Hoe gehorig is jouw huis?

14-01-2021 21:38 174 berichten
Wat hoor je allemaal van de buren qua leefgeluiden en in welke mate beïnvloedt het je woongenot?

Op dit moment woon ik in een hele gehorige jaren 60 flat. Alles is van beton en ik hoor geluid van de buren onder, boven, links, rechts en diagonaal van me omdat alles met elkaar verbonden is en behoorlijk doorgalmt.

Ik hoor het gekletter van kopjes tegen elkaar, bestek dat over borden schraapt, de TV, het gesnurk van de buurman naast mij, ik kan woord voor woord volgen waar de belgesprekken van mijn bovenbuurvrouw over gaan... Kortom als ik thuis ben, ben ik continue overprikkeld.

Zijn nieuwbouw flats nou echt stiller, of heb je hier maar mee te leven als je met zoveel mensen in één gebouw woont?

Ik zou dolgraag naar een hutje op de hei verkassen maar daar zijn er helaas niet zo veel van beschikbaar, en zeker niet binnen reisafstand van mijn werk.
Alle reacties Link kopieren
Hoekhuis uit 1989. Het liefst zou ik vrijstaand wonen, maar dat is voor ons onbetaalbaar hier in de omgeving. We zijn uit onze vorige woning verhuisd ivm geluidsoverlast. Dat was een huis uit 92, maar gewoon asociale buren. Nu dus een hoekhuis, zodat we in ieder geval 50% minder kans op overlast hadden :)
Ik hoor de buurvrouw de trap op lopen, de toiletrolhouder hoor ik inderdaad (zo’n simpel metalen ding met zo’n metalen buisje in het midden) en ik hoor haar stofzuigen. Dat was het. Heel af en toe een keer een nummer dat de buurjongen wat harder draait. Maar hij zit grotendeels in het buitenland voor studie enz. Wel hoor ik de buurjongen van 2 deuren verder gitaar spelen en drummen. Maar ook dat is max 15 minuten. En ik heb hem nu alweer weken niet gehoord.
In huis hoor ik overigens ook niks. Als dochter op haar kamer schreeuwt, terwijl wij de tv aan hebben, horen we dat niet. Betonnen vloeren, komt niks doorheen. Er staat dus nog steeds een babyfoon, ze is 8 :mrgreen:
Appartement uit 1990.

Ik heb vaak het idee dat ik vrijstaand woon. Nu heb ik het geluk op de hoek te wonen, zonder iemand boven mij. De buur naast mij kan ik niet horen door galerij die er tussen zit. Alleen als ze op de galerij praat, maar dat is altijd voor 2100 en op een normale toon.

Enige die kan horen is diegene onder mij. Idee dat geluid toch naar beneden gaat? Ik hoor diegene namelijk echt vrijwel niet (terwijl daar ook een kind woont.....). Idee dat ze mij soms wel hoort.
Alle reacties Link kopieren
Rijhuis, jaren 30

Ik hoor mijn buurjongen al 3 jaar huilen.
(We hebben ons al afgevraagd of 3 jaar de helft van de tijd huilen wel normaal is.)

Hoor precies welke tv-zender erop staat.
Wanneer dat het voetbal is en er een goal gescoord is.
Hoor precies wanneer mijn buurman weer voor een radiozender met slechte smaak gaat.

Hun bel galmt denk ik 3 huizen verder nog.
Feestjes tot een gat in de nacht (op dit eigenste moment is ie aan 't feesten met vrienden en een vuurschaal in de tuin)

Ik weet precies wanneer ze douchen, een wasmachine aanhebben of de wc doorspoelen. Die buizen lopen hier langs de living.

Kind slaapt bij hen, om 5u à 5u30 's nachts is ie wakker en zet ie 't op een huilen.
Wij ook wakker.

Ik hoor elke telefoon woord voor woord als ze wat te luid spreken. Atlijd handig wel om te weten wanneer het volgende feestje is :-).

Gelukkig is 't blijkbaar een vredig koppel, want ondanks dat de muren dus karton zijn, hoor ik weinig ruzies.

Binnen dit en 3 weken komt kind 2.
Dat wordt dus nog eens 5 jaar gehuil x 2.

Ideaal ook qua thuiswerk ... om 3 uur naar een stofzuiger te mogen luisteren.



Aan de andere kant ... hoor ik bijna niks.

Uiteraard horen we daar af en toe bezoek, vang ik af en toe een gesprek op of hoor ik dat de tv aan gaat.

Maar af en toe vraag ik me daar toch écht af of de 85-jarige buurvrouw nog wel leeft.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Appartement uit jaren 80 verdeeld over 3 verdieping met aan beide zijkanten buren.
Twee trappen in de woning en als de buren die gebruiken hoor je het goed. Ik ben gezegend met een erg hard pratende, kettingrokende en zuipende buurman met psychoses die gemiddeld zeker vijf keer per dag op speaker met zijn moeder en zijn werk belt...Tussen mijn loggia-balkon en dat van hem zit slechts een muurtje van 50 cm en hij zit dus bij enigszins aangenaam weer de hele dag buiten en dan dus ook constant te bellen....Ik hoor hem de hele dag hoesten tot hij half over zijn nek gaat en regelmatig ruziën met zn moeder die ook zn huis komt poetsen...
De buurman rechts daarentegen en zijn huis hoor ik nauwelijks...
Alle reacties Link kopieren
Het voordeel aan buren die nergens op letten is trouwens ook dat ik zelf ook nauwelijks ergens naar kijk :-).

Ik zet rustig een was op nachttarief aan na 22u.

Nodig rustig bezoek uit op elk moment.

Als ik zin heb om om 2u 's nachts de tv aan te zetten (natuurlijk niet op standje 100) ... so be it.

Etcetera.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
winkelfanaat schreef:
14-01-2021 23:17
Hier een vrij nieuw huis. Hoor: plassen, kotsen, soms hele woorden, het dichtslaan van de douchecabine, niezen, telefoon die overgaat enz enz.

Oh ja, het tweede kind verwekt worden :whistle:
Neeeee! Serieus?
Kun je daar tegen? Ik kan prima tegen prikkels/geluid, maar buren horen hoesten/seksen/kotsen etc, zou ik gewoon niet trekken. Tenminste nu niet meer. Of went dat?
Rijtjeshuis uit 1910 in een yuppenbuurt (toen wij erin trokken was het nog een volkswijk).
Ik hoor bijna alles van de buren. De buurvrouw rechts is echt verschrikkelijk. Net student-af dus dan weet je het wel. Draait elke dag keiharde muziek. As we speak heeft ze vrienden op bezoek, een stuk of vijf. Lapt dus ook de coronaregels aan haar laars. De muziek staat weer keihard en er wordt geschreeuwd. Morgen ga ik maar eens langs...
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me ook zó raar om je buren te horen plassen! Echt, hoe dan?! Ik hoor dat soort geluid nog niet uit onze eigen wc komen. Die grenst toch echt aan de woonkamer met een muur. Gênant! Ik heb best wel eens ehm, herrie gemaakt in andermans wc. Nooit bij stilgestaan.

Ik hoor helemaal niks van mijn buren. Tenzij we beiden de tuindeuren open hebben. Maar goed, die kan weer dicht. Stilte.
Alle reacties Link kopieren
Betongeschakelde woning. Wij hoorden; normaal gepraat, geschreeuw. Zingen en dansen. Naar de wc gaan. Zelfs de drollen hoorde je plonsen. Als de afwas werd gedaan. De keukenkastjes en lades. De trap 100x op een dag. De wasmachine die ze 's nachts aandeed. Overdag en ' s nachts op naaldhakken lopen. Vooral als ze weer eens een neukert mee had genomen. Met die kerels deed ze ook altijd uitgebreid haar best. En dan nog uitgebreid douchen. Alsof ze bij onszelf in de kamer stond. En dan ging de wekker weer om 5.00uur. Jaren lang weinig slaap gehad door dat sectreet. Vaker wat van gezegd maar ze trok zich er niks van aan. Ben blij dat we verhuisd zijn. Arme buren die er nu wonen. Zijn wel wat ouder dus hopelijk hebben ze een wat slechter gehoor.
Ik woon in een huis uit 1906 en het is dus echt wel gehorig, ik hoor praten en muziek. De keuken van mijn buren is naast mijn slaapkamer (mijn keuken en woonkamer zijn op zolder, de slaapkamers en badkamer zijn op de 1e verdieping) en wanneer zij bezig zijn in de keuken dan hoor ik dat dus duidelijk wanneer ik in bed lig. (Ik ben absoluut geen ochtendmens dus ik lig er vroeg in en dan hoor ik ze nog wel eens)
Wat wel een voordeel is is dat mijn huis dus omgekeerd is en bij hun niet dus ik hoor wel eens wat maar niet zo vaak/de hele dag door aangezien mijn woonkamer aan hun slaapkamer grenst en hun woonkamer en keuken aan mijn slaap en werkkamer.

Mij horen ze ook wel eens want ik zing al jaren opera/klassiek en ik moet dus nog wel eens studeren. Dit weten ze en ze vinden het leuk. (En ik zing uiteraard ook niet midden in de nacht of om 5 uur smorgens :biggrin:)
Alle reacties Link kopieren
Weinig, wij horen de container door het gangpad en de rolluiken omhoog gaan. Wonen vrijstaand, met aan allebei de kanten miniaal 1 meter tussen de woningen. Heel blij mee. Dochter kan gewoon piano spelen of ik kan midden in de nacht de wasmachine draaien. Ohh het is een jaren 20 woning dus.
nursy wijzigde dit bericht op 15-01-2021 07:16
Reden: Vergeten
6.59% gewijzigd
Jaren 70 appartement hier. Buiten klusgeluiden hoorde ik zelden iets, tot ik een nieuwe bovenbuurman kreeg. Hij zingt luidkeels en loopt met schoenen over een harde vloer. Blijkbaar heeft hij een erg luide stem, want ik hoor hem ook altijd telefoneren. Bloedirritant. Ben moed om aan het verzamelen om aan te bellen.
Alle reacties Link kopieren
Daantje1970 schreef:
14-01-2021 23:15
En hoe hebben jullie dat gedaan? Ik zou dat ook graag willen laten doen.
Met een dubbele voorzetwand van gyproc en daartussen isolatiemateriaal. Je verliest wel een 15-tal cm ruimte, reden dat we het in de woonkamer pas gaan doen als het nodig is omwille van nieuwe buren.
Alle reacties Link kopieren
Hoekhuis uit begin jaren ‘80. Ik hoor vrijwel niks van de buurvrouw. Alleen als haar kleinkinderen heel hard rennen en gillen dan hoor ik weleens iets, maar dat is zelden. En zij zegt ook bijna niks van ons te horen, hoewel mijn zoon als hij de trap op- en afloopt klinkt als een kudde olifanten. Maar de trap zit aan de andere kant van het huis, dus niet tegen het buurhuis aan. Ben er erg blij mee, zou gek worden als ik alles van mijn buren zou horen!
Alle reacties Link kopieren
onderdepalmboom schreef:
15-01-2021 07:34
Met een dubbele voorzetwand van gyproc en daartussen isolatiemateriaal. Je verliest wel een 15-tal cm ruimte, reden dat we het in de woonkamer pas gaan doen als het nodig is omwille van nieuwe buren.
Zo'n voorzetwand werkt erg goed tegen luchtgeluiden (praten, tv etc.) maar als je doorgetrokken, betonnen vloeren hebt komen contactgeluiden nog steeds via die vloer binnen.
Ik raak al overprikkelt van de OP. @( Ben je al op zoek naar iets anders TO?


Wij hebben enorm veel geluk, nu ik ook dit topic lees. Links van ons zitten we geschakeld aan de buren d.m.v. een aparte ruimte. Bij ons is die ingericht als sportruimte en de buren hebben die als opbergruimte in gebruik. We horen daardoor elkaar niet.
Rechts zit een garage aan ons huis vast en daar horen we niet veel, maar wel meer dan links. Meer muziekinstrumenten of een dichtslaande deur, maar niks dagelijks.
En ik ben heel blij dat de buren ook onze kinderen niet horen, dus wij zijn ook geen stoorzender. Nu hebben we geen drukke kinderen, maar in die heel jonge leeftijd destijds maakte ik me er wel eens zorgen om. Bleek onterecht, gelukkig! :)
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
15-01-2021 07:42
Zo'n voorzetwand werkt erg goed tegen luchtgeluiden (praten, tv etc.) maar als je doorgetrokken, betonnen vloeren hebt komen contactgeluiden nog steeds via die vloer binnen.
Voor ons geen optie dus. Praten en tv hoor ik niet. Ik hoor vooral de contactgeluiden. Rennen, stampen, stofzuigen (gelukkig maar 1 keer in de week en dan zijn ze ook meteen meer dan een uur bezig). In bijna 8 weken tijd heeft de buurman 2 keer zijn muziek hard aangehad. Maar dat is hooguit een uurtje. Dat snap ik dan nog wel, als je even alleen bent. Daar stoor ik me ook niet aan. Maar soms heb ik het idee dat ze elke dag het complete huis verbouwen, zoveel gebonk. De voor en achterdeur worden ook hard dichtgegooid. Hun achterdeur zit aan onze kant, de voordeur niet, en toch hoor ik beide deuren. Terwijl ik die van de andere buren, waar de voordeur aan onze kant zit, totaal niet. Die buurman gaat om 8 uur de deur uit om te gaan werken, maar ik hoor niks van hem. Het zijn Poolse mensen, ik hoor vaak geklaag over Poolse buren. Nou geef mij aan de andere kant ook maar zo'n Pools gezin.
Alle reacties Link kopieren
Daantje, contactgeluiden zijn heel moeilijk te isoleren en dat werkt met name aan de bron, en in jouw geval, het gedrag van je buren.

In mijn vorige appartement verkondigde ik altijd dat het gebouw zo goed geisoleerd was. Ik hoorde mijn bovenburen echt bijna nooit. Daarna kreeg ik buren die alles hardhandig deden. Met deuren smijten, keukenkastjes werden keihard dichtgegooid, stampen, ze praatten keihard, elke avond en in het weekend veel visite over de vloer. Toen pas had ik door dat het heel gehorig was. Mijn vorige buren waren gewoon muisstil.
Hier een appartementencomplex uit 1986

Huizen zijn behoorlijk gehorig. Hoor de buren lopen, hoor de kraan in de badkamer lopen, hoor het als ze iets laten vallen. Maar daar kan ik mee leven, met normale leefgeluiden.

Het meest last heb ik van het gedrag van mijn bovenbuurman, die de hele dag door en soms ook s avonds / s nachts op standje schreeuwen naar het buitenland belt. Vannacht ook nog weer om half 1.
Ben daar al een paar keer aan de deur geweest om te vragen of dat wat minder kan, maar dan krijg ik de absurde opmerking dat ik 'alleen kom klagen omdat hij een buitenlander is'. Woningbouw vind dat we het zelf maar moeten oplossen, maar daar is met dat soort reacties dus niks mee aan te vangen.

Ik doe nu dus maar oordoppen in als het weer zo ver is, maar ben wel om me heen aan het kijken naar wat anders. Het is hier dus niet de gehorigheid op zich maar het asociale gedrag waar ik last van heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een appartement van 10 jaar oud en ik hoor helemaal niks van mijn buren.
Alle reacties Link kopieren
rozekoek1988 schreef:
14-01-2021 23:42
Neeeee! Serieus?
Kun je daar tegen? Ik kan prima tegen prikkels/geluid, maar buren horen hoesten/seksen/kotsen etc, zou ik gewoon niet trekken. Tenminste nu niet meer. Of went dat?
Zolang het niet de hele dag door is is het prima te doen. Wakker worden van een kotsende buur is wel echt👎
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een 2 kapper uit 48. Houten balken dus het klinkt al snel alsof er olifanten lopen als de kinderen boven spelen. De houten duren klinken ook veel harder dan nieuwbouw deuren, ik ga proberen daar viltjes tussen te doen. We horen soms bij de buren deuren slaan, de Sonos installatie van buurman (hij appt meestal wel even van de voren als het hard gaat). Wij hebben 3 jonge kinderen die zij echt wel horen, slechte nachten en peuter driftbuien. Buurman heeft zelf 4 oudere kinderen dus hij weet gelukkig hoe het gaat. Ik denk wel dat wij het laminaat boven gaan vervangen voor tapijt, dat is voor ons een de buren denk ik prettiger. Een houten huis is echt anders dan een betonnen huis maar de geluiden van een houten huis heeft ook veel charme. Wasmachine en droger staan in de kelder en douche of toilet geluiden horen we nooit.
Alle reacties Link kopieren
We wonen in een rijtjeshuis uit de jaren 60.

Als we luidruchtige buren zouden hebben zouden we zeker last hebben want als ze bezoek hebben horen we ze praten, soms verstaanbaar. En als ze een stekker in het stopcontact doen of de tv als ik op de wc zit, en ik hoor vaak water stromen in hun keuken of als iemand naar de wc gaat.
Normale leefgeluiden dus. Maar onze buren zijn wat ouder en superrustige mensen.

Maar wijzelf zijn niet zulke fijne buren; wij hebben 3 kinderen die regelmatig tóch met schoenen de trap op stampen of nogal enthousiast buiten spelen. Ruzie maken of springen in huis (en als je dat boven doet lijkt het echt alsof het plafond naar beneden komt) en regelmatig de achterdeur dichtsmijten terwijl ze naar buiten rennen, grrr

Gelukkig zijn beide kanten buren dol op de kinderen en is zowel de ene buurman als de andere buurvrouw een beetje doof. Ze zeggen dat ze ons nooit horen....
Alle reacties Link kopieren
Huis uit 1981. Ik hoor de buurman oefenen op zijn basgitaar, de wasmachine in hun badkamer. En van de andere buren alleen als ik in mijn slaapkamer ben en er daar iemand naar de wc gaat.

Maar: zij hebben allemaal volwassen kinderen. Ik vraag ze wel of ze geen last van ons hebben. Ik heb vijf kinderen en mijn vriend komt ook nog regelmatig een weekend langs met zijn drie kinderen. Ze zeggen dat ze ons eigenlijk nooit horen. Heel af en toe maar en ‘s avonds zeker nooit.

Ik heb zelf meer last van mijn overburen. Die hebben een kind van 4 die in de slaapkamer aan de voorkant slaapt en ik slaap ook voor. En we slapen beide met het raam open. Dat jochie huilt nogal veel. Vanmorgen werd ik er ook weer wakker van. Raam dicht is voor mij geen optie maar als ie eens dicht is hoor ik hem niet. Maar dat is maar een fase...

Mijn vriend woont in een woning uit 1973 en die is veel gehoriger. Je hoort de buren praten, (niet wat ze zeggen), je hoor de buurvrouw stofzuigen en de andere buurvrouw, helaas niet verdienstelijk, blokfluiten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Daantje1970 schreef:
15-01-2021 08:54
Voor ons geen optie dus. Praten en tv hoor ik niet. Ik hoor vooral de contactgeluiden. Rennen, stampen, stofzuigen (gelukkig maar 1 keer in de week en dan zijn ze ook meteen meer dan een uur bezig). In bijna 8 weken tijd heeft de buurman 2 keer zijn muziek hard aangehad. Maar dat is hooguit een uurtje. Dat snap ik dan nog wel, als je even alleen bent. Daar stoor ik me ook niet aan. Maar soms heb ik het idee dat ze elke dag het complete huis verbouwen, zoveel gebonk. De voor en achterdeur worden ook hard dichtgegooid. Hun achterdeur zit aan onze kant, de voordeur niet, en toch hoor ik beide deuren. Terwijl ik die van de andere buren, waar de voordeur aan onze kant zit, totaal niet. Die buurman gaat om 8 uur de deur uit om te gaan werken, maar ik hoor niks van hem. Het zijn Poolse mensen, ik hoor vaak geklaag over Poolse buren. Nou geef mij aan de andere kant ook maar zo'n Pools gezin.
Daantje je hebt nu natuurlijk ook wel de pech dat iedereen thuis is door corona, ook de kinderen. Als de scholen en de opvang weer open zijn en als we later weer naar kantoor mogen zal het waarschijnlijk al een stuk minder zijn. Iedereen is nu thuis en het is gewoon een gekke situatie. Ik merk aan mijn peuter ook dat hij hierdoor drukker en lawaaieriger dan normaal is :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven