Hoe groot is jouw woonkamer?

17-09-2020 16:09 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik nu wel eens heel benieuwd naar...hoe groot is bij jullie de woonkamer? De gemiddelde Nederlandse woonkamer lijkt mij erg klein? We hebben geregeld gasten uit het buitenland en die lachen om ons "kabouterhuis" (55m2). De woonkamer is 23m2. is dat echt zo klein? Hoe zit het bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
De keuken is bij ons 'apart' en de woonkamer is ongeveer 8m x 4m.
Maar het voelt niet als een klein huis voor ons.
Stressed is just desserts spelled backwards
25 m2 met daar aan vast een halfopen keuken van 7 m2.
Mijn kamer is een L, dus een beetje lastig in te delen.
De keuken is prima maar ik kan er geen eettafel in kwijt. Althans, een kleintje zou kunnen maar dan moet ik kastruimte inleveren.

Edit: we hebben hier jarenlang met vier personen gewoon en zijn nu nog met twee. Helemaal prima. Als mensen deze doodgewone rijtjeswoning een kabouterhuisje vinden zijn ze toch niet helemaal aangesloten op de realiteit denk ik.
Er zijn heul veul mensen die nog veel kleiner wonen dan dit.
Moemoe64 schreef:
17-09-2020 18:03
Wauw, dat lijkt me gigantisch groot!
Is ook enorm groot. Fijn bij feestjes. ;)
Bij mij is het 1 grote open ruimte van ca 60m2 . Zoveel ruimte heb ik nooit eerder gehad.
Drackie schreef:
17-09-2020 17:11
Weet ik niet precies. De benedenverdieping is 128 m2 en ik gok dat ongeveer de helft daarvan woonkamer is. We hebben een uitbouw, dat scheelt.
Dat is flink!
Alle reacties Link kopieren
70 m2 incl keuken. Huis hiervoor was 35 m2 incl keuken. Daarom ook verhuisd.
daenerys79 schreef:
17-09-2020 18:46
mijn woonkamer is 100m2. inclusief open keuken. hele huis is 250m2
Ook al een groot huis.
Ik heb de helft en dat vind ik al ruim.
Alle reacties Link kopieren
55m2 met open keuken. Als ik de keuken niet meetel is het rond de 45 a 48m2.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
50m2 met open keuken. Als ik de keuken niet meetel is het rond de 40.

Ik vind het ruim zat met zijn 4en
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Mijn hele huis is 130m2 en ik geloof dat mijn woonkamer inclusief open keuken rond de 50m2 is. Ik woon alleen dus voor mij groot zat.
Alle reacties Link kopieren
woonkamer 32m2
aparte keuken 12m2
groot genoeg voor ons maar we hebben weinig meubels
meeste vrienden/kennissen hebben grotere woonkamers
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
Woonkamer en open keuken samen 65 vierkante meter.
Woonkamer ongeveer 40 m2.
Eetkamer ongeveer 12 m2
Ensuite ongeveer 18 m2
Keuken ongeveer 10 m2
Alle reacties Link kopieren
22m2. Maar dat is niet alleen mijn woonkamer, ook mijn keuken en slaapkamer. Badkamer deel ik met huisgenoten.
Alle reacties Link kopieren
60m² inclusief keuken
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
17-09-2020 19:15
25 m2 met daar aan vast een halfopen keuken van 7 m2.
Mijn kamer is een L, dus een beetje lastig in te delen.
De keuken is prima maar ik kan er geen eettafel in kwijt. Althans, een kleintje zou kunnen maar dan moet ik kastruimte inleveren.

Edit: we hebben hier jarenlang met vier personen gewoon en zijn nu nog met twee. Helemaal prima. Als mensen deze doodgewone rijtjeswoning een kabouterhuisje vinden zijn ze toch niet helemaal aangesloten op de realiteit denk ik.
Er zijn heul veul mensen die nog veel kleiner wonen dan dit.
Ik vind dat helemaal niet zo klein hoor. Mijn vorige huis was beduidend kleiner en ook daar had ik nooit het idee dat ik heel klein woonde. Ik zit nu op 90m2 en dat vind ik echt ruim. Ik heb 2 slaapkamers, eentje van 6m2 en eentje van 14. Ik slaap op de kleine kamer.

Vanavond liepen we even een rondje door de stad en ik vind het zo heerlijk om even bij mensen naar binnen te gluren. Hier in de binnenstad geen tekort aan van die kleine 'gasthuis' stulpjes. Geweldig vind ik die.
Alle reacties Link kopieren
Maisonette flat van 86 vierkante meter, de woonkamer is ongeveer 30 vierkante meter met aparte keuken van zo’n 6 vierkante meter. Vind het heerlijk zo’n niet te grote woning, 2 slaapkamer op bovenverdieping is wel fijn.
Alle reacties Link kopieren
40m2 inclusief open keuken dankzij een aanbouw. Niet slecht voor een stadswoning :)

Huis is in totaal ongeveer 80m2.
herfstappeltaart schreef:
17-09-2020 19:15
25 m2 met daar aan vast een halfopen keuken van 7 m2.
Mijn kamer is een L, dus een beetje lastig in te delen.
De keuken is prima maar ik kan er geen eettafel in kwijt. Althans, een kleintje zou kunnen maar dan moet ik kastruimte inleveren.

Edit: we hebben hier jarenlang met vier personen gewoon en zijn nu nog met twee. Helemaal prima. Als mensen deze doodgewone rijtjeswoning een kabouterhuisje vinden zijn ze toch niet helemaal aangesloten op de realiteit denk ik.
Er zijn heul veul mensen die nog veel kleiner wonen dan dit.
To zei dat ze uit het buitenland komen en vergeleken met veel plekken zijn Nederlandse rijtjeshuizen klein.
Alle reacties Link kopieren
Ik zet mijn geld in op iets van een 20 à 25 vierkante meter.
4 meter breed, 5 à 6 lang.

Keuken grenst eraan. Is nog eens 3 meter breed en 3 lang.

(En dan nog een eetkamer van 3 meter breed en ongeveer 2.5 lang.)


Nergens een deur tussen, maar dus wel vlak achter elkaar.


Het huis gaat ook vooral de hoogte in en we stappen ook zo het (overdekt) terras op als we de woonkamer uitstappen.
Het voelt dus niet klein :-).


Met wat gepuzzel slagen we er elke Kerst in om de 8 à 10 man van mijn schoonfamilie te ontvangen :-).
Maar de familie moet wel niet meer uitbreiden, want 2 tafels en 9 stoelen is écht wel krap in de eetkamer :-).

(En als alle kinderen die meekomen ouder zijn en niet meer in een kinderstoel passen hebben we ook een probleem :-).)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Nederlandse huizen zijn inderdaad klein in vergelijking met huizen in het buitenland. Maar ja, hoeveel ruimte heb je nodig om leuk te leven? Ik ben tevreden, hoef niet zo nodig een riante woonkamer. Ik hou sowieso meer van ouderwetse huizen met allemaal aparte kleinere kamers.

Onze woonkamer is ongeveer 40 m2, in een L vorm. De keuken is klein maar wel gescheiden van de woonkamer, ongeveer 8 m2.
Op de tweede verdieping de badkamer en 3 slaapkamers en dan op zolder nog twee slaapkamers. Eentje daarvan is wel best klein maar we hebben 4 kinderen en met deze indeling hebben ze toch allemaal hun eigen ruimte.
Alle reacties Link kopieren
Net als in ieder land heb je grote en kleine huizen in Nederland. Ik ken genoeg mensen die 100m2 + aan (verschillende) woonkamers hebben en ook heel wat mensen die, net als jij, het met een 25m2 moeten doen. Ik zelf zit daar ergens tussen in.
Ik zou overigens nooit zo'n groot huis willen. Daar verdwaal je in. En je loopt je kapot iedere keer, om iets te pakken of te halen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk om en nabij 30m2. Ik vind het prima. Mijn keuken zou wel groter mogen zijn dan 3,5 x 2,5 m, maar een open keuken vind ik zo lelijke en onpraktisch dat ik het er maar mee doe.
Alle reacties Link kopieren
Amerikaanse huizen zijn over het algemeen veel goedkoper (al heb je natuurlijk ook hele dure gebieden) en ook anders in gedeeld, meestal geen hal en kleine inloopkasten in het hele huis. Meerdere badkamers.

Onze Amerikaanse vrienden noemde de tuin van ons vorige huis een patio. Daar was de woonkamer 32m2 en de keuken 9m2. Vrij gemiddeld denk ik.

Nu hebben we 32m2 woonkamer en dan ensuite deuren naar onze leefkeuken van 42m2. Dat is gewoon enorm luxe voor deze regio. Ik woon in een top 25 duurste gemeente dus de norm is wel kleiner, al staan er ook veel dure huizen uiteraard.

Zowel binnen als buiten Nederland is het zo afhankelijk van locatie. Vrienden van ons uit de provincie Groningen hebben een vrijstaande woning gekocht voor bijna hetzelfde geld als waarvoor wij onze veel kleinere hoekwoning verkocht hebben
20 m2 vind ik ideaal, ziet er veel gezelliger uit en makkelijker opgeruimd te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven