Hoe gehorig is jouw huis?

14-01-2021 21:38 174 berichten
Wat hoor je allemaal van de buren qua leefgeluiden en in welke mate beïnvloedt het je woongenot?

Op dit moment woon ik in een hele gehorige jaren 60 flat. Alles is van beton en ik hoor geluid van de buren onder, boven, links, rechts en diagonaal van me omdat alles met elkaar verbonden is en behoorlijk doorgalmt.

Ik hoor het gekletter van kopjes tegen elkaar, bestek dat over borden schraapt, de TV, het gesnurk van de buurman naast mij, ik kan woord voor woord volgen waar de belgesprekken van mijn bovenbuurvrouw over gaan... Kortom als ik thuis ben, ben ik continue overprikkeld.

Zijn nieuwbouw flats nou echt stiller, of heb je hier maar mee te leven als je met zoveel mensen in één gebouw woont?

Ik zou dolgraag naar een hutje op de hei verkassen maar daar zijn er helaas niet zo veel van beschikbaar, en zeker niet binnen reisafstand van mijn werk.
Alle reacties Link kopieren
rozemarijn123 schreef:
17-01-2021 22:05
ik zit hier nu met oordoppen in, wel raar, want ik hoor nu allerlei geluiden van binnen - is dat de bloedsomloop?

ben benieuwd of ik het volhoud en er rustiger door slaap!
Ja, je bloedsomloop klinkt vaak als geruis. En je hoort je eigen adem heel hard. Ik kon daar vroeger niet tegen maar sinds ik Tinnitus heb vind ik dat juist wel fijn om andere herrie te overstemmen. Liever mijn bloedsomloop en geadem dan gesnurk.
Daantje1970 schreef:
18-01-2021 16:40
Ik heb de bouwtekeningen opgevraagd en helaas is de tussenmuur eensteens. Dus niet te isoleren helaas. Ik zal eraan moeten wennen en hopen dat als hij straks naar school gaat het dan minder wordt.
Kun je er niet een muur voor metselen, met daartussen isolatie?
De oordoppen waren niet echt een succes. ik blijf het voelen omdat ik op mijn oor slaap / zijkant hoofd en lichaam - en dan hoor je allerlei dingen die ik normaal niet hoor, dat is ook niet zo prettig. en van de buitengeluiden haalt het slechts 20% van het geluid weg, de meeste dingen hoor ik gewoon nog.

vond het om 3.00 een kleffe bedoening geworden, heb ze eruit gehaald en doorgeslapen. gelukkig een goede nacht gehad, zonder loopgeluiden.

houd ze gewoon bij mijn bed voor noodgevallen. en veel bewegen overdag om goed moe te zijn. tel de maanden af totdat het maart is en na 7.00 nog licht is, want dan kan ik weer buiten sporten na het werk, zonder het donker in te moeten.
Alle reacties Link kopieren
rozemarijn123 schreef:
18-01-2021 19:09
Kun je er niet een muur voor metselen, met daartussen isolatie?
Een voorzetmuur is een oplossing als je last hebt van luchtgeluiden maar Daantje heeft het over contactgeluiden. De kans is groot dat de vloeren doorgetrokken zijn en daar kan geen voorzetwand tegen op.
Hebben jullie ervaring met noise-cancelling headphones? Ik kan me herinneren dat ik ooit een keer een hele goede van Sennheiser heb uitgeprobeerd in de MediaMarkt. Ding kostte iets van 300+ euro en paste destijds niet echt binnen mijn studentenbudget.

Maar inmiddels verdien ik beter en mijn nachtrust is me ook goud waard.

Wellicht kan ik mezelf aanleren om op mijn rug te slapen met dat ding op. Ben alleen bang dat koptelefoons te veel "klemmen" waardoor je als nog met hoofdpijn wakker wordt...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Apple Airpods Pro. Daar kan ik wel mee slapen maar de batterij gaat maar 4 uur mee. Handig voor een dutje, maar niet voor een complete nacht dus.
Alle reacties Link kopieren
Potpourri schreef:
18-01-2021 19:45
Hebben jullie ervaring met noise-cancelling headphones? Ik kan me herinneren dat ik ooit een keer een hele goede van Sennheiser heb uitgeprobeerd in de MediaMarkt. Ding kostte iets van 300+ euro en paste destijds niet echt binnen mijn studentenbudget.

Maar inmiddels verdien ik beter en mijn nachtrust is me ook goud waard.

Wellicht kan ik mezelf aanleren om op mijn rug te slapen met dat ding op. Ben alleen bang dat koptelefoons te veel "klemmen" waardoor je als nog met hoofdpijn wakker wordt...
Ik heb een hele goede van Sony, ik hoor niks meer als ik die op heb maar daar kan ik niet mee slapen want die blijft niet goed zitten.

Deze heb ik ook, die haak je in je oor

Afbeelding

https://www.amazon.nl/Bose-Quietcomfort ... 2055&psc=1

Ik slaap op mij zij, dan doen ze op gegeven moment wel pijn aan mijn oor
Noise cancelling help het beste bij monotoon geluid zoals verkeer. Je hoort nog steeds stemmen en krijsende babies bv
Dank voor de links, ik zie dat ze beide goede reviews hebben. Misschien mezelf binnenkort maar eens trakteren - vakantiegeld moet toch ergens aan opgaan :-D
anoniem_398316 wijzigde dit bericht op 18-01-2021 20:12
5.19% gewijzigd
-
Alle reacties Link kopieren
Die Bose met draadje heb ik ook gehad. Maar vond ik ook niet perfect voor een hele nacht.

Er zijn ook speciale slaapdoppen van Bose:

https://www.bose.com/en_us/products/wel ... ds-ii.html
Alle reacties Link kopieren
rozemarijn123 schreef:
18-01-2021 19:09
Kun je er niet een muur voor metselen, met daartussen isolatie?
Nee helaas. Er zit een trap tegen die muur. Beetje lastig om die weg te halen.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
18-01-2021 19:27
Een voorzetmuur is een oplossing als je last hebt van luchtgeluiden maar Daantje heeft het over contactgeluiden. De kans is groot dat de vloeren doorgetrokken zijn en daar kan geen voorzetwand tegen op.
Dat ook inderdaad. En de trap naar boven zit tegen die muur. Die kan niet weg.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
18-01-2021 20:21
Die Bose met draadje heb ik ook gehad. Maar vond ik ook niet perfect voor een hele nacht.

Er zijn ook speciale slaapdoppen van Bose:

https://www.bose.com/en_us/products/wel ... ds-ii.html
Die hebben geen noise cancelling maar genereren geluid om omgevingsgeluiden te maskeren, beetje zoals white noise. Je kan deze niet gebruiken voor muziek
https://www.bose.nl/nl_nl/better_with_b ... pbuds.html
Ik hoor ook heel veel van de buren. Telefoongesprekken (buren hebben de neiging naar de ander te schreeuwen met telefoon op de speaker), gelach, muziek, de afwas die gedaan wordt en als ik op de wc zit hoor ik ook gesprekken op normale toon. Dus ik vrees weleens dat ze ook uitgebreid van mijn toiletbezoek kunnen genieten ;-D

Weet niet of iemand ze al geadviseerd had, maar ik slaap 's nachts met oordopjes van Ohropax, deze:
Afbeelding

Ik halveer ze (eerst de watten eraf!) en na even kneden kun je je gehoorgang er helemaal dicht mee kleien. Je voelt er niks van als je op je zij ligt.
Echt ideaal, ik hoor niks meer. Soms gaan ze 's nachts iets los zitten, maar dan duw ik ze aan en slaap ik heerlijk verder.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
18-01-2021 20:28
Die hebben geen noise cancelling maar genereren geluid om omgevingsgeluiden te maskeren, beetje zoals white noise. Je kan deze niet gebruiken voor muziek
https://www.bose.nl/nl_nl/better_with_b ... pbuds.html
Dat klopt maar ik ken iemand die ze specifiek gebruikt om mee te slapen en is er lyrisch over.

Gewone earbuds, al dan niet ANC, zijn natuurlijk niet gemaakt om mee te slapen.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
17-01-2021 14:04
Bij Hans Anders zijn ze ook 120 euro, 60 euro per dopje. Zijn die van Beter Horen zacht? Wat voor materiaal is dat? Die van Hans Anders zijn van siliconen. Ik moest erg wennen aan de doppen van Hans Anders (maar sowieso verdraag ik oordoppen slecht, normale muziekoortjes doen standaard pijn of vallen uit) maar nu ben ik er aan gewend en zitten ze prima.

Ik heb ze aangeschaft omdat ik helemaal gek werd van het geadem en gesnurk van vriend haha. Jammer genoeg hoor ik dat aan 1 oor nog steeds, dus moet denk ik maar een nieuwe mal laten maken.
Hoi, ja die van Beter Horen zijn echt véél zachter en flexibeler. Geen idee welke materiaal. Als de winkel weer open is kan je gaan kijken, ze hebben allerlei soorten en dan kan je voelen aan demo modellen welke je het fijnst vindt. Ze hebben ook een overzicht van hoeveel decibel welk dopje tegenhoudt.

De eerste keer was ik ontevreden want het hield bijna niets tegen. Ze deden een hoortest terwijl ik dopje inhad en inderdaad; tig decibel te weinig gedempt. Fabricagefoutje. Ik kreeg zsm een nieuwe.
Echt service!

Misschien heb ik die van Hans Anders een keer met een aanbieding gekocht of herinner ik me de prijs van Beter Horen niet goed. Weet wel zeker dat ze van Hans Anders goedkoper waren.
En dat je ze heel goed voelt zitten als je op je zij ligt met je oor op het kussen. Ik zou ze wel aanraden om mee te reizen of te lezen of om thuis te werken maar niet ook mee te slapen.

Met de zachte flexibele hoor ik ademen niet maar echt hard gesnurk wel. Is al eerder gezegd; dat komt via je schedel binnen blijkbaar.

Iemand vroeg wat je met je wekker moest doen.
Ik schrik me het leplazerus als mijn wekker afgaat met geluid. Dus al jaren word ik wakker bij de eerste tril.
Trillen hoor ik niet met dopjes in, dus dan stop ik mijn telefoon half in de gleuf tussen matras en boxspring en ben ik nog steeds bij het eerste trilletje wakker :)
Ik hoor bijna alles. Soms kun je letterlijk een gesprek meeluisteren. Verschrikkelijk gehorig
Alle reacties Link kopieren
Toen ik van de zomer in de tuin zat viel me op dat er constant honden blaften, ze slaan overal op aan; dus dan was het even stil en even later begon het weer.. heel irritant.

Vandaag ben ik erachter gekomen dat er hier in de staat een kennel aan huis zit. die mensen hebben 7 herders waarmee ze fokken.

Dat verklaard dus de altijd blaffende honden... ze zitten van 12 tot 17.00 uur in de kennel buiten

Sorry, maar ik was echt even verbaast toen ik dit hoorde..
Alle reacties Link kopieren
De buurman en buurvrouw hebben nu een muziekje aan en zitten keihard mee te zingen. Dat hoor je wel. Ik vind het wel grappig, moeten energie kwijt denk ik met dit regenachtige weer :)
Jaren 80 rijtjeswoning. We horen soms plassen, traplopen, de hond en heel zelden horen we iemand praten.

Ons nieuwe huis (jaren 70 twee onder één kap) grenst met de gang en keuken aan de woonkamer van de buurman. Hij zal de wc wel horen, kookgeluiden wellicht en als we op de trap lopen. Mijn man is een soort olifant op de trap. In ons huidige huis ligt tapijt op de trap. Dat willen we over een tijd ook in het nieuwe huis laten doen. Ben benieuwd of wij ook iets van de buurman gaan horen.
Alle reacties Link kopieren
Ik was altijd al wel gevoelig voor geluiden, maar ik heb het idee dat het na 10 maanden thuis werken nóg erger is geworden...

Woon in huisje uit '47 met aan één kant buren. (aan de andere kant vrijstaande woning)
Als zij en/of de kinderen schreeuwen, kun je dat goed horen, bijna woordelijk soms. Badkamers en keukens bevinden zich bij ons beide aan de buitenzijde van de woning. Hoor vooral hun wasmachine of droger. Vooral de resonantie en daar heb ik echt last van. Als hun kinderen buiten spelen, lijkt het net of ik de ramen en deuren open heb staan. We hebben wel hele grote tuinen (350 m2). Daardoor is het geen klankkast als ze verder naar achteren spelen.

Binnenshuis ook erg gehorig, door houten vloeren/balken, zowel beneden als boven. Zoon probeert er rekening mee te houden qua volume van muziek, maar de basstonen komen overal doorheen.

Ik verlang naar een geluidsdicht huis. Ook buiten graag rustig en stil, zodat je alleen de vogels hoort ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor de buren alleen 's avonds een raam dichtdoen. Als het heel stil is en je goed luistert dan is er in de verte muziek te horen (mochten ze dat draaien). Nu ik erover nadenk horen we soms ook de hond blaffen als er pakketjes worden gebracht.
Ik ben vorig jaar verhuisd van precies zo'n soort appartement uit 1955 waarbij ik de leefgeluiden van meerdere huishoudens kon volgen naar een kleine eengezinshoekwoning uit de jaren 70. Ik hoor vaak hele dagen letterlijk niets. Wat een opluchting om geen bovenburen meer te hebben of kleine kinderen uren te horen gillen en rennen. Ben van 95 vierkante meter naar 55 gegaan en nog steeds iedere dag blij
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn er ontzettend veel mensen die de buren horen plassen, hoesten, rochelen, seksen, etc. Dat soort geluiden heb ik ook jarenlang aangehoord in oa jaren 70 rijtjeshuis en daarvoor een jaren 70 appartement met rondom buren, en ik was er echt vies van. Hard pratende buren, krijsende kinderen, hyper blaffende buurhonden, brommertjes te pas en te onpas, slaande deuren, kuddes olifanten op trappen en groepjes blowende en hard pratende mensen op de galerij waar mijn slaapkamer was (!)) de hele mikmak is voorbij gekomen in mijn leven. Helaas heb ik ook tinnitus en hyperacusis dus overgevoelig en ook flink last van met tijden.
Ik heb sinds een jaar of 6 de oordopjes van Beter Horen maar dan wel een variant waarmee je nog gewoon een gesprek kan voeren, het zachtste materiaal dat ze toen hadden (zijslaper) ik draag ze ook in restaurants en op drukke verjaardagen, anders kan ik echt geen gesprek voeren. Met de dopjes houd ik het zo’n 1,5 uur vol, zonder kun je me na 20 minuten afvoeren.

Sinds een paar weken wonen we in een vrijstaand huis en ik hoef jullie niet te vertellen dat dit altijd mijn grote droom is geweest, voornamelijk vanwege mijn hypergevoeligheid voor geluid en trillingen.
En ik vind het HEERLIJK.
En dan hebben we nog rolluiken ook :yes:
Alles wat ik nu hoor is af en toe een auto (hele rustige woonwijk), momenteel sinds afgelopen nacht de wind die om het huis heen raast, soms wat getik van de regen, en af en toe een hond schuin tegenover die als hij buiten zit, blaft naar voorbijgangers. Ik hoop dat dat beestje zich in de zomer koest houdt. Maar als dat alles is.... ik mag niet klagen iig en dat doe ik dus ook niet.
Woont een puber naast ons en ben wel benieuwd of die nog wel eens harde muziek draait ofzo in de zomer. Maargoed, hebben zelf een peuter en die speelt ook niet stilletjes in het zwembadje of met de tuinslang.

Slapen doe ik trouwens soms met Mack’s Dreamgirls foam dopjes, die zijn een stuk kleiner dan de reguliere foam dopjes en die kan ik wel een hele nacht in zonder pijn (andere echt niet, mijn oren zijn ook tactiel erg gevoelig) dus wellicht nog een tip voor degenen die zoekende zijn naar oplossingen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven