Hoe gehorig is jouw huis?

14-01-2021 21:38 174 berichten
Wat hoor je allemaal van de buren qua leefgeluiden en in welke mate beïnvloedt het je woongenot?

Op dit moment woon ik in een hele gehorige jaren 60 flat. Alles is van beton en ik hoor geluid van de buren onder, boven, links, rechts en diagonaal van me omdat alles met elkaar verbonden is en behoorlijk doorgalmt.

Ik hoor het gekletter van kopjes tegen elkaar, bestek dat over borden schraapt, de TV, het gesnurk van de buurman naast mij, ik kan woord voor woord volgen waar de belgesprekken van mijn bovenbuurvrouw over gaan... Kortom als ik thuis ben, ben ik continue overprikkeld.

Zijn nieuwbouw flats nou echt stiller, of heb je hier maar mee te leven als je met zoveel mensen in één gebouw woont?

Ik zou dolgraag naar een hutje op de hei verkassen maar daar zijn er helaas niet zo veel van beschikbaar, en zeker niet binnen reisafstand van mijn werk.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
15-01-2021 11:56
Daantje je hebt nu natuurlijk ook wel de pech dat iedereen thuis is door corona, ook de kinderen. Als de scholen en de opvang weer open zijn en als we later weer naar kantoor mogen zal het waarschijnlijk al een stuk minder zijn. Iedereen is nu thuis en het is gewoon een gekke situatie. Ik merk aan mijn peuter ook dat hij hierdoor drukker en lawaaieriger dan normaal is :)
Precies. Mijn buren passen momenteel op hun 3 kleinkinderen (tussen de 3 en 9) en mijn 'werkkamer' grenst aan hun keuken. Jezusju zeg.
Alle reacties Link kopieren
BigLizzie schreef:
15-01-2021 09:41
Hier een appartementencomplex uit 1986

Het meest last heb ik van het gedrag van mijn bovenbuurman, die de hele dag door en soms ook s avonds / s nachts op standje schreeuwen naar het buitenland belt. Vannacht ook nog weer om half 1.
Ben daar al een paar keer aan de deur geweest om te vragen of dat wat minder kan, maar dan krijg ik de absurde opmerking dat ik 'alleen kom klagen omdat hij een buitenlander is'. Woningbouw vind dat we het zelf maar moeten oplossen, maar daar is met dat soort reacties dus niks mee aan te vangen.

BigLizzie, ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd!
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
15-01-2021 09:10
Daantje, contactgeluiden zijn heel moeilijk te isoleren en dat werkt met name aan de bron, en in jouw geval, het gedrag van je buren.

In mijn vorige appartement verkondigde ik altijd dat het gebouw zo goed geisoleerd was. Ik hoorde mijn bovenburen echt bijna nooit. Daarna kreeg ik buren die alles hardhandig deden. Met deuren smijten, keukenkastjes werden keihard dichtgegooid, stampen, ze praatten keihard, elke avond en in het weekend veel visite over de vloer. Toen pas had ik door dat het heel gehorig was. Mijn vorige buren waren gewoon muisstil.
Ik neem het de kinderen ook niet kwalijk. Jochie heeft gewoon veel energie en er wordt niet zoveel meegedaan. Tenminste dat vermoeden heb ik. Nu kan je niet zo heel veel doen natuurlijk, maar we wonen aan de rand van een bos. Dus moet droog weer kan je natuurlijk wel een uurtje lekker naar het bos gaan en hem daar even laten rennen.

Ik wil iemand laten komen te kijken wat er mogelijk is, zeker aan de tussenmuur. Ik vind het geen probleem om daar zelf voor te investeren, het is tenslotte voor mijn rust.

En als ik de verhalen hier lees, dan valt het bij ons nog heel erg mee.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
15-01-2021 12:12
Precies. Mijn buren passen momenteel op hun 3 kleinkinderen (tussen de 3 en 9) en mijn 'werkkamer' grenst aan hun keuken. Jezusju zeg.
Ik ben blij dat mijn buren geen (klein)kinderen hebben als ik dit allemaal zo lees!
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
15-01-2021 11:56
Daantje je hebt nu natuurlijk ook wel de pech dat iedereen thuis is door corona, ook de kinderen. Als de scholen en de opvang weer open zijn en als we later weer naar kantoor mogen zal het waarschijnlijk al een stuk minder zijn. Iedereen is nu thuis en het is gewoon een gekke situatie. Ik merk aan mijn peuter ook dat hij hierdoor drukker en lawaaieriger dan normaal is :)
Dat snap ik, dat heb ik ook tegen de buurman gezegd. Hij is thuis (hij zit niet op kantoor), maar zij werkt wel een paar dagen in de week en moet daarvoor ook weg. En de kinderen gaan 1 of 2 dagen in de week naar een gastouder. Maar overdag vind ik het ook helemaal niet erg. Dan ben ik zelf ook bezig met rommelen, klusjes of staat de tv aan. Ik vind vooral 's morgensvroeg om 7 uur vreselijk irritant. Naar school gaan de kinderen nog niet. Ik heb het zelf het probleem dat ik elke dag thuis ben en ook niet meer werk.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
15-01-2021 12:16
Ik ben blij dat mijn buren geen (klein)kinderen hebben als ik dit allemaal zo lees!
Het is nu even want ze gaan al weken niet naar school of de opvang. Ouders moeten werken en oma is herstellende van corona dus die heeft ook niet heel veel energie om met ze buiten te ravotten.

Zelf heb ik geen kinderen, o.a. omdat ik van rust houd. Als er naast mij een gezin kwam wonen met kleine kinderen dan zou ik overwegen om te verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Wij horen weinig van de buren, de stofzuiger en het geblaf van hun honden. Dat vind ik wel irritant vooral omdat dochterlief te beroerd is even 10 meter verder te lopen naar de achterdeur. Ze slaan nl altijd aan als er aangebeld wordt.
Alle reacties Link kopieren
Jaren 30 appartement hier, ik woon nu gelukkig op de bovenste verdieping en heb dus alleen onderburen en buren aan de zijkant. Dat maakt het heel goed te doen. Ik hoor wel eens een wasmachine en af en toe stampt er een van haar puberzonen de trap op, maar dat valt in het niets met mijn jaren 30 appartement dat ik hiervoor had. Daar had ik zowel onder als boven hele drukke mensen. Alles moest hard, praten, deuren dichtslaan, naar elkaar roepen door het hele huis. Dit is echt winst.

Een van de puberzonen drumt, en dat kan ik in de slaapkamer wel een beetje horen maar daar hebben we goede afspraken over gemaakt die ook heel netjes worden nagekomen. In ruil daarvoor ga ik ervan uit dat ze ermee kunnen leven dat ik nu aan thuissporten doe waar zij ook wel eens wat van zullen horen.

Er werd laatst wel door het buurmeisje aan de zijkant aangebeld met de mededeling dat ze mij erg hard hoorden videobellen (ivm thuiswerken), en of ik daar rekening mee wilde houden. Ik heb onmiddellijk wat maatregelen genomen om daar wat aan te doen, want ik vind het heel vervelend als mensen geluidsoverlast van me hebben.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
15-01-2021 15:11
Het is nu even want ze gaan al weken niet naar school of de opvang. Ouders moeten werken en oma is herstellende van corona dus die heeft ook niet heel veel energie om met ze buiten te ravotten.

Zelf heb ik geen kinderen, o.a. omdat ik van rust houd. Als er naast mij een gezin kwam wonen met kleine kinderen dan zou ik overwegen om te verhuizen.
Het is natuurlijk overal wat. Nu bij ons de kinderen, maar in de flat ouderen die doof waren en de tv hard aan hadden staan. Of een keer een stel met 2 honden, terwijl zij de hele dag weg waren. En dus die honden de hele dag aan het blaffen waren. Leuk als je net geopereerd bent en op bed ligt. Of volwassenen die in een flat zondagochtend om 10 uur een keuken gaan uitbreken. Terwijl er toch duidelijk in de huisregels stond dat je op zondag geen klusgeluiden mocht maken. Er is echt over wel wat.

Ik zou ook liever in een vrijstaand huisje wonen met een stukje land eromheen. Maar ja...de staatsloterij werkt niet mee. Misschien vanavond de euroloterij. Met 90 miljoen euro kan ik een heel eiland kopen met alleen ikke erop. En dieren. Nou ja...vooruit, familie mag ook nog.
Alle reacties Link kopieren
Toch blijf ik het hier raar vinden. Onze Poolse buren hebben sinds van de ochtend visitie. Vrouw met 2 jongetjes van iets van 2 en 4 jaar. Je hoort ze gewoon niet! Oma is bij de andere buren en buurjongetje van 3 breekt de boel weer af lijkt het wel. Vanmorgen was hij alleen buiten in de tuin en toen riep hij dat hij niet alleen wilde spelen. Dat vind ik echt zielig.
Alle reacties Link kopieren
Daantje1970 schreef:
15-01-2021 16:16
Toch blijf ik het hier raar vinden. Onze Poolse buren hebben sinds van de ochtend visitie. Vrouw met 2 jongetjes van iets van 2 en 4 jaar. Je hoort ze gewoon niet! Oma is bij de andere buren en buurjongetje van 3 breekt de boel weer af lijkt het wel. Vanmorgen was hij alleen buiten in de tuin en toen riep hij dat hij niet alleen wilde spelen. Dat vind ik echt zielig.
Het kan er ook aan liggen hoe de huizen geschakeld zijn. Dat je van de ene buren meer hoort dan van de andere (vooral contactgeluiden).
Voor corona logeerde ik regelmatig in een jaren 70 rijtjes-huis, dat heel gehorig is, maar ik stoor me er niet aan, het zijn gewoon leefgeluiden.
De bewoner zelf zegt er behoorlijk krankjorum van te worden, ik denk dat het persoonlijk is, wat je wel of niet kunt verdragen.

Ik woon zelf in een oud gehorig vrijstaand huis, en heb zelf geen last van buren, Maar hoor het verkeer, langslopende kleppende toeristen, gillende uilen/katten/hanen/marters etc.
Ik heb eigenlijk nog liever de buurgeluiden van vroeger, dan gillende beesten en denderende vrachtwagens. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Daantje1970 schreef:
15-01-2021 16:15
Het is natuurlijk overal wat. Nu bij ons de kinderen, maar in de flat ouderen die doof waren en de tv hard aan hadden staan. Of een keer een stel met 2 honden, terwijl zij de hele dag weg waren. En dus die honden de hele dag aan het blaffen waren. Leuk als je net geopereerd bent en op bed ligt. Of volwassenen die in een flat zondagochtend om 10 uur een keuken gaan uitbreken. Terwijl er toch duidelijk in de huisregels stond dat je op zondag geen klusgeluiden mocht maken. Er is echt over wel wat.

Ik zou ook liever in een vrijstaand huisje wonen met een stukje land eromheen. Maar ja...de staatsloterij werkt niet mee. Misschien vanavond de euroloterij. Met 90 miljoen euro kan ik een heel eiland kopen met alleen ikke erop. En dieren. Nou ja...vooruit, familie mag ook nog.
Ik denk ook dat er (bijna) overal wel wat is. Het ligt er ook aan waar je eigen grens ligt en hoe gevoelig je er voor bent. Ik ben er heel gevoelig voor en kan weinig hebben. Normale leefgeluiden zijn voor mij helaas al snel 'overlast'. Die vrienden van mij die in Amsterdam wonen in een appartement waar ze 'nooit' iets horen. Nou, reken maar dat ík daar heel veel hoor. Voetstappen, sanitair, wasmachine, deuren etc.

Eigenlijk woon ik heel rustig, zeker voor een appartement in de binnenstad. Ja, ik zou graag willen dat het compleet geluidsdicht was maar ik weet ook dat het vele malen erger kan. Blaffende honden inderdaad... verschrikkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
15-01-2021 18:11
Het kan er ook aan liggen hoe de huizen geschakeld zijn. Dat je van de ene buren meer hoort dan van de andere (vooral contactgeluiden).
Trap zit in de woonkamer, huiskamers zitten allemaal tegen elkaar aan. Trap van de Poolse buren zit tegen onze muur aan, maar ik hoor ze nagenoeg niet op de trap lopen. Van de andere buren zit de trap niet tegen onze muur aan en hun hoor ik wel op de trap lopen.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
15-01-2021 19:11
Ik denk ook dat er (bijna) overal wel wat is. Het ligt er ook aan waar je eigen grens ligt en hoe gevoelig je er voor bent. Ik ben er heel gevoelig voor en kan weinig hebben. Normale leefgeluiden zijn voor mij helaas al snel 'overlast'. Die vrienden van mij die in Amsterdam wonen in een appartement waar ze 'nooit' iets horen. Nou, reken maar dat ík daar heel veel hoor. Voetstappen, sanitair, wasmachine, deuren etc.

Eigenlijk woon ik heel rustig, zeker voor een appartement in de binnenstad. Ja, ik zou graag willen dat het compleet geluidsdicht was maar ik weet ook dat het vele malen erger kan. Blaffende honden inderdaad... verschrikkelijk.
Ik ben ook heel gevoelig voor geluiden. Mijn vriend kan zich ervoor afsluiten. Ik niet, ik ga het alleen nog maar meer horen en me vreselijk ergeren. Ik heb hyperacusis en daarbij ook nog een gehoorbeschadiging, waardoor ik geluiden slecht kan filteren. Soms denk ik was ik maar doof met een gehoorapparaat. Dat kan ik tenminste uitzetten als ik er last van heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook hyperacusis en 'normale' geluiden kunnen bij mij als oorverdovend hard binnen komen. Ik heb vaak mijn AirPods pro in, zonder muziek, zowel binnen als buiten.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
15-01-2021 19:11
Ik denk ook dat er (bijna) overal wel wat is. Het ligt er ook aan waar je eigen grens ligt en hoe gevoelig je er voor bent. Ik ben er heel gevoelig voor en kan weinig hebben. Normale leefgeluiden zijn voor mij helaas al snel 'overlast'.
Mee eens hoor.

Zo wonen mijn ouders in een rijtjeshuis uit 1981.
Buren van rond de 70 met ''ouderwetse''' tegels op de vloer (weet de benaming niet) en als ze dan met dingen schuiven of ze rommelen wat in huis kun je dat horen. Ook hoor ik ik hier en daar een deur ''dichtslaan'' dat ik denk;; zijn dat echt alleen de naaste buren? En owja, als dat stel thuiskomt of weggaat hoor je ALTIJD de voordeur dichtvallen.

En ja, het valt mee. maar mede hierom hou ik ook nooit van een doodstil huis
God de bovenburen zijn weer thuis hoor. Jong stelletje met een raar leefritme. Die vrouw heeft echt een niet normaal harde praatstem. Zo hoog en geforceerd opgewekt, veel "gilletjes en gegiechel" na het einde van iedere zin. Echt, hoe ben je zo... Zijn stem hoor ik daarentegen niet echt.

Mijn ervaring met mensen die zelf niet door hebben dat ze luidruchtig zijn, is dat er eigenlijk weinig ruimte voor verbetering inzit. Ik zit nu moed op te werken om aan te bellen en vragen of het doordeweeks na 10 uur stiller kan. Maar ik vind het echt doodeng omdat ik niet weet hoe ze gaan reageren, plus ik woon alleen en wil geen gedonder met buren. Pfffff, lastig hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een appartement uit 2010, op de bovenste etage. Heb dus wel onderburen, en aan beide kanten buren. Mijn onderbuurman heeft een omgedraaid leefritme, hij slaapt overdag en gamet 's nachts tot een uur of 6. Ik hoorde hem dan vaak schreeuwen en met zijn vuisten keihard op tafel slaan, waardoor ik wakker schrok. Ik heb er wat van gezegd en merk dat hij er echt rekening mee probeert te houden. Mijn ene buren hoor ik alleen als ze ruzie hebben, dan schreeuwen ze echt alles bij elkaar. Mijn andere buurjongen hoor ik heel veel. Hij is nog jong en nogal ruw en lomp in zijn gedrag. Hard de deuren dicht gooien, hard praten en lachen. Zijn computerkamer grenst aan mijn slaapkamer en ook hij ging weleens om 3 uur 's nachts gamen met een headset op en dan hard schreeuwen. Gelukkig probeert ook hij er rekening mee te houden.
Daar moet je denk ik ook echt geluk mee hebben, buren die naar je willen luisteren en welwillend zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier een rijtjeswoning in relatieve nieuwbouw (2008) en we horen normale leefgeluiden van de buren niet. We hebben wel last van de buurjongen van 16 die best vaak hardcore draait. Dat doet hij dan zo’n 5 a 10 minuten en dan is het ook wel weer klaar dus ik laat het maar. Nu met thuiswerken zitten we hele dagen binnen dus je moet wel iets van elkaar kunnen hebben denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
15-01-2021 19:11
Ik denk ook dat er (bijna) overal wel wat is. Het ligt er ook aan waar je eigen grens ligt en hoe gevoelig je er voor bent. Ik ben er heel gevoelig voor en kan weinig hebben. Normale leefgeluiden zijn voor mij helaas al snel 'overlast'. Die vrienden van mij die in Amsterdam wonen in een appartement waar ze 'nooit' iets horen. Nou, reken maar dat ík daar heel veel hoor. Voetstappen, sanitair, wasmachine, deuren etc.

Eigenlijk woon ik heel rustig, zeker voor een appartement in de binnenstad. Ja, ik zou graag willen dat het compleet geluidsdicht was maar ik weet ook dat het vele malen erger kan. Blaffende honden inderdaad... verschrikkelijk.
Sinds we in ons vorige huis hebben gewoond (waar we weg zijn gegaan ivm overlast) ben ik veel gevoeliger. Ik hoor vanalles, let op elk geluidje. Ik irriteer me dan heel snel eraan. Vind dat zelf heel vervelend, want dat wil ik helemaal niet. Ik woon hier heerlijk! Weinig herrie, eigenlijk nooit feestjes ofzo in de tuinen achter, rustige buren. Het slaat dus nergens op dat ik me stoor aan sommige geluidjes, maar kan het helaas niet helpen. Dat is echt een overblijfsel van jaren langs geluidsoverlast :(
Alle reacties Link kopieren
Ik heb erg veel geluk, ik hoor enkel de kraanleidingen van de buurvrouw. En aan de andere kant spelen af en toe kinderen met een step op de oprit. Af en toe heel hinderlijk want de op de oprit galmt het heel erg. Maar in mijn vorige woning (appartement tussen alle buren in) hoorde ik zelfs de buurman uit de andere portiek rochelen en kotsen de hele dag door.
Alle reacties Link kopieren
Zelfde situatie als jij. Jaren 60 flat. Gelukkig woon ik op de hoogste etage ( betekent wel veeeeeel trappen lopen, want er is geen lift)

Ik hoor de Onderbuurvrouw continu. Gapen, bellen, schreeuwen, lachen, tv, deuren, honden ( ook die van de buurman daaronder). Ik hoorde ze jaren geleden het kind verwekken en nu vooralboos zijn op het kind. Het kind zelf hoor ik niet eens zoveel. Daarnaast houdt ze van hele harde muziek. Ze doet alles luid, dus zolang ze thuis is hoorik haar.

Klagen over geluid helpt niet. Buurtbemiddeling is niet verplicht om aan mee te doen, woningbouw doet niets, politie komt een uur na melding polshoogte nemen en dan staat de muziek al weer uit.

Het enige wat helpt(naast verhuizen) is een noise cancelling koptelefoon. Ik zat in een burn-out en kon geluid slecht verdragen. In zo’n flat wonen was een hel. Deze koptelefoon is best duur, maar al t geld waard.

Tegenwoordig doe ik hem op zodra ik haar hoor. Scheelt mij een hoop ergenis.
Alle reacties Link kopieren
Jaren ‘70 woning. Hoor heel veel. De buurman hoor ik plassen, stofzuigen, rommelen in de keuken. Als zijn bel gaat, denk ik dat ik visite krijg. Je hoort praten, lopen op de trap. Één keer per week heeft hij zijn dolle kwartiertje en draait dan countrymuziek. Het stoort me niet, als ik het niet wil horen dan zet ik de radio aan. Hij is alleen en zal meer last van ons vieren hebben. Heb het weleens gevraagd en hem stoort het ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Huis uit 1896 en we horen de buren alleen beneden naar het toilet gaan.

Maar gisteravond waren de kleinkinderen over de vloer en draaiden ze muziek en toen bedankte ik de buren stilletjes op mijn blote knieën dat ze normaal zo stil zijn.
Kon meezingen met de muziek en er stond geen raam open en zó hard stond het ook niet eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven