel slecht tegen buurgeluiden. Ik logeerde een keer bij een vriendin in Amsterdam die zei dat haar appartement super geisoleerd was.... mwoah, dat vond ik reuze tegenvallen.

Maar nieuwer is wel vaak beter inderdaad. Ik zou zelf nooit in een jaren 50 tot 90 appartement of huis willen wonen.
Dat scheelt superveel. In principe horen wij niets van de buren, we horen ze niet lopen, geen toilet, geen trap etc. Het geluid komt vooral van buiten. Ze draaien vaak muziek met de deuren open, Bbq-en soms dus midden in de nacht, voetballen tegen de voordeur. Ik liep laatst in de avond naar huis en ik hoorde ze tegen elkaar gillen door ventilatieroosters heen. In mijn huis hoor ik dat gelukkig niet. Wat dat betreft schijnen de overburen meer last van ze te hebben. Tussen ons huis en dat van de buren steekt een stuk muur uit, en dat zorgt er in ieder geval voor dat het geluid dat door de gevel heen dringt niet richting ons huis gaat. De buren aan de andere kant heb ik werkelijk waar nog nooit gehoord terwijl ik binnen was en die hebben 2 kleine kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Twee-onder-één-kap uit 2010. Ik hoor de buurman alleen als hij een muur met een klopboor te lijf gaat. Door de ventilatietoestand hoor ik wel alles en iedereen die voorbij het huis loopt. Trek ik die ventilatietoestand uit dan is het vrijwel helemaal stil.

Behalve in de zomer, dan zitten de achterburen in hun klankkast (lees: serre van glas en staal) te krijsen met andere hardhorende boomers tot diep in de nacht. Zolang ze het niet op werkdagen doen...
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Onze jaren 30 tussenwoning is gelukkig niet zo gehorig. Er zit een dubbele muur tussen ons en de buren, echt heel fijn. Alleen de vaatwasmachine (staat direct naast onze woonkamer) horen we een heel klein beetje als we zelf erg stil zijn.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Toen ik net op mezelf woonde in wat toen nog gewoon een flat heette, had ik een boven buurvrouw die echt gestoord was. Ze werd ook regelmatig opgenomen en dan genoot ik van de rust. Midden in de nacht met deuren gooien, op de raarste tijden keiharde muziek, gestamp, gekrijs, ruzies. Vreselijk.
Daarna nooit meer echt geluidsoverlast gehad in de volgende huizen. Inmiddels woon ik alweer jaren in een vrijstaand huis.
Alle reacties Link kopieren
Als ik naar mezelf kijk, dan doe ik altijd zachtjes. Opgegroeid met een moeder die laat naar bed ging en daardoor 's morgens laat wakker was. Dus deed ik zachtjes als ik 's morgensvroeg wakker was. Nog een jaar bij mijn vader gewoond die zijn kantoor aan huis had, dus zachtje doen als hij aan het werk was. En stampen op de trap of slaan met de deuren? Nou dan kreeg ik echt gigantisch op mijn lazer. Dat deed ik dus ook echt niet.

Mijn vriend werkt sinds een jaar of 5 alleen avonddiensten, dus slaapt 's morgens tot 9 uur/half 10. Ik word altijd om half 7 wakker en sta dan ook op en doe dan zachtjes. Zachtjes met de deuren en op trap (waar hele zachte traptegels op liggen), zachtjes met kopjes en borden, tv niet te hard aan.

Ik weet niet beter om rekening te houden met mensen. Op normale tijden stofzuigen (tenzij er eens iets kapot valt) en niet met de deur naar de tuin/balkon open, geen harde muziek (dat doe ik lekker in de auto), deuren niet hard dichtslaan. Tv hebben wij niet aan de muur opgehangen, zodat de buren daar geen last van hebben. Met een film of serie gaat de soundbar aan, dan gaat het geluid naar voor en niet naar achter. Alleen de katten kunnen wel eens wat herrie maken. Achter een hard balletje aan rennen, op door de kamer rennen. De trap vinden ze geweldig, 10 keer heen en weer rennen om half 12 's avonds, lekker achter elkaar aan. Daar kan ik weinig aan doen. En als de kleinzoon van mijn vriend komt met zijn stiefzusje, ja dan wil er ook wel eens wat geluid zijn. Maar dat is altijd maar even en niet elke dag.
Alle reacties Link kopieren
onderdepalmboom schreef:
14-01-2021 22:42
We hebben al in 2 kamers de muur geïsoleerd, dat scheelt echt veel qua geluid.
En hoe hebben jullie dat gedaan? Ik zou dat ook graag willen laten doen.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in jaren 70 tussenwoning. Bij buren die aan onze woonkamer grenzen horen we ze praten, maar buurvrouw heeft luidde stem. De andere buren horen we wel lopen en de deuren en een enkele ruzie. Ik denk dat ze meer van ons horen want wij hebben twee redelijk drukke jonge jongens.
Alle reacties Link kopieren
Hier een vrij nieuw huis. Hoor: plassen, kotsen, soms hele woorden, het dichtslaan van de douchecabine, niezen, telefoon die overgaat enz enz.

Oh ja, het tweede kind verwekt worden :whistle:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven