Hoe groot is jouw woonkamer?

17-09-2020 16:09 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik nu wel eens heel benieuwd naar...hoe groot is bij jullie de woonkamer? De gemiddelde Nederlandse woonkamer lijkt mij erg klein? We hebben geregeld gasten uit het buitenland en die lachen om ons "kabouterhuis" (55m2). De woonkamer is 23m2. is dat echt zo klein? Hoe zit het bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, locatie is zo bepalend voor de grootte wat er gekocht kan worden.

Ik vraag me ook af of dat hier ook op gaat: wonen de forummers met de grote woonoppervlaktes (> ca 180 m2) veelal buiten de randstad en de kleiner behuisden in de randstad ? Ben oprecht benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Ruim 70 m2 waarvan de keuken 20m2 inneemt.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Lily77 schreef:
18-09-2020 10:54
Inderdaad, locatie is zo bepalend voor de grootte wat er gekocht kan worden.

Ik vraag me ook af of dat hier ook op gaat: wonen de forummers met de grote woonoppervlaktes (> ca 180 m2) veelal buiten de randstad en de kleiner behuisden in de randstad ? Ben oprecht benieuwd.
Toen ik klein woonde, woonde in inderdaad in de randstad, hoewel ik daar ook een gewoon rijtjeshuis heb bewoond. En nu woon ik een beetje aan de rand, net er buiten en veel groter inderdaad.

Dat gewone rijtjeshuis vond ik ook al groot trouwens, maar was lang geen 180m2. In mijn hoofd is 180m2 echt mega.
Alle reacties Link kopieren
Ja, 180 is ook groot.

Wij wonen in een van de grote steden en hebben een woning van ca 165 m2.

Best ruim, vind ik, in de stad. Maar als ik dan die enorme oppervlaktes zie staan, vraag ik me dus af of dat inderdaad over het algemeen buiten de randstad is.

Onze huiskamer zal ca 45 m2 zijn, schat ik. Met daaraan een halfopen keuken van ca 15m2. Oja, en het huis is ruim 100 jaar, dus hoge plafonds, dat maakt het ruimtelijk!
Alle reacties Link kopieren
35 m2, inclusief keuken(tje)
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Lily77 schreef:
18-09-2020 10:54
Inderdaad, locatie is zo bepalend voor de grootte wat er gekocht kan worden.

Ik vraag me ook af of dat hier ook op gaat: wonen de forummers met de grote woonoppervlaktes (> ca 180 m2) veelal buiten de randstad en de kleiner behuisden in de randstad ? Ben oprecht benieuwd.
Ja, dat denk ik ook. Ik woon niet in de randstad maar gewoon een klein stadje in het oosten van het land. In de omliggende kleine dorpen kun je voor een betaalbare prijs grote huizen krijgen met hele grote tuinen. Zijn dan wel vaak opknappers.

In mijn stad liggen de betaalbare grote huizen dan weer vaak aan drukkere wegen. Wij hebben een wat meer bescheiden huis maar wel in een rustig “achteraf” straatje aan de rand van een natuurgebied. Locatie is voor mij belangrijker dan het huis zelf.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een huis van 300m2 en wonen in Friesland. Klopt, wat wij aan hypotheek hebben zal voor mensen uit de randsteden niet meer dan een appartement/ flatje zijn denk ik...

Geld hier ook wel een beetje, want we hebben dit, gezien vloeropp (totale pand is 600m2 waarvan dus 300m2 woonhuis) echt een ongelooflijk koopje!!

Maar, zeg er ook bij; het is nogal een apart geval, hoe en waar wij wonen

(Was geen woning maar een kantoorpand waar we zelf een woning in gebouw hebben)
Alle reacties Link kopieren
Lily77 schreef:
18-09-2020 10:54
Inderdaad, locatie is zo bepalend voor de grootte wat er gekocht kan worden.

Ik vraag me ook af of dat hier ook op gaat: wonen de forummers met de grote woonoppervlaktes (> ca 180 m2) veelal buiten de randstad en de kleiner behuisden in de randstad ? Ben oprecht benieuwd.
Wij wonen inderdaad ruim buiten de Randstad, in het oosten van het land. Vrijstaand met een leuke tuin, aan de rand van een woonwijk met veel groen om ons heen.

Vrijstaand is hier ook niet heel erg goedkoop, je hebt veel goedkopere gebieden in NL , maar vergeleken met de woningen in de Randstad of andere grotere steden daarbuiten, is het wel goedkoper wonen en is vrijstaand haalbaarder. Tussenwoningen gaan hier nu ook voor rond de 350.000 weg, dus echt vreselijk goedkoop wonen is het hier nu ook niet ;-)
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 18-09-2020 11:51
13.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lily77 schreef:
18-09-2020 10:54
Inderdaad, locatie is zo bepalend voor de grootte wat er gekocht kan worden.

Ik vraag me ook af of dat hier ook op gaat: wonen de forummers met de grote woonoppervlaktes (> ca 180 m2) veelal buiten de randstad en de kleiner behuisden in de randstad ? Ben oprecht benieuwd.
Ik denk dat dit over het algemeen wel opgaat ja. Voor ons niet maar ik denk voor het meerendeel wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een woon-oppervlak van 120 m2 ofzo.
Woonkamer is 11x4.5 (?) dus zo'n 50 m2.
Daar zit de keuken niet bij in.
(en ja, we hebben heul erg kleine slaapkamers)

Vorige woning (appartement) had een woonkamer van 80 m2... o_o
Nog zonder de keuken. Dat geloofde de laminaat-legger niet eens.... hahahaha.
Alle reacties Link kopieren
Heb het net moeten opmeten.....Onze woonkamer is 68m2..... Ons hele huis ( zonder praktijk van partner) is 320m2....
Alle reacties Link kopieren
Lily77 schreef:
18-09-2020 10:54
Inderdaad, locatie is zo bepalend voor de grootte wat er gekocht kan worden.

Ik vraag me ook af of dat hier ook op gaat: wonen de forummers met de grote woonoppervlaktes (> ca 180 m2) veelal buiten de randstad en de kleiner behuisden in de randstad ? Ben oprecht benieuwd.
Wij hebben ongeveer 270 m2 en wel in de randstad. De prijs was er dan ook wel naar. Niet in een (grote) stad trouwens, het is een vrijstaand huis buitenaf. Maar wel in de Randstad dus.

Ik ben nu ook wel heel benieuwd naar de oppervlakte van mijn woonkamer, ik heb echt geen flauw idee namelijk. Ik zal eens kijken of ik ergens een bouwtekening kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Voor de duidelijkheid; ik woon in de randstad van Zwitserland.....in een dorp met 1000 inwoners. We hebben in een goedkope tijd gekocht. 15 jaar geleden,en nu is het dus omdat de grondprijs gestegen is meer dan het dubbele waard....
jellycups01 schreef:
18-09-2020 09:20
Nederlandse huizen zijn inderdaad klein in vergelijking met huizen in het buitenland. Maar ja, hoeveel ruimte heb je nodig om leuk te leven? Ik ben tevreden, hoef niet zo nodig een riante woonkamer. Ik hou sowieso meer van ouderwetse huizen met allemaal aparte kleinere kamers.
Oh daar ben ik het mee eens. Wij wonen bewust in een appartement terwijl een vrijstaand huis even duur zou zijn (huur). Wel 3 keer groter. Maar dat zou meer onderhoud geven, helemaal in de winter, en ook veel meer gas water en licht kosten (300 per maand ipv 150). Onze woonkamer is nu inclusief keuken 35 m2. De keuken is zo open dat je bijna in de keuken zit als je in de woonkamer zit :lol:
anoniem_397598 wijzigde dit bericht op 18-09-2020 21:12
3.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
17-09-2020 17:59
Ik meen mij te herinneren 145 m2. Dat is wel inclusief de open keuken.
Dat is ong 12 x 12 meter : behoorlijk voor een woonkamer!
Alle reacties Link kopieren
Lily77 schreef:
18-09-2020 10:54
Inderdaad, locatie is zo bepalend voor de grootte wat er gekocht kan worden.

Ik vraag me ook af of dat hier ook op gaat: wonen de forummers met de grote woonoppervlaktes (> ca 180 m2) veelal buiten de randstad en de kleiner behuisden in de randstad ? Ben oprecht benieuwd.
nee, mijn woning is ruim 250 m2 en staat in de randstad onder de rook van 1 van de grootste steden. 2 jaar geleden gekocht, voor een redelijk bedrag. het is best een bijzonder huis vandaar dat er minder animo voor was, dat dan weer wel.
Don't cry, buy a bag and move on.
Woonkamer is zo’n 23m2. We hebben een aparte keuken van ongeveer 12m2. In de woonkamer staat dus wel ook de eettafel. Ik vind de woonkamer niet heel groot ogen, maar dat komt ook door de dichte keuken. Er is een normale doorgang naar de keuken, maar vanaf die kant komt er wat weinig licht de woonkamer in. En de indeling van de woonkamer kan maar op 1 manier ivm openslaande deuren en een zijraam (hoekhuis). We willen graag een nieuwe bank, maar dat vind ik best lastig kiezen vanwege de opstelling. Maar wij zijn maar met 3 personen, dus meer ruimte heb ik niet nodig :) ons hele huis is 113m2 op een perceel van 199m2.
Because schreef:
18-09-2020 21:11
Dat is ong 12 x 12 meter : behoorlijk voor een woonkamer!
Hij is niet vierkant en bestaat ook optisch uit drie delen.
Onze woonkamer is, geschat, inclusief open keuken zo'n 60 m2. Ik vind het nog steeds gigantisch groot, moest er ook enorm aan wennen dat ik elke keer zo'n eind moest lopen om een kop koffie te halen, toen we hier kwamen wonen :-D .
Groter zou voor mij ook absoluut niet hoeven, want ik vind deze ruimte al lastig verwarmen in de winter.
Ons hele huis is 200 m2 en dat voelt ook al gigantisch.
Alle reacties Link kopieren
Huis is 140m2, woonkamer 32m2 geloof ik.
Ik kijk de laatste tijd veel minimalisme-/organiseer-/opruimvideo's en die Amerikaanse huizen zijn inderdaad gigantisch. Maar dan kan er ook een héleboel troep in ;-).
Alle reacties Link kopieren
Mijn woonkeuken is 13 m2 :-D . Mensen die je daarom uitlachen zijn wel een beetje raar hoor.
Alle reacties Link kopieren
In ons vorige huis (ook benedenwoning van 55m2) was woonkamer 28m2 (geen keuken). In nieuwe huis is woonkamer 49m2 inclusief keuken. Er zat nog 16m2 bij maar die hebben we afgesloten en extra waskamer en speelkamer van gemaakt.
phloxx wijzigde dit bericht op 19-09-2020 10:22
0.44% gewijzigd
-
Alle reacties Link kopieren
Lily77 schreef:
18-09-2020 10:54
Inderdaad, locatie is zo bepalend voor de grootte wat er gekocht kan worden.

Ik vraag me ook af of dat hier ook op gaat: wonen de forummers met de grote woonoppervlaktes (> ca 180 m2) veelal buiten de randstad en de kleiner behuisden in de randstad ? Ben oprecht benieuwd.
Ons vorige huis was idd hartje centrum in 1 van de 4 grote steden. 55m2 benedenwoning met 45m2 tuin, verkocht voor 325.000
Ons nieuwe huis is in een dorp op 5min fietsen van centrum van grote stad (maar niet meer 1 van de 4 grote). We wonen in een erg dure gemeente, maar we hadden het er graag voor over, een heerlijk bosrijke plek.
Wordt verbouwd, is na verbouwing getaxeerd op 750.000 voor 160m2 2 onder 1 kap met 360m2 tuin, maar denk zelf dat 700.000 realistischer is.
-
Alle reacties Link kopieren
85m2, open keuken erbij gerekend.

We zijn thuis met z’n zevenen dus dat is ook erg fijn.

Wonen in de binnenstad van een top 10 stad. Totaal 220m2 + guesthouse in de tuin.

Mijn vriend kocht het als 24 jarige, het is zijn oude studentenhuis. We hebben jarenlang delen gerenoveerd en nu is het een heel mooi bedrag waard maar we willen beiden nergens anders wonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven